eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1493
  • Data wpłynięcia: 2013-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-09-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1238

1493-cz-II

Załącznik
do rozporządzenia
Ministra Środowiska
z dnia ... (poz. ...)




Skład strumienia dwutlenku węgla doprowadzanego do podziemnego składowiska
dwutlenku węgla


Wartość %
Wartość %
Wartość %
L.p
Substancja
1
2
3
1
CO2
>99.5
>96
>80
2
H2S
<0.005
<0.005
<0.005
3
CO
<0.3
<0.3
<0.3
4
N2
<0.2
<4
<19
5
NOx
<0.001
<0.002
<0.002
6
SOx
<0.001
<0.001
<0.001
Zawartość metali ciężkich tzn. rtęci i arsenu < 0.01 p.p.m.




1 - Technologia wychwytu po spalaniu
2 - Technologia wychwytu przed spalaniem
3 - Technologia spalania w tlenie





















4


UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych wymagań
odnośnie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla, zatłaczanego strumienia
dwutlenku węgla oraz prowadzenia monitoringu kompleksu podziemnego składowania
dwutlenku węgla stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 127h
ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz.
981,oraz z 2013 r. poz.21 i …).

W myśl przywołanej delegacji minister właściwy do spraw środowiska został upoważniony
do określenia w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowych wymagań dotyczących eksploatacji podziemnego składowiska
dwutlenku węgla;
2) szczegółowych kryteriów i sposobu akceptacji składu strumienia dwutlenku węgla
zatłaczanego do podziemnego składowiska dwutlenku węgla;
3) sposobu, częstotliwości i szczegółowych warunków prowadzenia monitoringu
kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla
– kierując się potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa prowadzenia działalności polegającej na
podziemnym składowaniu dwutlenku węgla, mając na uwadze potrzebę zapewnienia ochrony
zdrowia i życia ludzi oraz środowiska, a także bezpieczeństwa powszechnego oraz
uwzględniając charakterystykę kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla,
warunki geologiczne i przyrodnicze.

Jednym z nadrzędnych celów projektowanej regulacji jest określenie warunków eksploatacji
podziemnego składowiska dwutlenku węgla, która pozwoli na zapewnienie bezpieczeństwa
powszechnego oraz umożliwi podjęcie działań zapobiegających negatywnym skutkom
składowania dwutlenku węgla dla środowiska, w szczególności powodującym
zanieczyszczenie wód podziemnych, zarówno na etapie eksploatacji składowiska jak i po jego
zamknięciu.

W nawiązaniu do przepisów art. 12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE
z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz
zmieniająca dyrektywę Rady 85/337/EWG, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE, 2006/12/WE, 2008/1/WE i rozporządzenie (WE)
nr 1013/2006 (Dz. U. L. 140 z 5.6.2009), ustalono zakres kontroli gazu kierowanego do
składowiska. Wykonując założenia przywołanego przepisu, projektowane rozporządzenie
nakłada na przedsiębiorę obowiązki dotyczące etapu eksploatacji podziemnego składowiska
dwutlenku węgla, m.in. w zakresie:
1) trwałego przechowywania próbek strumienia wejściowego dwutlenku węgla;
2) prowadzenia dokumentacji wydajności tłoczenia dwutlenku węgla w poszczególnych
otworach;
3) pomiarów ciśnienia zatłaczania oraz maksymalnego ciśnienia dopuszczalnego dla
zbiornika;
4) zabezpieczenia funkcjonowania instalacji zatłaczania zarówno przed czynnikami
atmosferycznymi jak i przed zmianami ciśnienia doprowadzanego z rurociągu
dwutlenku węgla;
5) umożliwienia pobierania z instalacji zataczania przyjętego na składowisko
strumienia dwutlenku węgla celem przeprowadzenia badań właściwości fizycznych,
chemicznych i biologicznych.
5

Omawiane rozporządzenie zakłada, iż zatłaczany do składowiska dwutlenek węgla nie może
zawierać odpadów oraz innych substancji, z wyjątkiem tych, które są niezbędne w procesie
technologicznym wychwytu, przesyłu, zatłaczania, monitoringu i pomiaru migracji dwutlenku
węgla, w stężeniach niepowodujących zagrożenia dla środowiska i bezpieczeństwa
powszechnego, w tym nie zwiększają ryzyka wycieku. Ponadto, dopuszczony do zatłaczania
dwutlenek węgla będzie musiał odpowiadać szczegółowym kryteriom dotyczącym składu
strumienia dwutlenku węgla dla określonego typu technologii wychwytywania, które zostały
określone w załączniku do projektowanego rozporządzenia. Przed zatłoczeniem dwutlenku
węgla przedsiębiorca będzie musiał dokonać akceptacji składu dwutlenku węgla zgodnie
z wyznaczonymi kryteriami akceptacji.

W celu dokonywania kontroli gazu kierowanego do składowiska, na wytwórcę (emitenta) lub
operatora składowiska zostanie nałożony obowiązek sporządzania charakterystyki
zatłaczanego strumienia dwutlenku węgla.

Istotnym elementem projektowanego rozporządzenia jest określenie zakresu monitoringu
podziemnego składowiska dwutlenku węgla, którego głównymi celami są:
1) porównanie stanu środowiska we wszystkich etapach działalności z jego pierwotnym
i modelowanym
stanem (w szczególności zachowania dwutlenku węgla
w składowisku i wody w formacjach geologicznych);
2) wykrycie wycieków dwutlenku węgla i jego migracji;
3) wykrycie wszelkich nieprawidłowości w procesie podziemnego składowania
dwutlenku węgla, dotyczących w szczególności wpływu na wodę pitną,
bezpieczeństwo dla zdrowia i życia ludzkiego oraz środowiska;
4) dokonanie oceny podjętych działań (zwłaszcza działań naprawczych);
5) dokonanie oceny bezpieczeństwa składowania oraz stabilności składowania
dwutlenku węgla w obrębie składowiska i kompleksu podziemnego składowania
dwutlenku węgla.

Projektowane rozporządzenie zakłada, iż monitoring podziemnego składowiska dwutlenku
węgla prowadzony będzie w trzech etapach:
1) w etapie eksploatacji podziemnego składowiska dwutlenku węgla – obejmującym
okres od rozpoczęcia zatłaczania dwutlenku węgla do podziemnego składowiska
dwutlenku węgla do zamknięcia składowiska;
2) w etapie po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla do przekazania
Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk Dwutlenku Węgla
odpowiedzialności za to składowisko – obejmującym okres nie krótszy niż 20 lat
licząc od dnia uzyskania decyzji o zamknięciu składowiska oraz
3) etap po przekazaniu Krajowemu Administratorowi Podziemnych Składowisk
Dwutlenku Węgla odpowiedzialności za zamknięte podziemne składowisko
dwutlenku węgla – obejmujący okres nie krótszy niż 30 lat licząc od dnia wydania
decyzji o przekazaniu odpowiedzialności.

W nawiązaniu do przepisów art. 13 dyrektywy 2009/31/WE ustalono zakres monitoringu
w poszczególnych jego etapach.
Monitoring w etapie eksploatacji prowadzi się zgodnie z planem monitoringu kompleksu
podziemnego składowania dwutlenku węgla oraz zgodnie z warunkami przedstawionymi
w dokumentacji hydrogeologicznej, dokumentacji geologiczno-inżynierskiej i udzielonej
koncesji. Polega on w szczególności na badaniu substancji i parametrów wskaźnikowych oraz
kontroli warunków panujących w kompleksie podziemnego składowania dwutlenku węgla
6

w zakresie ciśnienia i temperatury oraz porównania rzeczywistego zachowania składowanego
dwutlenku węgla z zachowaniem prognozowanym.

Monitoring należy prowadzić w etapie po zamknięciu składowiska oraz po przekazaniu
odpowiedzialności za to składowisko Krajowemu Administratorowi Podziemnych
Składowisk Dwutlenku Węgla. Zakres, sposób i warunki jego prowadzenia ustala się na
podstawie wyników monitoringu prowadzonego w etapie eksploatacji.

Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Środowiska, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414
z późn. zm.) oraz na stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji (na stronie internetowej Rządowego Procesu Legislacyjnego).

Projekt nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597)
i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji Komisji Europejskiej.

Przedmiotowe rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.






























7

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia dotyczy podmiotów zainteresowanych prowadzeniem działalności
polegającej na podziemnym składowaniu dwutlenku węgla.

2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Środowiska oraz zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1414
oraz z 2009 r., z późn. zm.) w celu udostępnienia go wszystkim zainteresowanym podmiotom.
Ponadto projekt zostanie przesłany do konsultacji społecznych z prośbą o opinię do
następujących podmiotów:

1. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność ”
ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk, e-ma

a
w sprawie wzorów druków informacji dotyczącej opłaty za wydobytą kopalinę,
podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji, podziemne składowanie
odpadów oraz podziemne składowanie dwutlenku węgla


Na podstawie art. 137 ust. 7 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne
i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981 oraz z 2013 r. poz. 21 i ...) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Określa się wzory druków informacji dotyczącej:
1. opłaty za wydobytą kopalinę, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2. opłaty za podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji, stanowiący
załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3. opłaty za podziemne składowanie odpadów, stanowiący załącznik nr 3
do rozporządzenia;
4. opłaty za podziemne składowanie dwutlenku węgla, stanowiący załącznik nr 4 do
rozporządzenia.
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem …





MINISTER ŚRODOWISKA








1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2011 r.
w sprawie wzorów druków informacji dotyczącej opłaty za wydobytą kopalinę, podziemne bezzbiornikowe
magazynowanie substancji oraz podziemne składowanie odpadów (Dz. U. Nr 282, poz. 1658), które na
podstawie art. 15 ustawy z dnia … o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. poz. …) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: