Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmiany zasady ustalania wysokości uposażenia funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, BOR, CBA, SKW oraz SWW, ABW, AW, Służby Więziennej oraz żołnierzy zawodowych należnego w okresie choroby, zbliżonej do zasad w systemie powszechnym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1497
- Data wpłynięcia: 2013-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 502
1497
21
1) w art. 34 dodano przypadek kierowania do komisji lekarskich w celu sprawdzenia
prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do służby z powodu choroby lub
prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego;
2) dodano w art. 35 w ust. 2 pkt 6 – zgodnie z tym przepisem funkcjonariusza można
zwolnić ze służby w przypadku upływu 182 dni od dnia zaprzestania służby
z powodu choroby;
3) art. 37 ust. 1 – przepis ten w obecnym brzmieniu przyznaje 12-miesięczną ochronę
przed zwolnieniem ze służby funkcjonariuszom, którzy zaprzestali służby z powodu
choroby. Nowa regulacja ogranicza ten okres do 182 dni;
4) art. 101 uzupełniono o zasady przyznawania nagrody rocznej funkcjonariuszowi,
zawarte obecnie w akcie wykonawczym, a stanowiące materię ustawową, oraz
terminu i organów właściwych do przyznania nagród rocznych;
5) zmianie ulega art. 108 ust. 1, który określa sytuacje, w jakich funkcjonariusz jest
uprawniony do otrzymywania pełnego uposażenia;
6) dodano art. 108a–108g realizujące założenia w zakresie obniżenia uposażenia
w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim;
7) dodano art. 108h – wskazujący na obowiązek sporządzania przez Szefa Biura
Ochrony Rządu rocznego zestawienia zbiorczego przyczyn przebywania na
zwolnieniach lekarskich przez funkcjonariuszy w celu przekazania do ministra
właściwego do spraw wewnętrznych, wskazując zakres tego zestawienia
i konieczność opracowania wzoru ww. zestawienia w drodze rozporządzenia.
5. Art. 5 – zmiana ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.):
1) w art. 59 ust. 1 dodano przypadek kierowania do komisji lekarskich w celu
sprawdzenia prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do służby z powodu
choroby lub prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego;
2) dodano w art. 60 ust. 2 pkt 8 – zgodnie z tym przepisem funkcjonariusza można
zwolnić ze służby w przypadku upływu 182 dni od dnia zaprzestania służby
z powodu choroby;
3) art. 63 ust. 1 – przepis ten w obecnym brzmieniu przyznaje 12-miesięczną ochronę
przed zwolnieniem ze służby funkcjonariuszom, którzy zaprzestali służby z powodu
choroby, a jednocześnie zasadne jest ich zwolnienie na podstawie art. 54 ust. 3,
22
art. 57 ust. 4 oraz art. 60 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 4. Nowa regulacja ogranicza ten
okres do 182 dni;
4) art. 125 uzupełniono o zasady przyznawania i obniżania nagrody rocznej
funkcjonariuszowi, zawarte obecnie w akcie wykonawczym, a stanowiące materię
ustawową, oraz o przepisy określające termin wypłaty nagrody rocznej
i przełożonych właściwych do jej przyznania i wypłaty;
5) uwzględniono w art. 128 ust. 1 nową fakultatywną przesłankę zwolnienia ze służby
– upływ 182 dni od dnia zaprzestania służby z powodu choroby;
6) zmianie ulega art. 136, który określa sytuacje, w jakich funkcjonariusz jest
uprawniony do otrzymywania pełnego uposażenia;
7) dodano art. 136a–136g realizujące założenia w zakresie obniżenia uposażenia
w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim, przy czym jako okres służby poza
granicami państwa, za które przysługuje 100% uposażenia w okresie zwolnienia
lekarskiego, przyjęto służbę w państwach określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 85a ust. 2 ustawy.
6. Art. 6 – zmiana ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy
zawodowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 593, z późn. zm.):
1) art. 5 uzupełniono o tryb kierowania do wojskowych komisji lekarskich w celu
sprawdzenia prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do służby z powodu
choroby lub prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego;
2) w art. 60a i 60b zmieniono zasady dokumentowania nieobecności w służbie,
wprowadzono zasadę, iż w pierwszej kolejności żołnierz zawodowy powinien
wykorzystać prawo do przebywania na zwolnieniu lekarskim, a następnie
zwolnienie lub urlop okolicznościowy w celu sprawowania opieki nad członkiem
rodziny, oraz dodano przepisy art. 60c–60e określające zasady przebywania na
zwolnieniu lekarskim i dokumentowania tego okresu zgodnie z powyższymi
założeniami;
3) w art. 62 ust. 12 skrócono okres urlopu okolicznościowego przyznawanego
w związku z koniecznością sprawowania opieki nad najbliższym członkiem rodziny
z obecnych 10 miesięcy do 5 miesięcy;
4) w art. 83 ustalono zasady obliczania dodatkowego uposażenia rocznego;
5) zmianie ulega art. 89, który określa sytuacje, w jakich żołnierz zawodowy jest
uprawniony do otrzymywania pełnego uposażenia;
23
6) dodano art. 89a–89c regulujące zasady ustalania wysokości uposażenia w okresie
przebywania na zwolnieniu lekarskim, zgodnie z powyższymi założeniami;
7) w art. 90 zmniejszono wysokość uposażenia żołnierza zawodowego, któremu
udzielono zwolnienia od zajęć służbowych w razie konieczności sprawowania
osobistej opieki nad najbliższym członkiem rodziny, o którym mowa w art. 62
ust. 11, z obecnych 100% do 80% uposażenia.
Niezależnie od wprowadzanych zmian dotyczących prawa przebywania na
zwolnieniu lekarskim w odniesieniu do żołnierzy zawodowych, pozostawiono
uprawnienia przewidziane w art. 62 ust. 11–12, dotyczące udzielania żołnierzom
zawodowym uznaniowego zwolnienia od zajęć służbowych i uznaniowego urlopu
okolicznościowego, przewidując jedynie:
a) obniżenie uposażenia w okresie zwolnienia od zajęć służbowych w razie
konieczności sprawowania osobistej opieki nad najbliższym członkiem rodziny,
o którym mowa w art. 62 ust. 11,
b) skrócenie wymiaru urlopu okolicznościowego do 5 miesięcy.
Likwidacja tych uprawnień i ewentualne zastąpienie ich proponowanymi przepisami
dotyczącymi zwolnień lekarskich spowodowałaby utratę niektórych uprawnień
żołnierzy zawodowych, np. prawa do zwolnienia od zajęć służbowych w celu opieki
nad chorym członkiem rodziny, który nie zamieszkuje wraz z żołnierzem we
wspólnym gospodarstwie domowym, a w odniesieniu do żołnierzy zawodowych,
którzy mogą pełnić służbę z dala od najbliższych członków rodziny, proponowany
wymiar zwolnienia lekarskiego w związku z opieką nad członkiem rodziny mógłby
być niewystarczający.
7. Art. 7 – zmiana ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze
Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2012 r. poz. 621, 627 i 664):
1) w art. 63 ust. 1 dodano przypadek kierowania do komisji lekarskich w celu
sprawdzenia prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do służby z powodu
choroby lub prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego;
2) dodano w art. 64 w ust. 2 pkt 7a – zgodnie z tym przepisem funkcjonariusza można
zwolnić ze służby w przypadku upływu 182 dni od dnia zaprzestania służby
z powodu choroby;
3) w art. 93a określono zasady obliczania nagrody rocznej;
24
4) zmianie ulega art. 102, który określa sytuacje, w jakich funkcjonariusz jest
uprawniony do otrzymywania pełnego uposażenia;
5) dodano art. 102a–102g realizujące założenia w zakresie obniżenia uposażenia
w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim.
8. Art. 8 – zmiana ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu
Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. Nr 104, poz. 709, z późn.
zm.) dotyczy art. 46 i ma na celu uwzględnienie faktu pełnienia służby w Służbie
Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego przez żołnierzy
zawodowych, którzy wykonują czynności operacyjno-rozpoznawcze oraz analityczno-
-informacyjne.
9. Art. 9 – zmiana ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o służbie funkcjonariuszy Służby
Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego (Dz. U. Nr 104,
poz. 710, z późn. zm.):
1) w art. 18 ust. 1 dodano przypadek kierowania do komisji lekarskich w celu
sprawdzenia prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do służby z powodu
choroby lub prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego;
2) dodano w art. 19 w ust. 2 pkt 7a – zgodnie z tym przepisem funkcjonariusza można
zwolnić ze służby w przypadku upływu 182 dni od dnia zaprzestania służby
z powodu choroby;
3) art. 22 ust. 1 – przepis ten w obecnym brzmieniu przyznaje 12-miesięczną ochronę
przed zwolnieniem ze służby funkcjonariuszom, którzy zaprzestali służby z powodu
choroby, a jednocześnie zasadne jest ich zwolnienie na podstawie art. 13 ust. 3,
art. 16 ust. 4 oraz art. 19 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 5. Nowa regulacja ogranicza ten
okres do 182 dni;
4) art. 85 uzupełniono o zasady przyznawania i obniżania nagrody rocznej
funkcjonariuszowi, zawarte obecnie w akcie wykonawczym, a stanowiące materię
ustawową, właściwość przełożonych do przyznania nagrody rocznej;
5) zmianie ulega art. 96, który określa sytuacje, w jakich funkcjonariusz jest
uprawniony do otrzymywania pełnego uposażenia;
6) dodano art. 96a–96g realizujące założenia w zakresie obniżenia uposażenia
w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim, przy czym jako okres służby poza
granicami państwa, za które przysługuje 100% uposażenia w okresie zwolnienia
25
lekarskiego przyjęto wykonywanie zadań poza granicami państwa w państwach
określonych w przepisach wydanych przez Szefów Służb.
10. Art. 10 – zmiana ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U.
Nr 79, poz. 523, z późn. zm.):
1) zmianie ulega art. 60, który określa sytuacje, w jakich funkcjonariusz jest
uprawniony do otrzymywania pełnego uposażenia;
2) dodano art. 60a–60g realizujące założenia w zakresie obniżenia uposażenia
w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim;
3) art. 96 ust. 2 pkt 6 – zgodnie z tym przepisem funkcjonariusza można zwolnić ze
służby w przypadku upływu 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu
choroby. Proponowana zmiana ogranicza ten okres do 182 dni, zbliżając się tym
samym do przepisów obowiązujących w systemie powszechnym;
4) w art. 111 ust. 1 dodano przypadek kierowania do komisji lekarskich w celu
sprawdzenia prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do służby z powodu
choroby lub prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego;
5) w art. 196 określono zasady ustalania wysokości nagrody rocznej.
11. Art. 11 i 12 – zmiany w ustawach regulujących emerytury i renty, zgodnie
z powyższymi założeniami.
Należy mieć na względzie, że równolegle do projektowanej ustawy trwają prace nad
projektem ustawy realizującym przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 3 lipca 2012 r.
założenia ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych,
w których przewidziano zmianę art. 5 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu
emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66,
z późn. zm.) w zakresie szerszym niż w projekcie ustawy, co wymaga skorelowania na
dalszych etapach prac legislacyjnych nad dwoma projektami.
Podkreślenia wymaga, że intencją projektodawcy ustawy jest wprowadzenie nowych
zasad otrzymywania uposażenia przez funkcjonariuszy i żołnierzy w okresie
przebywania na zwolnieniu lekarskim oraz sposobu dokumentowania i kontrolowania
absencji chorobowej w służbie. Zatem wszystkie proponowane zmiany w ustawach
pragmatycznych służb wynikają z konieczności dostosowania ich do nowych
wymogów, a nie z powodu ujednolicenia zróżnicowanych pragmatyk służbowych.
Ponadto projekt zawiera przepisy przejściowe i dostosowujące:
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1497
› Pobierz plik