Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmiany zasady ustalania wysokości uposażenia funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, BOR, CBA, SKW oraz SWW, ABW, AW, Służby Więziennej oraz żołnierzy zawodowych należnego w okresie choroby, zbliżonej do zasad w systemie powszechnym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1497
- Data wpłynięcia: 2013-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 502
1497
6
niektórzy mogą traktować zwolnienie lekarskie jako formę dodatkowego urlopu.
Stanowiłoby to nie tylko złamanie zasad etyki zawodowej, ale wpływałoby również na
wzrost obciążeń pozostałych funkcjonariuszy i żołnierzy, którzy zastępują nieobecnych
z powodu zwolnienia lekarskiego.
Projektowana ustawa ogranicza uposażenia funkcjonariuszy i żołnierzy w okresie
przebywania na zwolnieniu lekarskim na zasadach zbliżonych do obowiązujących
w systemie powszechnym, co w konsekwencji powinno doprowadzić do optymalizacji
wydatków na uposażenia funkcjonariuszy i żołnierzy poprzez zmniejszenie liczby
zwolnień lekarskich.
Zgodnie z powyższym, podczas absencji chorobowej funkcjonariusze i żołnierze
otrzymywać będą co do zasady 80% uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami
o charakterze stałym, tak jak inne osoby wykonujące pracę odpłatnie. Analogicznie jak
w systemie powszechnym, zmniejszeniu ulegnie również dodatkowe uposażenie
roczne/nagroda roczna.
Zmiana warunków wypłat uposażenia w związku z absencją chorobową spowoduje, iż
środki finansowe pochodzące z ograniczenia uposażeń funkcjonariuszy i żołnierzy
pozostających na zwolnieniach lekarskich będą przeznaczane na fundusz nagród
i zapomóg dla tych, którzy będą faktycznie wykonywać zajęcia służbowe w zastępstwie
nieobecnych z powodu choroby. Źródłem tego zwiększenia będą środki stanowiące
20% uposażeń funkcjonariuszy i żołnierzy przebywających na zwolnieniach lekarskich,
o które uposażenia te zostaną zmniejszone.
Podkreślenia wymaga, że w krajach Unii Europejskiej istnieją różne sposoby
postępowania wprezentowanym obszarze.
II. W Wielkiej Brytanii nie ma odrębnych zasad wydawania zwolnień lekarskich dla
policjantów. Obowiązujące policjantów zasady są takie same, jak w przypadku osób
ubezpieczonych. Nie ma też określonego druku „zwolnienia lekarskiego”, a są
stosowane tzw. wypisy z ogólnokrajowej elektronicznej bazy danych. W przypadku
przebywania policjanta na zwolnieniu lekarskim w okresie do 6 miesięcy, wypłata
uposażenia następuje w niezmienionej wysokości 100%. Gdy zwolnienie przedłuża się
ponad okres 6 miesięcy, następuje automatyczne zmniejszenie wypłaty uposażenia do
50%. W przypadku występowania nadużyć w zakresie zwolnień lekarskich, policjanci
podlegają odpowiedzialność dyscyplinarnej.
7
We Francji funkcjonariusze Policji przebywający na zwolnieniu lekarskim otrzymują co
do zasady 100% uposażenia. W praktyce wypłacane 100% odnosi się do uposażenia
podstawowego, np. podczas zwolnienia lekarskiego funkcjonariusze nie otrzymują
premii za wyniki w pracy, bo de facto nie realizują w tym czasie zadań. Policjanci
w zakresie zwolnień lekarskich podlegają administracyjnej kontroli. Jeżeli odmawiają
poddania się kontrolnej lekarskiej wizycie domowej bądź są nieobecni w miejscu
określonego pobytu lub poza dozwolonymi godzinami jego opuszczenia, narażają się na
sankcje dyscyplinarne.
W Niemczech policjanci posiadają status urzędników państwowych i w obszarze
ochrony zdrowotnej podlegają takim samym przepisom, jak wszyscy urzędnicy.
Oznacza to, że zasady wydawania zwolnień lekarskich są takie same dla policjantów,
jak dla innych urzędników oraz osób z sektora prywatnego. Policjant jest zobowiązany
przedłożyć zwolnienie lekarskie pracodawcy na warunkach powszechnych, tak jak
każdy urzędnik. W czasie zwolnienia lekarskiego otrzymuje podobnie jak urzędnicy
państwowi 100% uposażenia. Nie ma żadnych komórek weryfikujących zwolnienia
lekarskie policjantów czy urzędników państwowych.
Żołnierze w Belgii i Luksemburgu otrzymują podczas zwolnienia lekarskiego 100%
uposażenia, ale potrąca im się część dodatku żywnościowego. W Danii, Grecji,
Niemczech, Włoszech, Portugalii i Rumunii żołnierze otrzymują 100% należnego
uposażenia. Na Litwie żołnierze otrzymują 100% uposażenia za 2 pierwsze dni
zwolnienia, 40% uposażenia za 3 do 7 dni zwolnienia i 80% powyżej 7 dni zwolnienia.
Na Łotwie żołnierz otrzymuje 100% uposażenia do 10 dni zwolnienia i 80% od 11. dnia
zwolnienia lekarskiego. W Czechach żołnierze otrzymują 60% uposażenia za pierwsze
3 dni zwolnienia lekarskiego oraz 100% za kolejne dni.
Powyższe dane wykazują, iż rozwiązania w przedmiotowym zakresie w największych
krajach Unii Europejskiej nie są jednolite. Istotne różnice wynikają przede wszystkim
z wieloletnich doświadczeń i praktyk oraz różnorodności kulturowej poszczególnych
regionów. Podkreślenia wymaga, że w ukształtowanych przez dziesięciolecia systemach
społeczeństwa obywatelskiego, pozycja ustrojowa służb mundurowych miała inny
charakter niż w krajach, które przeszły transformację po roku 1989, gdzie obowiązujące
zasady tylko w niewielkim stopniu odbiegają od systemów powszechnych.
8
Wprowadzane niniejszym projektem zmiany wpisują się w oczekiwania przełożonych
funkcjonariuszy i żołnierzy różnych szczebli kierowania oraz samych funkcjonariuszy
i żołnierzy, którzy wykonują zadania służbowe w zastępstwie nieobecnych z powodu
zwolnień lekarskich. Ponadto spowodują one wzrost motywacji do służby
funkcjonariuszy i żołnierzy, którzy zastępują przebywających na zwolnieniach
lekarskich. Powinny one również przyczynić się bezpośrednio do wzrostu
bezpieczeństwa państwa i obywateli poprzez zwiększenie liczby funkcjonariuszy
i żołnierzy realnie pełniących codzienną służbę.
III. Zasady wynagradzania pracowników w systemie powszechnym w okresie czasowej
niezdolności do pracy lub niemożności wykonywania pracy (w czasie zwolnienia
lekarskiego) regulują przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy oraz
ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2010 r. Nr 77, poz. 512, z późn.
zm.).
Zgodnie z art. 92 Kodeksu pracy za czas niezdolności pracownika do pracy wskutek
choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną trwającą łącznie do 33 dni
w ciągu roku kalendarzowego, a w przypadku pracownika, który ukończył 50 rok życia
trwającą łącznie do 14 dni w ciągu roku kalendarzowego – pracownik zachowuje prawo
do 80% wynagrodzenia.
Za czas niezdolności pracownika do pracy wskutek wypadku w drodze do pracy lub
z pracy, choroby przypadającej w czasie ciąży, poddania się niezbędnym badaniom
lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów oraz
poddania się zabiegowi ich pobrania – w okresie wskazanym powyżej pracownik
zachowuje prawo do 100% wynagrodzenia.
Za czas niezdolności do pracy, trwającej łącznie dłużej niż 33 dni w ciągu roku
kalendarzowego, a w przypadku pracownika, który ukończył 50. rok życia, trwającej
łącznie dłużej niż 14 dni w ciągu roku kalendarzowego, pracownikowi przysługuje
zasiłek chorobowy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na zasadach określonych
w ustawie o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby
i macierzyństwa.
Zasiłek chorobowy przysługuje przez okres trwania niezdolności do pracy z powodu
choroby lub niemożności wykonywania pracy nie dłużej jednak niż przez 182 dni,
9
a jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana gruźlicą lub występuje w trakcie
ciąży – nie dłużej niż przez 270 dni. Do okresu „zasiłkowego”, wlicza się wszystkie
okresy nieprzerwanej niezdolności do pracy, jak również okresy niemożności
wykonywania pracy.
Pracownik nie nabywa prawa do zasiłku chorobowego:
1) w okresie pierwszych 30 dni zatrudnienia;
2) w razie powstania niezdolności do pracy w okresach urlopu bezpłatnego,
wychowawczego, tymczasowego aresztowania i odbywania kary pozbawienia
wolności;
3) jeżeli niezdolność ta spowodowana została w wyniku umyślnego przestępstwa lub
wykroczenia popełnionego przez tego ubezpieczonego;
4) za okres pierwszych 5 dni niezdolności do pracy spowodowanej nadużyciem
alkoholu.
Ubezpieczony wykonujący w okresie orzeczonej niezdolności do pracy pracę
zarobkową lub wykorzystujący zwolnienie od pracy w sposób niezgodny z celem tego
zwolnienia traci prawo do zasiłku chorobowego za cały okres tego zwolnienia. Zasiłek
chorobowy nie przysługuje w przypadku, gdy zaświadczenie lekarskie zostało
sfałszowane.
Wysokość zasiłku chorobowego wynosi:
1) 80% wynagrodzenia (lub podstawy wymiaru wynagrodzenia);
2) 70% wynagrodzenia za okres pobytu w szpitalu;
3) 100% podstawy wymiaru, jeżeli niezdolność do pracy:
a) przypada w okresie ciąży,
b) powstała wskutek poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla
kandydatów na dawców komórek tkanek i narządów lub poddania się zabiegowi
pobrania komórek, tkanek i narządów,
c) powstała wskutek wypadku w drodze do pracy lub z pracy.
IV. Zakres przedmiotowy projektu ustawy obejmuje regulacje dotyczące uposażenia
zasadniczego funkcjonariuszy/żołnierzy, dodatków do uposażenia i innych należności
przysługujących w okresie choroby uwzględniający zasady obowiązujące
w scharakteryzowanym powyżej systemie powszechnym.
10
1. W projekcie ustawy ustala się okres przebywania na zwolnieniu lekarskim jako
okres, przez który funkcjonariusz/żołnierz jest zwolniony od zajęć służbowych
z powodu:
1) choroby funkcjonariusza/żołnierza, w tym niemożności wykonywania zajęć
służbowych z przyczyn określonych w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 25 czerwca
1999 r. oświadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie
choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2010 r. Nr 77, poz. 512, z późn. zm.), tzn.:
a) w wyniku decyzji wydanej przez właściwy organ albo uprawniony podmiot na
podstawie przepisów o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób
zakaźnych u ludzi;
b) z powodu przebywania w:
– stacjonarnym zakładzie lecznictwa odwykowego w celu leczenia uzależnienia
alkoholowego,
– stacjonarnym zakładzie opieki zdrowotnej w celu leczenia uzależnienia od
środków odurzających lub substancji psychotropowych;
c) wskutek poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla
kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów;
2) oddawania krwi lub jej składników w jednostkach organizacyjnych publicznej
służby krwi lub z powodu okresowego badania lekarskiego dawców krwi;
3) konieczności osobistego sprawowania opieki nad chorym dzieckiem własnym
lub małżonka funkcjonariusza/żołnierza, dzieckiem przysposobionym,
dzieckiem obcym przyjętym na wychowanie i utrzymanie, do ukończenia przez
nie 14 lat;
4) konieczności osobistego sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny; za
członków rodziny uważa się małżonka, rodziców, teściów, dziadków, wnuki,
rodzeństwo oraz dzieci w wieku powyżej 14 lat, jeżeli pozostają we wspólnym
gospodarstwie domowym z
funkcjonariuszem/żołnierzem w okresie
sprawowania opieki nad nimi;
5) konieczności osobistego sprawowania opieki na dzieckiem własnym lub
małżonka funkcjonariusza/żołnierza, dzieckiem przysposobionym, dzieckiem
obcym przyjętym na wychowanie i utrzymanie, do ukończenia przez nie 8 lat
w przypadku:
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1497
› Pobierz plik