eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy określenia przez ministra właściwego do spraw transportu lokalizacji stacjonarnych urządzeń rejestrujących w pasie drogowym dróg publicznych w miejscach szczególnie niebezpiecznych, obowiązku prowadzenia przez ITD kontroli fotoradarowej wyłącznie w miejscach oznaczonych i w przypadku użycia pojazdów po zaparkowaniu, pozbawienia ITD nadzoru ruchu drogowego na określonych odcinkach drogi, a także utworzenia Funduszu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1182
  • Data wpłynięcia: 2013-01-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1543

1182


Druk nr 1182

Warszawa, 25 stycznia 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja


Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy - Prawo o ruchu
drogowym oraz niektórych innych
ustaw
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Adamczyka.


(-) Andrzej Adamczyk; (-) Waldemar Andzel; (-) Jan Krzysztof Ardanowski;
(-) Zbigniew Babalski; (-) Barbara Bartuś; (-) Andrzej Bętkowski;
(-) Zbigniew Chmielowiec; (-) Witold Czarnecki; (-) Tadeusz Dziuba;
(-) Zbigniew Girzyński; (-) Szymon Giżyński; (-) Kazimierz Gołojuch;
(-) Wiesław Janczyk; (-) Mariusz Orion Jędrysek; (-) Tomasz Kaczmarek;
(-) Sławomir Kłosowski; (-) Lech Kołakowski; (-) Robert Kołakowski;
(-) Henryk Kowalczyk; (-) Maks Kraczkowski; (-) Leonard Krasulski;
(-) Adam Kwiatkowski; (-) Tomasz Latos; (-) Krzysztof Lipiec; (-) Maciej
Łopiński; (-) Marzena Machałek; (-) Jerzy Materna; (-) Grzegorz Matusiak;
(-) Marek
Matuszewski;
(-) Kazimierz
Moskal;
(-) Maria
Nowak;
(-) Stanisław Ożóg; (-) Stanisław Piotrowicz; (-) Marek Polak; (-) Piotr
Polak; (-) Krzysztof Popiołek; (-) Jarosław Rusiecki; (-) Bogdan Rzońca;
(-) Jacek Sasin; (-) Grzegorz Schreiber; (-) Jarosław Sellin; (-) Stefan
Strzałkowski; (-) Marek Suski; (-) Andrzej Szlachta; (-) Stanisław Szwed;
(-) Janusz niadek; (-) Jacek wiat; (-) Robert Telus; (-) Jan Tomaszewski;
(-) Jan Warzecha; (-) Witold Waszczykowski; (-) Jadwiga Wiśniewska;
(-) Grzegorz Adam Woźniak; (-) Sławomir Zawiślak; (-) Maria Zuba.
Projekt


Ustawa
z dnia ..….. 2013 r.
o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
 
Art. 1

W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z
2012 r., poz. 1137 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 2 po pkt 59 dodaje się pkt 60 w brzmieniu:

„60) miejsce szczególnie niebezpieczne – to miejsce, w którym ze względu na
mające tam uprzednio miejsce wypadki drogowe występuje istotne zagrożenie
powtórnym wystąpieniem tych wypadków.”,


2) W art. 129a ust. 1 pkt 3 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) przenośnych albo zainstalowanych w pojeździe urządzeń rejestrujących z
tym, że w przypadku użycia urządzenia w pojeździe w czasie pracy urządzenia
pojazd nie mógł znajdować się w ruchu, a miejsce, w którym pojazd lub
urządzenie przenośne się znajduje, zostało oznakowane,”,



3) W art. 129h:

a) uchyla się ust. 2,

b) w ust. 5 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) warunki lokalizacji w pasie drogowym dróg publicznych, w miejscach
szczególnie niebezpiecznych stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz
obudów na te urządzenia, z uwzględnieniem zasady, że instalowana i używana
jest obudowa wraz z urządzeniem rejestrującym;”,

c) w ust. 5 po pkt 4 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) szczegółowe warunki wykonywania przez Inspekcję Transportu
Drogowego czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego, o których mowa w
art. 129a ust. 2 pkt 3, w tym obowiązku oznakowania miejsc prowadzenia
kontroli.”

Art. 2

W ustawie z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r.,
Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1) Po art. 20d dodaje się art. 20da w brzmieniu:

„Art. 20da. 1. Tworzy się Fundusz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, zwany
dalej „Funduszem”.
2. Fundusz jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest
minister właściwy do spraw transportu, zwany dalej „dysponentem Funduszu”.
3. Podmiot który nałożył grzywnę w drodze mandatu karnego z wyłączeniem
straży gminnej (miejskiej), za naruszenia przepisów ruchu drogowego
ujawnionych za pomocą urządzeń rejestrujących, prowadzi wyodrębnioną,
szczegółową ewidencję nałożonych grzywien.
4. Przychodami Funduszu są środki pieniężne pochodzące z:
1) grzywien nałożonych przez właściwe podmioty z wyłączeniem straży
gminnej (miejskiej) w drodze mandatu karnego za naruszenia przepisów
ruchu drogowego ujawnionych za pomocą urządzeń rejestrujących,
2) spadków, zapisów i darowizn,
3) dotacji, zbiórek i innych źródeł.
5. rodki Funduszu są przeznaczane na :
1) zadania inwestycyjne, modernizacyjne lub remontowe związane z siecią
drogową,
2) utrzymanie i funkcjonowanie infrastruktury oraz urządzeń drogowych, w
tym na budowę, przebudowę, remont, utrzymanie i ochronę dróg oraz
drogowych obiektów inżynierskich,
3) poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym popularyzację
przepisów ruchu drogowego, działalność edukacyjną oraz współpracę w
tym zakresie z właściwymi organizacjami społecznymi i instytucjami
pozarządowymi.
6. rodki Funduszu mogą być przeznaczane na zadania o których mowa
w ust. 5, realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad,
samorząd województwa i samorząd powiatu.
7. Dysponent Funduszu, udziela podmiotom wskazanym w ust. 6 dotacji
celowej, zwanej dalej „dotacją”, na realizację zadań o których mowa w ust. 5,
na podstawie wniosku.
8. Podmioty, którym została przyznana dotacja, są obowiązane do prowadzenia
wyodrębnionej ewidencji księgowej otrzymanych środków oraz dokonywanych
z tych środków wydatków.
9. Podmioty, które otrzymały dotacje z Funduszu, są obowiązane do
sporządzania i przekazywania dysponentowi Funduszu kwartalnych informacji
dotyczących wykorzystania tych środków oraz do sporządzania i przekazania
rozliczenia dotacji w zakresie rzeczowym i finansowym, w terminie 15 dni od
dnia zakończenia realizacji zadania.
10. Dysponent Funduszu kontroluje prawidłowość wydatkowania dotacji
otrzymanych z Funduszu pod względem racjonalności i legalności ich
wydatkowania, w tym zgodność danych zawartych w informacjach, o których
mowa w ust. 9, ze stanem faktycznym.
11. Podmioty, które wykorzystały dotacje niezgodnie z celem ich przyznania,
są obowiązane do zwrotu dysponentowi Funduszu równowartości przekazanych
środków wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości
podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia takiego wykorzystania.
12. W wypadku ustalenia, że podmiot, któremu udzielono dotacji, wykorzystał
ją niezgodnie z przeznaczeniem, dysponent Funduszu, który udzielił dotacji,
jest obowiązany do wezwania tego podmiotu do zwrotu równowartości
uzyskanych świadczeń w terminie 30 dni od dnia wezwania jej do zwrotu.
13. Podmiot, który wykorzystał udzieloną dotację niezgodnie z jej
przeznaczeniem i pomimo wezwania nie zwrócił jej równowartości, traci prawo
do dalszej dotacji, chyba że zachodzą wyjątkowe okoliczności uzasadniające
udzielenie jej takiej dotacji.
14. Minister właściwy do spaw transportu określi, w drodze rozporządzenia:
1) warunki i tryb udzielania dotacji z Funduszu podmiotom, w tym w
szczególności wzór wniosku o przyznanie dotacji,
4) szczegółowe zadania, na które przeznaczane są środki Funduszu,
5) sposób wykorzystywania i rozliczania środków Funduszu, w tym wzór i
terminy składania przez podmioty kwartalnych informacji,
6) szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu
- uwzględniając potrzebę prowadzenia odrębnej gospodarki finansowej
w zakresie realizacji zadań dotyczących poprawy bezpieczeństwa ruchu
drogowego, a także potrzebę skutecznego i racjonalnego wykorzystania
środków Funduszu oraz osiągnięcia celów, dla których Fundusz został
utworzony.”

strony : [ 1 ] . 2 ... 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: