eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1268
  • Data wpłynięcia: 2013-04-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw dotyczących praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową
  • data uchwalenia: 2013-06-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1014

1268

– zakup mebli biurowych – ok. 1 000 zł,
– wstępne szkolenie 2 pracowników – 10 000 zł.
Łącznie ok. 16 150 zł (ok. 8 075 zł dla jednego pracownika).
2. ponoszeniem
stałych kosztów zatrudnienia. Po konsultacji z właściwymi
urzędami, przewiduje się, iż koszt zatrudnienia jednego pracownika na
stanowisku specjalisty, bez pochodnych oraz dodatku z tytułu wysługi lat to
ok. 46 000 zł rocznie. Natomiast biorąc pod uwagę wynagrodzenie zasadnicze
wraz z pochodnymi oraz dodatkiem za wysługę lat (przyjmując średnią 10 lat),
roczny koszt zatrudnienia jednego pracownika wyniesie ok. 58 500 zł rocznie
(zatem łącznie ok. 117 000 zł dla obu wyznaczonych w drodze rozporządzenia
urzędów).
Wejście w życie projektowanej ustawy spowoduje zatem konieczność
wygospodarowania następujących środków w roku 2013:
– w
części 21 – Gospodarka Morska – 67 000 zł,
– w
części 39 – Transport – 67 000 zł.
Łącznie w roku 2013 – 134 000 zł.
Ponadto przewiduje się następujące skutki finansowe w kolejnych latach:
1) 59 000 zł na każdą część w roku 2014,
2) 60 500 zł na każdą część w roku 2015,
3) 61 500 zł na każdą część w roku 2016,
4) 63 500 zł na każdą część w roku 2017,
5) 65 000 zł na każdą część w roku 2018,
6) 66 700 zł na każdą część w roku 2019,
7) 68 380 zł na każdą część w roku 2020,
8) 70 000 zł na każdą część w roku 2021,
9) 71 800 zł na każdą część w roku 2022.
W przedstawionych powyżej kwotach została uwzględniona CPI – dynamika
średnioroczna, określona w wytycznych MF dotyczących jednolitych wskaźników
makroekonomicznych, będących podstawą oszacowania skutków finansowych
projektowanych ustaw.
12
Koszty te mogą wzrosnąć w razie zwiększenia kosztów pracy (wzrost
wynagrodzeń, podwyżki obciążeń publicznoprawnych).
W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok
budżetowy maksymalnego limitu wydatków, o którym mowa powyżej, zostaną
zastosowane mechanizmy korygujące, polegające na racjonalizacji wykonywania
działań, przy jednoczesnym zapewnieniu właściwego poziomu ochrony praw
pasażerów.
Organem właściwym do monitorowania wykorzystania limitu wydatków oraz
wdrożenia mechanizmów korygujących będzie minister właściwy do spraw
gospodarki morskiej działający w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
transportu.
Opis celów nowych zadań i mierników określających stopień realizacji celów:
1) celem projektu jest wykonanie postanowień rozporządzenia 1177/2010 –
zapewnienie przestrzegania praw pasażerów w transporcie wodnym,
2) miernikiem
będzie stosunek ilości rozpatrzonych przez urzędy skarg do ilości
skarg złożonych. Wartość miernika powinna wynosić 100%.
Ze względu na fakt, iż rozporządzenie 1177/2010 stosuje się od dnia 18 grudnia
2012 r., wydatki te planowane są od roku 2013.
Ze względu na fakt, iż kontrola wypełniania obowiązków organizatorów turystyki
i pośredników turystycznych przewidzianych w rozporządzeniu 1177/2010
prowadzona będzie w ramach kontroli prowadzonej przez marszałków
województw na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o usługach
turystycznych, wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na
budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wskazanie
źródeł finansowania
Wydatki związane z wejściem w życie projektowanej ustawy zostaną
wygospodarowane w ramach wydatków planowanych corocznie w części 21 –
Gospodarka Morska oraz części 39 – Transport, bez konieczności dodatkowego
zwiększania limitu tych części.
Projekt przewiduje możliwość nakładania kar pieniężnych o równowartości do
10 000 jednostek obliczeniowych w wypadku naruszeń przepisów rozporządzenia
13
1177/2010. Na podstawie konsultacji z właściwymi urzędami oraz konsultacji
społecznych przewiduje się, iż przypadki nakładania kar występować będą
sporadycznie – nawet jednak nałożenie kilku kar spowoduje zrównoważenie
wydatków budżetowych na wykonanie postanowień rozporządzenia 1177/2010.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa nie wpłynie na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Projektowane zmiany i dostosowanie ustaw do standardów międzynarodowych
powinno pozytywnie wpłynąć na konkurencyjność transportu morskiego oraz
żeglugi śródlądowej ze względu na zapewnienie ochrony pasażerów na poziomie
porównywalnym z ochroną dostępną w innych rodzajach transportu. Zmiany te
spowodują również, iż przedsiębiorcy oferujący usługi w zakresie przewozów
morskich i żeglugi śródlądowej konkurować będą z przedsiębiorcami w innych
gałęziach transportu na porównywalnych zasadach.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionów.




















19/03-kt
14

TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących praw pasażerów podróżujących drogą morską
i drogą wodną śródlądową
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1177/2010 z dnia 24 listopada 2010 r.
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
o prawach pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową oraz zmieniające
rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz. Urz. UE L 334 z 17.12.2010, str. 1)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)

Jedn.
Treść przepisu UE 3)
Koniec
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
red.
zność
red.
uwzględnienia
wdroże (*)
w projekcie
nia
przepisów

wykraczający
T / N
ch poza
minimalne
wymogi
prawa UE
(**)

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1177/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. o prawach pasażerów podróżujących drogą morską i drogą
wodną śródlądową oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004

Art. 1
Artykuł 1
N

Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie ustanawia przepisy dotyczące
przewozów drogą morską i drogą wodną śródlądową
w odniesieniu do następujących kwestii:
a)
niedyskryminacji pasażerów w zakresie warunków
przewozu oferowanych przez przewoźników;
b)
niedyskryminacji osób niepełnosprawnych i osób
o ograniczonej sprawności ruchowej oraz pomocy udzielanej
tym osobom;
c)
praw pasażerów w przypadkach odwołania lub opóźnienia
usługi;
d)
minimalnych informacji udostępnianych pasażerom;
1


e)
rozpatrywania skarg;
f)
ogólnych zasad dotyczących egzekwowania przepisów.
Art. 2
Zakres
T
Art. 1 Art. 1. W ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo Normy
1.
oraz 5 przewozowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1173 i 1529) po art. 1 określające
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do pasażerów
dodaje się art. 1a w brzmieniu:
zakres prawa
podróżujących:

krajowego
a)
„Art. 1a. Do umowy przewozu podróżnego w przypadku w stosunku do
z wykorzystaniem usług przewozu pasażerskiego,
przewozu wykonywanego śródlądową drogą wodną Rozporządzeni
w przypadku gdy port, w którym pasażerowie wchodzą na
w
rozumieniu art. 3 lit. i rozporządzenia Parlamentu a Parlamentu
pokład, znajduje się na terytorium państwa członkowskiego;
Europejskiego i Rady (UE) nr 1177/2010 z dnia 24 Europejskiego
b)
listopada 2010 r. o prawach pasażerów podróżujących i Rady (WE)
z wykorzystaniem usług przewozu pasażerskiego,
drogą morską
nr 1177/2010
w przypadku gdy port, w którym pasażerowie wchodzą na
i drogą wodną
śródlądową oraz zmieniającego z dnia
24
pokład, znajduje się poza terytorium państwa
rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz. Urz. UE L 334 listopada 2010
członkowskiego, a port, w którym schodzą na ląd, jest
z 17.12.2010, str. 1, z późn. zm.), przepisy ustawy stosuje r. o prawach
położony na terytorium państwa członkowskiego, pod
się w zakresie nieuregulowanym w tym rozporządzeniu.”.
pasażerów
warunkiem że usługa jest realizowana przez przewoźnika

podróżujących
unijnego w rozumieniu art. 3 lit. e);

drogą morską
c)
Art. 5. W ustawie z dnia 18 września 2001 r. – Kodeks i drogą wodną
rejsem wycieczkowym, w przypadku gdy port, w którym
morski (Dz. U. z 2009 r. Nr 217, poz. 1689, z późn. zm. )) śródlądową
pasażerowie wchodzą na pokład, znajduje się na terytorium
wprowadza się następujące zmiany:
oraz
państwa członkowskiego. Do tych pasażerów nie mają

zmieniającego
jednak zastosowania art. 16 ust. 2, art. 18, 19 oraz art. 20
1)
w art. 172 po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu:
rozporządzenie
ust. 1 i 4.

(WE) nr
2.
„§ 1a. Do umowy przewozu pasażera przepisy Kodeksu 2006/2004,
Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do pasażerów
morskiego stosuje się w zakresie nieuregulowanym w zakresie
podróżujących:
w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w nim
a)
nr 1177/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. o prawach określonym.
statkami dopuszczonymi do przewozu nie więcej niż
pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną
12 pasażerów;
śródlądową oraz zmieniającego rozporządzenie (WE)
b)
nr 2006/2004 (Dz. Urz. UE L 334 z 17.12.2010, str.1,
statkami, których załoga odpowiedzialna za eksploatację
z późn. zm.).”;
statku składa się z nie więcej niż 3 osób lub w przypadku
gdy dystans, na którym wykonuje się całkowitą usługę
przewozu pasażerskiego, jest mniejszy niż 500 metrów w
jedną stronę;
2

strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: