eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o Kolejowym Funduszu Wyrównawczym

Poselski projekt ustawy o Kolejowym Funduszu Wyrównawczym

projekt dotyczy utworzenia w Banku Gospodarstwa Krajowego nowego funduszu Kolejowego Funduszu Wyrównawczego, którego środki miałyby być wykorzystywane na współfinansowanie zadań własnych województwa w zakresie organizowania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1356
  • Data wpłynięcia: 2013-03-22
  • Uchwalenie: wycofany dnia 03-12-2014

1356


Druk nr 1356

Warszawa, 21 marca 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja



Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o Kolejowym Funduszu Wyrównawczym.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Arkadiusza Mularczyka.



(-) Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dera; (-) Mieczysław Golba; (-) Tomasz
Górski; (-) Patryk Jaki; (-) Beata Kempa; (-) Arkadiusz Mularczyk; (-) Józef
Rojek; (-) Andrzej Romanek; (-)
Edward Siarka;
(-)


Piotr Szeliga;
(-) Tadeusz Woźniak; (-) Jan Ziobro; (-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław
aczek.

  Projekt

Ustawa
z dnia …………. 2013 r.
o Kolejowym Funduszu Wyrównawczym

Art.
1. Ustawa reguluje utworzenie Kolejowego Funduszu Wyrównawczego, zwanego
dalej „Funduszem”, zasady gromadzenia środków Funduszu oraz zasady finansowania zadań
ze środków Funduszu.

Art.
2. Fundusz tworzy się w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Art.
3. 1. Fundusz:
1) gromadzi środki finansowe na współfinansowanie zadań własnych województwa w
zakresie organizowania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych na
podstawie umów o świadczenie usług publicznych, o których mowa w art. 4 pkt. 19 ustawy z
dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
2) finansuje realizację zadań, o których mowa w pkt 1.

Art.
4. 1. rodki Funduszu pochodzą z:
1) 0,1 % dochodów budżetu państwa, jednak nie więcej niż 100 mln zł;
2) odsetek z tytułu oprocentowania środków Funduszu oraz odsetek od lokat okresowo
wolnych środków Funduszu w bankach;
3) przychodów z akcji w spółkach przekazanych ministrowi właściwemu do spraw transportu
przez Skarb Państwa w celu zasilenia Funduszu;
4) przychodów ze sprzedaży akcji, o których mowa w art. 5;
5) środków z kredytów lub pożyczek zaciągniętych na rzecz Funduszu przez Bank
Gospodarstwa Krajowego;
6) wpływów z obligacji emitowanych na rzecz Funduszu przez Bank Gospodarstwa
Krajowego;
 
 
7) inwestycji środków Funduszu w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, o
których mowa w art. 178 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U.
Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.);
8) darowizn i zapisów;
9) wpływów z innych środków publicznych.

Art.
5. 1. W celu zasilenia Funduszu minister właściwy do spraw Skarbu Państwa
może, w imieniu Skarbu Państwa, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu,
przekazać nieodpłatnie temu ministrowi akcje w spółkach publicznych, stanowiące własność
Skarbu Państwa, z uwzględnieniem zakresu finansowania ze środków Funduszu
przewidzianego w Programie rzeczowo-finansowym, o którym mowa w art. 6 ust. 1, oraz
wartości tych akcji.
2. Akcje Skarbu Państwa, o których mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw Skarbu
Państwa zbywa na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, w uzgodnieniu z
ministrem właściwym do spraw finansów publicznych.
3. Do przekazania akcji, o których mowa w ust. 1, oraz do ich zbywania nie stosuje się
przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r.
Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach
wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493, z
późn. zm.).

Art.
6. 1. Bank Gospodarstwa Krajowego może zaciągać kredyty i pożyczki oraz
emitować obligacje w kraju i za granicą na rzecz Funduszu, z przeznaczeniem na realizację
zadań inwestycyjnych wynikających z Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania
środków Funduszu, zwanego dalej „Programem”.
2. W celu realizacji zadań wynikających z Programu na zobowiązania Banku Gospodarstwa
Krajowego z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych obligacji mogą
być udzielane przez Skarb Państwa gwarancje i poręczenia, zgodnie z przepisami ustawy z
dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz
niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2003 r. Nr 174, poz. 1689, z późn. zm.).
3. Gwarancje i poręczenia, o których mowa w ust. 2, są zwolnione z opłat prowizyjnych.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wykonuje czynności zmierzające do
odzyskania kwot zapłaconych z tytułu wykonania umowy poręczenia lub gwarancji zawartej
pod warunkiem przeznaczenia kredytu, pożyczki lub środków pochodzących z emisji
 
 
obligacji na realizację zadań wynikających z Programu na zasadach określonych przepisami
ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa
oraz niektóre osoby prawne, z wyłączeniem art. 43 tej ustawy, oraz dochodzi spłaty tych kwot
ze środków Funduszu, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Jeżeli odzyskanie wierzytelności Skarbu Państwa, powstałych z tytułu udzielonego
poręczenia lub gwarancji, nie jest możliwe. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego
do spraw finansów publicznych, może umorzyć wierzytelność w całości lub części.

Art.
7. 1. Okresowo wolne środki Funduszu, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, Bank
Gospodarstwa Krajowego może lokować:
1) w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub NBP;
2) w papiery wartościowe gwarantowane lub poręczane przez Skarb Państwa;
3) w listy zastawne emitowane na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o listach
zastawnych i bankach hipotecznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 99, poz. 919 oraz z 2005 r. Nr 184,
poz. 1539 i Nr 249, poz. 2104);
4) w jednostkach uczestnictwa funduszy inwestycyjnych rynku pieniężnego, o których mowa
w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych;
5) na rachunkach lokat terminowych w bankach posiadających fundusze własne w wysokości
nie mniejszej niż równowartość w złotych kwoty 10 000 000 euro, przeliczonej według kursu
średniego ogłaszanego przez NBP, z zastrzeżeniem, że suma lokat w jednym banku lub grupie
banków powiązanych ze sobą kapitałowo lub organizacyjnie nie może przekroczyć 10 %
okresowo wolnych środków Funduszu.
2. Suma okresowo wolnych środków Funduszu, o których mowa w ust. 1, lokowanych w
jednym banku lub grupie banków powiązanych ze sobą kapitałowo lub organizacyjnie nie
może przekroczyć 25 % tych środków.
3. Wysokość środków Funduszu przeznaczonych do lokowania na podstawie ust. 1, Bank
Gospodarstwa Krajowego uzgadnia z ministrem właściwym do spraw transportu.

Art.
8. 1. Projekt Programu opracowuje minister właściwy do spraw transportu w
uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz w porozumieniu z
Bankiem Gospodarstwa Krajowego na okres od roku do sześciu lat.
2. Program określa:
1) zasady współfinansowania zadań własnych województwa w zakresie organizowania
kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umów o
 
 
świadczenie usług publicznych, o których mowa w art. 4 pkt. 19 ustawy z dnia 28 marca 2003
r. o transporcie kolejowym.
2. Program zatwierdza Rada Ministrów w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego
dany rok budżetowy.
3. Minister właściwy do spraw transportu zamieszcza na stronie internetowej urzędu
obsługującego tego ministra informację o zatwierdzeniu Programu przez Radę Ministrów oraz
o wysokości środków przeznaczonych na jego realizację.

Art.
9.
Warunki finansowania ze środków Funduszu, zgodnie z ustaleniami Programu
określa się w umowach zawieranych przez marszałków województw z ministrem właściwym
do spraw transportu.

Art.
10.
Bank Gospodarstwa Krajowego, na wniosek ministra właściwego do spraw
transportu, dokonuje wypłat ze środków Funduszu na rzecz województw w wysokości i
terminach wynikających z umów, o których mowa w art. 9.

 
Art. 11. 1. Minister właściwy do spraw transportu informuje pisemnie województwa o
tym, w jakiej wysokości środki Funduszu przeznaczy na zadania, o których mowa w art. 3, w
danym roku budżetowym, do dnia 31 lipca roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
2. Województwa, na podstawie informacji, o której mowa w ust. 1, przedkładają corocznie,
do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego dany rok budżetowy, ministrowi właściwemu do
spraw transportu projekty planów rzeczowo-finansowych wydatkowania środków, o których
mowa w ust. 1. W projekcie planu rzeczowo-finansowego ujmuje się wyłącznie zadania
określone przez zarząd województwa w drodze uchwały, przedkładanej łącznie z projektem
planu.
3. Minister właściwy do spraw transportu zgłasza zastrzeżenia, jeżeli środki nie są
przeznaczane na zadania, o których mowa w art. 3, w terminie 30 dni od dnia złożenia
projektów planów, o których mowa w ust. 2.
4. Województwa przedkładają ministrowi właściwemu do spraw transportu plany rzeczowo-
finansowe uwzględniające zastrzeżenia, o których mowa w ust. 3, w terminie do dnia 31
października roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
5. W przypadku gdy województwo nie uwzględni w planie rzeczowo-finansowym zastrzeżeń,
o których mowa w ust. 3, minister właściwy do spraw transportu przyjmuje plan rzeczowo-
 
 
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: