eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zmiany zasady ustalania wysokości uposażenia funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, BOR, CBA, SKW oraz SWW, ABW, AW, Służby Więziennej oraz żołnierzy zawodowych należnego w okresie choroby, zbliżonej do zasad w systemie powszechnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1497
  • Data wpłynięcia: 2013-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 502

1497


26
1) rozstrzygające sytuację funkcjonariusza/żołnierza, który w dniu wejścia w życie
ustawy przebywa na zwolnieniu lekarskim;
2) sposobu dokumentowania okresu zwolnienia lekarskiego przez
funkcjonariusza/żołnierza, który w dniu wejścia w życie ustawy przebywa na
zwolnieniu;
3) rozstrzygające sytuacje żołnierza zawodowego, który w dniu wejścia w życie
niniejszej ustawy korzysta ze zwolnienia od zajęć służbowych lub urlopu
okolicznościowego przewidzianych odpowiednio w art. 62 ust. 11 lub 12 ustawy;
4) rozstrzygające sytuację funkcjonariusza, którego ze względu na chorobę można
zwolnić po upływie 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby,
w związku z proponowanym skróceniem ww. okresu do 182 dni.
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji,
zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy nie wymaga przedłożenia go właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.
Jako termin wejścia w życie projektowanej regulacji wskazano na pierwszy dzień
miesiąca następującego po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.





27
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Projekt oddziałuje na funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży
Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby
Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, Służby Więziennej oraz
żołnierzy zawodowych.
2. Konsultacje społeczne
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt został udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce
Rządowy Proces Legislacyjny oraz dodatkowo na stronie Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych. W trybie ww. ustawy nie odnotowano zgłoszeń zainteresowanych
podmiotów.
Projekt został przekazany do zaopiniowania przez Niezależny Samorządny Związek
Zawodowy Policjantów, Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Funkcjonariuszy
Straży Granicznej, Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Pracowników
Pożarnictwa, Związek Zawodowy Strażaków „Florian”, Krajową Sekcję Pożarnictwa
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”, a także przez NSZZ
Funkcjonariuszy i Pracowników Więziennictwa i Konwent Dziekanów Korpusu
Oficerów Zawodowych Wojska Polskiego oraz Ogólnopolskie Porozumienie Związków
Zawodowych, Forum Związków Zawodowych, Komisję Krajową Niezależnego
Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” i Federację Związków
Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”.
Uwagi do projektu zgłosiły: Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Policjantów
oraz Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych, Niezależny Samorządny
Związek Zawodowy Funkcjonariuszy Straży Granicznej, Związek Zawodowy
Strażaków „Florian”, Krajowa Sekcja Pożarnictwa Niezależnego Samorządnego
Związku Zawodowego „Solidarność”, a także Konwent Dziekanów Korpusu Oficerów
Zawodowych.


28
Sprzeciw organizacji związkowych budzi przede wszystkim proponowany przepis,
w myśl którego w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim funkcjonariusze
i żołnierze otrzymywaliby 80% uposażenia. Zdaniem związków zawodowych
wprowadzenie proponowanego zapisu bez jakiegokolwiek okresu ochronnego jest
absolutnie nie do przyjęcia. Według związków projektowana ustawa zakłada ustalanie
wysokości uposażenia funkcjonariuszy należnego w okresie choroby z zasadami
obowiązującymi w tym zakresie pracowników zatrudnionych na podstawie umowy
o pracę w myśl Kodeksu pracy. Proponując nowe zasady ustalania wysokości
uposażenia funkcjonariusza w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim,
projektodawca nie uwzględnił szczególnego trybu nawiązywania stosunku służbowego
wraz z wynikającymi stąd konsekwencjami.
Związki zawodowe nie zgadzają się z propozycją zmniejszenia uposażeń z tytułu
przebywania na zwolnieniu lekarskim z mocy prawa, tzn. bez konieczności wydawania
decyzji administracyjnej. Według związków w każdym takim przypadku zmniejszenie
uposażenia powinno następować w drodze decyzji administracyjnej, ze wskazaniem
możliwości jej zaskarżenia do wyższego przełożonego.
Zgłoszone podczas konsultacji projektu uwagi dotyczyły ponadto prezentowanych
danych o absencji chorobowej funkcjonariuszy i żołnierzy. Stwierdzono, że
w uzasadnieniu projektu ustawy zawarto ewidentnie nieprawdziwe dane w zakresie
średniej liczby dni zwolnień lekarskich przypadających na jednego ubezpieczonego
w ZUS, ponaddwukrotnie zaniżając tę liczbę w porównaniu z danymi dostępnymi na
stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. A następnie, w oparciu
o zaniżone liczby w uzasadnieniu projektu, sformułowano wniosek, że „dane
statystyczne dotyczące zwolnień lekarskich w poszczególnych służbach mundurowych
są alarmujące”, gdy w istocie z danych tych wynika, że funkcjonariusze służb
mundurowych chorują rzadziej niż osoby ubezpieczone w ZUS.
Ponadto uznano, że argumentem przemawiającym za odrzuceniem projektu w całości
jest fakt, że w rozwiniętych krajach europejskich, takich jak Niemcy i Francja, nie
stosuje się żadnych ograniczeń w zakresie wysokości uposażenia funkcjonariuszy
przebywających na zwolnieniach lekarskich. Z kolei np. w Wielkiej Brytanii
zmniejszenie wypłaty uposażenia policjanta następuje dopiero wówczas, gdy
zwolnienie przedłuża się ponad okres 6 miesięcy.


29
Organizacje związkowe uważają projekt za niesprawiedliwy dla żołnierzy
i funkcjonariuszy pełniących każdego dnia ofiarną służbę na rzecz ogółu obywateli,
a projekt zmierza w kierunku zapisów z kodeksu pracy bez jednoczesnego
uregulowania kwestii płatnych nadgodzin oraz gratyfikacji za służbę pełnioną w porze
nocnej, niedziele i święta. Takie rozwiązanie jest niedopuszczalne i godzi w interes
funkcjonariuszy. Ponadto projekt negatywnie wpływa na bezpieczeństwo publiczne,
odwracając uwagę funkcjonariuszy i żołnierzy od właściwego wykonywania
obowiązków służbowych i de facto zachęcając ich do rozważenia możliwości odejścia
ze służby wobec stałego kwestionowania przysługujących im uprawnień i publicznego
dezawuowania ich wizerunku.
Związki zawodowe negatywnie oceniły możliwość zmiany okresu 12 miesięcy od dnia
zaprzestania służby z powodu choroby, przed upływem którego nie może nastąpić
zwolnienie ze służby. Analogicznie odniosły się do propozycji ograniczenia okresu
przebywania na zwolnieniu lekarskim z 12 miesięcy do 182 dni. Równie krytycznie
odniesiono się do nowych zapisów dotyczących nagrody rocznej. Propozycja, w myśl
której funkcjonariuszowi za służbę pełnioną w danym roku kalendarzowym
przysługiwałaby nagroda roczna w wysokości 1/12 uposażenia otrzymanego w roku
kalendarzowym, za który nagroda przysługuje, prowadzi wg związków do zmniejszenia
nagrody rocznej osobom, które awansowały w trakcie roku na wyższą grupę, którym
zwiększył się dodatek za wysługę lat bądź też podniesiono im dodatek służbowy lub
funkcyjny.
Organizacje związkowe, argumentując konieczność odrzucenia projektu, przypominają,
że Prezes Rady Ministrów Pan Donald Tusk w liście z 25 czerwca 2010 roku
skierowanym do funkcjonariuszy i żołnierzy pisał: „Podkreślam z całą stanowczością:
warunki przechodzenia na emeryturę i związane z tym odprawy, wysokość świadczeń
dla zatrudnionych już żołnierzy, policjantów czy funkcjonariuszy innych służb
mundurowych nie ulegną zmianie.”.
Związki zawodowe ewentualną dalszą dyskusję nad projektem uzależniły od publikacji
kompleksowego raportu na temat stanu zdrowia funkcjonariuszy, uwzględniającego
wpływ stresu zawodowego na ich kondycję zdrowotną.



30
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowany akt prawny nie spowoduje wpływu na sektor finansów publicznych.
Wskutek przewidzianego projektem ustawy obowiązku uzyskiwania przez
funkcjonariuszy/żołnierzy zaświadczenia lekarskiego wystawianego zgodnie z art. 55
ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. oświadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2010 r. Nr 77, poz. 512, z późn.
zm.), lekarze orzecznicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będą zobowiązani do
wykonywania kontroli prawidłowości wystawiania zaświadczeń lekarskich
funkcjonariuszom i żołnierzom, co według ZUS może spowodować konieczność
zwiększenia zatrudnienia lekarzy orzecznictwa lekarskiego wykonujących zadania
w tym zakresie oraz wzrost wydatków na korespondencję. Zakład Ubezpieczeń
Społecznych nie był w stanie określić ewentualnych kosztów wprowadzenia
przedmiotowej regulacji, związanej w szczególności ze wzrostem kosztów działalności
lekarzy orzeczników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ewentualne koszty związane
z kontrolą prawidłowości wystawiania zaświadczeń lekarskich funkcjonariuszom
i żołnierzom przez lekarzy orzeczników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zostaną
sfinansowane w ramach planu finansowego ZUS, zawartego w ustawie budżetowej na
rok 2013 i nie będą stanowić podstawy do ubiegania się o dodatkowe środki na ten cel
w latach następnych.
Uwzględniając, że populacja objętych kontrolą ZUS zwiększy się o zaledwie 2% –
kontrolą będzie objętych ok. 250 tys. funkcjonariuszy i żołnierzy (wg danych ZUS
ubezpieczeniem chorobowym objętych jest ok. 14,5 mln obywateli), a wykonywanie
czynności kontrolnych wobec wyselekcjonowanych przypadków nie spowoduje
istotnych skutków finansowych – przyjąć należy, iż kontrola będzie realizowana przez
ZUS w ramach posiadanych środków. Precyzyjne określenie potencjalnych skutków
finansowych możliwe będzie po wejściu w życie projektowanej ustawy i podjęciu
ewentualnych działań kontrolnych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Zakłada się wykorzystanie środków finansowych pochodzących z obniżenia uposażeń
funkcjonariuszy i żołnierzy w trakcie przebywania na zwolnieniach chorobowych
w całości na fundusz nagród i zapomóg dla pozostałych, wykonujących zadania
służbowe w zastępstwie nieobecnych z powodu zwolnień lekarskich.

strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 33

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: