Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
Rządowy projekt ustawy o cudzoziemcach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1526
- Data wpłynięcia: 2013-07-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o cudzoziemcach
- data uchwalenia: 2013-12-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1650
1526-cz-II
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie opłat
pobieranych w Rzeczypospolitej Polskiej od cudzoziemców za wydanie i wymianę dokumentów
w sprawach cudzoziemców oraz trybu ich uiszczania będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców;
2) organy właściwe w sprawach cudzoziemców:
a) wojewodów,
b) konsulów.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych a w procesie
uzgodnień międzyresortowych projekt zostanie przedstawiony do zaopiniowania członkom Rady
Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów a także Prezesowi Rządowego Centrum
Legislacji. Ponadto projekt będzie poddany konsultacjom z: Helsińską Fundacją Praw Człowieka,
Wysokim Komisarzem Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców, Stowarzyszeniem
Amnesty International, Polską Agencją Humanitarną, Instytutem na Rzecz Państwa Prawa,
Stowarzyszeniem Interwencji Prawnej, Fundacją Edukacji i Twórczości, Polskim Czerwonym
Krzyżem, Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć oraz wojewodom.
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
3. Wpływ rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
W związku z tym, że projekt rozporządzenia nie wprowadza rozwiązań innych niż obecnie
obowiązujące rozporządzenia w tym zakresie, z którymi wiązałaby się konieczność poniesienia
dodatkowych kosztów, wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje
dodatkowych wydatków i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa oraz budżetu
jednostek samorządu terytorialnego. Opłaty pobierane zgodnie z projektem rozporządzenia będą
w pełni pokrywały koszty administracji związane z rozpatrywaniem i wydawaniem dokumentów
w sprawach cudzoziemców.
Natomiast oszacowanie przyszłych wpływów do budżetu państwa z tytułu opłat
ponoszonych przez cudzoziemców za wydawanie i wymianę dokumentów w sprawach
cudzoziemców nie jest możliwe, ponieważ nie sposób ustalić, ilu cudzoziemców złoży wnioski
o wydanie przedmiotowych dokumentów. Można przypuszczać, że suma wpływów do budżetu
państwa z tytułu tych opłat nie będzie niższa niż w okresie obowiązywania rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 sierpnia 2003 r. w sprawie opłat
pobieranych od cudzoziemców za wydanie i wymianę karty pobytu i innych dokumentów
w sprawach cudzoziemców (Dz. U. Nr 151, poz. 1472). Można spodziewać się wzrostu
wpływów do budżetu państwa z tytułu tych opłat, gdyż w projekcie rozporządzenia ustalono
wysokość opłaty za nowy dokument nieprzewidziany w dotychczasowej ustawie
o cudzoziemcach, tzn. za dokument potwierdzający posiadanie zgody na pobyt tolerowany.
Szacuje się, że rocznie będzie wydawanych około … takich dokumentów. Prawdopodobnie
5
zwiększy się liczba wydawanych zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony,
a w konsekwencji także liczba wydawanych kart pobytu. Powyższe spowoduje zwiększenie
wpływów do budżetu państwa z tytułu opłat za karty pobytu.
Koszty związane z realizacją przedmiotowego rozporządzenia zostaną sfinansowane
w ramach limitów wydatków ustalonych w części 42 – Sprawy wewnętrzne, w ramach środków
będących w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na całość sektora finansów
publicznych, w tym na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
15-06-dg
6
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia
w sprawie wzorów dokumentów w sprawach cudzoziemców, formularzy wniosków
w sprawach dokumentów wydawanych cudzoziemcom oraz fotografii dołączanych do
wniosku
Na podstawie art. 286 ust. 1 ustawy z dnia ……… o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ….)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór:
a) karty pobytu,
b) polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca,
c) polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca,
d) tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca,
e) dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”,
f) formularza zgłoszenia utraty lub uszkodzenia karty pobytu, polskiego dokumentu
podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca lub
dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”,
g) zaświadczenia o utracie lub uszkodzeniu karty pobytu, polskiego dokumentu
podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca lub
dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”,
h) zaświadczenia o zwrocie karty pobytu, polskiego dokumentu podróży dla
cudzoziemca lub dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”,
i) zaświadczenia potwierdzającego zatrzymanie karty pobytu, polskiego dokumentu
podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca,
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca dokumentu
„zgoda na pobyt tolerowany”;
2) wzór formularza:
a) wniosku o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca,
b) wniosku o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca,
c) wniosku o wydanie tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla
cudzoziemca,
d) wniosku o wydanie lub wymianę karty pobytu,
e) wniosku o wydanie kolejnego lub wymianę dokumentu „zgoda na pobyt
tolerowany”;
3) liczbę fotografii i szczegółowe wymogi techniczne wymogi dotyczące fotografii
dołączanych do wniosków, o których mowa w pkt 2;
4) sposób i tryb unieważniania karty pobytu, polskiego dokumentu podróży dla
cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca lub dokumentu „zgoda
na pobyt tolerowany”;
5) sposób pobierania odcisków linii papilarnych cudzoziemca w celu wydania karty
pobytu lub dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”;
6) sposób utrwalania danych zamieszczanych w karcie pobytu lub dokumentu „zgoda na
pobyt tolerowany” i przekazywania ich do spersonalizowania karty pobytu lub
dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”.
§ 2. 1. Wzór karty pobytu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Wzór polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca określa załącznik nr 2 do
rozporządzenia.
3. Wzór polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca określa załącznik nr 3 do
rozporządzenia.
4. Wzór tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca określa załącznik
nr 4 do rozporządzenia.
5. Wzór dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany” określa załącznik nr 5 do
rozporządzenia.
6. Wzór formularza zgłoszenia utraty lub uszkodzenia karty pobytu, polskiego
dokumentu podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca lub
dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2
7. Wzór zaświadczenia o utracie lub uszkodzeniu karty pobytu, polskiego dokumentu
podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca lub dokumentu
„zgoda na pobyt tolerowany” określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
8. Wzór zaświadczenia o zwrocie karty pobytu, polskiego dokumentu podróży dla
cudzoziemca lub dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany” określa załącznik nr 8 do
rozporządzenia.
9. Wzór zaświadczenia potwierdzającego zatrzymanie karty pobytu lub polskiego
dokumentu podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca,
tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, dokumentu „zgoda na pobyt
tolerowany” określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
10. Wzór formularza:
1) wniosku o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca określa
załącznik nr 10 do rozporządzenia;
2) wniosku o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca określa
załącznik nr 11 do rozporządzenia;
3) wniosku o wydanie tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca
określa załącznik nr 12 do rozporządzenia;
4) wniosku o wydanie lub wymianę karty pobytu określa załącznik nr 13 do rozporządzenia;
5) wniosku o wydanie kolejnego lub wymianę dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”
określa załącznik nr 14 do rozporządzenia.
§ 3. Do wniosku, o którym mowa w § 1 pkt 1, dołącza się po cztery fotografie osoby,
której wniosek dotyczy, nieuszkodzone, kolorowe, o wymiarach 35 x 45 mm, wykonane
w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, mające dobrą ostrość oraz pokazujące
wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz
zajmowała 70–80% fotografii; fotografie mają przedstawiać osobę patrzącą na wprost
z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy
i zamkniętymi ustami.
§ 4. 1. Od cudzoziemca pobiera się odciski linii papilarnych.
2. Odciski linii papilarnych pobiera się z palców wskazujących obu dłoni za pomocą
urządzenia do elektronicznego pobierania odcisków linii papilarnych.
3. W przypadku gdy linie papilarne na palcach wskazujących są nieczytelne lub brak
jednego z tych palców, odciski linii papilarnych pobiera się kolejno z pary palców
środkowych, serdecznych albo pary kciuków.
3
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie opłat
pobieranych w Rzeczypospolitej Polskiej od cudzoziemców za wydanie i wymianę dokumentów
w sprawach cudzoziemców oraz trybu ich uiszczania będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców;
2) organy właściwe w sprawach cudzoziemców:
a) wojewodów,
b) konsulów.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych a w procesie
uzgodnień międzyresortowych projekt zostanie przedstawiony do zaopiniowania członkom Rady
Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów a także Prezesowi Rządowego Centrum
Legislacji. Ponadto projekt będzie poddany konsultacjom z: Helsińską Fundacją Praw Człowieka,
Wysokim Komisarzem Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców, Stowarzyszeniem
Amnesty International, Polską Agencją Humanitarną, Instytutem na Rzecz Państwa Prawa,
Stowarzyszeniem Interwencji Prawnej, Fundacją Edukacji i Twórczości, Polskim Czerwonym
Krzyżem, Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć oraz wojewodom.
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
3. Wpływ rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
W związku z tym, że projekt rozporządzenia nie wprowadza rozwiązań innych niż obecnie
obowiązujące rozporządzenia w tym zakresie, z którymi wiązałaby się konieczność poniesienia
dodatkowych kosztów, wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje
dodatkowych wydatków i nie wpłynie na zmniejszenie dochodów budżetu państwa oraz budżetu
jednostek samorządu terytorialnego. Opłaty pobierane zgodnie z projektem rozporządzenia będą
w pełni pokrywały koszty administracji związane z rozpatrywaniem i wydawaniem dokumentów
w sprawach cudzoziemców.
Natomiast oszacowanie przyszłych wpływów do budżetu państwa z tytułu opłat
ponoszonych przez cudzoziemców za wydawanie i wymianę dokumentów w sprawach
cudzoziemców nie jest możliwe, ponieważ nie sposób ustalić, ilu cudzoziemców złoży wnioski
o wydanie przedmiotowych dokumentów. Można przypuszczać, że suma wpływów do budżetu
państwa z tytułu tych opłat nie będzie niższa niż w okresie obowiązywania rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 sierpnia 2003 r. w sprawie opłat
pobieranych od cudzoziemców za wydanie i wymianę karty pobytu i innych dokumentów
w sprawach cudzoziemców (Dz. U. Nr 151, poz. 1472). Można spodziewać się wzrostu
wpływów do budżetu państwa z tytułu tych opłat, gdyż w projekcie rozporządzenia ustalono
wysokość opłaty za nowy dokument nieprzewidziany w dotychczasowej ustawie
o cudzoziemcach, tzn. za dokument potwierdzający posiadanie zgody na pobyt tolerowany.
Szacuje się, że rocznie będzie wydawanych około … takich dokumentów. Prawdopodobnie
5
zwiększy się liczba wydawanych zezwoleń na zamieszkanie na czas oznaczony,
a w konsekwencji także liczba wydawanych kart pobytu. Powyższe spowoduje zwiększenie
wpływów do budżetu państwa z tytułu opłat za karty pobytu.
Koszty związane z realizacją przedmiotowego rozporządzenia zostaną sfinansowane
w ramach limitów wydatków ustalonych w części 42 – Sprawy wewnętrzne, w ramach środków
będących w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na całość sektora finansów
publicznych, w tym na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
15-06-dg
6
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia
w sprawie wzorów dokumentów w sprawach cudzoziemców, formularzy wniosków
w sprawach dokumentów wydawanych cudzoziemcom oraz fotografii dołączanych do
wniosku
Na podstawie art. 286 ust. 1 ustawy z dnia ……… o cudzoziemcach (Dz. U. poz. ….)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór:
a) karty pobytu,
b) polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca,
c) polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca,
d) tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca,
e) dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”,
f) formularza zgłoszenia utraty lub uszkodzenia karty pobytu, polskiego dokumentu
podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca lub
dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”,
g) zaświadczenia o utracie lub uszkodzeniu karty pobytu, polskiego dokumentu
podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca lub
dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”,
h) zaświadczenia o zwrocie karty pobytu, polskiego dokumentu podróży dla
cudzoziemca lub dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”,
i) zaświadczenia potwierdzającego zatrzymanie karty pobytu, polskiego dokumentu
podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca,
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca dokumentu
„zgoda na pobyt tolerowany”;
2) wzór formularza:
a) wniosku o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca,
b) wniosku o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca,
c) wniosku o wydanie tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla
cudzoziemca,
d) wniosku o wydanie lub wymianę karty pobytu,
e) wniosku o wydanie kolejnego lub wymianę dokumentu „zgoda na pobyt
tolerowany”;
3) liczbę fotografii i szczegółowe wymogi techniczne wymogi dotyczące fotografii
dołączanych do wniosków, o których mowa w pkt 2;
4) sposób i tryb unieważniania karty pobytu, polskiego dokumentu podróży dla
cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca lub dokumentu „zgoda
na pobyt tolerowany”;
5) sposób pobierania odcisków linii papilarnych cudzoziemca w celu wydania karty
pobytu lub dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”;
6) sposób utrwalania danych zamieszczanych w karcie pobytu lub dokumentu „zgoda na
pobyt tolerowany” i przekazywania ich do spersonalizowania karty pobytu lub
dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”.
§ 2. 1. Wzór karty pobytu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Wzór polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca określa załącznik nr 2 do
rozporządzenia.
3. Wzór polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca określa załącznik nr 3 do
rozporządzenia.
4. Wzór tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca określa załącznik
nr 4 do rozporządzenia.
5. Wzór dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany” określa załącznik nr 5 do
rozporządzenia.
6. Wzór formularza zgłoszenia utraty lub uszkodzenia karty pobytu, polskiego
dokumentu podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca lub
dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2
7. Wzór zaświadczenia o utracie lub uszkodzeniu karty pobytu, polskiego dokumentu
podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca lub dokumentu
„zgoda na pobyt tolerowany” określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
8. Wzór zaświadczenia o zwrocie karty pobytu, polskiego dokumentu podróży dla
cudzoziemca lub dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany” określa załącznik nr 8 do
rozporządzenia.
9. Wzór zaświadczenia potwierdzającego zatrzymanie karty pobytu lub polskiego
dokumentu podróży dla cudzoziemca, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca,
tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, dokumentu „zgoda na pobyt
tolerowany” określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
10. Wzór formularza:
1) wniosku o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca określa
załącznik nr 10 do rozporządzenia;
2) wniosku o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca określa
załącznik nr 11 do rozporządzenia;
3) wniosku o wydanie tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca
określa załącznik nr 12 do rozporządzenia;
4) wniosku o wydanie lub wymianę karty pobytu określa załącznik nr 13 do rozporządzenia;
5) wniosku o wydanie kolejnego lub wymianę dokumentu „zgoda na pobyt tolerowany”
określa załącznik nr 14 do rozporządzenia.
§ 3. Do wniosku, o którym mowa w § 1 pkt 1, dołącza się po cztery fotografie osoby,
której wniosek dotyczy, nieuszkodzone, kolorowe, o wymiarach 35 x 45 mm, wykonane
w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, mające dobrą ostrość oraz pokazujące
wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz
zajmowała 70–80% fotografii; fotografie mają przedstawiać osobę patrzącą na wprost
z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy
i zamkniętymi ustami.
§ 4. 1. Od cudzoziemca pobiera się odciski linii papilarnych.
2. Odciski linii papilarnych pobiera się z palców wskazujących obu dłoni za pomocą
urządzenia do elektronicznego pobierania odcisków linii papilarnych.
3. W przypadku gdy linie papilarne na palcach wskazujących są nieczytelne lub brak
jednego z tych palców, odciski linii papilarnych pobiera się kolejno z pary palców
środkowych, serdecznych albo pary kciuków.
3