eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego

projekt dotyczy dostosowania obowiązujących przepisów ustawy do wymogów konstytucyjnych oraz aktualnego stanu prawnego poprzez zniesienie ciążącego na przedsiębiorcy obowiązku przechowywania numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego, w którym zamieszczone są ogłoszenia dotyczące tego przedsiębiorcy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1436
  • Data wpłynięcia: 2013-05-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej
  • data uchwalenia: 2013-09-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1323

1436


Druk nr 1436


Warszawa, 31 maja 2013 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM-10-8-13




Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy o wydawaniu
Monitora Sądowego i Gospodarczego z
projektem aktu wykonawczego.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Sprawiedliwości.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego
Art. 1. W ustawie z dnia 22 grudnia 1995 r. o wydawaniu Monitora Sądowego
i Gospodarczego (Dz. U. z 1996 r. Nr 6, poz. 42, z późn. zm.)) wprowadza się następujące
zmiany:
1)
w art. 1:
a)
w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wszystkie wpisy do Krajowego Rejestru Sądowego, chyba że ustawa stanowi
inaczej,”,
b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, organizację,
sposób wydawania i rozpowszechniania Monitora Sądowego i Gospodarczego,
podstawy ustalania ceny numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz
wysokość opłat za zamieszczenie w nim ogłoszenia lub obwieszczenia, mając na
względzie pokrycie rzeczowych i osobowych kosztów zamieszczenia ogłoszenia
i wydawania Monitora, przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeby szybkiej
publikacji i zapewnieniu powszechnego dostępu do informacji publikowanych
w Monitorze.”;
2)
w art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Obwieszczenia lub ogłoszenia dotyczące przedsiębiorców podlegających
wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego powinny zawierać, poza treścią
obwieszczenia lub ogłoszenia, datę wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i numer
KRS.”;
3)
w art. 4 uchyla się ust. 1.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 2000 r. Nr 114,
poz. 1193, z 2003 r. Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2006 r. Nr 73, poz. 501, Nr 208,
poz. 1540 i Nr 220, poz. 1600 oraz z 2011 r. Nr 232, poz. 1378.

05/26rch
UZASADNIENIE

Celem projektowanej ustawy jest dostosowanie obowiązujących przepisów ustawy z dnia
22 grudnia 1995 r. o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego (Dz. U. z 1996 r. Nr 6,
poz. 42, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, do wymogów konstytucyjnych oraz aktualnego
stanu prawnego. Podkreślenia wymaga, że ustawa została uchwalona w grudniu 1995 r.,
a więc przed wejściem w życie Konstytucji.
Projekt zakłada zmianę przepisu upoważniającego, zniesienie ciążącego na przedsiębiorcy
obowiązku przechowywania numerów Monitora, w których zamieszczone są ogłoszenia
dotyczące tego przedsiębiorcy, oraz zmianę brzmienia dwóch przepisów ze względu na
funkcjonowanie w systemie prawa ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze
Sądowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186, z późn. zm.).
W art. 1 ust. 3 pkt 1 zastąpiono określenie „rejestru handlowego” określeniem „Krajowego
Rejestru Sądowego”, co ma na celu dostosowanie przepisu do aktualnego stanu prawnego.
Treść art. 1 ust. 7 dostosowano do wymogów art. 92 ust. 1 zd. 2 Konstytucji przez dodanie
wytycznych do aktualnie obowiązującego upoważnienia ustawowego.
Nadano nowe brzmienie art. 2 ust. 1 ustawy, dostosowując je do aktualnego stanu prawnego.
Użyte w nim określenie „numer KRS” zaczerpnięte zostało z art. 4 ust. 4b ustawy z dnia
20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186,
z późn. zm.). Wskazać należy, iż pojęcie „numer KRS” zostało doprecyzowane w § 2 pkt 3
rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie ustroju
i organizacji Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego oraz trybu i sposobu
udzielania informacji z Krajowego Rejestru Sądowego i wydawania kopii dokumentów
z katalogu, a także struktury udostępnianych informacji o podmiotach wpisanych do Rejestru
oraz cech wydruków umożliwiających ich weryfikację z danymi w Rejestrze (Dz. U. Nr 297,
poz. 1760), wydanego na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.
W art. 4 uchylono ust. 1 nakładający na przedsiębiorcę obowiązek przechowywania w lokalu
swojej siedziby numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego, w których opublikowane są
ogłoszenia dotyczące tego przedsiębiorcy. Obowiązek ten nie znajduje uzasadnienia wobec
zmiany sposobu rozpowszechniania Monitora,
zapewniającej
powszechny
i nieskomplikowany dostęp on-line do treści ogłoszeń zamieszczonych w Monitorze
Sądowym i Gospodarczym. Zniesienie obowiązku przechowywania przez przedsiębiorców
numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego, w których są opublikowane ogłoszenia ich
dotyczące, będzie faktycznie obejmowało wszystkie (w tym również archiwalne) wydane
numery tego dziennika urzędowego.
Proponowany 14-dniowy termin wejścia w życie ustawy jest zgodny z normą prawną zawartą
w art. 4 ust. 1 z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych
aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.). Proponowane przepisy nie
nakładają żadnych nowych obowiązków na obywateli, a wręcz przeciwnie – znoszą niektóre
z nich, dlatego też nie ma potrzeby określenia dłuższego vacatio legis.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy został zamieszczony na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Sprawiedliwości w wykonaniu obowiązku z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn.
zm.) oraz udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Żaden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem w trybie tej ustawy.




2

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

I.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt ustawy zawiera regulacje oddziałujące na przedsiębiorców wpisanych do
Krajowego Rejestru Sądowego.

II. Konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne miały miejsce na etapie uzgodnień projektu założeń projektu
ustawy, w ramach których projekt założeń został przedłożony:

1) Naczelnej Radzie Adwokackiej,
2) Krajowej Radzie Radców Prawnych,
3) Krajowej Radzie Komorniczej,
4) Ogólnopolskiej Federacji Stowarzyszeń Syndyków i Likwidatorów,
5) Krajowej Izbie Syndyków,
6) Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”,
7) Stowarzyszeniu Sędziów „Themis”,
8) Krajowej Radzie Rzeczników Konsumentów,
9) Związkowi Banków Polskich,
10) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
11) Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce,
12) Business Centre Club,
13) Krajowej Izbie Gospodarczej,
14) Pracodawcom RP,
15) Związkowi Rzemiosła Polskiego,
16) Federacji
Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie
Zielonogórskie”, Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
17) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych,
18) Forum Związków Zawodowych.
Projekt został również przedłożony Krajowej Radzie Sądownictwa.
Pozytywną opinię o projekcie wyraziła Krajowa Izba Radców Prawnych, Federacja
Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie” oraz
Związek Banków Polskich.
Krajowa Rada Komornicza oraz Pracodawcy RP, generalnie popierając projektowane
3

strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: