eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności oraz ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne, ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności oraz ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy przedłużenia do dnia 31 marca 2015 r. funkcjonującego do dnia 31 marca 2013 r. systemu wsparcia wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w jednostkach wysokosprawnej kogeneracji, z wyłączeniem jednostek opalanych metanem uwalnianym i ujmowanym przy dołowych robotach górniczych w czynnych. likwidowanych lub zlikwidowanych kopalniach węgla kamiennego lub gazem uzyskiwanym z przetwarzania biomasy, dla których system wsparcia został ustalony do dnia 31 marca 2019 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1273
  • Data wpłynięcia: 2013-04-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-03-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 490

1273


Druk nr 1273

Warszawa, 29 marca 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-136-12

Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- zmieniającej ustawę o zmianie ustawy -
Prawo energetyczne, ustawy - Prawo
ochrony środowiska oraz ustawy o
systemie oceny zgodności oraz ustawę o
zmianie ustawy - Prawo energetyczne
oraz o zmianie niektórych innych
ustaw
.

Uprzejmie informuję Panią Marszałek, że została rozpoczęta procedura
notyfikacji projektu ustawy Komisji Europejskiej. O terminie notyfikacji Pani
Marszałek zostanie poinformowana niezwłocznie po jej dokonaniu.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Gospodarki.

Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
zmieniająca ustawę o zmianie ustawy – Prawo energetyczne, ustawy – Prawo ochrony
środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności oraz ustawę o zmianie ustawy –
Prawo energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw1)
Art. 1. W ustawie z dnia 12 stycznia 2007 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne,
ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności (Dz. U. Nr 21,
poz. 124) uchyla się art. 13.
Art. 2. W ustawie z dnia 8 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz
o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 21, poz. 104) w art. 11 w ust. 1 wyrazy „do
dnia 31 marca 2013 r.” zastępuje się wyrazami „do dnia 31 marca 2015 r.”.
Art. 3. 1. Zakres obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectwa
pochodzenia z kogeneracji lub uiszczenia opłaty zastępczej, o którym mowa w art. 9a ust. 8
ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059), zwanej
dalej „ustawą”, określa się na poziomie:
1)
3,7% w 2013 r. dla jednostki kogeneracji, o której mowa w art. 9l ust. 1 pkt 1 ustawy;
2)
23,2% w 2013 r. dla jednostki kogeneracji, o której mowa w art. 9l ust. 1 pkt 2 ustawy.
2. Zakres obowiązku, o którym mowa w ust. 1, określa minimalny udział ilościowy
sumy energii elektrycznej wynikającej z uzyskanych i umorzonych świadectw pochodzenia
z kogeneracji lub z uiszczonej opłaty zastępczej, odniesiony do:
1) całkowitej sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym przez przedsiębiorstwo
energetyczne, o którym mowa w art. 9a ust. 1a pkt 1 ustawy,
2) dokonanego zakupu energii elektrycznej na giełdzie towarowej lub na rynku
organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
rynek regulowany w transakcjach zawieranych we własnym imieniu przez odbiorców
końcowych, o których mowa w art. 9a ust. 1a pkt 2 ustawy,

1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2004/8/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie wspierania kogeneracji w oparciu
o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na rynku wewnętrznym energii oraz zmieniającej dyrektywę
92/42/EWG (Dz. Urz. UE L 52 z 21.02.2004, str. 50; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 12, t. 3,
str. 3).
– 2 –
3) dokonanego zakupu energii elektrycznej na giełdzie towarowej lub na rynku
organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
rynek regulowany w transakcjach realizowanych przez towarowy dom maklerski lub
dom maklerski, o których mowa w art. 2 pkt 8 i 9 ustawy z dnia 26 października 2000 r.
o giełdach towarowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 48, poz. 284, z późn. zm.2)), na zlecenie
odbiorców końcowych
– określony od dnia wydania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej, o której mowa
w art. 4.
Art. 4. Przepisy niniejszej ustawy stosuje się w okresie obowiązywania pozytywnej
decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w niniejszej
ustawie z rynkiem wewnętrznym.
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 81, poz. 530
i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 94, poz. 551, Nr 106, poz. 622 i Nr 205, poz. 1208.
12/31rch
UZASADNIENIE

1. Cel wprowadzenia regulacji

Niniejsza zmiana ma na celu przedłużenie do dnia 31 marca 2015 r. obecnie
funkcjonującego systemu wsparcia wytwarzania energii elektrycznej i ciepła
w jednostkach wysokosprawnej kogeneracji, z wyłączeniem jednostek opalanych
metanem uwalnianym i ujmowanym przy dołowych robotach górniczych
w czynnych, likwidowanych lub zlikwidowanych kopalniach węgla kamiennego
lub gazem uzyskiwanym z przetwarzania biomasy, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2
ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
(Dz. U. Nr 169, poz. 1199, z późn. zm.), dla których system wsparcia został
ustalony do dnia 31 marca 2019 r.
Przedmiotowy projekt ma również na celu uniknięcie powstania luki prawnej
w funkcjonującym obecnie systemie wsparcia wysokosprawnej kogeneracji.
Ponadto w związku z końcowym etapem prac nad projektem tzw. trójpaku
i zaproponowanym w nim systemie wsparcia dla kogeneracji, w niniejszym
projekcie zaproponowano przedłużenie obecnie funkcjonującego systemu wsparcia
na okres dwóch kolejnych lat oraz wprowadzono zakresy obowiązków na 2013 r.

Podane w projekcie zakresy obowiązków zostały opracowane na podstawie analizy
wykonanej przez Agencję Rynku Energii S.A. na zlecenie Ministerstwa
Gospodarki.
Przedłużenie systemu wsparcia wytwarzania energii elektrycznej i ciepła dla
jednostek m.in. gazowych, węglowych lub o łącznej mocy zainstalowanej
elektrycznej źródła poniżej 1 MW do 31 marca 2015 r. zapewni:
- utrzymanie konkurencyjności i opłacalności inwestycji w wysokosprawną
kogenerację.
W latach 2013–2020 wejdą w życie nowe zasady w zakresie przydziału
uprawnień dla instalacji objętych Europejskim Systemem Handlu
Uprawnieniami do Emisji, zwanym dalej „ETS”. W związku z tym w 2013 r.
polskie elektrociepłownie i ciepłownie przystąpią do ETS pod presją zakupu
ok. 60% pozwoleń na emisję CO2,
- jednolite warunki wsparcia dla wszystkich rodzajów jednostek kogeneracyjnych
działających w Polsce. System wsparcia wytwarzania energii elektrycznej
i ciepła w jednostkach kogeneracji opalanych metanem uwalnianym
i ujmowanym przy dołowych robotach górniczych w czynnych, likwidowanych
lub zlikwidowanych kopalniach węgla kamiennego lub gazem uzyskiwanym
z przetwarzania biomasy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia
25
sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, został
zapewniony do dnia 31 marca 2019 r. zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia
8 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz o zmianie
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 21, poz. 104).
Proces wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w wysokosprawnej kogeneracji
jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów przetwarzania energii pierwotnej.
Poprzez równoczesne wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej lub mechanicznej
w trakcie tego samego procesu technologicznego (w jednostkach kogeneracji
o mocy zainstalowanej elektrycznej powyżej 1 MW) zapewnia się oszczędność
energii pierwotnej w wysokości ponad 10% w porównaniu z wytwarzaniem energii
elektrycznej i ciepła w układach rozdzielonych.
Obecnie funkcjonujący mechanizm wsparcia przedsiębiorców wytwarzających
energię elektryczną w wysokosprawnej kogeneracji, zwanej dalej „CHP”, polega na
obowiązkowym odbiorze, przesyle lub dystrybucji energii elektrycznej
wytworzonej przez operatora systemu dystrybucyjnego, z zachowaniem
niezawodności i bezpieczeństwa Krajowego Systemu Elektroenergetycznego oraz
wydawaniu przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, zwanego dalej „Prezesem
URE”, świadectw pochodzenia z kogeneracji, które mogą być przedmiotem obrotu
na Towarowej Giełdzie Energii SA, zwanej dalej „TGE SA”.
W Polsce funkcjonują trzy rodzaje świadectw pochodzenia poświadczające
wytworzenie energii elektrycznej w kogeneracji:
1) świadectwa pochodzenia energii wytworzonej w jednostkach opalanych
paliwami gazowymi lub o mocy zainstalowanej poniżej 1 MW
(tzw. certyfikaty „żółte”);
2) świadectwa energii wytworzonej w pozostałych źródłach kogeneracyjnych
(tzw. certyfikaty „czerwone”);
2

strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: