eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności oraz ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności oraz ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy przedłużenia do dnia 31 marca 2015 r. funkcjonującego do dnia 31 marca 2013 r. systemu wsparcia wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w jednostkach wysokosprawnej kogeneracji, z wyłączeniem jednostek opalanych metanem uwalnianym i ujmowanym przy dołowych robotach górniczych w czynnych. likwidowanych lub zlikwidowanych kopalniach węgla kamiennego lub gazem uzyskiwanym z przetwarzania biomasy, dla których system wsparcia został ustalony do dnia 31 marca 2019 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1273
  • Data wpłynięcia: 2013-04-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-03-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 490

1273

Należy również podkreślić, że już wcześniej, w toku prac nad projektem
zorganizowano szereg spotkań z przedstawicielami sektora energetycznego w celu
wypracowania rozwiązań, które wpływałyby pozytywnie na funkcjonowanie rynku
energii w Polsce, a także zwiększały konkurencyjność przedsiębiorstw
energetycznych na rynku wspólnotowym.
W toku konsultacji do Ministerstwa Gospodarki wpłynęło szereg uwag,
zgłoszonych przez następujących partnerów społecznych, zajmujących się szeroko
pojętą problematyką energetyki:
– Polskie Sieci Elektroenergetyczne Operator S.A. (PSE Operator S.A.),
– Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych (PTEZ),
– Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie (TGPE),
– Towarowa Giełda Energii SA (TGE SA),
– Urząd Dozoru Technicznego (UDT),
– PKPP Lewiatan.
Uwagi, które wpłynęły do Ministerstwa Gospodarki, zostały dokładnie
przeanalizowane. Ponadto w ramach konsultacji społecznych zorganizowano
spotkania z przedstawicielami sektora, organizacji konsumenckich oraz z innymi
partnerami społecznymi, którzy wyrazili zainteresowanie pracami na projektem
ustawy.
Wiele uwag dotyczyło aspektów redakcyjnych i stricte legislacyjnych związanych
z projektem.
Zasadniczą uwagą przedstawianą przez ww. jednostki był założony czas
obowiązywania dotychczasowego systemu wsparcia oraz brak zachęt dla
przedsiębiorców do tworzenia nowych jednostek wytwórczych.
3. Skutki nieprzedłużenia systemu wsparcia dla wysokosprawnej kogeneracji po
31 grudnia 2012 r.
W przypadku nieprzedłużenia systemu wsparcia dotychczasowa produkcja energii
elektrycznej i ciepła w elektrociepłowniach opalanych gazem zostanie zaprzestana,
z uwagi na to, że przychody ze sprzedaży energii elektrycznej i energii cieplnej nie
pokrywają kosztów funkcjonowania, tj. kosztów zmiennych oraz kosztów stałych
13

(łącznie z kosztami finansowymi). Nieco lepsza jest sytuacja elektrociepłowni
opalanych węglem, gdzie występują niże koszty paliwa.
Oznacza to zmniejszenie podaży energii elektrycznej w skali kraju o co najmniej
nawet 24 000 MWh oraz zmniejszenie ilości dostępnej mocy dla operatora systemu
przesyłowego w okresie zimowym o ok. 1200 MW. Dla porównania, aktualnie
rezerwa wirująca dostępna dla OSP kształtuje się na poziomie 2400 MW.
W konsekwencji w odniesieniu do energii elektrycznej, pojawi się realne
zagrożenie bezpieczeństwa i ciągłości dostaw z uwagi na niezbilanowanie strony
podażowej energii elektrycznej ze stroną popytową, co będzie szczególnie dotkliwe
w okresie zimowym.
Po stronie ciepła, pojawią się braki w dostawie ciepła do aglomeracji miejskich
w Lublinie, Rzeszowie, Gorzowie, Siedlcach, Kutnie i innych. Istotne jest, że ciepła
– z uwagi na jego lokalny charakter i techniczne uwarunkowania przesyłu energii
cieplnej – nie da się importować między systemami.
Z uwagi na regulowane ceny ciepła przez Prezesa URE, brak jest możliwości
przesunięcia wszystkich kosztów produkcji na koszty ciepła i pokrycie ich
przychodami ze sprzedaży ciepła, tzn. brak jest możliwości dowolnego
podnoszenia cen ciepła dla odbiorców.
Nawet gdyby ceny ciepła wzrosły do poziomu pokrywającego wszystkie koszty
funkcjonowania elektrociepłowni, to odbiorcy zrezygnowaliby z odbioru ciepła
systemowego na rzecz ciepła wytwarzanego samodzielnie lub z energii elektrycznej
(zwłaszcza w miastach), co przysporzyłoby dodatkowych komplikacji po stronie
energii elektrycznej i zanieczyszczenia środowiska (spalanie odpadów).
Zaburzenie w sektorze funkcjonowania elektrociepłowni przeniesie się
bezpośrednio na sektor gazowy z tego powodu, że brak produkcji
w elektrociepłowniach spowoduje istotne zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo
gazowe, co przy obowiązujących klauzulach take or pay spowoduje dodatkowe
wzrosty cen tego paliwa i dalsze wypadanie z rynku odbiorców przemysłowych
gazu (zakłady azotowe, duże zakłady przemysłu chemicznego).

14

4. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego

Wprowadzenie przepisów projektu ustawy nie będzie oddziaływać na podmioty
sektora publicznego.
5. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Przedłużenie systemu wsparcia dla przedsiębiorstw wytwarzających energię
elektryczną w technologii wysokosprawnej kogeneracji przyczyni się do
zwiększenia konkurencyjności tych podmiotów na rynku, a przez to doprowadzi do
zażegnania ryzyka zmniejszenia zatrudnienia w tych przedsiębiorstwach.
Zapisy przedmiotowego projektu ustawy będą również miały pozytywny wpływ na
rynek pracy poprzez utworzenie miejsc pracy w nowych jednostkach wytwórczych.
6. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozwiązania prawne zawarte w projekcie w głównej mierze
oddziaływać będą na przedsiębiorstwa energetyczne.
Przepisy aktu prawnego mają umożliwić przedsiębiorstwom energetycznym
utrzymanie pozycji konkurencyjnej w porównaniu z tego samego typu
przedsiębiorstwami działającym na rynku europejskim.

7. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowej ustawy na sytuację
i rozwój regionalny.
8. Wpływ aktu normatywnego na środowisko
Nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowej ustawy na środowisko.
9. Wskazanie
źródeł finansowania
Mechanizm wsparcia jest mechanizmem rynkowym operującym na rynku od 5 lat.
Przedłużenie jego nie spowoduje zwiększenia dotychczasowych kosztów jego
utrzymania.
15

10. Koszty systemu wsparcia
Koszty systemu wsparcia oszacowano na podstawie danych dotyczących 2011 r.
Ze względu na częściowy brak danych oraz pomijalnie małe koszty związane
z
systemem wsparcia opartym na „fioletowych” certyfikatach w poniższych
szacunkach nie uwzględniono systemu wsparcia dla energii elektrycznej
wytworzonej w jednostkach opalanych metanem uwalnianym i ujmowanym przy
dołowych robotach górniczych w czynnych, likwidowanych lub zlikwidowanych
kopalniach węgla kamiennego lub gazem uzyskiwanym z przetwarzania biomasy.
Do obliczeń przyjęto następujące dane:
– wielkość sprzedaży energii elektrycznej do odbiorców końcowych w 2011 r.
wynoszącą (wg Sprawozdania z działalności Prezesa URE w 2011 r.)

– 121 300 000,00 MWh,
– wysokość średniej ceny sprzedaży energii elektrycznej na rynku
konkurencyjnym za rok 2011 (wg Informacji (nr 10/2012) Prezesa URE)
wynoszącą 198,90 zł/MWh,
– udział energii elektrycznej wytwarzanej w wysokosprawnej kogeneracji
w 2011 r. wg wydanych świadectw oraz wg umorzonych świadectw (wg
Informacji Prezesa URE nr 10/2012) wobec wymaganych odpowiednio 3,3%,
22,2%,
− udział en. el. wg wydanych świadectw żółtych − 2,09%, czerwonych
− 19,75%,
− udział en. el. wg umorzonych świadectw żółtych − 0,99%, czerwonych
− 5,80%,
– wysokości opłaty zastępczej Ozg w wysokości 127,15 zł/MWh i Ozk
w wysokości 29,58 zł/MWh (wg Informacji Prezesa URE nr 9/2010),
– średnioważona cena praw majątkowych typu PMGM, ze wszystkich transakcji
w 2011 r., wyniosła 123,05 zł/MWh (wg Towarowej Giełdy Energii),
– średnioważona cena praw majątkowych typu PMEC, ze wszystkich transakcji
w 2011 r., wyniosła 23,37 zł/MWh (wg Towarowej Giełdy Energii).
16

Na podstawie powyższych danych oszacowano, że obciążenie 1 MWh en. el.
związane z systemem wsparcia wysokosprawnej kogeneracji wynosi ok. 10,36 zł,
co stanowi ok. 5% wartości średniej ceny 1 MWh en. el.
Na podstawie projektowanych zapisów ustawy nie przewiduje się znaczących
różnic powyższych wartości w kolejnych latach obowiązywania systemu wsparcia.
11. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z ustawodawstwem Unii Europejskiej.
Ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej, w tym art. 7 dyrektywy
2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie
wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na rynku
wewnętrznym energii oraz zmieniającej dyrektywę 92/42/EWG (Dz. Urz. WE L 52
z 21.02.2004, str. 50, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 12, t. 3, str. 3).
















12/32rch
17

strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: