eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1493
  • Data wpłynięcia: 2013-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-09-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1238

1493-cz-II

Załącznik nr 3

WZÓR

PROTOKÓŁ KONTROLI NR……


Na podstawie art…111 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1059) w dniu

upoważnieni przedstawiciele

………………………………………………………………………………………
(oznaczenie operatora sieci transportowej dwutlenku węgla dokonującego kontroli)

………………………………………………………………………………………
(imiona i nazwiska kontrolujących)

na podstawie upoważnienia do kontroli nr ……. z dnia……….. przeprowadzili kontrolę u
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………..
(oznaczenie podmiotu kontrolowanego oraz miejsca kontroli)

Oprócz kontrolujących przy wykonywaniu kontroli obecni byli:
……………………………………………………………………………………………..
(osoby obecne przy kontroli)

Kontrola miała na celu…………………………………………………………………….
(określenie zakresu i celu kontroli)

Kontrolę rozpoczęto o godz……, a zakończono o godz……

Kontrolujący dokonali następujących czynności kontrolnych:
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
W wyniku powyższych czynności kontrolujący dokonali następujących ustaleń:
……………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
W wyniku kontroli kontrolujący podjęli następujące czynności:
………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………..
Podmiot kontrolowany …………………………………….. nie wnosi żadnych zastrzeżeń do
protokołu/wniósł następujące zastrzeżenia do protokołu1):
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
Na tym kontrolę zakończono.
……………………………..
……………………………..
……………………………..
(podpisy kontrolujących)
(podpis podmiotu kontrolowanego)

_______________________
1) Niepotrzebne skreślić
5



UZASADNIENIE


Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 111
ust. 5 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz.1059)
której zmianę wprowadzono do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne
i górnicze oraz niektórych innych ustaw.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych
innych ustaw opracowany został w celu implementacji do polskiego porządku prawnego
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r.
w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz zmieniającej dyrektywę Rady
85/337/EWG, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE,
2004/35/WE, 2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006.
Rozwiązania wynikające z powyższej dyrektywy mają na celu doprowadzenie do
rozwoju technologii polegającej na wychwyceniu i trwałym geologicznym zeskładowaniu
CO2 (ang. CCS), który to gaz stanowi produkt uboczny procesów spalania paliw kopalnych,
w szczególności węgla. Rozwój technologii CCS będzie dokonywany dzięki wykonaniu
projektów demonstracyjnych CCS, których parametry określa decyzja Komisji
nr 2010/670/UE z dnia 3 listopada 2010 r. ustanawiająca kryteria i środki dotyczące
komercyjnych projektów mających na celu bezpieczne dla środowiska wychwytywanie
i geologiczne składowanie CO2 oraz projektów demonstracyjnych w zakresie innowacyjnych
technologii energetyki odnawialnej realizowanych w ramach systemu handlu uprawnieniami
do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 290 z 06.11.2010, str. 39).
Projekty takie mają być wykonane w celu sprawdzenia:
* skuteczności i przydatności stosowania technologii wychwytu i składowania dwutlenku
węgla w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku węgla,
* bezpieczeństwa stosowania technologii wychwytu i składowania dwutlenku węgla dla
zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska,
* potrzeby i zasadności dopuszczenia do stosowania technologii wychwytu i składowania
dwutlenku węgla na skalę przemysłową.

Docelowo, technologia CCS ma stanowić skuteczną metodę ograniczenia emisji CO2
z dużych przemysłowych obiektów spalania paliw kopalnych (węgla, gazu ziemnego, ropy
naftowej, itp.). Nieodzownym elementem procesu CCS jest transport dwutlenku węgla do
6

miejsca jego składowania. Dla dużych, komercyjnych projektów demonstracyjnych CCS
najbardziej ekonomiczny jest transport z wykorzystaniem rurociągów.

Projektowane rozporządzenie reguluje szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli:
– urządzeń i instalacji przyłączonych do sieci transportowej dwutlenku węgla,
– stanu technicznego sieci transportowej dwutlenku węgla,
– dotrzymywania zawartych umów o świadczenie usług przesyłania dwutlenku węgla,
a także prawidłowości rozliczeń.

W projekcie rozporządzenia określono także wzór protokołu kontroli, upoważnienia do
kontroli oraz wzór legitymacji.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych, a tym samym nie
wymaga notyfikowania Komisji Europejskiej, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt powyższego rozporządzenia zostanie podany do wiadomości publicznej
zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. z 2005 r. Nr 169 poz. 1414, z późn. zm.).

























7


OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)


1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja


Projekt rozporządzenia dotyczy:
1) przedsiębiorców w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,
realizujących projekty demonstracyjne CCS, będących:
a) emitentami dwutlenku węgla pochodzącego z obiektów przemysłowych kierowanego
do instalacji wychwytu CO2 na potrzeby realizacji projektu demonstracyjnego CCS
lub
b) odbiorcami dwutlenku węgla kierowanego do zeskładowania geologicznego w ramach
projektu demonstracyjnego CCS, którzy uzyskali koncesję na podziemne składowanie
CO2 oraz
2) operatora sieci transportowej dwutlenku węgla przesyłającego CO2 na potrzeby projektów
demonstracyjnych CCS.

2. Konsultacje społeczne


Projekt rozporządzenia poddany zostanie procedurze konsultacji z następującymi
instytucjami i organizacjami:

– Urzędem Regulacji Energetyki,
– Urzędem Dozoru Technicznego.
– Izbą Gospodarczą Energetyki i Ochrony Środowiska.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego


Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy


Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw


Regulacja nie będzie mieć wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość ani nie będzie mieć wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstw
realizujących projekty demonstracyjne CCS.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów

Regulacja nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.


10/05/EP
8

Projekt



ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA

z dnia

w sprawie obszarów, na których dopuszcza się lokalizowanie kompleksu podziemnego
składowania dwutlenku węgla

Na podstawie art. 127a ust. 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze
(Dz. U. Nr 163, poz. 981oraz z 2013 r. poz. 21 i …) zarządza się, co następuje:


§ 1. 1. Lokalizowanie kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla jest dozwolone
wyłącznie na wyznaczonej części polskich obszarów morskich, jeżeli nie spowoduje to
zagrożenia środowiska i nie naruszy wymagań bezpieczeństwa powszechnego.

2. Lokalizację obszarów, o których mowa w ust. 1, określa załącznik do rozporządzenia.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.









MINISTER ŚRODOWISKA




1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska
(Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 36 . [ 37 ] . 38 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: