eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy zagadnień związanych z wprowadzaniem nowego systemu przyznawania uprawnień na stanowisku maszynisty na terytorium Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1329
  • Data wpłynięcia: 2012-12-04
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

1329



h) po ust. 7 dodaje się ust. 7a-7g w brzmieniu:


„7a. Badania, o których mowa w ust, 7, przeprowadza się co:
a) 24 miesiące - do ukończenia 55. roku życia,
b) 12 miesięcy - po ukończeniu 55. roku życia

- chyba że orzeczenie lekarskie wskazuje krótszy termin.
7b. Badania w celu uzyskania orzeczenia lekarskiego, potwierdzającego spełnienie
przez maszynistów wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych
dla zachowania ważno ci wiadectwa maszynisty, poza terminami okre lonymi w
ust. 7a, przeprowadza się:

a) po każdym wypadku przy pracy w rozumieniu przepisów
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób
zawodowych,
b) po każdej przerwie w pracy spowodowanej wypadkiem z udziałem, osób,
w którym uczestniczył maszynista,
c) w przypadku czasowej niezdolno ci do pracy spowodowanej chorobą,
trwającej dłużej niż 30 dni,
d) w przypadku powrotu maszynisty do pracy po przerwie trwającej dłużej
niż 6 miesięcy,
e) w razie uzasadnionego podejrzenia utraty zdolno ci fizycznej lub
psychicznej do kierowania pojazdem kolejowym lub pociągiem,
f) w przypadku okre lonym w ust. 16,
g) w innych przypadkach, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów.

7c. Badania, o których mowa w ust. la pkt 3, ust. 7 i 7b, są wykonywane,
z zastrzeżeniem ust. 7a i ust. 22, w zakresie i na zasadach okre lonych w ustawie
z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
7d. Przej cie przez maszynistę badań, o których mowa w ust. la pkt 3, ust. 7 i 7b,
uznaje się za równoznaczne ze spełnieniem obowiązków pracownika w zakresie
wykonywania wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich, o których
mowa w art. 229 § 1 i 2 Kodeksu pracy.
7e. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy nie mogą dopu cić do pracy na stanowisku
maszynisty osoby bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, potwierdzającego
spełnianie wymagali zdrowotnych, fizycznych i psychicznych, niezbędnych do
uzyskania wiadectwa maszynisty lub zachowania jego ważno ci, z wyjątkiem
przypadków okre lonych w ust. 18 i 19.
7f. Przewoźnicy kolejowi oraz zarządcy są obowiązani do:

1) kierowania maszynistów na badania lekarskie i psychologiczne w celu
uzyskania wiadectwa maszynisty lub zachowania jego ważno ci;
2) pokrywania kosztów badań lekarskich i psychologicznych, o których
mowa w pkt 1;
3) przechowywania orzeczeń lekarskich maszynistów na zasadach
okre lonych w odrębnych przepisach.

7g. Spełnienie przez przewoźników kolejowych i zarządców obowiązku, o którym
mowa w ust. 7f pkt 1 i 2, uznaje się za równoznaczne ze spełnieniem obowiązków
pracodawcy w zakresie wykonywania wstępnych, okresowych i kontrolnych badań
lekarskich, o których mowa w art. 229 § 1 i 2 Kodeksu pracy.”,


i) ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. W przypadku, o którym mowa w ust. 10, przewoźnik kolejowy i zarządca
wydaje maszyni cie odpis uzyskanego wiadectwa maszynisty, którego wzór
okre la załącznik III do rozporządzenia (UE) nr 36/2010 oraz inne dokumenty
potwierdzające uzyskane kwalifikacje.”
,


j) ust 14 otrzymuje brzmienie:
„14. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy prowadzą rejestry wydawanych przez siebie
wiadectw maszynistów.”,

k) po ust 14 dodaje się ust 14a w brzmieniu:
„14a. Przewoźnicy kolejowi i zarządcy udostępniają dane zgromadzone
w rejestrze, o którym mowa w ust 14 oraz informację o tre ci wydanych wiadectw
maszynisty:

1) Prezesowi UTK;
2) Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, na zasadach
okre lonych w art 28h oraz komisji kolejowej, o której mowa w art. 28m;
3) wła ciwym organom innych państw- członkowskich Unii Europejskiej, w
przypadku wykonywania przez przewoźnika kolejowego lub zarządcę
działalno ci transgranicznej;
4) innym podmiotom jeżeli obowiązek udostępnienia danych wynika
z odrębnych przepisów.”,


l) ust 18 otrzymuje brzmienie:
„18. Jeżeli maszynista albo kandydat na maszynistę ubiegający się o wiadectwo
maszynisty nie posiada znajomo ci odcinków linii kolejowych, na których ma
prowadzić pojazd kolejowy lub pociąg, może go prowadzić, pod warunkiem, że
podczas jazdy obok niego znajduje się inny maszynista lub przedstawiciel zarządcy
posiadający udokumentowaną znajomo ć tych odcinków, w przypadku:

a) zakłóceń w ruchu kolejowym w wyniku prowadzonych robót na torach
lub powodujących konieczno ć odstępstw od wykonywania przewozów
kolejowych na podstawie obowiązującego rozkładu jazdy pociągów,
zgodnie z ustaleniami zarządcy,
b) jednorazowych przewozów kolejowych, za zgodą zarządcy,
c) dostawy lub prezentacji nowego pociągu lub pojazdu kolejowego,
d) szkolenia lub egzaminowania maszynistów,
e) wykonywania przewozów technologicznych.”,


m) ust. 19 otrzymuje brzmienie:
„19. W przypadku braku możliwo ci zapewnienia obecno ci osób, o których mowa
w ust. 18, maszynista może prowadzić pojazd kolejowy lub pociąg wyłącznie po
spełnieniu warunków okre lonych w przepisach wydanych na podstawie art. 17
ust. 7.”,


n) uchyla się ust. 20,

o) po ust. 20 dodaje się ust. 20a w brzmieniu:


„20a. Maszynista jest obowiązany niezwłocznie powiadomić:
a) przewoźnika kolejowego łub zarządcę, na rzecz którego wiadczy pracę
lub usługi, o okoliczno ciach dotyczących jego stanu zdrowia mających
wpływ na zdolno ć prawidłowego realizowania przez niego uprawnień
wynikających z posiadanego wiadectwa maszynisty,
b) przewoźnika kolejowego u którego wiadczy pracę lub usługi jeżeli
zawarł on umowę na podstawie której wiadczy pracę łub usługi na rzecz
innego przewoźnika kolejowego.”,


p) ust. 21 otrzymuje brzmienie:


„21. Minister wła ciwy do spraw transportu okre li, w drodze rozporządzenia:
a) zakres wiedzy i umiejętno ci dotyczących pojazdu kolejowego
i infrastruktury kolejowej, objętych szkoleniem i egzaminem, które są
niezbędne do uzyskania wiadectwa maszynisty,

b) program oraz czas trwania szkolenia kandydatów na maszynistów
ubiegających się o uzyskanie wiadectwa maszynisty,
c) sposób, formę oraz tryb przygotowania i przeprowadzania egzaminów
dla kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie wiadectwa
maszynisty oraz tryb pracy komisji egzaminacyjnej przeprowadzającej te
egzaminy,
d) szczegółowe warunki i minimalną częstotliwo ć przeprowadzania
sprawdzianów wiedzy i umiejętno ci maszynistów,
e) zakres danych dotyczących infrastruktury kolejowej ujęty
w wiadectwie maszynisty,
f) szczegółowe warunki i sposób prowadzenia rejestru wiadectw
maszynistów, zakres danych w nim ujętych, a także okres ich
przechowywania, wzór tego rejestru, a także tryb przekazywania danych
ujętych w rejestrze podmiotom, o których mowa w ust. 14

- mając na uwadze konieczno ć uwzględnienia w programie szkolenia niezbędnej
liczby godzin stażu stanowiskowego, szkolenia teoretycznego, szkolenia
praktycznego oraz prowadzenia pojazdu kolejowego pod nadzorem, obowiązujące
w tym zakresie przepisy Unii Europejskiej, kwalifikacje oraz wykształcenie
kandydatów na maszynistów ubiegających się o wiadectwa maszynisty, jasno ć
i przejrzysto ć danych ujętych w rejestrze wiadectw maszynistów oraz
zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.”,


r) ust. 22 otrzymuje brzmienie:
„22. Minister wła ciwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem
wła ciwym do spraw zdrowia okre li, w drodze rozporządzenia:

1) wymagania zdrowotne, fizyczne i psychiczne, jakie powinny spełniać
osoby ubiegające się o wiadectwo maszynisty albo o zachowanie jego
ważno ci,

2) sposób i zakres oceny zdolno ci fizycznej i psychicznej osób
ubiegających się o wiadectwo maszynisty albo o zachowanie jego
ważno ci oraz tryb orzekania o tej zdolno ci.

3) wzory dokumentów potwierdzających zdolno ć fizyczną i psychiczną
osób ubiegających się o wiadectwo maszynisty albo o zachowanie jego
ważno ci

- mając na uwadze zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie kolejowym,
obowiązujące w tym zakresie przepisy Unii Europejskiej oraz wiek badanych
osób.”;


9) art. 22c otrzymuje brzmienie:
„Art. 22c. 1. Przewoźnik kolejowy i zarządca może zawrzeć z kandydatem na maszynistę
umowę, zobowiązującą tego kandydata do zwrotu czę ci albo cało ci kosztów
poniesionych na jego szkolenie, jeżeli rozwiązanie lub wyga nięcie umowy o pracę lub
innego stosunku prawnego wiążącego kandydata na maszynistę z odpowiednio
przewoźnikiem kolejowym albo zarządcą nastąpiło przed ustalonym w tej umowie
terminem, z przyczyny leżącej po stronie tego kandydata.
2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku szkolenia maszynisty ubiegającego
się o uzyskanie kolejnego wiadectwa maszynisty.”;


10) po art. 22c dodaje się art. 22ca w brzmieniu:
„Art. 22ca. 1. Przewoźnik kolejowy, na rzecz którego maszynista wiadczy pracę na
podstawie stosunku pracy, obowiązany jest uzyskać od tego maszynisty pisemne
o wiadczenie o:

1) wiadczeniu pracy na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego albo
2) niewykonywaniu czynno ci maszynisty na rzecz innego przewoźnika
kolejowego.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, o wiadczenie powinno zawierać
informację dotyczącą przeciętnej tygodniowej liczby godzin prowadzenia pojazdu
kolejowego lub pociągu u innego przewoźnika kolejowego.
3. Jeżeli maszynista złożył o wiadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, przewoźnik
kolejowy przekazuje je Prezesowi UTK, nie później niż w terminie 14 dni od dnia jego
otrzymania.
4. wiadczenie pracy przez maszynistę może się odbywać tylko na podstawie umowy o
pracę w rozumieniu Kodeksu pracy, przy czym umowa o pracę zawarta z maszynistą, musi
okre lać dokładne miejsce rozpoczęcia pracy.”;


11) art. 28n otrzymuje brzmienie:
„Art. 28n. Minister wła ciwy do spraw transportu okre li, w drodze rozporządzenia,
sposób powiadamiania o poważnych wypadkach, wypadkach lub incydentach na liniach
kolejowych, sposób powoływania przewodniczącego komisji kolejowej oraz sposób
prowadzenia postępowania i tryb pracy komisji kolejowych, mając na uwadze konieczno ć
ograniczenia skutków poważnych wypadków, wypadków lub incydentów, którego
integralną czę cią jest szczegółowa instrukcja w sprawach poważnych wypadków,
wypadków lub incydentów na liniach kolejowych.”;


12) w art. 65 po ust. 1 dodaje się ust. la w brzmieniu:
„1a. Maszynista, który uchyla się od złożenia o wiadczenia, o którym mowa w art. 22ca
ust. 1 albo zawiera w nim informacje niezgodne ze stanem faktycznym podlega karze
grzywny.”
;

13) w art 66 w ust. 1:
a) pkt la otrzymuje brzmienie:


„la) przewoźnik kolejowy, który:
a) nie przekazał w terminie Prezesowi UTK o wiadczeń, o których mowa w
art. 22ca ust. 1 pkt 1,
b) narusza termin składania wniosku o przydzielenie tras pociągów,
okre lony w art. 30 ust. 1;”;

b) po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
,,3a) przedsiębiorca, który prowadzi działalno ć gospodarczą polegającą na
wiadczeniu usług trakcyjnych, bez dokumentów uprawniających, o których mowa
w art. 18 i 43.”;


Art. 2. l. Z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, lista podmiotów uprawnionych do
szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o licencje i świadectwa maszynisty,
prowadzona przez Prezesa UTK na podstawie art. 22a ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art 1,
staje się rejestrem ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na
maszynistów. Przedsiębiorcy prowadzący te ośrodki wystąpią, w terminie 3 miesięcy od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy, z wnioskiem o zmianę danych ujętych we wpisie w zakresie
wynikającym z niniejszej ustawy. Wnioski o zmianę wpisów są wolne od opłat.
2. Wpisy na liście podmiotów uprawnionych do szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się
o licencje i świadectwa maszynisty, stają się wpisami do rejestru ośrodków szkolenia
i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów.
3. Wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy postępowania
w sprawie wpisania, wykreślenia i zmian na liście podmiotów uprawnionych do szkolenia
i egzaminowania osób ubiegających się o licencje i świadectwa maszynisty, prowadzonej na
podstawie art. 22a ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, prowadzi się dalej na podstawie
przepisów ustawy, o której mowa w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.


Art. 3. 1. Osoby, które w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy prowadzą egzaminy
praktyczne w zakresie prowadzenia pojazdu kolejowego u przewoźników kolejowych lub
zarządców infrastruktury, oraz posiadają uprawnienia do prowadzenia pojazdu kolejowego,
wydane na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy, o której mowa w ust. 1 w brzmieniu obowiązującym
do dnia 3 grudnia 2010 r., mogą prowadzić egzaminy oraz sprawdziany wiedzy i umiejętności
w zakresie dotyczącym świadectwa maszynisty, bez konieczności posiadania licencji maszynisty
i świadectwa maszynisty, jednak nie dłużej niż do dnia 29 października 2018 r.
2. Osoby, które w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy prowadzą szkolenia praktyczne,
w zakresie prowadzenia pojazdu kolejowego u przewoźników kolejowych lub zarządców
infrastruktury oraz posiadają ważne uprawnienia do prowadzenia pojazdu kolejowego, wydane na
podstawie art. 22 ust. 2 ustawy, o której mowa w ust. 1 w brzmieniu obowiązującym do dnia 3
grudnia 2010 r., mogą prowadzić szkolenia w zakresie dotyczącym świadectwa maszynisty, bez
konieczności posiadania licencji maszynisty i świadectwa maszynisty, jednak nie dłużej niż do
dnia 29 października 2018 r.

Art. 4. Przewoźnicy kolejowi, którzy w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy
zatrudniają lub korzystają z usług maszynistów świadczących pracę lub usługi na rzecz więcej niż
jednego przewoźnika kolejowego, przekażą Prezesowi UTK oświadczenia, o których mowa w art.
22ca ust, 1 pkt 1 ustawy, o której mowa w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Przepis stosuje się również do
przewoźników kolejowych, którzy zatrudniają lub korzystają z usług maszynistów pojazdów
trakcyjnych posiadających uprawnienia do prowadzenia pojazdu kolejowego, wydane na
podstawie art. 22 ust 2 ustawy, o której mowa w ust. 1 w brzmieniu obowiązującym do dnia
3 grudnia 2010 r.

Art. 5. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 22a ust. 11, art.
22a ust. 13, art. 22b ust 21 i art. 22b ust. 22 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do
dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych odpowiednio na podstawie art. 22a ust.
11, art. 22a ust 13, art. 22b ust. 21 i art. 22b ust 22 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą.
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: