eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego

projekt dotyczy dostosowania obowiązujących przepisów ustawy do wymogów konstytucyjnych oraz aktualnego stanu prawnego poprzez zniesienie ciążącego na przedsiębiorcy obowiązku przechowywania numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego, w którym zamieszczone są ogłoszenia dotyczące tego przedsiębiorcy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1436
  • Data wpłynięcia: 2013-05-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej
  • data uchwalenia: 2013-09-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1323

1436

zmiany, zwrócili uwagę na konieczność doprecyzowania wytycznych w przepisie
upoważniającym w zakresie ustalenia wysokości opłat za zamieszczenie w Monitorze
ogłoszenia lub obwieszczenia. Uwaga została uwzględniona w projekcie.
Pracodawcy RP postulowali ponadto obniżenie kosztów publikacji ogłoszeń w Monitorze
Sądowym i Gospodarczym.
Postulat ten nie mógł zostać uwzględniony, bowiem zakres przedmiotowy ustawy
zmienianej nie obejmuje opłat za zamieszczenie ogłoszeń w Monitorze Sądowym
i Gospodarczym, przekazując regulację tej materii do aktu wykonawczego.
Informacyjnie należy jednak wskazać, że opłata za ogłoszenie pierwszego wpisu
w Monitorze została już znacznie obniżona z 500 zł do 100 zł na podstawie § 1 pkt 5
rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 kwietnia 2012 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie organizacji, sposobu wydawania i rozpowszechniania oraz
podstawy ustalania ceny numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego i wysokości
opłaty za zamieszczenie w nim ogłoszenia lub obwieszczenia (Dz. U. poz. 499), które
weszło w życie z dniem 18 maja 2012 r.

III. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Zniesienie obowiązku przechowywania przez przedsiębiorców numerów Monitora
Sądowego i Gospodarczego, w których są opublikowane ogłoszenia dotyczące danego
przedsiębiorcy, może prowadzić do nieznacznego spadku dotychczasowych dochodów
budżetu państwa ze sprzedaży Monitora. Sprzedaż w prenumeracie wszystkich wydanych
numerów Monitora w postaci elektronicznej (w formie pliku lub na nośniku danych) nie
powinna ulec istotnemu obniżeniu, ponieważ nie ma bezpośredniego związku z realizacją
znoszonego obowiązku. Zakładając natomiast, że w przypadku sprzedaży pojedynczych
numerów co najmniej 50% sprzedaży łączy się z wykonywaniem obowiązku
przechowywania przez przedsiębiorców numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego,
w których są opublikowane ogłoszenia ich dotyczące, można przyjąć, że w skali roku
obniżenie wielkości sprzedaży Monitora będzie skutkować obniżeniem dochodów
budżetu o około 190 tys. zł.

IV. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na rynek pracy.

4

V. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane zniesienie obowiązku przechowywania numerów Monitora przez
przedsiębiorców, w których publikowane są ogłoszenia ich dotyczące, niewątpliwie
pozytywnie wpłynie na ich funkcjonowanie na rynku i znajdzie korzystne przełożenie na
konkurencyjność gospodarki oraz rozwój przedsiębiorczości.

VI. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.




























05/27rch
5

Projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

z dnia

w sprawie organizacji, sposobu wydawania i rozpowszechniania oraz podstawy
ustalania ceny numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego i wysokości opłat za
zamieszczenie w nim ogłoszenia lub obwieszczenia

Na podstawie art. 1 ust. 7 ustawy z dnia 22 grudnia 1995 r. o wydawaniu Monitora
Sądowego i Gospodarczego (Dz. U. z 1996 r. Nr 6, poz. 42, z późn. zm.) zarządza się, co
następuje:
§ 1. 1. Wydawanie Monitora Sądowego i Gospodarczego, zwanego dalej „Monitorem”,
organizuje Ministerstwo Sprawiedliwości.
2. Redagowanie, przygotowanie do publikacji i sporządzanie formy elektronicznej oraz
rozpowszechnianie Monitora Ministerstwo Sprawiedliwości wykonuje bezpośrednio lub zleca
wyspecjalizowanym jednostkom gospodarczym.

§ 2. 1. Centralna Informacja Krajowego Rejestru Sądowego, bezpośrednio po dokonaniu
wpisów do Krajowego Rejestru Sądowego, podlegających obowiązkowi ogłoszenia
w Monitorze, podejmuje działania w celu ich ogłoszenia. Opłaty za ogłoszenie wpisu uiszcza
się z góry na rachunek bieżący dochodów sądu rejonowego przyjmującego wniosek.
2. Pozostałe ogłoszenia i obwieszczenia przeznaczone do zamieszczenia w Monitorze
są przyjmowane oraz przekazywane do Ministerstwa Sprawiedliwości za pośrednictwem
sekretariatów sądów rejonowych, których wykaz określa załącznik do rozporządzenia, lub
sekretariatów sądów prowadzących postępowanie w sprawie, jeżeli sąd postanowił
o opublikowaniu ogłoszenia, lub za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przez osobę,
której został przydzielony unikalny adres internetowy (konto użytkownika) powiązany
z niepowtarzalną nazwą i hasłem oraz ważnym kwalifikowanym certyfikatem użytkownika
(zarejestrowany użytkownik). Opłaty za ich zamieszczenie uiszcza się z góry na rachunek
bieżący dochodów Ministerstwa Sprawiedliwości.
3. Zarejestrowanym użytkownikiem powinna być osoba uprawniona do występowania
w imieniu wnioskodawcy.
4. Adres systemu teleinformatycznego jest dostępny na stronie podmiotowej Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości.
5. Ogłoszenia lub obwieszczenia, o których mowa w ust. 2, przekazywane do
zamieszczenia w Monitorze za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, składa się
w jednym z formatów wskazanych w przepisach o minimalnych wymaganiach dla systemów

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 2000 r. Nr 114, poz.
1193, z 2003 r. Nr 228, poz. 2256, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2006 r. Nr 73, poz. 501, Nr 208, poz. 1540
i Nr 220, poz. 1600, z 2011 r. Nr 232, poz.1378 oraz z 2013 r. poz. .
teleinformatycznych i opatruje się podpisem elektronicznym osoby uprawnionej do ich
podpisywania, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
6. System teleinformatyczny potwierdza złożenie ogłoszenia lub obwieszczenia pod
adresem, o którym mowa w ust. 4, ze wskazaniem daty zamieszczenia.
§ 3. 1. Monitor jest wydawany w formie elektronicznej w formacie Portable Document
Format (PDF) generowanym w sposób umożliwiający przeszukiwanie i wydruk dokumentu.
2. Autentyczność i integralność Monitora jest zagwarantowana bezpiecznym podpisem
elektronicznym w rozumieni="http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dnia-18-wrzesnia-2001-r-o-podpisie-elektronicznym/#art:3_pkt:2"ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie
elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262), osoby upoważnionej, weryfikowanym przy
pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

§ 4. Monitor ukazuje się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

§ 5. 1. Elektroniczny egzemplarz Monitora jest rozpowszechniany na informatycznych
nośnikach danych oraz za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w formie pliku
opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym upoważnionej osoby, weryfikowanym za
pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
2. Do rozpowszechniania Monitora w prenumeracie ust.1 stosuje się odpowiednio.
3. Wpływy z rozpowszechniania Monitora uiszcza się z góry na rachunek bieżący
dochodów Ministerstwa Sprawiedliwości.

§ 6. Monitor jest udostępniany do wglądu na stronach internetowych Ministerstwa
Sprawiedliwości.

§ 7. Bezpłatny egzemplarz elektronicznej wersji Monitora, za pośrednictwem środków
komunikacji elektronicznej, otrzymują:
1) sądy rejonowe, których wykaz określa załącznik do rozporządzenia, w celu
udostępniania go do przeglądania przez zainteresowanych;
2) sąd, gdy skierowane przez niego ogłoszenie lub obwieszczenie inne niż wpis
do Krajowego Rejestru Sądowego zostało zamieszczone w tym egzemplarzu.

§ 8. Cenę każdego numeru określa Ministerstwo Sprawiedliwości. Cena powinna zapewniać
pełne pokrycie kosztów wydawania Monitora Cena w prenumeracie będzie stanowić iloczyn
przewidywanej ceny numeru i liczby egzemplarzy.

§ 9. 1. Opłata za ogłoszenie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego jest stała i wynosi:
1) za ogłoszenie pierwszego wpisu – 100 zł;
2) za ogłoszenie kolejnych wpisów – 250 zł.
2. Ogłoszenia wpisów w rejestrze przedsiębiorców dokonywane przez sąd rejestrowy
z urzędu są wolne od opłat.
3. Opłata za ogłoszenie publikowane w toku postępowania sądowego, inne niż
wymienione w ust. 1, oraz za ogłoszenie sprawozdania finansowego w przypadkach
przewidzianych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz.
330) jest stała i wynosi 500 zł.
4. Opłatę za inne ogłoszenia i obwieszczenia ustala się za ilość znaków, którymi są litery,
cyfry, znaki przestankowe i odstępy między wyrazami, licząc po 0,70 złotych za jeden znak,
nie mniej niż 60 złotych za ogłoszenie. W razie żądania użycia w ogłoszeniu lub
w obwieszczeniu szczególnej czcionki oraz dokonania podkreśleń i wytłuszczeń, opłatę
zwiększa się o 30%.

2
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
























3
strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: