Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1493
- Data wpłynięcia: 2013-06-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-09-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1238
1493-cz-II
Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Środowiska
z dnia ... (poz. ...)
Obszary, w obrębie których jest dozwolone lokalizowanie kompleksów podziemnego składowania
dwutlenku węgla
Współrzędne
Powierzchnia
geodezyjne
L.p.
Nazwa struktury
Rodzaj struktury
struktury
(WGS 84)
(km2)
x
y
19°20'35"
54°48'53"
19°18'47"
54°40'11"
16°32'1"
55°21'39"
17°0'1"
55°30'0"
wodonośne
17°22'4"
55°35'14"
Zbiornik kambryjski
1
poziomy
12 100
18°0'1"
55°46'59"
w polskiej strefie ekonomicznej Bałtyku
solankowe
18°21'49"
55°55'18"
18°54'1"
55°52'53"
18°55'33"
55°52'47"
19°3'41"
55°20'47"
19°20'35"
54°48'53"
2
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 127a ust. 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U.
Nr 163, poz. 981, z późn. zm.).
W myśl powołanej delegacji minister właściwy do spraw środowiska w omawianym projekcie
rozporządzenia powinien określić obszary, w których dopuszcza się lokalizowanie kompleksu
podziemnego składowania dwutlenku węgla w formie zestawienia współrzędnych
geograficznych uwzględniając uwarunkowania geologiczne i przyrodnicze oraz charakterystykę
kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, kierując się potrzebą zapewnienia
bezpieczeństwa powszechnego, a także ochrony zdrowia i życia ludzi oraz środowiska.
Celem rozporządzenia jest określenie obszarów, w obrębie których będzie można prowadzić
podziemne składowanie dwutlenku węgla.
Projektowana regulacja nawiązuje do przepisów artykułu 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego
i Rady 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego składowania dwutlenku
węgla oraz zmieniająca dyrektywę Rady 85/337/EWG, dyrektywy Parlamentu Europejskiego
i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE, 2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie
(WE) nr 1013/2006 (Dz. U. L 140 z 5.6.2009), zgodnie z którymi państwa członkowskie mają
prawo do określenia obszarów, na których można wybierać lokalizację podziemnego składowiska
dwutlenku węgla. Obejmuje to również prawo do niezezwalania na składowanie na części lub
całości terytorium kraju. W celu określenia omawianych obszarów przeprowadzana jest ocena
dostępnych możliwości podziemnego składowania dwutlenku węgla na terytorium Polski oraz
polskich obszarach morskich w ramach zadania pn. „Rozpoznawanie formacji i struktur do
bezpiecznego geologicznego składowania CO2 wraz z ich programem monitorowania”,
wykonana na zamówienie Ministra Środowiska, finansowana w całości ze środków Narodowego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Podstawowym kryterium doboru lokalizacji jest bezpieczeństwo potencjalnych składowisk dla
zdrowia i życia ludzi oraz środowiska. Wyniki przeprowadzonych dotychczas geologicznych
prac badawczych umożliwiły wytypowanie formacji i struktur geologicznych, w obrębie których
będzie możliwe lokalizowanie podziemnych składowisk dwutlenku węgla, mając na względzie
ww. bezpieczeństwo zastosowania omawianej technologii.
Wykaz współrzędnych obszarów ich występowania przedstawia załącznik do rozporządzenia.
Wskazane lokalizacje dotyczą głębokich formacji geologicznych, jakimi są solankowe poziomy
wodonośne.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska,
w Biuletynie Informacji Publicznej zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 z późn. zm.)
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji (na stronie internetowej
Rządowego Procesu Legislacyjnego).
Przedmiotowe rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia dotyczy podmiotów zainteresowanych prowadzeniem działalności
polegającej podziemnym składowaniu dwutlenku węgla pochodzącego z dużych zakładów
przemysłowych.
Przedstawiona w rozporządzeniu potencjalna lokalizacja podziemnych składowisk dwutlenku
węgla dotyczy emitentów dwutlenku węgla zainteresowanych kierowaniem tego gazu do
podziemnych składowisk dwutlenku węgla.
2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Środowiska, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414
oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) w celu udostępnienia go wszystkim zainteresowanym podmiotom.
Ponadto projekt zostanie przesłany do konsultacji społecznych z prośbą o opinię do
następujących podmiotów:
1. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność ”
ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk, e-ma
z dnia
w sprawie szczegółowych wymagań odnośnie eksploatacji podziemnego składowiska
dwutlenku węgla, zatłaczanego strumienia dwutlenku węgla oraz prowadzenia
monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla
Na podstawie art. 127h ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze
(Dz. U. Nr 163, poz. 981 oraz z 2013 r. poz. 21 i …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe wymagania dotyczące eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku
węgla;
2) szczegółowe kryteria i sposób akceptacji składu strumienia dwutlenku węgla
zatłaczanego do podziemnego składowiska dwutlenku węgla;
3) sposób, częstotliwość i szczegółowe warunki prowadzenia monitoringu kompleksu
podziemnego składowania dwutlenku węgla.
§ 2. Eksploatację podziemnego składowiska dwutlenku węgla prowadzi się z zastosowaniem
najlepszych dostępnych technik (BAT).
§ 3. Podczas eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla zapewnia się:
1) trwałe przechowywanie próbek strumienia wejściowego dwutlenku węgla oraz
dokumentacji odnośnie wydajności tłoczenia w poszczególnych otworach, ciśnienia
zatłaczania, maksymalnego ciśnienia dopuszczalnego dla zbiornika oraz wyników testów
zgodności do czasu zamknięcia składowiska, a następnie przekazanie ich właścicielowi lub
zarządzającemu nieruchomością;
2) ograniczenie oddziaływania warunków atmosferycznych na instalacje zatłaczania;
3) bezpieczne funkcjonowanie instalacji zatłaczania, których infrastruktura powinna być
odporna na zmiany ciśnienia doprowadzonego z rurociągu dwutlenku węgla, jednocześnie
umożliwiając pobieranie próbek, o których mowa w pkt 6;
4) składowanie dwutlenku węgla w sposób uniemożliwiający jego migrację poza kompleks
składowania w okresie eksploatacji składowiska i po jego zamknięciu;
5) odizolowanie od wpływu ewentualnych robót górniczych prowadzonych w otaczającym
górotworze;
6) pobieranie próbek przyjętego na składowisko strumienia dwutlenku węgla
i przechowywanie ich w sposób umożliwiający przeprowadzenie badań własności fizycznych,
chemicznych lub biologicznych przed zamknięciem składowiska.
1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606 i Nr 284, poz. 1671).
§ 4. 1. Strumień dwutlenku węgla zatłaczany do podziemnego składowiska dwutlenku węgla
musi składać się w przeważającej części z dwutlenku węgla. Może zawierać jako składniki
uboczne substancje podnoszące poziom bezpieczeństwa i ułatwiające monitoring oraz
związane z technologią produkcji, oddzielania, transportu i długotrwałego składowania, o ile
wykluczony jest uszczerbek dla człowieka i środowiska, bezpieczeństwa długoterminowego
składowania i bezpieczeństwa instalacji transportowych i zatłaczających, jak również
wykluczona jest utylizacja odpadów.
2. Szczegółowe kryteria dotyczące składu strumienia dwutlenku węgla dla danego typu
technologii wychwytywania są określone w załączniku do rozporządzenia.
3. Pobór próbek strumienia dwutlenku węgla do badań, w związku z monitoringiem w etapie
eksploatacji, wykonuje się z częstotliwością nie mniejszą niż co 6 miesięcy.
4. Badania próbek strumienia dwutlenku węgla prowadzą laboratoria badawcze posiadające
wdrożony system jakości w rozumieniu przepisów o normalizacji.
5. Badania te zapewniają poddawanie okresowej kontroli (test zgodności) dostarczonego
strumienia dwutlenku węgla, w celu weryfikacji informacji zawartych w podstawowej
charakterystyce zatłaczanego dwutlenku węgla.
§ 5. 1. Podstawowa charakterystyka zatłaczanego strumienia dwutlenku węgla sporządzana
przez wytwórcę (emitenta) lub operatora składowiska zawiera:
1) nazwę, siedzibę i adres wytwórcy lub operatora składowiska;
2) syntetyczny opis procesu technologicznego, którego wynikiem jest wytworzony dwutlenek
węgla;
3) oświadczenie o braku w zatłaczanym dwutlenku węgla cech i właściwości wymienionych
w art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze;
4) opis zastosowanego procesu składowania;
5) opis zatłaczanego strumienia dwutlenku węgla obejmujący określenie domieszek oraz
ciśnień i temperatur przejść fazowych;
6) opis rodzaju i wyników badań przeprowadzonych w celu sprawdzenia zgodności
dostarczonego strumienia dwutlenku węgla z kryteriami dopuszczenia tych substancji do
podziemnego składowania oraz zastosowanej metodyki badawczej;
7) określenie częstotliwości przeprowadzania testów zgodności;
8) informacje dotyczące zachowania środków ostrożności na podziemnym składowisku
dwutlenku węgla.
2. Podstawowa charakterystyka zatłaczanego strumienia dwutlenku węgla, o której mowa
w ust. 1, zawiera dodatkowo określenie:
1) zmian mogących wystąpić w składzie strumienia dwutlenku węgla w kompleksie
podziemnego składowania dwutlenku węgla;
2) zmian cech charakterystycznych strumienia dwutlenku węgla w kompleksie podziemnego
składowania dwutlenku węgla;
3) zmieniających się głównych właściwości fizykochemicznych strumienia dwutlenku węgla
w kompleksie podziemnego składowania dwutlenku węgla.
§ 6. 1. Monitoring kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla w etapie
eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla prowadzi się z wykorzystaniem
otworów obserwacyjnych i punktów pomiarowych, na podstawie planu monitoringu
kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla oraz zgodnie z:
1) warunkami ustalonymi w dokumentacji hydrogeologicznej i dokumentacji geologiczno –
inżynierskiej, opracowanymi w związku z podziemnym składowaniem dwutlenku węgla,
określającymi pierwotny stan środowiska przed rozpoczęciem eksploatacji podziemnego
składowiska dwutlenku węgla;
2
2) zakresem i sposobem określonym w koncesji.
2. Monitoring, o którym mowa w ust. 1 polega na:
1) badaniu substancji i parametrów wskaźnikowych (będących parametrami, których
przekroczenie świadczy o negatywnym wpływie podziemnego składowania dwutlenku węgla
na środowisko);
2) kontroli warunków panujących w kompleksie podziemnego składowania dwutlenku węgla,
w tym ciśnienia i temperatury w obrębie kompleksu podziemnego składowania dwutlenku
węgla oraz jakości wód podziemnych w poziomach wodonośnych położonych powyżej
formacji geologicznej uszczelniającej podziemne składowisko dwutlenku węgla, składu
powietrza glebowego;
3) porównywania rzeczywistego zachowania składowanego dwutlenku węgla z zachowaniem
prognozowanym.
3. Monitoring, o którym mowa w ust. 1 prowadzi się z częstotliwością określoną w planie
monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku z następującą częstotliwością:
1) badanie substancji i parametrów wskaźnikowych – wykonuje się nie rzadziej niż co
6 miesięcy;
2) kontrolę warunków panujących w kompleksie podziemnego składowania dwutlenku węgla,
w tym ciśnienia i temperatury w obrębie kompleksu podziemnego składowania dwutlenku
węgla oraz jakości wód podziemnych w poziomach wodonośnych położonych powyżej
formacji geologicznej uszczelniającej podziemne składowisko dwutlenku węgla, składu
powietrza glebowego - wykonuje się nie rzadziej niż co 6 miesięcy;
3) porównywanie rzeczywistego zachowania składowanego dwutlenku węgla z zachowaniem
prognozowanym - prowadzi się nie rzadziej niż co 5 lat.
§ 7. 1. Zakres, sposób i warunki prowadzenia monitoringu podziemnego składowiska
dwutlenku węgla w etapie po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla do
przekazania Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla
odpowiedzialności za to składowisko oraz w etapie po przekazaniu Krajowemu
Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za
zamknięte podziemne składowisko ustala się na podstawie wyników monitoringu
przeprowadzonego w etapie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla.
2. Monitoring, o którym mowa w ust. 1 polega w szczególności na:
1) badaniu substancji i parametrów wskaźnikowych;
2) kontroli warunków panujących w kompleksie podziemnego składowania dwutlenku węgla,
w tym konwergencji;
3) kontroli geochemicznej powietrza glebowego w rejonie zlikwidowanych otworów
zatłaczających i monitoringowych.
3. Monitoring, o którym mowa w ust. 1 prowadzi się z częstotliwością określoną w planie
monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku. Częstotliwość i parametry
monitoringu ustala się, tak aby zrealizować cele monitorowania.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.
MINISTER ŚRODOWISKA
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1493-cz-II
› Pobierz plik
-
1493-cz-I
› Pobierz plik