Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
projekt dotyczy wyrównania od 1 stycznia 2014 r. kwot zasiłku pielęgnacyjnego i dodatku pielęgnacyjnego oraz wprowadzenia mechanizmu waloryzacji tego zasiłku
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1297
- Data wpłynięcia: 2013-03-06
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1297
gdyż środki finansowe konieczne na jej wdrożenie winny znaleźć się w budżecie
państwa na 2014 r.
Warszawa, 14 marca 2013 r.
BAS-WAPEiM-582/13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Tadeusz Tomaszewski)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32,
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę art. 16 i 18 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r.
o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, ze zmianami).
Proponowana ustawa zakłada podwyższenie kwoty zasiłku pielęgnacyjnego oraz
określa zasady przeprowadzania corocznej jego waloryzacji. Pierwsza
waloryzacja zasiłku pielęgnacyjnego miałaby zostać przeprowadzona w roku
2015. Zasiłek pielęgnacyjny nie podlegałby weryfikacji wysokości świadczeń
rodzinnych, dokonywanej co trzy lata w trybie art. 18 ust. 1 zmienianej ustawy.
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
W prawie Unii Europejskiej w dziedzinie świadczeń rodzinnych należy
wskazać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004
z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego (Dz. Urz. UE L 166 z 30.4.2004 r., str. 1, ze zmianami, Dz. Urz.
UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 5, t. 5, str. 72). Rozporządzenie nie
reguluje zagadnienia, o którym mowa w projekcie ustawy.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa Unii
Europejskiej.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach
rodzinnych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
2
Warszawa, 14 marca 2013 r.
BAS-WAPEiM-583/13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu
– czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Tadeusz Tomaszewski) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt przewiduje zmianę art. 16 i 18 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r.
o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, ze zmianami).
Proponowana ustawa zakłada podwyższenie kwoty zasiłku pielęgnacyjnego oraz
określa zasady przeprowadzania corocznej jego waloryzacji. Pierwsza
waloryzacja zasiłku pielęgnacyjnego miałaby zostać przeprowadzona w roku
2015. Zasiłek pielęgnacyjny nie podlegałby weryfikacji wysokości świadczeń
rodzinnych, dokonywanej co trzy lata w trybie art. 18 ust. 1 zmienianej ustawy.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1297
› Pobierz plik