eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o Kolejowym Funduszu Wyrównawczym

Poselski projekt ustawy o Kolejowym Funduszu Wyrównawczym

projekt dotyczy utworzenia w Banku Gospodarstwa Krajowego nowego funduszu Kolejowego Funduszu Wyrównawczego, którego środki miałyby być wykorzystywane na współfinansowanie zadań własnych województwa w zakresie organizowania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1356
  • Data wpłynięcia: 2013-03-22
  • Uchwalenie: wycofany dnia 03-12-2014

1356

finansowy z pominięciem wydatków objętych zastrzeżeniami, o czym informuje
województwo w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
6. rodki niewykorzystane przez województwa w danym roku budżetowym mogą być
wykorzystane w latach następnych, na zasadach zawartych w umowie między ministrem
właściwym do spraw transportu a marszałkiem województwa, w okresie nie dłuższym niż 3
lata.
7. Województwa składają ministrowi właściwemu do spraw transportu oraz ministrowi
właściwemu do spraw finansów publicznych coroczne sprawozdanie z wydatkowania
przyznanych w Programie środków, w terminie do dnia 31 marca roku następnego.
8. Niezłożenie przez województwo sprawozdania w terminie określonym w ust. 7 powoduje
wstrzymanie wypłaty środków z Funduszu do czasu jego przekazania.

Art.
12. Minister właściwy do spraw transportu zawiera z Bankiem Gospodarstwa
Krajowego umowę określającą w szczególności:
1) szczegółowy sposób i terminy dokonywania wypłat ze środków Funduszu;
2) sposób i terminy dokonywania przez Bank Gospodarstwa Krajowego lokowania wolnych
środków Funduszu, o których mowa w art. 7 ust. 1.

Art.
13. Bank Gospodarstwa Krajowego:
1) wyodrębnia w swoim planie finansowym plan finansowy Funduszu opracowany zgodnie z
Programem, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu;
2) sporządza dla Funduszu odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat, wchodzące w skład
sprawozdania finansowego tego banku;
3) składa ministrowi właściwemu do spraw transportu, w terminie do końca miesiąca
następującego po każdym kwartale, informacje o realizacji planu finansowego Funduszu.

Art.
14. 1. Bankowi Gospodarstwa Krajowego przysługuje wynagrodzenie prowizyjne
z tytułu prowadzenia Funduszu. Wynagrodzenie finansowane jest ze środków Funduszu.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia, o którym
mowa w ust. 1, oraz sposób i terminy jego wypłaty, uwzględniając koszty Banku
Gospodarstwa Krajowego ponoszone w związku z prowadzeniem Funduszu.

Art.
15. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

 
 
Uzasadnienie

1. Wyjaśnienie celu ustawy i wyjaśnienie stanu obecnego

Kolejowe regionalne przewozy pasażerskie stanowią istotny element w strukturze
transportowej na obszarze całego kraju. Dla wielu osób to najdogodniejsze, a często jedyne
połączenie z miastem powiatowym, większym ośrodkiem akademickim czy miejscem pracy.
W dniu 22 lutego 2005 r. Rada Ministrów przyjęła dokument pt. „Strategia restrukturyzacji i
prywatyzacji Grupy PKP S.A.”, który stanowi modyfikację i aktualizację „Programu dalszej
restrukturyzacji i prywatyzacji spółek Grupy PKP“, przyjętego przez Radę Ministrów w dn.
16 grudnia 2003 r. Dokument ten stwarza systemowe rozwiązania dla funkcjonowania
transportu kolejowego w Polsce w celu realizacji polityki transportowej Państwa zgodnie z
ideą zrównoważonego rozwoju, zawartej w Białej Księdze Unii Europejskiej. Potrzeba
odciążenia transportu samochodowego przez inne gałęzie transportu z uwagi na wysokie
koszty bezpieczeństwa (wypadki drogowe), nieefektywność wykorzystania energii, zatory
drogowe, obciążenia dla środowiska, leżą u podstaw jednego z głównych celów polityki
transportowej Wspólnoty, jakim jest aktywizacja kolei.
Kierunki polityki transportowej Rady Ministrów realizowanej przez Ministra Transportu,
Budownictwa i Gospodarki Morskiej powinny zmierzać do zachowania znaczącego udziału
transportu kolejowego w strukturze przewozów w Polsce. Wymaga to aktywnej polityki Państwa
zmierzającej do przeciwdziałania negatywnym trendom rynkowym obejmującym m.in. spadek
znaczenia regionalnego pasażerskiego transportu kolejowego.
Kolej pełni także funkcję społeczną, jaka jest integracja społeczności lokalnych. Zupełnie inna
jest dochodowość połączeń kolejowych w dużych aglomeracjach (Warszawa, Kraków), a zupełnie
inna w województwie podlaskim czy warmińsko-mazurskim, z uwagi choćby na małą gęstość
zaludnienia. Nie powinno się zatem decydować o istnieniu bądź likwidacji połączeń na linii
kolejowej wyłącznie w oparciu o kryteria ekonomiczne, bo zawęża to w znaczący sposób interes
społeczności lokalnej.
Celem projektowanej regulacji prawnej jest zapewnienie środków finansowych na
współfinansowanie zadań własnych województwa w zakresie organizowania kolejowych
regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umów o świadczenie
usług publicznych, o których mowa w art. 4 pkt. 19 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o
transporcie kolejowym.
 
 
2. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym
Wprowadzone rozwiązanie umożliwi organizatorowi publicznego transportu zbiorowego na
poziomie województwa skorzystanie ze współfinansowania kolejowych regionalnych
przewozów pasażerskich. Pozwoli to na funkcjonowanie tych przewozów na obszarach,
których obsługa jest poza granicami rentowności, a gdzie utrzymanie połączeń kolejowych
ma istotne znaczenie dla skomunikowania miejscowości z ośrodkami edukacyjnymi i
większymi zakładami pracy.
3. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne

a) Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Ustawa będzie oddziaływać na samorządy województw, które w zakresie zadań własnych
mają organizowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych na
podstawie umów o świadczenie usług publicznych, o których mowa w art. 4 pkt. 19 ustawy z
dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
b) Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.

Przedmiotowa regulacja będzie miała wpływ na sektor finansów publicznych w postaci
zwiększenia obciążeń finansowych budżetu państwa.
c) Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
d) Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
e) Źródła finansowania
Możliwość współfinansowania zadań własnych województwa w zakresie organizowania
kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umów o
świadczenie usług publicznych, o których mowa w art. 4 pkt. 19 ustawy z dnia 28 marca 2003
r. o transporcie kolejowym, będzie mogła odbywać się w oparciu o:
 
 
1) 0,1 % dochodów budżetu państwa, jednak nie więcej niż 100 mln zł- środki pochodzące
m.in. z części 81 – Rezerwa ogólna, dział 758, rozdział 75817 – Ogólna rezerwa budżetowa
Rady Ministrów oraz z części 39 - Transport, dział 600, rozdział 60095 – Pozostała
działalność;
2) odsetki z tytułu oprocentowania środków Funduszu oraz odsetki od lokat okresowo
wolnych środków Funduszu w bankach;
3) przychody z akcji w spółkach przekazanych ministrowi właściwemu do spraw transportu
przez Skarb Państwa w celu zasilenia Funduszu;
4) przychody ze sprzedaży akcji, o których mowa w art. 5;
5) środki z kredytów lub pożyczek zaciągniętych na rzecz Funduszu przez Bank
Gospodarstwa Krajowego;
6) wpływy z obligacji emitowanych na rzecz Funduszu przez Bank Gospodarstwa Krajowego;
7) inwestycję środków Funduszu w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, o
których mowa w art. 178 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U.
Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.);
8) darowizny i zapisy;
9) wpływy z innych środków publicznych.

4. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.


 
 

Warszawa, 2 kwietnia 2013 r.

BAS–WAPEiM–740/13

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o Kolejowym Funduszu Wyrównawczym
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Arkadiusz Mularczyk)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:


I.
Przedmiot projektu ustawy

Poselski projekt ustawy o Kolejowym Funduszu Wyrównawczym
przewiduje utworzenie w Banku Gospodarstwa Krajowego Kolejowego
Funduszu Wyrównawczego. Fundusz miałby służyć współfinansowaniu zadań
własnych województwa w zakresie organizowania kolejowych regionalnych
przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umów o świadczenie
usług publicznych, uregulowanych w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o
transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, ze zm.). Projekt określa
zasady gromadzenia środków Funduszu oraz zasady finansowania zadań
województwa ze środków Funduszu.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem

Prawo Unii Europejskiej nie reguluje spraw objętych zakresem projektu
ustawy.

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy projektu ustawy pozostają poza zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.




strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: