eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zmiany zasady ustalania wysokości uposażenia funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, BOR, CBA, SKW oraz SWW, ABW, AW, Służby Więziennej oraz żołnierzy zawodowych należnego w okresie choroby, zbliżonej do zasad w systemie powszechnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1497
  • Data wpłynięcia: 2013-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 502

1497


16
dotychczasowe zasady uwzględniania nagrody rocznej przy obliczaniu podstawy
wymiaru uprawnień emerytalnych.
14. Mając na względzie zachowanie zgodności z prawem Unii Europejskiej w zakresie
równego traktowania, uzupełniono katalog uprawnień związanych z rodzicielstwem,
z których korzystanie nie wypływa negatywnie na nabywanie prawa do nagrody
rocznej o następujące rodzaje urlopów związanych z rodzicielstwem: urlop
wychowawczy, urlop macierzyński, dodatkowy urlop macierzyński, urlop ojcowski,
urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowy urlop na warunkach urlopu
macierzyńskiego.
15. Obniżenie uposażenia z tytułu przebywania na zwolnieniach lekarskich nie będzie
uwzględniane przy obliczaniu podstawy wymiaru uprawnień emerytalnych
i rentowych. Zatem w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu,
Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego
Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej
Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67,
z późn. zm.), a także w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu
emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66,
z późn. zm.), wskazano, że zmniejszenie uposażenia, o którym mowa powyżej, nie
wpłynie na wyliczenia świadczeń emerytalnych. Jednocześnie ustalono, że do
wyliczeń świadczeń emerytalnych będzie uwzględniane dodatkowe uposażenie
roczne/nagroda roczna w wymiarze wynikającym z ostatnio zajmowanego
stanowiska.
16. Środki finansowe uzyskane wskutek zmniejszenia uposażeń będą przeznaczone
w całości na nagrody w ramach funduszu nagród i zapomóg. W tym celu w projekcie
ustawy wskazuje się, że środki finansowe uzyskane z tytułu zmniejszenia uposażeń
funkcjonariuszy/żołnierzy w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim
przeznacza się w całości na nagrody w ramach ww. funduszu. Rozdziału środków
finansowych będą dokonywać właściwi przełożeni, uwzględniając faktyczne
wykonywanie zajęć służbowych, powierzonych w zastępstwie za nieobecnych
funkcjonariuszy/żołnierzy. Rozdział środków finansowych będzie się odbywać po
zakończeniu okresu rozliczeniowego, który określa się minimum na miesiąc
kalendarzowy, a maksymalnie na trzy miesiące (kwartał), przy czym wybór okresu


17
rozliczeniowego uzależniony będzie od wielkości środków finansowych
zgromadzonych tytułem ograniczenia uposażeń. Wypłata środków finansowych dla
funkcjonariuszy/żołnierzy za zadania służbowe realizowane w zastępstwie za
przebywających na zwolnieniach lekarskich będzie się odbywać na
dotychczasowych zasadach.
17. Skróceniu ulegnie do 182 dni okres 12-miesięcznej ochrony przed zwolnieniem
funkcjonariuszy, którzy zaprzestali służby z powodu choroby w celu ograniczenia
długotrwałego i często nieuzasadnionego korzystania przez funkcjonariuszy ze
zwolnień lekarskich.
18. W stosunku do funkcjonariuszy służb podległych ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych zaproponowano dodanie przepisów o obowiązku sporządzania przez
Komendantów Głównych: Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej
oraz Szefa Biura Ochrony Rządu rocznych zestawień zbiorczych przyczyn
przebywania na zwolnieniach lekarskich przez policjantów/funkcjo-
nariuszy/strażaków i ich przekazania ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych w terminie do końca marca następnego roku. Dodano również
upoważnienia dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych do określenia,
w drodze rozporządzeń, wzorów zestawień odrębnie dla każdej ze służb. Ze względu
na proponowany termin wejścia w życie ustawy, wskazano, że pierwsze zestawienie
przyczyn przebywania na zwolnieniach lekarskich przez
policjantów/funkcjonariuszy/strażaków właściwe organy przedstawią za okres
liczony od dnia wejścia w życie ustawy.
Konsekwencją powyższych założeń są odpowiednie zmiany w ustawach
pragmatycznych służb objętych projektowaną ustawą.
1. Art. 1 – zmiana ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287,
poz. 1687, z późn. zm.):
1) w art. 40 dodano przypadek kierowania do komisji lekarskich w celu sprawdzenia
prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do służby z powodu choroby lub
prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego;
2) art. 41 ust. 2 pkt 7 – zgodnie z tym przepisem policjanta można zwolnić ze służby
w przypadku upływu 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby.
Proponowana zmiana ogranicza ten okres do 182 dni, zbliżając się tym samym do
przepisów obowiązujących w systemie powszechnym. Jak bowiem wynika z art. 53


18
§ 1 pkt 1 lit. b Kodeksu pracy, pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez
wypowiedzenia, jeżeli niezdolność pracownika do pracy wskutek choroby trwa
dłużej niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i zasiłku czyli
maksymalnie 182 dni (w przypadku gruźlicy – 270 dni) oraz pobierania świadczenia
rehabilitacyjnego przez pierwsze 3 miesiące, gdy pracownik był zatrudniony
u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy lub jeżeli niezdolność do pracy została
spowodowana wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową;
3) art. 43 ust. 1 – przepis ten w obecnym brzmieniu przyznaje 12-miesięczną ochronę
przed zwolnieniem ze służby policjantom, którzy zaprzestali służby z powodu
choroby, a jednocześnie zasadne jest ich zwolnienie na podstawie art. 38 ust. 4,
art. 41 ust. 1 pkt 1 i 2 lub art. 41 ust. 2 pkt 1 i 4 ww. ustawy. Nowa regulacja
ogranicza ten okres do 182 dni;
4) art. 110 dotyczy nagrody rocznej – poza wprowadzeniem nowych zasad obliczania
nagrody rocznej uzupełniono o przepisy zawarte w akcie wykonawczym, dotyczące
zasad obliczania wysokości nagrody rocznej, które stanowić powinny materię
ustawową, oraz terminu i organów właściwych do przyznania nagród rocznych;
5) nadano nowe brzmienie art. 110b, ze względu na przeniesienie całości regulacji
dot. nagród rocznych do ustawy;
6) zmianie ulega art. 121 ust. 1, który określa sytuacje, w jakich policjant jest
uprawniony do otrzymywania pełnego uposażenia;
7) dodano art. 121a–121g realizujące założenia w zakresie obniżenia uposażenia
w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim, przy czym jako okres służby poza
granicami państwa, za które przysługuje 100% uposażenia w okresie zwolnienia
lekarskiego przyjęto służbę w kontyngencie policyjnym, o którym mowa w art. 145a
ust. 1 pkt 1–3 ustawy;
8) dodano art. 121h wskazujący na obowiązek sporządzania przez Komendanta
Głównego Policji rocznego zestawienia zbiorczego przyczyn przebywania na
zwolnieniach lekarskich przez policjantów w celu przekazania do ministra
właściwego do spraw wewnętrznych, wskazując zakres tego zestawienia
i konieczność opracowania wzoru ww. zestawienia w drodze rozporządzenia.
2. Art. 2 – zmiana ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U.
z 2011 r. Nr 116, poz. 675, z późn. zm.):


19
1) w art. 44 ust. 1 dodano przypadek kierowania do komisji lekarskich w celu
sprawdzenia prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do służby z powodu
choroby lub prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego;
2) w art. 45 ust. 2 pkt 8 – zgodnie z tym przepisem funkcjonariusza można zwolnić ze
służby w przypadku upływu 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu
choroby. Proponowana zmiana ogranicza ten okres do 182 dni, zbliżając się tym
samym do przepisów obowiązujących w systemie powszechnym;
3) art. 47 ust. 1 i ust. 2b pkt 1 – przepis ten w obecnym brzmieniu przyznaje
12-miesięczną ochronę przed zwolnieniem ze służby funkcjonariuszom, którzy
zaprzestali służby z powodu choroby, a jednocześnie zasadne jest ich zwolnienie na
podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 i ust. 2 pkt 1 i 3–7. Nowa regulacja ogranicza ten
okres do 182 dni;
4) art. 113a – określając zasady ustalania wysokości nagrody rocznej przepisy te
uzupełniono o przepisy regulujące zasady przyznawania i obniżania tej nagrody,
zawarte obecnie w akcie wykonawczym, a stanowiące materię ustawową, oraz
terminu i organów właściwych do przyznania nagród rocznych;
5) zmianie ulega art. 125 ust. 1, który określa sytuacje, w jakich funkcjonariusz jest
uprawniony do otrzymywania pełnego uposażenia;
6) dodano art. 125a–125g realizujące założenia w zakresie obniżenia uposażenia
w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim, przy czym jako okres służby poza
granicami państwa, za które przysługuje 100% uposażenia w okresie zwolnienia
lekarskiego, przyjęto służbę w kontyngencie Straży Granicznej, o którym mowa
w art. 147c pkt 1–3a ustawy;
7) dodano art. 125h – wskazujący na obowiązek sporządzania przez Komendanta
Głównego Straży Granicznej rocznego zestawienia zbiorczego przyczyn
przebywania na zwolnieniach lekarskich przez funkcjonariuszy, celem przekazania
do ministra właściwego do spraw wewnętrznych, wskazując zakres tego zestawienia
i konieczność opracowania wzoru ww. zestawienia w drodze rozporządzenia.
3. Art. 3 – zmiana ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej
(Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68, z późn. zm.):
1) w art. 42 ust. 2 dodano przypadek kierowania do komisji lekarskich w celu
sprawdzenia prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do służby z powodu
choroby lub prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego;


20
2) art. 43 ust. 3 pkt 6 – zgodnie z tym przepisem strażaka można zwolnić ze służby
w przypadku upływu 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby.
Proponowana zmiana ogranicza ten okres do 182 dni, zbliżając się tym samym do
przepisów obowiązujących w systemie powszechnym;
3) art. 45 ust. 1 – przepis ten w obecnym brzmieniu przyznaje 12-miesięczną ochronę
przed zwolnieniem ze służby strażakom, którzy zaprzestali służby z powodu
choroby, a jednocześnie zasadne jest ich zwolnienie na podstawie art. 38 ust. 4 lub
art. 43 ust. 2 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 3 i 4. Nowa regulacja ogranicza ten okres do 182
dni;
4) w art. 72a uchyla się ust. 2 regulujący zasady dokumentowania nieobecności
w służbie z powodu choroby, gdyż stanowić to będzie przedmiot odrębnej szerszej
regulacji oraz w konsekwencji tej zmiany konieczna jest również zmiana ust. 1, ze
względu na wskazane w nim odwołanie do ust. 2;
5) zmiany art. 95 dotyczą uregulowania zasad ustalania wysokości, przyznawania
i obniżania nagrody rocznej, przy czym przepisy te zostały uzupełnione o przepisy
dot. zasad przyznawania nagród, zawarte obecnie w akcie wykonawczym,
a stanowiące materię ustawową, oraz organów właściwych do przyznania nagród
rocznych;
6) zmianie ulega art. 105 ust. 1, który określa sytuacje, w jakich strażak jest
uprawniony do otrzymywania pełnego uposażenia;
7) dodano art. 105a–105g realizujące założenia w zakresie obniżenia uposażenia
w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim, przy czym jako okres służby poza
granicami państwa, za które przysługuje 100% uposażenia w okresie zwolnienia
lekarskiego, przyjęto służbę w grupie ratowniczej, o której mowa w art. 49b ust. 1
pkt 1 ustawy;
8) dodano art. 105h – wskazujący na obowiązek sporządzania przez Komendanta
Głównego Państwowej Straży Pożarnej rocznego zestawienia zbiorczego przyczyn
przebywania na zwolnieniach lekarskich przez strażaków w celu przekazania do
ministra właściwego do spraw wewnętrznych, wskazując zakres tego zestawienia
i konieczność opracowania wzoru ww. zestawienia w drodze rozporządzenia.
4. Art. 4 – zmiana ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (Dz. U.
z 2004 r. Nr 163, poz. 1712, z późn. zm.):

strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 33

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: