eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3

projekt dotyczy wprowadzenia możliwości zainstalowania w żłobku lub klubie dziecięcym systemu monitoringu placówki, który rejestrowałby zapis audio-wideo przy pomocy systemu kamer wizyjnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1467
  • Data wpłynięcia: 2013-02-21
  • Uchwalenie: wycofany dnia 03-12-2014

1467


Druk nr 1467


Warszawa, 20 lutego 2013 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja









Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi
w wieku do lat 3.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Beatę Kempę.



(-) Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dera; (-) Mieczysław Golba; (-) Tomasz
Górski; (-) Patryk Jaki; (-) Beata Kempa; (-) Arkadiusz Mularczyk; (-) Józef
Rojek;
(-) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr
Szeliga;
(-) Tadeusz
Woźniak;
(-) Jan Ziobro; (-) Kazimierz
Ziobro; (-) Jarosław Żaczek.
Projekt

Ustawa
z dnia …………. 2013 r.
o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.


Art. 1
W ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (tekst
jednolity Dz. U. z 2011 r., Nr 45, poz. 235, z późn. zm.):
1) po art. 25 dodaje się art. 25a w brzmieniu:
„Art. 25a. 1. Dyrektor placówki, o której mowa w art. 7 może zainstalować
system monitoringu placówki, w celu zwiększenia bezpieczeństwa dzieci
przebywających w placówce.
2. Dyrektor placówki zobowiązany jest do zainstalowania systemu monitoringu
żłobka lub klubu dziecięcego, na wniosek co najmniej połowy liczby rodziców

lub opiekunów prawnych dzieci przebywających w tej placówce.
3. Koszty instalacji pokrywają solidarnie dyrektor placówki, rodzice lub
opiekunowie prawni dzieci. Rada gminy może przeznaczyć dodatkowe środki na
ten cel w postaci dotacji celowej.
4. System monitoringu może się składać z urządzeń rejestrujących obraz
i dźwięk, które mogą być utrwalane i przechowywane na nośnikach pamięci
przez okres nie dłuższy niż 90 dni, a następnie zniszczone.
5. Dyrektor placówki ma obowiązek każdorazowego udostępnienia rodzicom
lub opiekunom prawnym dzieci przebywających w placówce, na każde ich
żądanie, utrwalonych zapisów obrazu i dźwięku pochodzących z systemu

monitoringu placówki.
5a. Dyrektor placówki może udostępnić zarejestrowany obraz i dźwięk
z systemu monitoringu w sieci internetowej, z zachowaniem wszystkich
przepisów bezpieczeństwa dotyczących transmisji tego typu danych w sieci.
Rodzice dzieci otrzymują zestaw kodów dostępu, uprawniających do podglądu
danych z monitoringu w sieci w formie dostępu w czasie rzeczywistym.
6. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe zasady instalacji systemu monitoringu, o którym mowa w ust. 1
oraz wymagania techniczne, jakim powinien on odpowiadać, ze szczególnym
uwzględnieniem sposobu utrwalania obrazu i dźwięku oraz sposobu
przechowywania materiałów, o którym mowa w ust. 4, biorąc pod uwagę
konieczność zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom, przebywającym
w placówce, o której mowa w art. 7.
7. Kontrolę przestrzegania warunków, określonych w rozporządzeniu, o którym
mowa w ust. 6, sprawuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta, który dokonał
wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 26, poprzez doroczne:

1) porównanie parametrów technicznych urządzeń rejestrujących obraz
i
dźwięk zainstalowanych w placówce, z minimalnymi wymogami
technicznymi
określonymi w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 6;

2) sprawdzanie stanu technicznego urządzeń, o których mowa w pkt 1.

2) po art. 25a dodaje się art. 25b w brzmieniu:
„Art. 25b. 1. Dyrektor prowadzący placówkę, w której zainstalowano system
monitoringu,
obowiązany jest zgłosić zbiór danych pochodzących z systemu
monitoringu placówki do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony
Danych
Osobowych.
2. W sprawach nieuregulowanych niniejszą ustawą, przepisy ustawy o ochronie
danych osobowych stosuje się odpowiednio.







Art. 2
Ustawa wchodzi w życie z upływem trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.









Uzasadnienie


1. Wyjaśnienie celu ustawy
Celem projektowanej regulacji jest wprowadzenie możliwości zainstalowania

w żłobku lub klubie dziecięcym systemu monitoringu placówki, który rejestrowałby
zapis audio-wideo przy pomocy systemu kamer wizyjnych.
Wprowadzenie możliwości instalacji systemu monitoringu w placówce opiekuńczej
pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa przebywających w niej dzieci. Ostatnie
przypadki skandalicznego zachowania opiekunek w żłobkach w arach i w Warszawie
dobitnie pokazują, że brak zewnętrznej kontroli rodziców nad pracą personelu żłobka,
do którego uczęszcza ich dziecko, może prowadzić do sytuacji znęcania się
psychicznego lub fizycznego opiekunek nad dziećmi.

2. Przedstawienie stanu obecnego
Zgodnie z obecnym stanem prawnym, zainstalowanie systemu monitoringu

w placówce opiekuńczo-wychowawczej nie jest uregulowane przez polski system
prawa. Jedyną regulacją dotyczącą zapisu audio-wideo jest ustawa z dnia 29 sierpnia
1997 r. o ochronie danych osobowych oraz szereg rozporządzeń ministerialnych,
regulujących uwarunkowania techniczne instalacji monitoringu m.in. na stadionach
sportowych czy w zakładach karnych. Wprowadzane przepisy nie kolidują z obecnie
obowiązującymi rozwiązaniami prawnymi.

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym
Projektowana ustawa wprowadza możliwość instalacji systemu monitoringu w żłobku
lub klubie dziecięcym, celem zwiększenia bezpieczeństwa dzieci przebywających
w placówce. W przypadku gdy co najmniej połowa rodziców dzieci uczęszczających
do żłobka lub klubu dziecięcego opowiadać się będzie za wprowadzeniem systemu
monitoringu, dyrektor placówki jest zobowiązany do jego instalacji. Koszt instalacji
systemu pokrywany będzie solidarnie przez rodziców lub opiekunów prawnych dzieci
przebywających w placówce oraz dyrektora placówki. Dodatkowo żłobek lub klub
dziecięcy może starać się o przyznanie przez radę gminy dodatkowych środków
finansowych w postaci dotacji celowej, przeznaczonych na instalację systemu
monitoringu.
Istotną kwestią bezpieczeństwa dzieci przebywających w placówce jest udostępnianie
nagrań z systemu monitoringu ich rodzicom lub opiekunom prawnym. Projektodawcy
wprowadzili zapis, mówiący o konieczności udostępniania nagrań z systemu
monitoringu rodzicom lub opiekunom prawnym przez dyrektora placówki na każde
ich żądanie. Dodatkowo dyrektor placówki może udostępnić zarejestrowany obraz
i dźwięk z systemu monitoringu w sieci internetowej, w celu udostępnienia go
rodzicom lub opiekunom prawnym dzieci. Obowiązkiem dyrektora, który zdecyduje
się na to rozwiązanie będzie przekazanie im zestawu kodów dostępu, w celu
umożliwienia podglądu zapisów z monitoringu w sieci w czasie rzeczywistym.
Dyrektor placówki ma obowiązek przechowywania nagrań z systemu przez okres 90
dni, które po upływie tego terminu powinny zostać zniszczone. Wprowadzana
nowelizacja nakłada na dyrektora placówki, w której zainstalowano monitoring do
poinformowania Generalnego Inspektora Danych Osobowych o prowadzeniu systemu
rejestracji ww. danych. Podmiotem czuwającym nad prawidłowym funkcjonowaniem
technicznym systemu monitoringu w placówce będzie wójt gminy, burmistrz lub
prezydent miasta, na terenie której znajduje się żłobek lub klub dziecięcy.

4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Wejście w życie niniejszej nowelizacji ustawy spowoduje wzrost bezpieczeństwa
dzieci przebywających w placówce, co jest pożądanym skutkiem społecznym
wprowadzanych rozwiązań.
Skutkiem gospodarczym nowelizacji ustawy będzie rozwój firm zajmujących się
instalacją systemu monitoringu wewnętrznego.
Skutki finansowe ustawy to możliwość zwiększenia wydatków z budżetów gmin
w całym kraju, z uwagi na fakultatywną możliwość dofinansowania systemu
monitoringu w żłobkach lub klubach dziecięcych w formie dotacji celowej.
Przewidywany koszt funkcjonowania ustawy to około 2 miliony 145 tysięcy złotych,
Biorąc pod uwagę liczbę żłobków i klubów dziecięcych w skali całego kraju (715 –
stan na 7.10.2012 r.) oraz średni koszt instalacji systemu monitoringu, składającego się
z 4 kamer (3000 zł), koszt funkcjonowania zapisów ustawy będzie podzielony między
wszystkie gminy w Polsce, w których funkcjonują żłobki lub kluby dziecięce.
Projektodawca założył też, że wszystkie żłobki i kluby dziecięce zdecydują się na
instalację ww. systemu oraz że wszystkie gminy zdecydują się przeznaczyć dotację
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: