Poselski projekt ustawy o podatku od usług finansowych
projekt dotyczy wprowadzenia opodatkowania usług finansowych; nowy podatek obejmie jedynie obrót profesjonalny pomiędzy instytucjami finansowymi
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1225
- Data wpłynięcia: 2012-06-11
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 39 dnia 10-05-2013
1225
usług finansowych (FTT-3).
70
Zał cznik nr 5 Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynno ci podlegaj cych
opodatkowaniu podatkiem od usług finansowych (FTT-Z).
71
Uzasadnienie
do rozporz dzenia ministra finansów z dnia ……..w sprawie wzorów deklaracji
podatkowych dla podatku od usług finansowych, wzoru zgłoszenia rejestracyjnego,
wzoru potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika podatku od usług
finansowych oraz wzoru zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynno ci
podlegaj cych opodatkowaniu podatkiem od usług finansowych.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia ….. w sprawie wzorów deklaracji
podatkowych dla podatku od usług finansowych, wzoru zgłoszenia rejestracyjnego, wzoru
potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika podatku od usług finansowych oraz
wzoru zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu
podatkiem od usług finansowych zostało wydane na podstawie art. 10 ust. 3 oraz art. 31 ust. 1
ustawy z dnia ……… r. o podatku od usług finansowych (Dz. U.…… poz……), zwanej dalej
„ustawą”.
Rozporządzenie określa wzory deklaracji podatkowych zarówno dla podatnika jak i
płatnika tego podatku. Wzór deklaracji dla podatnika wraz z objaśnieniami określono w
załączniku nr 1 do rozporządzenia, a wzór deklaracji dla płatnika wraz z objaśnieniami w
załączniku nr 2.
Zarówno podatnicy jak i płatnicy tego podatku składają deklaracje podatkowe w
terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym okresie rozliczeniowym do
właściwego organu podatkowego. Zgodnie z art. 2 ustawy właściwym organem podatkowym
dla podatników podatku jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatku od towarów
i usług. W przypadku jednak podatników:
1) nieposiadających miejsca siedziby gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, lecz posiadających oddział lub inne stałe miejsce prowadzenia działalności
gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - właściwym organem
podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce
siedziby oddziału;
2) nieposiadających miejsca siedziby działalności gospodarczej na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej albo nieposiadających oddziału lub stałego miejsca
prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej -
właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego
Warszawa- ródmieście.
72
Właściwym organem podatkowym dla płatników podatku są organy podatkowe
właściwe dla tego podmiotu jako podatnika.
Podatnicy nieposiadający miejsca siedziby działalności gospodarczej na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej są zwolnieni z obowiązku składania deklaracji podatkowych, chyba
że nabywają usługi finansowe dla oddziału lub innego stałego miejsca prowadzenia
działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub świadczą usługi finansowe, w
których świadczeniu uczestniczy oddział lub inne stałe miejsce prowadzenia działalności na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zwolnieni z obowiązku składania deklaracji są również
podmioty, o których mowa w art. 8 ustawy.
W załączniku nr 3 ustalono wzór zgłoszenia rejestracyjnego.
Na mocy art. 9 ustawy podatnicy podatku określeni w art. 4 ust. 1 ustawy, a także inni
podatnicy podatku, dla których stosuje się art. 15 ust. 5 ustawy, obowiązani są złożyć we
właściwym organie podatkowym zgłoszenie rejestracyjne według ustalonego wzoru dla
potrzeb tego podatku. Zwolnieni z obowiązku rejestracji są podatnicy wymienieni w art. 8
oraz podatnicy mający miejsce siedziby działalności gospodarczej poza terytorium kraju, a
także podatnicy podatku posiadający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddział albo
inne stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie, w jakim nie uczestniczy
ono w świadczeniu lub nabywaniu usług finansowych.
Złożenie zgłoszenia rejestracyjnego następuje najpóźniej przed dniem dokonania
pierwszej czynności rodzącej obowiązek rejestracji.
W przypadku zmiany danych, które były podane w zgłoszeniu rejestracyjnym,
podatnik jest obowiązany niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia ich
wystąpienia, dokonać ich aktualizacji.
W załączniku nr 4 zamieszczono wzór potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako
podatnika podatku od usług finansowych (FTT-3), jaki na mocy art. 11 ust. 3 ustawy
obowiązany jest wydać właściwy organ na potwierdzenie rejestracji podmiotu.
W załączniku nr 5 umieszczono wzór zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania
czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od usług finansowych (FTT-Z). Zgodnie
z art. 13 ustawy obowiązek złożenia tego zgłoszenia ma zarejestrowany podatnik, który
zaprzestał wykonywania czynności. W wypadku likwidacji podatnika zgłoszenia winien
dokonać jego następca prawny lub podmiot, który przejął majątek zlikwidowanego podmiotu.
73
Warszawa, 23 października 2012 r.
BAS-WAPEiM-2523/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o podatku od usług finansowych (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Wincenty Elsner), w wersji uwzględniającej autopoprawkę
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projektowana ustawa ma regulować podatek od usług finansowych
świadczonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W projekcie ustawy
został unormowany zakres podmiotowy i przedmiotowy podatku. Podmiotami
tego podatku miałyby być instytucje finansowe. Z kolei zakresem
przedmiotowym podatku miałoby zostać objęte świadczenie i nabywanie usług
finansowych zdefiniowanych w projekcie ustawy.
Obowiązek podatkowy w projektowanym podatku miałby zasadniczo
powstawać z chwilą wykonania usługi finansowej.
Zasadniczo, podstawę opodatkowania tym podatkiem miałaby stanowić
kwota należna z tytułu wykonanej usługi, lub też kwota zobowiązania z tytułu
nabytej usługi. W wypadku pożyczek i zamiany papierów wartościowych,
podstawę opodatkowania miałaby stanowić wartość przedmiotu dokonanej
transakcji.
W projekcie ustawy przewidziano dwie stawki podatku. Dla usług
finansowych, których przedmiotem są instrumenty pochodne, stawka miałaby
wynosić 0,05% podstawy opodatkowania, zaś dla pozostałych usług
finansowych - 0,1% podstawy opodatkowania.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1225
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei