Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1268
- Data wpłynięcia: 2013-04-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw dotyczących praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową
- data uchwalenia: 2013-06-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1014
1268
c)
rejsami spacerowymi i krajoznawczymi innymi niż rejsy
wycieczkowe; lub
d)
statkami nienapędzanymi środkami mechanicznymi oraz
oryginalnymi historycznymi statkami pasażerskimi
zaprojektowanymi przed rokiem 1965 lub pojedynczymi
replikami takich statków, zbudowanymi głównie
z oryginalnych materiałów, uprawnionych do przewozu
najwyżej 36 pasażerów.
3.
Przez okres dwóch lat od dnia 18 grudnia 2012 r. państwa
członkowskie mogą zwolnić ze stosowania niniejszego
rozporządzenia statki morskie poniżej 300 ton brutto
eksploatowane w transporcie krajowym, pod warunkiem że
prawa pasażerów wynikające z niniejszego rozporządzenia
są odpowiednio zagwarantowane w prawie krajowym.
4.
Państwa członkowskie mogą zwolnić ze stosowania
niniejszego rozporządzenia usługi przewozu pasażerskiego
w ramach obowiązku świadczenia usługi publicznej, umów
o świadczenie usług publicznych lub usług zintegrowanych,
pod warunkiem że prawa pasażerów przewidziane
w niniejszym
rozporządzeniu są porównywalnie
zagwarantowane w prawie krajowym.
5.
Bez uszczerbku dla dyrektywy 2006/87/WE i dyrektywy
2009/45/WE niniejsze rozporządzenie nie ustanawia
wymogów technicznych nakładających na przewoźników,
operatorów terminali ani inne podmioty, obowiązku zmiany
lub wymiany statków, infrastruktury, portów lub terminali
portowych.
Art. 3 Definicje
N
Na użytek niniejszego rozporządzenia stosuje się
następujące definicje:
a)
„osoba niepełnosprawna” lub „osoba o ograniczonej
sprawności ruchowej” oznacza każdą osobę, której
3
sprawność ruchowa podczas korzystania z przewozu jest
ograniczona na skutek jakiejkolwiek niepełnosprawności
fizycznej (sensorycznej lub ruchowej, trwałej lub
przejściowej), niepełnosprawności umysłowej lub
upośledzenia umysłowego lub niepełnosprawności
wynikającej z dowolnych innych przyczyn lub z wieku
i
której sytuacja wymaga właściwej uwagi oraz
przystosowania usług dostępnych dla wszystkich pasażerów
do jej szczególnych potrzeb;
b)
„terytorium państwa członkowskiego” oznacza terytorium,
do którego zastosowanie ma Traktat o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej, zgodnie z jego art. 355 i na warunkach w nim
przewidzianych;
c)
„warunki dostępu” oznaczają odpowiednie normy,
wytyczne i informacje dotyczące dostępu do terminali
portowych i
statków, wraz z istniejącymi w nich
rozwiązaniami przeznaczonymi dla osób niepełnosprawnych
lub osób o ograniczonej sprawności ruchowej;
d)
„przewoźnik” oznacza osobę fizyczną lub prawną, inną niż
organizator wyjazdów grupowych, biuro podróży lub
sprzedawca biletów, oferującą ogólnie dostępne przewozy
w postaci usług przewozu pasażerskiego lub rejsów
wycieczkowych;
e)
„przewoźnik unijny” oznacza przewoźnika z siedzibą
na terytorium państwa członkowskiego lub oferującego
transport w postaci usług przewozu pasażerskiego, który
rozpoczyna lub kończy się na terytorium państwa
członkowskiego;
f)
„usługa przewozu pasażerskiego” oznacza komercyjną
usługę przewozu pasażerskiego drogą morską lub drogą
wodną śródlądową realizowaną według opublikowanego
rozkładu rejsów;
g)
4
„usługi zintegrowane” oznaczają połączone usługi przewozu
realizowane w określonym obszarze geograficznym
z
wykorzystaniem jednego systemu informacyjnego,
systemu biletowego i rozkładu jazdy;
h)
„wykonujący przewóz” oznacza osobę inną niż przewoźnik,
która faktycznie wykonuje całość lub część przewozu;
i)
„śródlądowa droga wodna” oznacza dowolną naturalną lub
sztuczną jednolitą część wód lub system połączonych
jednolitych części wód, wykorzystywane do celów
przewozu, jak np. jeziora, rzeki lub kanały, lub dowolne ich
połączenie;
j)
„port” oznacza miejsce lub obszar geograficzny posiadający
udogodnienia i obiekty umożliwiające przyjmowanie
statków, w którym pasażerowie regularnie wchodzą
na pokład lub schodzą na ląd;
k)
„terminal portowy” oznacza terminal obsługiwany przez
pracowników przewoźnika lub operatora terminalu, w porcie
wyposażonym w obiekty takie jak stanowiska odprawy, kasy
biletowe lub poczekalnie, oraz dysponujący personelem, co
umożliwia wchodzenie na pokład lub schodzenie na ląd
pasażerów korzystających z usług przewozu pasażerskiego
lub z rejsu wycieczkowego;
l)
„statek” oznacza jednostkę pływającą użytkowaną do celów
żeglugi po morskich lub śródlądowych drogach wodnych;
m)
„umowa przewozu” oznacza umowę przewozu zawartą
między przewoźnikiem a pasażerem, dotyczącą świadczenia
co najmniej jednej usługi przewozu pasażerskiego lub rejsu
wycieczkowego;
n)
„bilet” oznacza ważny dokument lub inny dowód zawarcia
umowy przewozu;
o)
5
„sprzedawca biletów” oznacza każdego sprzedawcę
detalicznego zawierającego umowy przewozu w imieniu
przewoźnika;
p)
„biuro podróży” oznacza każdego sprzedawcę detalicznego
działającego w imieniu pasażera lub organizatora wycieczek
w sprawach zawierania umów przewozu;
q)
„operator turystyczny” oznacza organizatora lub punkt
sprzedaży detalicznej, innych niż przewoźnik, w rozumieniu
art. 2 pkt 2) i 3) dyrektywy 90/314/EWG;
r)
„rezerwacja” oznacza rezerwację konkretnej usługi
przewozu pasażerskiego lub rejsu wycieczkowego;
s)
„operator terminalu” oznacza podmiot prywatny lub
publiczny na terytorium państwa członkowskiego
odpowiedzialny za administrowanie i zarządzanie
terminalem portowym;
t)
„rejs wycieczkowy” oznacza usługę przewozu świadczoną
na morskiej lub śródlądowej drodze wodnej realizowaną
wyłącznie dla przyjemności lub w celach rekreacyjnych,
w uzupełnieniu której oferowane jest zakwaterowanie i inne
elementy, obejmującą więcej niż dwa noclegi na statku;
u)
„incydent żeglugowy” oznacza rozbicie statku, jego
wywrócenie, zderzenie lub wejście na mieliznę, wybuch lub
pożar na statku lub uszkodzenie statku.
Art. 4
Bilety i niedyskryminacyjne warunki umowne
N
1.
Przewoźnicy wystawiają pasażerowi bilet, chyba że prawo
krajowe przewiduje inne dokumenty uprawniające
do przewozu. Bilet może być wystawiony w formie
elektronicznej.
2.
Bez uszczerbku dla taryf socjalnych warunki umowne
i stawki stosowane przez przewoźników lub sprzedawców
6
biletów są ogólnie dostępne bez jakiejkolwiek,
bezpośredniej lub pośredniej, dyskryminacji ze względu na
obywatelstwo klienta końcowego lub siedzibę przewoźnika
lub sprzedawcy biletów w Unii.
Art. 5
Inne strony wykonujące
N
1.
W przypadku gdy wykonywanie obowiązków wynikających
z niniejszego rozporządzenia zostało powierzone
wykonującemu przewóz, sprzedawcy biletów lub dowolnej
innej osobie, przewoźnik, biuro podróży, organizator
wyjazdów grupowych lub operator terminalu, którzy
powierzyli wykonanie takich obowiązków, są niemniej
jednak odpowiedzialni za działania i zaniechania tej strony
wykonującej w ramach zleconych jej czynności.
2.
W uzupełnieniu ust. 1 strona, której przewoźnik, biuro
podróży, organizator wyjazdów grupowych lub operator
terminalu powierzyli wykonanie obowiązku, podlega
w
zakresie powierzonych obowiązków przepisom
niniejszego rozporządzenia, w tym dotyczącym
odpowiedzialności i środków obrony.
Art. 6
Wyłączenie uchylenia się od odpowiedzialności
N
Prawa i obowiązki wynikające z niniejszego rozporządzenia
nie mogą zostać wyłączone ani ograniczone,
w szczególności poprzez odmienne postanowienia lub
wyłączenia w umowie przewozu.
Art. 7
Prawo do przewozu
N
1.
Przewoźnicy, biura podróży i organizatorzy wyjazdów
grupowych nie mogą odmówić przyjęcia rezerwacji,
wydania lub innego udostępnienia biletu ani przyjęcia danej
osoby na pokład ze względu na niepełnosprawność lub
ograniczoną sprawność ruchową jako taką.
2.
Osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej
sprawności ruchowej rezerwacje oraz bilety oferowane są
bez dodatkowych opłat i na takich samych warunkach jak
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1268
› Pobierz plik