eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o partiach politycznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o partiach politycznych

projekt dotyczy propozycji zawieszenia do dnia 31 grudnia 2015 r. finansowania partii politycznych ze środków pochodzących z budżetu państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1382
  • Data wpłynięcia: 2013-03-25
  • Uchwalenie: wycofany dnia 03-12-2014

1382


Druk nr 1382

Warszawa, 19 lutego 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja








Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu RP, ni ej
podpisani posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o partiach
politycznych.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upowa niamy pana posła Edwarda Siarkę.



(-) Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dera; (-) Mieczysław Golba; (-) Tomasz
Górski; (-) Patryk Jaki; (-) Beata Kempa; (-) Arkadiusz Mularczyk;
(-) Józef Rojek; (-) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr Szeliga;
(-) Tadeusz Wo niak; (-) Jan Ziobro; (-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław
aczek.
Projekt
USTAWA
z dnia ……….. 2013 r.
o zmianie ustawy o partiach politycznych.

Art. 1
W ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (Dz. U. 2011 Nr 155,
poz. 924 j.t.) wprowadza się następujące zmiany:

1) po art. 60 dodaje się art. 60a w brzmieniu:
„Art. 60a. 1. Finansowanie partii politycznych ze środków pochodzących
z budżetu państwa ulega zawieszeniu do dnia 31 grudnia 2015 roku.

2. Zawieszenie finansowania o którym mowa w ust. 1, dotyczyć będzie środków
pochodzących z subwencji z budżetu państwa na działalność statutową,
określonej w art. 28 ust. 1 i 2 oraz w art. 33 ust. 1 ustawy o partiach

politycznych.”;

Art. 2
Ustawa wchodzi w życie w ciągu 30 dni od dnia ogłoszenia.






















UZASADNIENIE

1. Wyjaśnienie celu ustawy.
Proponowana nowelizacja ustawy o partiach politycznych zakłada zawieszenie
finansowania partii politycznych ze środków pochodzących z budżetu państwa do
końca 2015 roku. Celem projektowanej ustawy będzie wstrzymanie wypłat dotacji
podmiotowych oraz subwencji dla partii politycznych na czas oznaczony w przepisach
niniejszej nowelizacji. Cele wprowadzonego rozwiązania jest troska o stan budżetu
państwa poprzez działania, mające na celu ograniczenie wydatków na partie
polityczne.
W aktualnej sytuacji finansów publicznych, kiedy istnieje realne zagrożenie
przekroczenia II progu ostrożnościowego relacji długu publicznego do PKB,
konieczne jest ograniczenie wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na
subwencję na działalność statutową partii politycznych. Dlatego też celem
przedmiotowej ustawy jest ograniczenie wydatków na finansowanie partii
politycznych, w związku z sytuacją budżetu państwa wymagającą oszczędności
i ograniczenia nadmiernych wydatków.
Wnioskodawcy uważają, że w sytuacji narastającego w naszym kraju kryzysu, który
dramatycznie odbija się na poziomie życia polskiego społeczeństwa, winny
oszczędzać również i partie polityczne.
Przypomnijmy najważniejsze fakty: co ósmy Polak żyje poniżej minimum
egzystencjalnego, co drugi - poniżej minimum socjalnego. Najbardziej poszkodowaną
grupą społeczną są dzieci. Dane są przerażające: co trzecie dziecko rodzi się u nas
w skrajnym ubóstwie; 800 tys. dzieci jest niedożywionych; ponad 600 tys.
najmłodszych z wielodzietnych rodzin żyje w nędzy.
W dramatycznym tempie rośnie bezrobocie. W tym miesiącu prawdopodobnie bez
pracy znajdzie się 2 i pół miliona naszych rodaków. Bieda i beznadzieja spowodują
exodus miliona naszych rodaków z Polski w ciągu najbliższych lat.
W tej sytuacji największe polskie partie polityczne zupełnie utraciły kontakt
z rzeczywistością. Jeden z liderów partii rządzącej każe głodnym dzieciom zjadać
szczaw z nasypów kolejowych. Z drugiej strony jak donoszą media, niektórzy liderzy
partyjni dzięki pieniądzom podatnika żyją ponad stan – korzystają z limuzyn, armii
ochroniarzy i asystentów, gwarantujący im niemal bizantyjski tryb życia. Największa
opozycyjna partia wydaje setki tysięcy złotych na jałowe, propagandowe akcje typu
„projekt Gliński”, który według relacji mediów kosztował podatników ponad 214 tys.
złotych.
Tak dalej być nie może. Polityków trzeba natychmiast otrzeźwić. Dlatego
wnioskodawcy proponują, aby polskie partie polityczne w geście solidarności z
najbiedniejszymi zrezygnowały z dotacji budżetowych. Domagamy się poparcia dla
projekty nowelizacji ustawy o partiach politycznych przez wszystkie siły zasiadające
w Sejmie.

2. Przedstawienie stanu obecnego oraz różnice między dotychczasowym
a przewidywanym stanem prawnym.
Zgodnie z przepisami ustawy o partiach politycznych, które obowiązują
obecnie, partia polityczna która w wyborach do Sejmu samodzielnie tworząc komitet
wyborczy otrzymała w skali kraju co najmniej 3% ważnie oddanych głosów na jej
okręgowe listy kandydatów na posłów albo w wyborach do Sejmu weszła w skład
koalicji wyborczej, której okręgowe listy kandydatów na posłów otrzymały w skali
całego kraju co najmniej 6% ważnie oddanych głosów, ma prawo do otrzymywania
przez okres kadencji Sejmu dotacji podmiotowych i subwencji z budżetu państwa.
Wyżej wymienione środki muszą zostać przeznaczone na działalność statutową partii.
W przypadku subwencji, środki te przysługują począwszy od 1 stycznia roku
następującego po roku, w którym odbyły się wybory i opłacana jest do końca roku,
w którym odbywają się kolejne wybory. Jeżeli kadencja Sejmu ulegnie skróceniu,
wówczas prawo do subwencji przysługujące partiom politycznym wygasa
z końcem kwartału, w którym zakończyła się kadencja Sejmu. Wysokość rocznej
subwencji dla danej partii obliczana jest zgodnie ze wzorem określonym w art. 29
ustawy o partiach politycznych. Subwencja ta wypłacana jest danej partii politycznej
w 4 kwartalnych ratach, w terminie do końca miesiąca następującego po każdym
kwartale.
Należy zaznaczyć, że Minister Finansów jest zobowiązany do wydania rozporządzenia
o podwyższeniu kwot subwencji dla partii politycznych, w przypadku wzrostu
wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych o ponad 5% ogólnego wskaźnika
cen. Wskaźnik wzrostu cen, ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski” do 20 dnia pierwszego miesiąca każdego kwartału.
Obowiązek ministra właściwego do spraw finansów w ww. zakresie, określa art. 29
ust. 6 i 7. Na skutek wprowadzonych rozwiązań przyjętych w niniejszej nowelizacji,
obowiązek ciążący na ministrze właściwym do spraw finansów ulegnie zawieszeniu,
z uwagi na wstrzymanie wypłacania jakichkolwiek środków z budżetu państwa
partiom politycznym do końca 2015 roku.

Na skutek wprowadzonych rozwiązań określonych w ustawie, finansowanie
partii politycznych ze środków pochodzących z budżetu państwa w postaci dotacji
podmiotowych oraz subwencji ulegnie zawieszeniu do końca roku 2015. Proponowane
rozwiązanie jest jednym z wielu sposobów mających na celu uzyskanie oszczędności
we wszystkich sferach finansowych z budżetu państwa, jest ono jednak najbardziej
pożądane z uwagi na ostatnie wydarzenia, związane z wysokimi premiami Prezydium
Sejmu, które w odczuciu społecznym były odebrane jako przejaw braku troski
o finanse publiczne, w związku z powszechnie panującym kryzysem ekonomicznym.
Przedstawiona nowelizacja ustawy stanowi asumpt do przygotowania szerszej
nowelizacji ustawy o partiach politycznych, mającej na celu doprecyzowanie aspektu
kontroli wydatkowania pieniędzy publicznych przez partie polityczne.

3. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Uchwalenie projektowanych rozwiązań przyniesie pozytywne skutki społeczne,
gospodarcze i finansowe. Partie polityczne muszą podążać za rzeczywistością
budżetową i w warunkach kryzysu ekonomicznego nie mogą pozostawać podmiotami,
które nie włączyłyby się do procesu konsolidacji wydatków sektora finansów
publicznych.
Proponowana nowelizacja ustawy przyniesie pozytywne skutki społeczne w postaci
zwiększenia zaufania społecznego do partii politycznych. Społeczeństwo które
obserwuje, że politycy rozpoczynają oszczędności w budżecie państwa również od
zawieszenia swoich przychodów ze środków publicznych jest w stanie docenić
starania polityków w tym aspekcie, godząc się na zwiększenie dyscypliny finansowej
wobec wszystkich obywateli.
Wprowadzane zmiany wpłyną pozytywnie na czynniki gospodarcze, poprzez poprawę
dyscypliny budżetowej w aspekcie zawieszenia wydatków przeznaczonych na
finansowanie partii politycznych.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: