eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji mających na celu wzmocnienie bezpieczeństwa prawidłowej realizacji zamówień publicznych (mechanizmy nadzoru nad prawidłowym wykonawstwem zamówień) oraz wzmocnienie praw podwykonawców w tym: terminowej i pełnej wypłaty wynagrodzenia

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1179
  • Data wpłynięcia: 2013-03-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1473

1179

Obciążenia administracyjne
Wprowadzane regulacje wpłyną na poziom obciążeń administracyjnych zarówno po
stronie zamawiających, jak i po stronie wykonawców, podwykonawców i dalszych
podwykonawców (zwykle przedsiębiorców) w trakcie realizacji zamówienia.
Jednakże, z uwagi na brak danych wyjściowych, nie jest możliwe precyzyjne
określenie zakresu wpływu projektowanej regulacji na obciążenia administracyjne
wykonawców, podwykonawców i dalszych podwykonawców, a także
zamawiających. Oceniając obciążenia administracyjne, należy przede wszystkim
zauważyć, co następuje.
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami Kodeksu cywilnego, zamawiający
ma obowiązek akceptacji umów o podwykonawstwo dotyczących robót
budowlanych. Tym samym, przedsiębiorcy realizujący obecnie zamówienia na
roboty budowlane są obowiązani do przedstawiania umów o podwykonawstwo
robót budowlanych zamawiającemu. Oznacza to, iż projektowane przepisy
zasadniczo w tym zakresie nie wprowadzają nowego obowiązku i nie zwiększają
obciążeń administracyjnych – wprowadzają przede wszystkim zasady dotyczące
akceptacji, procedurę jej dokonywania oraz wskazują konsekwencje akceptacji
umowy o podwykonawstwo, przede wszystkim dotyczące zasad płatności
wynagrodzenia, tak wykonawcy, jak i podwykonawcom.
Projektowane regulacje, dążąc do zapewnienia ochrony słusznych interesów
podwykonawców dostaw i usług w zakresie zamówień na roboty budowlane,
rozszerzają obowiązki administracyjne zamawiających, wykonawców
i podwykonawców w zakresie umów o wartości przekraczającej 0,5% wartości
zamówienia. Podkreślić należy, iż realizacja przedmiotowego obowiązku
związanego z przedkładaniem, stanowiąc obciążenie dla zamawiających,
jednocześnie jest podstawą skutecznej ochrony słusznych interesów
przedsiębiorców. Tym samym nie można projektowanej regulacji oceniać tylko
i wyłącznie poprzez pryzmat zwiększenia obciążeń administracyjnych
przedsiębiorców – regulacje te, a co z tym związane koszty ponoszone przez
przedsiębiorców w związku z realizacją projektowanych obowiązków, służą przede
wszystkim ochronie interesów przedsiębiorców i umożliwieniu im dochodzenia
bezpośredniej zapłaty od zamawiającego, których to uprawnień nie dają im przepisy
Kodeksu cywilnego.
28 
 
Pozostałe regulacje projektowanej ustawy, w szczególności odnoszące się do treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz do określania przez
zamawiającego warunków jakie musi spełniać podwykonawca i wymagań umowy
o podwykonawstwo, mają charakter fakultatywny, co oznacza, iż zamawiający
samodzielnie, mając na uwadze zasoby którymi dysponuje, będzie podejmował
decyzję o stosowaniu przedmiotowych regulacji. Na marginesie należy zauważyć,
iż zgodnie z obowiązującymi przepisami, zamawiający przygotowując specyfikację
istotnych warunków zamówienia, obecnie również może określić wymagania
dotyczące podwykonawstwa.
6.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Regulacja pośrednio oddziaływać będzie na rozwój regionalny. Zapewnienie
terminowej zapłaty wynagrodzeń podwykonawców i dalszych podwykonawców
oraz wyeliminowania sporów, opóźnień, pogorszenia jakości realizowanych
zamówień powinno przyczynić się do terminowej realizacji m.in. projektów
infrastrukturalnych, które mają znaczenie dla sytuacji i rozwoju regionalnego.
Projektowane przepisy, obejmując wszystkich potencjalnych wykonawców
i podwykonawców, nie wpłyną w sposób szczególny na określony region, dotyczyć
będą w równej mierze całego obszaru Polski. Ich pozytywne oddziaływanie
regionalne będzie uzależnione wyłącznie od podejmowanych ewentualnych decyzji
inwestycyjnych i będzie niejako stanowiło ich następstwo.
7.
Wskazanie źródeł finansowania
Projektowana ustawa nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa oraz budżetów
jednostek samorządu terytorialnego wobec czego nie wskazuje się źródeł
finansowania.







02/17rch
29 
 
strony : 1 ... 7 . [ 8 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: