eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Rządowy projekt ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Rządowy projekt ustawy o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 120
  • Data wpłynięcia: 2011-12-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • data uchwalenia: 2012-06-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 769

120

54. Art.
Państwa członkowskie podejmują
T
Vide
wdrożenie art. 9, ust. 1 (poz. 51)
art. 264a KK

10
niezbędne środki w celu zapewnienia,
 

ust. 1
aby osoby fizyczne dopuszczające się
przestępstwa, o którym mowa w art.
9, podlegały skutecznym,
proporcjonalnym i odstraszającym
sankcjom karnym

55. Art.10
O ile nie zakazują tego zasady ogólne
N


art. 50 KK (podanie FAKULTATYWNY
ust. 2
prawa, sankcje karne przewidziane w

wyroku do publicznej
niniejszym artykule można stosować

wiadomości)
na mocy prawa krajowego bez

uszczerbku dla innych kar lub
środków o charakterze innym niż
karny, oraz może im towarzyszyć
publikacja orzeczenia sądu
dotyczącego danej sprawy.

56. Art.
Odpowiedzialność osób prawnych
11
57. Art.11 Państwa członkowskie zapewniają
N
 
Art. 3. ustawy o

ust. 1
możliwość pociągnięcia osób
odpowiedzialności
prawnych do odpowiedzialności za
podmiotów
popełnienie przestępstwa, o którym
zbiorowych za czyny
mowa w art. 9, w przypadku gdy
zabronione pod
takie przestępstwo zostało popełnione
groźbą kary
na ich korzyść przez jakąkolwiek
osobę – działającą samodzielnie lub
jako członek organu osoby prawnej –
która pełni tam funkcje kierownicze,
polegające na:
a) prawie do reprezentowania osoby
prawnej;
b) prawie do podejmowania decyzji
w imieniu osoby prawnej; lub
c) prawie do sprawowania kontroli w
ramach osoby prawnej.
58. Art.11 Państwa członkowskie zapewniają
T
Art. 15 Ustawa z dnia 28 października 2002 r. o

ust. 2
także, aby osoba prawna mogła być
odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za


25
pociągnięta do odpowiedzialności w
czyny zabronione pod groźbą kary:

przypadkach, w których brak nadzoru


lub kontroli ze strony osoby, o której
art. 9 ust. 1 pkt 2a i 2b:

mowa w ust. 1, umożliwił
2a) zakaz dostępu do, pochodzących ze

popełnienie na korzyść osoby
środków publicznych, pomocy lub dotacji,

prawnej przestępstwa, o którym
w tym dotacji celowych w rozumieniu

mowa w art. 9, przez osobę działającą
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.

pod jej zwierzchnictwem.
o
finansach publicznych – w przypadku


skazania osoby, o której mowa w art. 3, za

przestępstwo, o którym mowa w art. 264b

lub art. 264c Kodeksu karnego;



2b) obowiązek zwrotu przyznanej pomocy

lub udzielonych dotacji, o których mowa w

pkt 2a, uzyskanych w okresie 12 miesięcy

poprzedzających uprawomocnienie się

wyroku albo orzeczenia, o którym mowa w

art. 4 – w przypadku skazania osoby, o

której mowa w art. 3, za przestępstwo,

o którym mowa w art. 264b lub art. 264c

Kodeksu karnego;



Art. 9 ust. 2:

Zakazy, o których mowa w ust. 1 pkt 1–2a, 3 i

4, orzeka się na okres od 1 roku do lat 5;

orzeka się je w latach.



Art. 16 :

(…)
Uwaga zmiany dot.
art. 16 pkt 9a

9) przeciwko ludzkości określone w art. 119
wynikają z uchylenia w
Kodeksu karnego oraz przeciwko wolności i
2010 r. art. 253 KK.
porządkowi publicznemu, określone w art.
189a, art. 252, art. 255, art. 256–258,
art. 263, art. 264, art. 264b i art. 264c
Kodeksu karnego;
9a) przeciwko rodzinie i opiece określone w
art. 211a Kodeksu karnego;
 

26
59. Art.11
Odpowiedzialność osób prawnych na
N

art.
6
ustawy o
ust. 3
podstawie ust. 1 i 2 nie wyklucza
odpowiedzialności
postępowania karnego przeciwko
podmiotów
osobom fizycznym, które są
zbiorowych za czyny
sprawcami, podżegaczami lub
zabronione pod
pomocnikami w popełnianiu
groźbą kary
przestępstwa, o którym mowa w art.

9.

60. Art.
Sankcje wobec osób prawnych
12
61. Art.12 Państwa członkowskie podejmują
T
Vide
wdrożenie art. 11
Art.7 i art. 9 ustawy o
wszelkie niezbędne środki w celu
odpowiedzialności
zapewnienia, aby osoby prawne,
podmiotów
które zostały pociągnięte do
zbiorowych za czyny
odpowiedzialności zgodnie z art. 11,
zabronione pod
podlegały skutecznym,
groźbą kary
proporcjonalnym i odstraszającym

sankcjom, które mogą obejmować
środki takie jak te, o których mowa w
art. 7.

62. Art.
Państwa członkowskie mogą
N


art. 9 ust. 1 pkt 6 FAKULTATYWNY
12
zadecydować o podaniu do
ustawy o
PL – stosuje
zd.
publicznej wiadomości listy
odpowiedzialności
pośrednio
drugie pracodawców, którzy są osobami
podmiotów
(możliwość orzeczenia
prawnymi i którzy zostali pociągnięci
zbiorowych za czyny podania wyroku do
do odpowiedzialności za popełnienie
zabronione pod
publicznej
popełnienia przestępstwa, o którym
groźbą kary
wiadomości)

mowa w art. 9.


63. Art.
Ułatwienie wnoszenia skarg
13
64. Art.13
Państwa członkowskie zapewniają
N

Art. 462 , 465 §1

ust. 1
skuteczne mechanizmy

KPC
umożliwiające nielegalnie

Art. 10 ust o PIP
zatrudnionym obywatelom krajów
art. 17 § 2 Kodeks
trzecich wnoszenie skarg przeciwko
postępowania ws. o
swoim pracodawcom, bezpośrednio
wykroczenia

27
lub za pośrednictwem osób trzecich

wyznaczonych przez państwa
członkowskie, takich jak związki
zawodowe lub inne organizacje lub
właściwy organ państwa
członkowskiego, jeżeli został
przewidziany w przepisach
krajowych.

65. 13
Państwa członkowskie zapewniają,
N


Art. 7, 8, 462 KPC

ust. 2
aby strony trzecie, które zgodnie z
Art. 10 ust. o PIP
kryteriami określonymi w prawie
art. 17 § 2 Kodeks
krajowym mają uzasadniony interes
postępowania ws. o
w zapewnieniu przestrzegania
wykroczenia
przepisów niniejszej dyrektywy,

mogły wszczynać wszelkie
postępowania administracyjne lub
sądowe przewidziane w celu
wdrożenia niniejszej dyrektywy albo
w imieniu nielegalnie zatrudnionego
obywatela kraju trzeciego, albo
wspierając go, za jego zgodą.

66. 13
Udzielanie pomocy obywatelom
N



ust. 3
krajów trzecich we wnoszeniu skarg
nie jest uważane za ułatwianie
nielegalnego pobytu na mocy
dyrektywy Rady 2002/90/WE z dnia
28 listopada 2002 r. definiującej
ułatwianie nielegalnego wjazdu,
tranzytu i pobytu.

67. 13
W odniesieniu do przestępstw
T
Art. 16
Art. 53a ust. 1 ustawy o cudzoziemcach:


ust. 4
objętych art. 9 ust. 1 lit. c) lub e),
Zezwolenia na zamieszkanie na czas
państwa członkowskie określają w
oznaczony można udzielić cudzoziemcowi,
prawie krajowym warunki, na jakich
który:
mogą przyznawać, w zależności od
(…)
przypadku, zezwolenia na pobyt na
„3a) jest pokrzywdzonym, o którym mowa
czas ograniczony, w zależności od

28
czasu trwania odpowiedniego
w art. 10 ust. 1a pkt 2,
postępowania krajowego,
3b) przebywa na terytorium
zainteresowanym obywatelom krajów
Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie
trzecich, na zasadach
zezwolenia udzielonego na czas trwania
porównywalnych do tych, które mają
postępowania karnego toczącego się
zastosowanie do obywateli krajów
przeciwko podmiotowi powierzającemu
trzecich objętych zakresem
wykonanie pracy cudzoziemcowi, który
dyrektywy 2004/81/WE.
zamierza kontynuować pobyt na

terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do
czasu otrzymania zaległego
wynagrodzenia od podmiotu
powierzającego wykonanie pracy, jeżeli
przemawia za tym szczególnie ważny
interes cudzoziemca,
4) wykaże, że zachodzą okoliczności inne
niż określone w pkt 1–3b lub w art. 53 ust.
1.

68.
Art.
Kontrole
14
69. 14
Państwa członkowskie zapewniają,
T Art.
10
Ustawa o Straży Granicznej:
ust. o PIP;

ust. 1
aby na ich terytorium

ust. o Straży
Art. 1 ust. 2 Do zadań Straży Granicznej
przeprowadzane były skuteczne i
Art. 14
Granicznej
należy:
odpowiednie kontrole mające na celu

(…)
kontrolę zatrudniania nielegalnie
Art. 18
4) rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie
przebywających obywateli krajów

przestępstw i wykroczeń oraz ściganie
trzecich. Kontrole takie oparte są
Art. 19
ich sprawców, w zakresie właściwości
przede wszystkim na ocenie ryzyka,

Straży Granicznej, a w szczególności:
która ma być przygotowana przez

(…)
właściwe organy w państwach

i) przestępstw określonych w art. 264a, 264b i
członkowskich.

264c Kodeksu karnego.


5) Straż Graniczna współpracuje z ministrem
właściwym do spraw pracy oraz ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych przy
określaniu – na podstawie oceny ryzyka
powierzania wykonywania pracy

29
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: