eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy określenia przez ministra właściwego do spraw transportu lokalizacji stacjonarnych urządzeń rejestrujących w pasie drogowym dróg publicznych w miejscach szczególnie niebezpiecznych, obowiązku prowadzenia przez ITD kontroli fotoradarowej wyłącznie w miejscach oznaczonych i w przypadku użycia pojazdów po zaparkowaniu, pozbawienia ITD nadzoru ruchu drogowego na określonych odcinkach drogi, a także utworzenia Funduszu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1182
  • Data wpłynięcia: 2013-01-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1543

1182

uznane za znajdujące się w złym stanie technicznym i umieszcza się na nich znaki
ograniczające prędkość. Prawidłowym i zalecanym zadaniem powinny być
modernizacje, remonty takich odcinków. Utworzenie Funduszu Bezpieczeństwa
Ruchu Drogowego, na którym będę gromadzone środki m.in. z grzywien nałożonych
za naruszenie przepisów ruchu drogowego ujawnionych za pomocą urządzeń
rejestrujących, spadków, zapisów, darowizn, dotacji, zbiórek, z których będą
realizowane m.in. zadania inwestycyjne mające na celu budowę oraz poprawę sieci
drogowej, utrzymanie i funkcjonowanie infrastruktury oraz urządzeń drogowych,
może przyczynić się m.in. do znacznego zwiększenia nakładów na finansowanie
poprawy stanu technicznego sieci dróg publicznych – zwłaszcza krajowych.

Proponowane zmiany nie spowodują zmniejszenia wpływu przychodów dla
budżetu państwa oraz dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Projekt ustawy powoduje pozytywne skutki społeczno-gospodarcze.

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
 
 

Warszawa, 11 lutego 2013 r.

BAS-WAPEiM-199/13


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej




Opinia prawna dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
oraz niektórych innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Andrzej Adamczyk)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r., poz. 32 i 819)
sporządza się następującą opinię:




I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedmiotem projektu ustawy jest nowelizacja: ustawy z dnia 20 czerwca
1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, ze
zmianami), ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z
2007 r. Nr 19, poz. 115, ze zmianami), ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. –
Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 133,
poz. 848, ze zmianami) oraz ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie
drogowym (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1625, ze zmianami).

Celem projektu ustawy jest zmiana przepisów dotyczących zasad
dokonywania kontroli ruchu drogowego przy wykorzystaniu mobilnych lub
stacjonarnych urządzeń rejestrujących, a także przepisów dotyczących środków
uzyskiwanych z grzywien i kar pieniężnych nakładanych za naruszanie
przepisów ruchu drogowego.
Projektodawcy w art. 1 projektu ustawy zaproponowali zmianę przepisów
dotyczących korzystania z przenośnych albo zainstalowanych w pojeździe
urządzeń rejestrujących, przepisów regulujących materię związaną z
rozmieszczeniem w pasie drogowym dróg publicznych stacjonarnych urządzeń
rejestrujących poprzez określenie kryterium lokalizacji tych urządzeń w
miejscach szczególnie niebezpiecznych. W art. 2 projektu ustawy
zaproponowano dodanie nowego art. 20da do ustawy o drogach publicznych,
który dotyczy utworzenia Funduszu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego,
będącego państwowym funduszem celowym, którego środki byłyby
przeznaczane na zadania związane z utrzymaniem i rozbudową infrastruktury i
urządzeń drogowych oraz poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Ponadto projektodawcy zaproponowali w art. 3 i 4 projektu ustawy
określenie zasad podziału środków przekazywanych do budżetu państwa oraz
budżetów jednostek samorządu terytorialnego, uzyskiwanych z grzywien i kar
pieniężnych nakładanych za naruszenia przepisów ruchu drogowego.
Projektowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

II.

Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
W zakresie objętym projektem ustawy nie ma wiążących aktów prawa
Unii Europejskiej. Istnieją jednak akty o charakterze niewiążącym, które
zachęcają państwa członkowskie do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu
drogowego m.in. przez zapobieganie przekroczeniom dozwolonej prędkości.
W szczególności należy zwrócić uwagę na: komunikat Komisji do Parlamentu
Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i
Komitetu Regionów: W kierunku europejskiego obszaru bezpieczeństwa ruchu
drogowego: kierunki polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-
2020 (KOM(2010) 389 wersja ostateczna); komunikat Komisji: Program działań
na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: Zmniejszenie o połowę liczby
ofiar wypadków drogowych w Unii Europejskiej do 2010 r.: wspólna
odpowiedzialność (COM(2003) 311 final) oraz na rezolucję Parlamentu
Europejskiego w sprawie Europejskiego Programu działania na rzecz
Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: Zmniejszenie o połowę liczby ofiar
wypadków drogowych w Unii Europejskiej do 2010 r.: wspólna
odpowiedzialność (Dz. Urz. UE C 227 z 21.9.2006 r. s. 609).

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Opiniowany projekt ustawy zmierza do realizacji postulatów wyrażonych
we wskazanych w pkt II niniejszej opinii niewiążących aktach Unii
Europejskiej. W szczególności zmiana zasad rozmieszczania w pasie drogowym
dróg publicznych stacjonarnych urządzeń rejestrujących ma doprowadzić do
zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych. Celem utworzenia Funduszu
Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest poprawa bezpieczeństwa na drogach
poprzez modernizację infrastruktury i urządzeń drogowych oraz zwiększanie

2
świadomości uczestników ruchu drogowego. Projekt ustawy nie jest objęty
wiążącymi przepisami prawa Unii Europejskiej.

IV. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
oraz niektórych innych ustaw nie jest objęty wiążącym prawem Unii
Europejskiej.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona
























3

Warszawa, 11 lutego 2013 r.

BAS-WAPEiM-200/13


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej




Opinia w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Andrzej Adamczyk) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
regulaminu Sejmu



Przedmiotem projektu ustawy jest nowelizacja: ustawy z dnia 20 czerwca
1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, ze
zmianami), ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z
2007 r. Nr 19, poz. 115, ze zmianami), ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. –
Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 133,
poz. 848, ze zmianami) oraz ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie
drogowym (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1625, ze zmianami).

Celem projektu ustawy jest zmiana przepisów dotyczących zasad
dokonywania kontroli ruchu drogowego przy wykorzystaniu mobilnych lub
stacjonarnych urządzeń rejestrujących, a także przepisów dotyczących środków
uzyskiwanych z grzywien i kar pieniężnych nakładanych za naruszanie
przepisów ruchu drogowego.
Projektodawcy w art. 1 projektu ustawy zaproponowali zmianę przepisów
dotyczących korzystania z przenośnych albo zainstalowanych w pojeździe
urządzeń rejestrujących, przepisów regulujących materię związaną z
rozmieszczeniem w pasie drogowym dróg publicznych stacjonarnych urządzeń
rejestrujących poprzez określenie kryterium lokalizacji tych urządzeń w
miejscach szczególnie niebezpiecznych. W art. 2 projektu ustawy
zaproponowano dodanie nowego art. 20da do ustawy o drogach publicznych,
który dotyczy utworzenia Funduszu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego,
będącego państwowym funduszem celowym, którego środki byłyby
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: