eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o świadczeniu odszkodowawczym przysługującym w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą

Rządowy projekt ustawy o świadczeniu odszkodowawczym przysługującym w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących świadczeń odszkodowawczych przysługujących funkcjonariuszom Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, BOR, ABW, AW, CBA oraz członkom rodzin zmarłych funkcjonariuszy tych służb w razie wypadku i choroby pozostającej w związku ze szczególnymi warunkami lub właściwościami służby

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1499
  • Data wpłynięcia: 2013-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 616

1499

UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 25
ust. 2 ustawy z dnia … o świadczeniu odszkodowawczym przysługującym w razie wypadku
lub choroby pozostających w związku ze służbą (Dz. U. poz. …).
Projekt został przygotowany w oparciu o funkcjonujące rozporządzenie Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 października 2011 r. w sprawie trybu
ustalania okoliczności i przyczyn wypadków pozostających w związku z pełnieniem służby
w Policji (Dz. U. Nr 243, poz. 1453, z późn. zm.) z pominięciem kwestii regulowanych
obecnie na gruncie rozporządzenia, które zostały przeniesione do ww. projektowanej ustawy,
jak np. przepisy dot. określenia zadań i składu komisji powypadkowej.
Projekt stanowi uszczegółowienie kwestii regulowanych w projekcie ustawy w art. 18,
określającym zadania komisji powypadkowej i określa wzory dokumentów sporządzanych
przez komisję powypadkową w postaci: dokumentu oględzin, wyjaśnień poszkodowanego lub
wyjaśnień świadka.
Jak dotychczas, projekt zakłada, iż szczegółowego uzasadnienia wymaga ustalenie przez
komisję powypadkową, że:
1) wyłączną przyczyną wypadku było zachowanie poszkodowanego spowodowane jego
stanem po spożyciu alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych lub
innych substancji o podobnym działaniu albo że uraz lub śmierć poszkodowanego
zostały spowodowane przez niego umyślnie;
2) wypadek nie pozostawał w związku z pełnieniem służby, odpowiednio, w Policji,
Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Biurze Ochrony Rządu.
Z kolei w przypadku ustalenia przez komisję powypadkową, że wyłączną przyczyną wypadku
było umyślne lub rażąco niedbałe działanie albo zaniechanie poszkodowanego, naruszające
obowiązujące przepisy lub rozkazy, wymagane będzie szczegółowe uzasadnienie oraz
wskazanie:
1) przepisu lub rozkazu, który został przez poszkodowanego naruszony;
2) czy i w jaki sposób przełożeni poszkodowanego zapewnili warunki dla stosowania
przepisów lub wykonywania rozkazów, czy sprawowali właściwy nadzór nad ich
przestrzeganiem, a także czy poszkodowany był przeszkolony w zakresie znajomości
tych przepisów;
3) czy poszkodowany posiadał umiejętności niezbędne do wykonywania czynności
mających związek z wypadkiem.
Projekt określa również tryb zgłaszania i rozpatrywania uwag i zastrzeżeń do ustaleń
komisji powypadkowej przez poszkodowanego funkcjonariusza albo uprawnionych członków
jego rodziny oraz zatwierdzania tych ustaleń.
W związku z nakładanym ustawą z dnia … o świadczeniu odszkodowawczym
przysługującym w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą na
kierownika jednostki organizacyjnej obowiązkiem prowadzenia rejestru wypadków
pozostających w związku z pełnieniem służby, w projekcie określono wzór ww. rejestru
obejmujący dane wskazane w ww. ustawie.
Projekt nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących
notyfikacji norm i aktów prawnych, określonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.
Projekt regulacji nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
11

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Rozporządzenie będzie oddziaływało na funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej,
Państwowej Straży Pożarnej oraz Biura Ochrony Rządu, którzy zostali poszkodowani
w wypadkach, członków ich rodzin, kierowników jednostek organizacyjnych oraz
bezpośrednich przełożonych ww. funkcjonariuszy.
2. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt zostanie skierowany do zaopiniowania
przez Federację Związków Zawodowych Służb Mundurowych, Niezależny Samorządny
Związek Zawodowy Funkcjonariuszy Straży Granicznej, Niezależny Samorządny Związek
Zawodowy Pracowników Pożarnictwa, Związek Zawodowy Strażaków „Florian”, Krajową
Sekcję Pożarnictwa Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”.
Zgodnie z wymogami art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie
umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji, w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych,
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rozwój regionalny.










04/06/EP
12

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia

w sprawie wykazu chorób pozostających w związku z pełnieniem służby oraz sposobu
ustalania stopnia uszczerbku na zdrowiu funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia ... o świadczeniu odszkodowawczym
przysługującym w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą (Dz. U.
poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wykaz chorób pozostających w związku z pełnieniem służby w Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
2) sposób ustalania stopnia uszczerbku doznanego wskutek wypadku albo choroby w Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnym Biurze Antykorupcyjnym;
3) wykaz norm oceny procentowej uszczerbku na zdrowiu.
§ 2. Ustala się wykaz chorób pozostających w związku z pełnieniem służby w Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3. O stopniu uszczerbku na zdrowiu funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanego dalej
„funkcjonariuszem”, wskutek wypadku pozostającego w związku z pełnieniem służby, zwanego
dalej „wypadkiem”, lub choroby pozostającej w związku z warunkami lub właściwościami
służby, zwanej dalej „chorobą”, orzekają odpowiednio komisje lekarskie podległe ministrowi
właściwemu do spraw wewnętrznych albo komisje lekarskie Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego albo Agencji Wywiadu, zwane dalej „komisjami lekarskimi”.
1

§ 4. 1. Stopień uszczerbku na zdrowiu ustala się po zakończeniu leczenia funkcjonariusza,
jednak nie później niż przy zwalnianiu go ze służby.
2. Ustalenie stopnia uszczerbku na zdrowiu może nastąpić przed zakończeniem leczenia,
jeżeli uszczerbek ten jest niewątpliwy.
§ 5. 1. Stopień uszczerbku na zdrowiu ustala się w procentach według stanu zdrowia
funkcjonariusza w dniu wydania orzeczenia, zgodnie z „Wykazem norm oceny procentowej
uszczerbku na zdrowiu”, stanowiącym załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. W razie utraty lub uszkodzenia organu, narządu albo układu, których funkcje były już
upośledzone przed wypadkiem lub chorobą, stopień uszczerbku na zdrowiu określa się
w wysokości różnicy pomiędzy stopniem uszczerbku na zdrowiu po wypadku lub po przebyciu
choroby a stopniem upośledzenia istniejącego wcześniej. Jeżeli nie jest możliwe określenie,
w jakim stopniu organ, narząd albo układ były upośledzone przed wypadkiem lub chorobą,
przyjmuje się, że upośledzenia funkcji nie było.
3. Przy wielomiejscowych uszkodzeniach kończyny lub jej części ogólny stopień uszczerbku
na zdrowiu równa się sumie procentów uszczerbku ustalonych dla poszczególnych uszkodzeń, z
tym że procent ten nie może być wyższy od procentu przewidzianego dla utraty uszkodzonej
kończyny lub jej części.
4. Jeżeli wypadek lub choroba spowodowały uszkodzenie kilku kończyn, narządów albo
układów, ogólny stopień uszczerbku na zdrowiu równa się sumie procentów uszczerbku
ustalonych dla poszczególnych uszkodzeń - z ograniczeniem do 100%.
5. Jeżeli procent uszczerbku na zdrowiu określony jest w wykazie w granicach od – do, przy
ustalaniu stopnia uszczerbku na zdrowiu należy brać pod uwagę obraz kliniczny, stopień
uszkodzenia organu, narządu albo układu oraz towarzyszące powikłania.
6. Jeżeli dla danego przypadku brak jest odpowiedniej pozycji w wykazie, należy ocenić ten
przypadek według pozycji najbardziej zbliżonej. Można przy tym ustalić stopień uszczerbku na
zdrowiu w procencie niższym lub wyższym od przewidywanego w danej pozycji, w zależności
od różnicy występującej między ocenianym stanem a stanem przewidzianym w odpowiedniej
pozycji tego wykazu.
2

§ 6. Komisja lekarska, orzekając o związku choroby z warunkami lub właściwościami służby,
kieruje się kryteriami zawartymi w wykazie chorób, o którym mowa w § 2 rozporządzenia.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


PREZES
RADY MINISTRÓW




































3

strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: