eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

projekt dotyczy wyrównania od 1 stycznia 2014 r. kwot zasiłku pielęgnacyjnego i dodatku pielęgnacyjnego oraz wprowadzenia mechanizmu waloryzacji tego zasiłku

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1297
  • Data wpłynięcia: 2013-03-06
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

1297


Druk nr 1297

Warszawa, 6 marca 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja







Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o świadczeniach
rodzinnych.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Tadeusza Tomaszewskiego.


(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Jacek Czerniak; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz
Garbowski; (-) Tadeusz Iwiński; (-) Dariusz Joński; (-) Ryszard Kalisz;
(-) Tomasz Kamiński; (-) Zbigniew Matuszczak; (-) Grzegorz Napieralski;
(-) Cezary Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Stanisława Prządka;
(-) Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska; (-) Tadeusz Tomaszewski; (-) Bogusław
Wontor; (-) Stanisław Wziątek; (-) Zbyszek Zaborowski; (-) Ryszard
Zbrzyzny.
Projekt

USTAWA
z dnia


2013 r.
o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych



Art. 1
W ustawie z dnia z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.) wprowadza się następujące
zmiany:

1) w art. 16:
a) ust 4 otrzymuje brzmienie:
„4.
Zasiłek pielęgnacyjny przysługuje w wysokości 200 zł miesięcznie.”
b) po ust 6 dodaje się ustępy 7 do 14 w brzmieniu:
„7. Zasiłki pielęgnacyjne podlegają corocznie waloryzacji od dnia 1
marca.
8. Waloryzacja polega na pomnożeniu kwoty zasiłku pielęgnacyjnego
przez wskaźnik waloryzacji.
9. Waloryzacji podlegają zasiłki pielęgnacyjne w wysokości
przysługującej ostatniego dnia lutego roku kalendarzowego, w
którym przeprowadza się waloryzację.
10. Waloryzacja obejmuje zasiłki pielęgnacyjne przyznane przed
terminem waloryzacji”.
11. Wskaźnik waloryzacji to średnioroczny wskaźnik cen towarów i
usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym.
12. Wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych, o którym
mowa w ust. 11, jest średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług
konsumpcyjnych ogółem.
13. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego ogłasza
w drodze komunikatu, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej "Monitor Polski", w terminie 3 dni roboczych od dnia
ogłoszenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
komunikatu dotyczącego średniorocznego wskaźnika cen towarów i
usług konsumpcyjnych ogółem, wskaźnik waloryzacji zasiłku
pielęgnacyjnego.
14. Pierwsza waloryzacja zasiłku pielęgnacyjnego odbywa się w roku
2015”.

2) art. 18 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kwoty, o których mowa w art. 5 ust. 1 i 2 oraz w art. 15b ust. 2, oraz
wysokości
świadczeń rodzinnych z wyłączeniem zasiłku
pielęgnacyjnego, podlegają weryfikacji co 3 lata, z uwzględnieniem
wyników badań progu wsparcia dochodowego rodzin”.




Art. 2

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.












UZASADNIENIE
1.Potrzeba i cel wydania ustawy. Rzeczywisty stan w dziedzinie
normowanej. Różnice pomiędzy stanem dotychczasowym a projektowanym
stanem prawnym. Skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.

Obecnie zasiłek pielęgnacyjny, tak jak pozostałe świadczenia rodzinne
podlega weryfikacji co 3 lata, z uwzględnieniem wyników badań progu
wsparcia dochodowego rodzin. Próg wsparcia dochodowego rodzin bada i
przedstawia Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. Minister właściwy do spraw
zabezpieczenia społecznego określa wówczas wysokość świadczeń, w drodze
rozporządzenia.
Obecna kwota zasiłku pielęgnacyjnego (tj. 153 zł) obowiązuje od 1
września 2006 r. Jak tłumaczy rząd, ze względu na podwyższenie w 2009 r.
kwot niektórych rodzajów świadczeń rodzinnych, a w 2012 r. kryteriów
dochodowych i kwot zasiłków rodzinnych, a także - ze względu na
ograniczone możliwości budżetu państwa - kwota zasiłku pielęgnacyjnego nie
została podwyższona.
W systemie prawnym funkcjonuje również dodatek pielęgnacyjny,
będący
świadczeniem ubezpieczeniowym, wypłacanym z Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych. Dodatek pielęgnacyjny - obecnie 195,67 brutto po
marcowej waloryzacji przekroczy kwotę 200 zł. Mamy więc do czynienia z
sytuacją, w której od kilku lat kwoty zasiłku pielęgnacyjnego (świadczenia
socjalnego) i dodatku pielęgnacyjnego (świadczenia ubezpieczeniowego)
diametralnie różnią się swoją wysokością, mimo, że ich funkcja jest właściwie
tożsama. Celem obu świadczeń opiekuńczych jest zapewnienie prawidłowego
funkcjonowania w społeczeństwie osób niepełnosprawnych lub w podeszłym
wieku poprzez m.in. udzielenie im świadczeń pieniężnych na pokrycie
kosztów opieki zorganizowanej "we własnym zakresie”. Celem każdego z
tych świadczeń jest częściowa rekompensata kosztów związanych z
ograniczeniami w samodzielnej egzystencji, kosztów związanych albo
niepełnosprawnością, albo z określonym wiekiem.
Wnioskodawcy chcą po pierwsze zbliżyć kwoty zasiłku pielęgnacyjnego
i dodatku pielęgnacyjnego. Proponują, aby kwotę zasiłku od 1 stycznia 2014 r.
ustalić w wysokości 200 zł., natomiast od 2015 r. przeprowadzać coroczną
waloryzację tego świadczenia. Wnioskodawcy rozumiejąc, że zasiłek
pielęgnacyjny jest świadczeniem socjalnym proponują, aby jego waloryzacja
oparta była jedynie na średniorocznym wskaźniku cen towarów i usług
konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku kalendarzowym. Uznajemy
bowiem, że świadczenie socjalne nie powinno – tak jak dodatek pielęgnacyjny
– być podwyższane z uwzględnieniem zwiększenia o co najmniej 20 %
realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku
kalendarzowym.
Dzięki proponowanej zmianie zostanie zabezpieczona realna wartość
zasiłku pielęgnacyjnego bez zwiększenia ilości beneficjentów tej pomocy.
2. Wskazanie źródeł finansowania.
Projekt będzie oddziaływał na budżet państwa, jak i budżety jednostek
samorządu terytorialnego z uwagi na wzrost wysokości otrzymywanego zasiłku.
Projektodawcy wyliczają koszt wprowadzenia nowelizacji przedmiotowej ustawy
na ok. 450 tys. zł rocznie.
3. Przedstawienie założeń projektów aktów wykonawczych.
Projekt nie przewiduje wydania przez organy władzy wykonawczej aktu
wykonawczego do ustawy. Jednakże, zgodnie z dodanym ust. 13 do art. 16,
minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego ogłaszałby w drodze
komunikatu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor
Polski", w terminie 3 dni roboczych od dnia ogłoszenia przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego komunikatu dotyczącego średniorocznego wskaźnika cen
towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, wskaźnik waloryzacji zasiłku
pielęgnacyjnego.
4. Oświadczenie o stosunku projektu ustawy do prawa Unii Europejskiej.
Wnioskodawcy oświadczają, że przedmiot projektu ustawy nie jest
regulowany przez prawo Unii Europejskiej. Projekt ustawy nie jest także
projektem wykonującej prawo Unii Europejskiej.
5. Przeprowadzone konsultacje w stosunku do projektu ustawy.
W stosunku do projektu ustawy wnioskodawcy nie przeprowadzili
konsultacji, o których mowa w art. 34 ust. 3 zdanie pierwsze. W oparciu o ust. 3
zdanie drugie tego artykułu autorzy projektu wnoszą do Marszałka Sejmu o
przeprowadzenie konsultacji projektu ustawy (projekt poselski) przed
skierowaniem do pierwszego czytania.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: