Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmiany zasady ustalania wysokości uposażenia funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, BOR, CBA, SKW oraz SWW, ABW, AW, Służby Więziennej oraz żołnierzy zawodowych należnego w okresie choroby, zbliżonej do zasad w systemie powszechnym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1497
- Data wpłynięcia: 2013-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 502
1497
11
a) nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do których
dziecko uczęszcza,
b) porodu lub choroby małżonka funkcjonariusza/żołnierza stale opiekującego się
dzieckiem, jeżeli poród lub choroba uniemożliwia temu małżonkowi
sprawowanie opieki,
c) pobytu małżonka funkcjonariusza/żołnierza, stale opiekującego się dzieckiem,
w podmiocie leczniczym wykonującym działalność polegającą na udzielaniu
stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych.
2. W okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim uposażenie wraz z dodatkami
o charakterze stałym przysługujące funkcjonariuszowi/żołnierzowi przebywającemu
na zwolnieniu lekarskim ulega obniżeniu o 20%.
3. Jednocześnie projekt ustawy określa okoliczności, w których nie będzie
następowało zmniejszenie uposażenia w związku z przebywaniem na zwolnieniu
lekarskim i funkcjonariusz/żołnierz zachowa prawo do 100% uposażenia. Do tych
przypadków zalicza się czas nieobecności na służbie z powodu:
1) wypadku podczas służby;
2) choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami
służby;
3) wypadku w drodze do miejsca pełnienia służby lub w drodze powrotnej ze
służby;
4) choroby przypadającej w czasie ciąży;
5) poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla kandydatów
na dawców komórek, tkanek i narządów oraz poddania się zabiegowi pobrania
komórek, tkanek i narządów,
6) oddania krwi lub jej składników w jednostkach organizacyjnych publicznej
służby krwi lub z powodu badania lekarskiego dawców krwi
oraz jeżeli niezdolność do służby:
1) powstała podczas wykonywania zadań (np. misji, działań ratowniczych,
kontyngentów) zagrażających życiu lub zdrowiu funkcjonariuszy/żołnierzy poza
granicami RP; w szczególności regulacja ta nie obejmuje żołnierzy
wyznaczonych na stanowiska służbowe poza granicami państwa np. attaché
obrony, funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu, Centralnego Biura
Antykorupcyjnego i Służby Więziennej;
12
2) została spowodowana przez inną osobę w wyniku popełnienia przez nią
umyślnego czynu zabronionego w związku z wykonywaniem czynności przez
funkcjonariusza/żołnierza; okoliczności te stwierdza się na podstawie orzeczenia
wydanego przez uprawniony organ;
3) powstała podczas czynów o charakterze bohaterskim spełnionych w szczególnie
niebezpiecznych warunkach, z wykazaniem wyjątkowej odwagi, z narażeniem
życia lub zdrowia, w obronie prawa, nietykalności granic państwowych, życia,
mienia i bezpieczeństwa obywateli.
4. Zwolnienie funkcjonariusza/żołnierza od zajęć służbowych z powodu choroby
następuje na podstawie zaświadczenia lekarskiego wystawionego zgodnie z art. 55
ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
społecznego w razie choroby i macierzyństwa, przy czym:
1) przyczynę nieobecności w służbie wskutek poddania się niezbędnym badaniom
lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek, tkanek
i narządów dokumentuje zaświadczenie lekarskie wystawione przez lekarza na
druku zwykłym, o którym mowa w art. 53 ust. 3 ww. ustawy;
2) dokumentem stanowiącym podstawę usprawiedliwienia nieobecności w służbie
wskutek oddania krwi lub jej składników w jednostkach organizacyjnych
publicznej służby krwi lub z powodu badania lekarskiego dawców krwi – jest
zaświadczenie jednostki organizacyjnej publicznej służby krwi;
3) dokumentem stanowiącym podstawę usprawiedliwienia nieobecności w służbie
z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem w wieku
do ukończenia przez nie 8 lat w przypadku:
a) nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do których
dziecko uczęszcza, jest oświadczenie funkcjonariusza/żołnierza o zaistnieniu
ww. okoliczności ustawowych,
b) porodu lub choroby małżonka funkcjonariusza/żołnierza stale opiekującego się
dzieckiem, jeżeli poród lub choroba uniemożliwia temu małżonkowi
sprawowanie opieki, lub pobytu małżonka funkcjonariusza/żołnierza, stale
opiekującego się dzieckiem, w podmiocie leczniczym wykonującym działalność
polegającą na udzielaniu stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych
– jest zaświadczenie lekarskie wystawione przez lekarza na zwykłym druku, jak
w systemie powszechnym,
13
c) o którym mowa w art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r.
oświadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby
i macierzyństwa – decyzja wydana przez właściwy organ albo uprawniony
podmiot na podstawie przepisów o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń
i chorób zakaźnych u ludzi.
Wyjątek od zasady dokumentowania okresu przebywania na zwolnieniu lekarskim
zaświadczeniem lekarskim, w rozumieniu art. 55 ustawy o świadczeniach
pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa,
wprowadzono w
stosunku do funkcjonariuszy Centralnego Biura
Antykorupcyjnego. Powyższe związane jest z wyłączeniem funkcjonariuszy CBA
z systemu przekazywania danych do Narodowego Funduszu Zdrowia za
pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, co wynika z przepisów ustawy
z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.),
w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 27 lipca 2012 r. o zmianie ustawy
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U.
z 2012 r. poz. 1016).
5. Tworząc jednolity wykaz osób, nad którymi funkcjonariusz/żołnierz sprawuje
opiekę, projektodawca, wzorując się na rozwiązaniach systemu powszechnego,
ograniczył okres zwolnienia od zajęć z powodu konieczności osobistego
sprawowania opieki do 60 dni w roku kalendarzowym, a w przypadku konieczności
osobistego sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny przez okres nie
dłuższy niż 14 dni w roku kalendarzowym. Jednocześnie ustalił, że okresy te łącznie
nie mogą przekroczyć 60 dni w roku kalendarzowym.
6. Zaświadczenie lekarskie, zaświadczenie jednostki organizacyjnej publicznej służby
krwi oraz decyzję wydaną przez właściwy organ albo uprawniony podmiot na
podstawie przepisów o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych
u ludzi funkcjonariusz/żołnierz jest obowiązany dostarczyć w terminie 7 dni od daty
jego otrzymania. Ten termin dotyczy również obowiązku złożenia oświadczenia
w przypadku konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem do
ukończenia przez nie 8 lat w przypadku nieprzewidzianego zamknięcia żłobka,
przedszkola lub szkoły, do których dziecko uczęszcza. Niedopełnienie tych
obowiązków będzie skutkowało uznaniem nieobecności za nieusprawiedliwioną,
14
chyba że niedostarczenie zaświadczenia albo oświadczenia nastąpiło z przyczyn
niezależnych od funkcjonariusza/żołnierza.
7. W przypadkach uzasadnionych charakterem wykonywanych zadań służbowych
przez funkcjonariuszy służb uprawnionych do wykonywania czynności operacyjno-
-rozpoznawczych, ich zwolnienie od zajęć służbowych z powodu choroby będzie
następowało w inny sposób, niż na podstawie zaświadczenia lekarskiego
wystawionego zgodnie z art. 55 ww. ustawy. Szefowie służb/komendanci główni
określą, w drodze zarządzeń, odmienny sposób dokumentowania nieobecności
w służbie w stosunku do ww. funkcjonariuszy, z uwzględnieniem przepisów
o ochronie informacji niejawnych.
8. Prawidłowość orzekania o czasowej niezdolności do służby z powodu choroby
będzie podlegała kontroli przez komisje lekarskie podległe właściwym ministrom,
natomiast prawidłowość wykorzystania zwolnienia lekarskiego będzie podlegała
kontroli właściwego przełożonego funkcjonariusza/żołnierza oraz komisje lekarskie
podległe właściwym ministrom. Projekt określa tryb dokonywania kontroli
prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego przez przełożonego
funkcjonariusza/żołnierza wzorowany na rozwiązaniach przyjętych w systemie
powszechnym.
9. W projekcie nadano przełożonym funkcjonariuszy/żołnierzy uprawnienie do kontroli
w zakresie spełnienia wymogów formalnych zaświadczeń lekarskich, wzorowane na
rozwiązaniach przyjętych w systemie powszechnym.
10. Ponieważ prawidłowość wystawienia zaświadczenia lekarskiego podlega kontroli
ZUS wykonywanej przez lekarzy orzeczników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
zgodnie z art. 59 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego
w razie choroby i macierzyństwa, kwestia ta nie wymaga uregulowania w niniejszym
projekcie ustawy.
11. Zostanie wprowadzona zasada, zgodnie z którą jeżeli w wyniku kontroli zostanie
ustalone nieprawidłowe wykorzystanie zwolnienia lekarskiego, funkcjonariusz/
żołnierz traci prawo do uposażenia za cały okres zwolnienia. Analogicznie
w przypadku, gdy w wyniku kontroli zostanie ustalone, że zaświadczenie lekarskie
zostało sfałszowane, funkcjonariusz/żołnierz traci prawo do uposażenia za cały okres
zwolnienia. Natomiast jeżeli w wyniku kontroli komisja ustali datę ustania
niezdolności wcześniejszą niż orzeczona w zaświadczeniu lekarskim,
15
funkcjonariusz/żołnierz traci prawo do uposażenia za okres od tej daty do końca
zwolnienia.
12. Projekt
ustawy przewiduje następujące zasady wyliczania uposażenia
funkcjonariuszy/żołnierzy w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim:
1) za podstawę wyliczenia uposażenia w okresie choroby przyjmuje się uposażenie
funkcjonariusza/żołnierza wraz z dodatkami o charakterze stałym,
2) podstawę wymiaru uposażenia w okresie zwolnienia lekarskiego za jeden dzień
niezdolności do służby stanowi 1/30 uposażenia należnego w danym miesiącu,
3) zmniejszeniu o 20% ulega każda 1/30 podstawy wymiaru uposażenia w okresie
zwolnienia lekarskiego,
4) zmniejszenie uposażenia żołnierza/funkcjonariusza z tytułu przebywania na
zwolnieniu lekarskim następować będzie przy najbliższej wypłacie,
5) zmniejszenie
uposażenia żołnierza/funkcjonariusza przebywającego na
zwolnieniu lekarskim w ostatnim miesiącu służby następować będzie
z należności przysługujących mu z tytułu zwolnienia ze służby albo zostanie
nałożony obowiązek na funkcjonariusza zwrotu w ostatnim dniu pełnienia
służby;
6) zmniejszenie lub utrata uposażeń będzie dokonywane z mocy prawa, bez
konieczności wydawania decyzji administracyjnych.
13. W projekcie ustawy przyjmuje się nowe zasady obliczania wysokości nagrody
rocznej. W dotychczasowym stanie prawnym nagroda roczna/dodatkowe uposażenie
roczne stanowi równowartość jednomiesięcznego uposażenia zasadniczego wraz
z dodatkami o charakterze stałym (z wyjątkiem funkcjonariuszy ABW, którym
przysługuje nagroda roczna w wysokości 50% jednomiesięcznego uposażenia
zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym). Projektowana regulacja
przewiduje, iż dodatkowe uposażenie roczne/nagroda roczna będzie stanowiła 1/12
uposażenia otrzymanego w trakcie roku kalendarzowego, za który nagroda
roczna/dodatkowe uposażenie roczne przysługuje. W związku z czym, obniżenie
nagrody rocznej będzie następowało za rok kalendarzowy, w którym
funkcjonariusz/żołnierz przebywał na zwolnieniu lekarskim. Projektowana regulacja
zachowuje zarazem zasadę proporcjonalności wysokości nagrody rocznej do okresu
pełnienia służby w roku, za który nagroda przysługuje, a tym samym nie wpływa na
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1497
› Pobierz plik