Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1310
- Data wpłynięcia: 2013-04-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-05-28
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 675
1310
zatrudniał tą samą osobę na zastępstwo, co ograniczy koszty takiego zastępstwa
związane np. z rekrutacją pracownika lub jego wstępnymi badaniami lekarskimi.
Skutki finansowe związane z rekrutacją pracownika na zastępstwo pracownika
korzystającego z urlopów związanych z pełnieniem funkcji rodzicielskich są
ponoszone jednorazowo, zatem w przypadku wydłużenia urlopu całkowity koszt
rekrutacji będzie dzielony przez dłuższe okresy pracy na zastępstwo, co oznacza, że
względny koszt rekrutacji będzie niższy niż w przypadku krótszych okresów urlopu.
Szacowane koszty pracodawców w związku z wydłużeniem urlopu macierzyńskiego
przy założeniach przyjętych w Badaniu Budżetów Gospodarstw Domowych 2011.
Założenia:
– określono liczbę kobiet, które łącznie musiały spełnić następujące kryteria:
• są w wieku od 18 do 49 lat
• są głowami gospodarstwa domowego lub żonami/partnerkami
• deklarują 1 z 4 głównych lub dodatkowych źródeł utrzymania na rynku pracy:
praca najemna na stanowisku robotniczym w kraju, praca najemna na
stanowisku robotniczym za granicą, praca najemna na stanowisku
nierobotniczym w kraju, praca najemna na stanowisku nierobotniczym za
granicą
• na miejsce każdej kobiety została przyjęta osoba na zastępstwo
• w ich gospodarstwie domowym znajduje się dziecko/dzieci do 1 roku życia
Liczba kobiet, które mogłaby objąć regulacja w 2011 r., wyniosła ok. 166 tys.
(+/- ok. 5%, tj. 158–175 tys.). W zależności od przyjętego kosztu rekrutacji wydatki
pracodawców na ten cel mogły wynieść w 2011 r.
50
Tabela 1. Szacunkowe koszty rekrutacji nowych pracowników w 2011 r.
Przykładowy przeciętny koszt pracodawcy związany
Wyszczególnienie
z rekrutacją 1 pracownika w zł
matki z dzieckiem do 1. roku życia 1 000
2 000
3 000
4 000
Przeciętnie
166 000
166 000 000
332 000 000
498 000 000
664 000 000
z założeniem
5% błędu
oszacowania
-
-
-
-
-
Max
175 000
175 000 000
350 000 000
525 000 000
700 000 000
Min
158 000
158 000 000
316 000 000
474 000 000
632 000 000
Źródło: obliczenia własne na podstawie BBGD 2011
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że koszt rekrutacji ponoszony będzie
niezależnie od długości trwania urlopu macierzyńskiego/rodzicielskiego ponieważ
przeważnie ponoszony jest jednorazowo. W przypadku wydłużenia urlopu
macierzyńskiego, całkowity koszt rekrutacji będzie dzielony przez dłuższe okresy
pracy na zastępstwo, a to oznacza, że względny koszt rekrutacji (obliczany w relacji
do całkowitych kosztów pracy na danym stanowisku) będzie niższy niż w sytuacji
krótszych okresów urlopu rodzicielskiego/macierzyńskiego. Niższe relatywne koszty
rekrutacji osób zatrudnionych na zastępstwo mogą stanowić czynnik zachęcający do
stosowania tej formy zatrudnienia i tym samym pozytywnie wpłynąć na rynek pracy.
W warunkach prawnych z 2011 r. Kodeks pracy przewidywał możliwość
wykorzystania urlopu macierzyńskiego w wymiarze 22 tygodni. Jeżeli w ciągu
całego roku pracownik miał prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 26 dni,
to można przyjąć, że wykorzystując urlop macierzyński w pełnym wymiarze,
uzyskał prawo do 11 dni (26 dnix22 tygodnie)/52 tygodnie) urlopu
wypoczynkowego. Pozostałe, tj. 15 dni, przypadały na okres pracy wynoszący
30 tygodni. W warunkach z proponowanego rozwiązania prawnego te 15 dni urlopu
wypoczynkowego będzie stanowiło dodatkowy koszt pracodawcy.
Przy założeniu, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce
narodowej w 2011 r. wyniosło 3399,52 zł, zaś ogół kosztów pracy dla pracodawcy
kształtował się na poziomie 3949 zł (wynagrodzenie brutto powiększone o koszty
51
pracodawcy), koszt 1 pracownika, który skorzystał z urlopu macierzyńskiego
w warunkach prawnych z 2011 r. wyniósł 2068,80 zł (3949,52x(11/21)).
Proponowane rozwiązanie prawne wydłuży okres urlopu wypoczynkowego, do
którego pracownik uzyskuje prawo w związku ze skorzystaniem z urlopu
rodzicielskiego o dodatkowe 15 dni, co zwiększy koszt pracodawcy o kolejne
2821,09 zł w warunkach z 2011 r.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
35b/04/EP
52
Lista podmiotów/osób, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem
ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw,
zgodnie z ustawą o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
1. Aneta Olendrzyńska – zgłoszenie z dnia 3 grudnia 2012 r.
2. Paulina Wrzosek – zgłoszenie z dnia 3 grudnia 2012 r.
3. Justyna Kondracka – zgłoszenie z dnia 27 grudnia 2012 r.
4. Alina Jankowska-Konsur – zgłoszenie z dnia 27 grudnia 2012 r.
5. Katarzyna Mądra – zgłoszenie z dnia 23 stycznia 2013 r.
związane np. z rekrutacją pracownika lub jego wstępnymi badaniami lekarskimi.
Skutki finansowe związane z rekrutacją pracownika na zastępstwo pracownika
korzystającego z urlopów związanych z pełnieniem funkcji rodzicielskich są
ponoszone jednorazowo, zatem w przypadku wydłużenia urlopu całkowity koszt
rekrutacji będzie dzielony przez dłuższe okresy pracy na zastępstwo, co oznacza, że
względny koszt rekrutacji będzie niższy niż w przypadku krótszych okresów urlopu.
Szacowane koszty pracodawców w związku z wydłużeniem urlopu macierzyńskiego
przy założeniach przyjętych w Badaniu Budżetów Gospodarstw Domowych 2011.
Założenia:
– określono liczbę kobiet, które łącznie musiały spełnić następujące kryteria:
• są w wieku od 18 do 49 lat
• są głowami gospodarstwa domowego lub żonami/partnerkami
• deklarują 1 z 4 głównych lub dodatkowych źródeł utrzymania na rynku pracy:
praca najemna na stanowisku robotniczym w kraju, praca najemna na
stanowisku robotniczym za granicą, praca najemna na stanowisku
nierobotniczym w kraju, praca najemna na stanowisku nierobotniczym za
granicą
• na miejsce każdej kobiety została przyjęta osoba na zastępstwo
• w ich gospodarstwie domowym znajduje się dziecko/dzieci do 1 roku życia
Liczba kobiet, które mogłaby objąć regulacja w 2011 r., wyniosła ok. 166 tys.
(+/- ok. 5%, tj. 158–175 tys.). W zależności od przyjętego kosztu rekrutacji wydatki
pracodawców na ten cel mogły wynieść w 2011 r.
50
Tabela 1. Szacunkowe koszty rekrutacji nowych pracowników w 2011 r.
Przykładowy przeciętny koszt pracodawcy związany
Wyszczególnienie
z rekrutacją 1 pracownika w zł
matki z dzieckiem do 1. roku życia 1 000
2 000
3 000
4 000
Przeciętnie
166 000
166 000 000
332 000 000
498 000 000
664 000 000
z założeniem
5% błędu
oszacowania
-
-
-
-
-
Max
175 000
175 000 000
350 000 000
525 000 000
700 000 000
Min
158 000
158 000 000
316 000 000
474 000 000
632 000 000
Źródło: obliczenia własne na podstawie BBGD 2011
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że koszt rekrutacji ponoszony będzie
niezależnie od długości trwania urlopu macierzyńskiego/rodzicielskiego ponieważ
przeważnie ponoszony jest jednorazowo. W przypadku wydłużenia urlopu
macierzyńskiego, całkowity koszt rekrutacji będzie dzielony przez dłuższe okresy
pracy na zastępstwo, a to oznacza, że względny koszt rekrutacji (obliczany w relacji
do całkowitych kosztów pracy na danym stanowisku) będzie niższy niż w sytuacji
krótszych okresów urlopu rodzicielskiego/macierzyńskiego. Niższe relatywne koszty
rekrutacji osób zatrudnionych na zastępstwo mogą stanowić czynnik zachęcający do
stosowania tej formy zatrudnienia i tym samym pozytywnie wpłynąć na rynek pracy.
W warunkach prawnych z 2011 r. Kodeks pracy przewidywał możliwość
wykorzystania urlopu macierzyńskiego w wymiarze 22 tygodni. Jeżeli w ciągu
całego roku pracownik miał prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 26 dni,
to można przyjąć, że wykorzystując urlop macierzyński w pełnym wymiarze,
uzyskał prawo do 11 dni (26 dnix22 tygodnie)/52 tygodnie) urlopu
wypoczynkowego. Pozostałe, tj. 15 dni, przypadały na okres pracy wynoszący
30 tygodni. W warunkach z proponowanego rozwiązania prawnego te 15 dni urlopu
wypoczynkowego będzie stanowiło dodatkowy koszt pracodawcy.
Przy założeniu, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce
narodowej w 2011 r. wyniosło 3399,52 zł, zaś ogół kosztów pracy dla pracodawcy
kształtował się na poziomie 3949 zł (wynagrodzenie brutto powiększone o koszty
51
pracodawcy), koszt 1 pracownika, który skorzystał z urlopu macierzyńskiego
w warunkach prawnych z 2011 r. wyniósł 2068,80 zł (3949,52x(11/21)).
Proponowane rozwiązanie prawne wydłuży okres urlopu wypoczynkowego, do
którego pracownik uzyskuje prawo w związku ze skorzystaniem z urlopu
rodzicielskiego o dodatkowe 15 dni, co zwiększy koszt pracodawcy o kolejne
2821,09 zł w warunkach z 2011 r.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
35b/04/EP
52
Lista podmiotów/osób, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad projektem
ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw,
zgodnie z ustawą o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
1. Aneta Olendrzyńska – zgłoszenie z dnia 3 grudnia 2012 r.
2. Paulina Wrzosek – zgłoszenie z dnia 3 grudnia 2012 r.
3. Justyna Kondracka – zgłoszenie z dnia 27 grudnia 2012 r.
4. Alina Jankowska-Konsur – zgłoszenie z dnia 27 grudnia 2012 r.
5. Katarzyna Mądra – zgłoszenie z dnia 23 stycznia 2013 r.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1310
› Pobierz plik