eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy uproszczenia struktury kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi, a także rozdzielenia spraw polityczno-strategicznych i administracyjnych (wchodzących w zakres działania Ministra Obrony Narodowej) od spraw ogólnego dowodzenia Siłami Zbrojnymi i dowodzenia operacyjnego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1236
  • Data wpłynięcia: 2013-03-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-06-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 852

1236

– 10 –
W ramach konsultacji społecznych, podczas szeregu spotkań, przedstawiano
informację na temat projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o urzędzie
Ministra Obrony Narodowej i niektórych innych ustaw z podkreśleniem potrzeby
podjęcia reformy struktur dowodzenia, istoty proponowanej zmiany, oczekiwanych
korzyści dla systemu zarządzania, kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP
oraz wymagań legislacyjnych projektu. Przedstawiano także zidentyfikowane koszty
społeczne zmiany oraz rozważane sposoby ich łagodzenia.
Uczestników konsultacji społecznych zapewniono, iż w stosunku do wszystkich
pracowników, których dotknie zmiana, priorytetem będzie wykorzystanie potencjału
pracowniczego zatrudnionego dziś w Ministerstwie Obrony Narodowej
i w reformowanych strukturach dowodzenia.
W stosunku do żołnierzy zawodowych, pracowników wojska oraz członków korpusu
Służby Cywilnej zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej planuje się
dokonanie przesunięć (alokacji) na inne stanowiska w nowo tworzonej strukturze.
Część zatrudnionych uzyskało już prawa emerytalne. Niestety, w stosunku do części
z nich nieuniknione będą także zwolnienia w ramach zwolnień grupowych.
W toku konsultacji zwracano także uwagę czynnika społecznego na skalę
corocznych odejść ze służby żołnierzy zawodowych i wskazano, iż w stosunku do
tych wielkości przewidywane zmiany nie stanowią zagrożenia wzrostem rocznego
poziomu zwolnień. Jednocześnie projektowana zmiana umożliwi w Siłach Zbrojnych
RP poprawę proporcji liczby oficerów starszych i oficerów młodszych i podoficerów
w jednostkach wojskowych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
1. Zmniejszenie zatrudnienia pracowników wojska i ksc
a) w stosunku do pracowników wojska przewiduje się, że zostanie im
zaproponowane inne miejsce zatrudnienia. Jednak ze względu na możliwą
konieczność zmiany zarówno charakteru, jak i miejsca pracy – możliwe jest
zmniejszenie zatrudnienia pracowników o 525 stanowisk (w tym
16 członków ksc), które skutkować będzie oszczędnością środków na
wynagrodzenia (bez pochodnych) w skali roku na poziomie około
19 115 tys. zł. Do szacunków przyjęto średnie wynagrodzenie wraz
– 11 –
z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym wyliczone w oparciu o dane
prezentowane w sprawozdaniu o zatrudnieniu i wynagrodzeniu Rb 70 za
III kw. 2012 r.,
b) wymuszone zwolnienia pracowników mogą generować zwiększenie ilości
wypłat nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych – wg szacunków
może to dotyczyć około 20% zwalnianych (około 100 pracowników).
Szacunkowy koszt wypłat zwiększonej ilości nagród jubileuszowych
i odpraw emerytalnych (w ramach funduszu wynagrodzeń pracowników)
w roku zwolnienia pracowników – około 1 600 tys. zł (przy założeniu, że
średnie wynagrodzenie w roku 2012 bez dodatkowych należności, nagród
uznaniowych i dodatkowego wynagrodzenia rocznego wynosiło 2 625 zł),
c) rozwiązanie z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących
pracowników generuje dodatkowe jednorazowe koszty w postaci odprawy
pieniężnej. Przy założeniu, że zwalnianym pracownikom wypłacone zostaną
odprawy w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia (wyliczone
z uwzględnieniem średniego wynagrodzenia – jak wyżej – na poziomie
2 625 zł) koszt odpraw będzie kształtował się na poziomie około
3 300 tys. zł.
2. Zmiany w stanach osobowych żołnierzy zawodowych
W 2014 r. może zrezygnować z alokacji na innych stanowiskach służbowych
i w konsekwencji zostanie zwolnionych 450 żołnierzy zawodowych, z których
wszyscy będą posiadali prawo do korzystania z pomocy rekonwersyjnej
w zakresie przekwalifikowania zawodowego w wysokości najwyższej, tj. 300%
przysługującego limitu1) – obecnie 5 625 zł. W związku z powyższym istnieje
konieczność zaplanowania dodatkowych środków na wskazane działania
rekonwersyjne w wysokości ok. 2 000 tys. zł – 2 500 tys. zł, przy założeniu, że
z wojska odejdzie jedynie planowana liczba żołnierzy.
Jednocześnie należy wskazać, że pozostała liczba żołnierzy zawodowych,
tj. 2.270, którzy mają znaleźć zatrudnienie w nowo powstałych strukturach,
może z takiej możliwości nie skorzystać (z różnych powodów). W takim

1) Wysokość limitu określono na poziomie 75% najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza zawodowego
obowiązującego w dniu 1 stycznia roku kalendarzowego, w którym zainteresowany wystąpi z wnioskiem
o udzielenie pomocy w przekwalifikowaniu zawodowym. 
– 12 –
przypadku istnieje konieczność zabezpieczenia dodatkowych, zwiększonych
środków na rekonwersję, których wysokość obecnie jest trudna do oszacowania.
Przeprowadzona kalkulacja kosztów wejścia w życie projektowanej regulacji
w zakresie wydatków osobowych (poza wynagrodzeniami) pokazała, że
w 2014 r. wyniosą one ok. 100 604 tys. zł.
Z przeprowadzonych kalkulacji wynika, iż koszt wejścia w życie
przedmiotowego projektu ustawy w 2014 r. w zakresie: uposażeń żołnierzy,
dodatkowego uposażenia rocznego, należności płaconych przy przejściu na
emeryturę, wyniesie ok. 104 358 tys. zł.
Konieczne wydatki zostaną sfinansowane w ramach budżetu MON (część
29 budżetu państwa).
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Możliwe zwolnienie z resortu obrony narodowej 525 pracowników wojska (w tym
członków ksc) nie będzie miało znaczącego wpływu na rynek pracy.
Jednak, w przypadku gdy jednorazowo większe zwolnienia pracowników wojska
nastąpią w jednostce, bądź instytucji wojskowej znajdującej się w regionie, gdzie
rynek pracy jest trudny a bezrobocie znaczne – mogą mieć one wpływ na lokalny
rynek pracy.
Wejście w życie projektowanych rozwiązań może zwiększyć liczbę osób
o specyficznych specjalnościach poszukujących pracy.
Województwa, w których przewidywany jest wzrost liczby osób bezrobotnych:
małopolskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Proponowane regulacje prawne nie będą miały wpływu na sytuację gospodarczą
i rozwój regionalny.
Proponowane regulacje nie będą miały także wpływu na ochronę środowiska
naturalnego.
09/03/EP
strony : 1 ... 4 . [ 5 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: