eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia struktury kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi, a także rozdzielenia spraw polityczno-strategicznych i administracyjnych (wchodzących w zakres działania Ministra Obrony Narodowej) od spraw ogólnego dowodzenia Siłami Zbrojnymi i dowodzenia operacyjnego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1236
  • Data wpłynięcia: 2013-03-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-06-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 852

1236

– 5 –
z wyłączeniem części Sił Zbrojnych, o których mowa w art. 3 pkt 3 projektu
(w zakresie dodawanego art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r.
o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej). Dowódca Generalny
Rodzajów Sił Zbrojnych będzie wykonywał swoje zadania przy pomocy Dowództwa
Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, którego szczegółowy zakres działania,
siedzibę i strukturę organizacyjną określi Minister Obrony Narodowej w drodze
zarządzenia.
6. Określenie pozycji ustrojowej Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych
w strukturze dowodzenia Siłami Zbrojnymi (art. 3 pkt 3 projektu).
Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych będzie odpowiadał za operacyjne
dowodzenie częścią Sił Zbrojnych podporządkowaną mu na podstawie decyzji
Ministra Obrony Narodowej. Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych będzie
wykonywał swoje zadania przy pomocy Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił
Zbrojnych, którego szczegółowy zakres działania, siedzibę i strukturę organizacyjną
określi Minister Obrony Narodowej w drodze zarządzenia.
7. Usprawnienie mechanizmu przechodzenia ze stanu „P” na stan „W” (w aspekcie
personalnym) dzięki dodaniu podstawy prawnej umożliwiającej Prezydentowi
Rzeczypospolitej Polskiej wskazanie osoby przewidzianej do mianowania na
stanowisko Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych na czas wojny (art. 3 pkt 2
projektu).
Zgodnie z art. 134 ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej na czas wojny
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej mianuje Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych. Aby
umożliwić właściwe przygotowanie do działania w czasie wojny Naczelnego
Dowództwa Sił Zbrojnych, Prezydent będzie wskazywał, na wniosek Prezesa Rady
Ministrów, osobę przewidzianą do mianowania na stanowisko Naczelnego Dowódcy Sił
Zbrojnych na czas wojny.
Projektowana nowelizacja nie zmieni procedur dotyczących mianowania Naczelnego
Dowódcy Sił Zbrojnych, które wynikają wprost z przywołanego wyżej przepisu ustawy
zasadniczej. Pozwoli natomiast stworzyć właściwe mechanizmy przechodzenia
z systemu pokojowego na wojenny system dowodzenia oraz przygotować określone
osoby do realizacji zadań wynikających ze sprawowania tej niezwykle ważnej funkcji,
w tym w ramach krajowych ćwiczeń systemu obronnego państwa.
– 6 –
Pozostałe propozycje zmian w ustawie o urzędzie Ministra Obrony Narodowej są
konsekwencją zmian, jakie zaszły w systemie prawnym od wejścia w życie tej ustawy.
W rezultacie proponuje się:
1) nowe brzmienie przepisu art. 1 ust. 1 ustawy o urzędzie Ministra Obrony
Narodowej;
2) zastąpienie dotychczasowych wyrażeń „organy administracji państwowej”
wyrażeniami „organy administracji rządowej” stosownie do terminologii zawartej
m.in. w ustawie z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej
w województwie – por. art. 1 pkt 2 projektu.
Na skutek wprowadzenia zmian w strukturze dowodzenia Siłami Zbrojnymi
Rzeczypospolitej Polskiej (zastąpienie dotychczasowych dowódców Wojsk Lądowych,
Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych oraz Dowódcy
Operacyjnego Sił Zbrojnych RP Dowódcą Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych oraz
Dowódcą Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych) konieczne się stało wprowadzenie
zmian aktualizacyjnych (w zakresie terminologii) w następujących ustawach:
1) ustawie z dnia 1 grudnia 1961 r. o izbach morskich;
2) ustawie z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej;
3) ustawie z dnia 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasadach ich przemieszczania się przez to
terytorium;
4) ustawie z dnia 11 kwietnia 2003 r. o świadczeniach odszkodowawczych
przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą
wojskową;
5) ustawie z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych;
6) ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz
Służbie Wywiadu Wojskowego;
7) ustawie z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich;
8) ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.
Z uwagi na zakres i istotę zmian projekt przewiduje następujące przepisy dostosowujące
i przejściowe:
– 7 –
1) z dniem wejścia w życie ustawy likwiduje się Dowództwo Wojsk Lądowych,
Dowództwo Sił Powietrznych, Dowództwo Marynarki Wojennej i Dowództwo
Wojsk Specjalnych;
2) z dniem wejścia w życie ustawy Minister Obrony Narodowej utworzy Dowództwo
Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych;
3) z dniem wejścia w życie ustawy Dowództwo Operacyjne Sił Zbrojnych staje się
Dowództwem Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych;
4) z
dniem
wejścia w życie ustawy Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych
wstępuje w prawa i obowiązki dowódców Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych,
Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych, a Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił
Zbrojnych wstępuje w prawa i obowiązki Dowódcy Operacyjnego Sił Zbrojnych;
5) sprawy
wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy prowadzone
przez:
a) dowódców
Wojsk
Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk
Specjalnych przejmuje Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych,
b) Dowódcę Operacyjnego Sił Zbrojnych przejmuje Dowódca Operacyjny
Rodzajów Sił Zbrojnych;
6) z dniem wejścia w życie ustawy część Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
podporządkowana Dowódcy Operacyjnemu Sił Zbrojnych na podstawie
dotychczasowych przepisów staje się częścią Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej podporządkowaną Dowódcy Operacyjnemu Rodzajów Sił Zbrojnych.
Przewiduje się, że projektowana regulacja wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
Projekt ustawy nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.), dlatego nie podlega notyfikacji ani obowiązkowi przedstawienia
instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu
w celu uzyskania opinii.
Przedmiot projektowanych regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.)
projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach
– 8 –
internetowych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz na stronach internetowych
Rządowego Centrum Legislacji w Rządowym Procesie Legislacyjnym. W trakcie prac
nad projektem nie zgłosiły się podmioty zainteresowane pracami nad nim.
– 9 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Podmiotami, na które będzie oddziaływała projektowana ustawa są: Ministerstwo
Obrony Narodowej, jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez
Ministra Obrony Narodowej oraz Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej.
Projektowana ustawa oddziaływać będzie także na żołnierzy zawodowych
i
pracowników wojska zajmujących stanowiska służbowe w jednostkach
organizacyjnych objętych projektowanymi zmianami oraz na członków korpusu
służby cywilnej (ksc) zatrudnionych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa
Obrony Narodowej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt założeń projektu ustawy, na podstawie którego opracowano przedstawiony
projekt ustawy, był przedmiotem konsultacji społecznych z:
1) Konwentem Dziekanów Korpusu Oficerów Zawodowych Wojska Polskiego;
2) Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Pracowników Wojska,
ul. Koszykowa 79a, 00-909 Warszawa;
3) Sekcją Krajową Pracowników Cywilnych MON NSZZ „Solidarność”,
ul. midowicza 48, 81-127 Gdynia;
4) Związkiem Zawodowym Pracowników Przemysłu Poligraficznego, ul. Bracka
23/44, 00-028 Warszawa;
5) Zarządem Krajowym Ogólnopolskiego Pracowniczego Związku Zawodowego
„Konfederacja Pracy”, ul. Kopernika 36/40, 00-924 Warszawa;
6) Zarządem Głównym Związku Zawodowego Militaria, ul. 1-go Sierpnia 24/13,
02-134 Warszawa;
7) Stowarzyszeniem Niezależne Forum o Wojsku, ul. Powstańców Wielkopolskich
7/4, 06-413 Ciechanów;
8) Radą Służby Cywilnej, Al. Ujazdowskie 1/3, 00-583 Warszawa.
Ponadto projekt został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Rządowego Centrum Legislacji.
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: