eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

projekt dotyczy wydłużenia urlopu macierzyńskiego, zagwarantowania pracownikowi okresu ochronnego przed wypowiedzeniem oraz zapewnienia pracodawcy zwolnienia z obowiązku ponoszenia składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i wypadkowe pracownikom, którzy rozpoczynają świadczenie pracy u dotychczasowego pracodawcy po ukończeniu urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1175
  • Data wpłynięcia: 2013-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-05-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 675

1175


Druk nr 1175

Warszawa, 23 listopada 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja









Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz
ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Romanka.

(-) Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dera; (-) Mieczysław Golba; (-) Tomasz
Górski; (-) Patryk Jaki; (-) Beata Kempa; (-) Arkadiusz Mularczyk;
(-) Józef Rojek; (-) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr Szeliga;
(-) Tadeusz Woźniak; (-) Jan Ziobro; (-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław
aczek.


PROJEKT
Ustawa
z dnia ………
o zmianie ustawy - Kodeks Pracy oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Art.
1. W ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r., Nr 21,
Poz. 94 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) W art. 180 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Pracownicy przysługuje urlop macierzyński w wymiarze:
1) 52 tygodni w przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie,
2) 63 tygodni w przypadku urodzenia dwojga dzieci przy jednym porodzie,
3) 65 tygodni w przypadku urodzenia trojga dzieci przy jednym porodzie,
4) 67 tygodni w przypadku urodzenia czworga dzieci przy jednym porodzie,
5) 69 tygodni w przypadku urodzenia pięciorga i więcej dzieci przy jednym
porodzie.”;
2) W art. 183 § 1 otrzymuje brzmienie:
§ 1. Pracownik, który przyjął dziecko na wychowanie i wystąpił do sądu
opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie przysposobienia
dziecka lub który przyjął dziecko na wychowanie jako rodzina zastępcza, z wyjątkiem
rodziny zastępczej zawodowej, ma prawo do urlopu na warunkach urlopu
macierzyńskiego w wymiarze:

1) 52 tygodni w przypadku przyjęcia jednego dziecka,
2) 63 tygodni w przypadku jednoczesnego przyjęcia dwojga dzieci,
3) 65 tygodni w przypadku jednoczesnego przyjęcia trojga dzieci,
4) 67 tygodni w przypadku jednoczesnego przyjęcia czworga dzieci,
5) 69 tygodni w przypadku jednoczesnego przyjęcia pięciorga i więcej dzieci

- nie dłużej jednak niż do ukończenia przez dziecko 7 roku życia, a w przypadku
dziecka, wobec którego podjęto decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego, nie dłużej
niż do ukończenia przez nie 10 roku życia. Przepisy art. 45 § 3, art. 47, art. 50 § 5, art.


1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr
113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120,
poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr
123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196,
poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr
96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610,
Nr 86, poz. 732 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr
221, poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225, poz.
1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223, poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33,
Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817, Nr 99, poz. 825, Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219,
poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655, Nr 135, poz. 912, Nr 182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249, poz.
1655 i Nr 254, poz. 1700 oraz z 2011 r. Nr 36, poz. 181, Nr 63, poz. 322, Nr 80, poz. 432, Nr 144, poz. 855, Nr
149, poz. 887, Nr 232, poz. 1378 i z 2012 r. poz. 908. 
57 § 2, art. 163 § 3, art. 165 pkt 4, art. 166 pkt 4, art. 177, art. 180 § 5-7 i art. 1801 §
2 stosuje się odpowiednio
.”;
3) Art. 1861 otrzymuje brzmienie:
§ 1. Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę w okresie:
1) od dnia złożenia przez pracownika wniosku o udzielenie urlopu
wychowawczego do dnia zakończenia tego urlopu,
2) 6 miesięcy od zakończenia urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego.
§ 2. Rozwiązanie przez pracodawcę umowy w czasie określonym w § 1 jest
dopuszczalne tylko w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, a także
gdy zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę bez
wypowiedzenia z winy pracownika.
§ 3. W przypadku złożenia przez pracownika wniosku o udzielenie urlopu
wychowawczego po dokonaniu czynności zmierzającej do rozwiązania umowy o pracę,
umowa rozwiązuje się w terminie wynikającym z tej czynności
.”.

Art.
2. W ustawie z dnia z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz. U. z 2009 r., Nr 205, Poz. 1585 z późn. zm.) w art. 16 po ust. 1d dodaje się
ust. 1e, 1f, 1g i 1h w brzmieniu:
1e. Ponoszona przez pracodawcę część składek na ubezpieczenia emerytalne,
rentowe i wypadkowe pracowników, którzy rozpoczynają świadczenie pracy u
dotychczasowego pracodawcy po ukończeniu urlopu macierzyńskiego lub
wychowawczego wykorzystanego co najmniej w 50% przysługującej długości, przez
okres 12 miesięcy od daty powrotu do pracy finansowana jest z budżetu państwa za
pośrednictwem Zakładu.

1f. W przypadku określonym w ust. 1e, jeżeli urlop macierzyński lub wychowawczy
wykorzystany został przez oboje rodziców, finansowanie składek z budżetu państwa
dla każdego z rodziców dzielone jest proporcjonalnie do okresu spędzonego na
urlopie.

1g. W przypadku określonym w ust. 1e, Zakład opłaca składki w sytuacji, gdy
pracodawca dokonał zgłoszenia pracownika powracającego do pracy po urlopie
macierzyńskim lub wychowawczym.

1h. W przypadku określonym w ust. 1e, Zakład nie opłaca składek jeżeli umowa o
pracę rozwiązana została przez którąkolwiek ze stron stosunku pracy, za
porozumieniem stron albo wygasła.

Art.
3. Ustawa wchodzi w życie z upływem 14 dni od dnia ogłoszenia.



2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 218, poz. 1690, z 2010
r. Nr 105, poz. 668, Nr 182, poz. 1228, Nr 225, poz. 1474, Nr 254, poz. 1700 i Nr 257, poz. 1725, z 2011 r. Nr
45, poz. 235, Nr 75, poz. 398, Nr 138, poz. 808, Nr 171, poz. 1016, Nr 197, poz. 1170, Nr 199, poz. 1175, Nr
232, poz. 1378 i Nr 291, poz. 1706 oraz z 2012 r. poz. 611, 637 i 769. 


UZASADNIENIE
1.
Potrzeba i cel wydania ustawy
Przedmiotowa nowelizacja wprowadza trzy zasadnicze udogodnienia dla
pracowników i pracodawców propagujące politykę prorodzinną i zachęcające
partnerów do decydowania się na powiększenie rodziny. Udogodnienia przedmiotowe
polegają na wydłużeniu urlopu macierzyńskiego, zagwarantowaniu dla pracownika
okresu ochronnego przed wypowiedzeniem oraz zapewnieniu pracodawcy zwolnienia
z obowiązku ponoszenia składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe
pracowników, którzy rozpoczynają świadczenie pracy u dotychczasowego
pracodawcy po ukończeniu urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego.
Urlop macierzyński pozwala kobiecie w dogodnych warunkach zająć się dzieckiem
będąc jednym z filarów bezpieczeństwa socjalnego. Wydłużenie urlopu
macierzyńskiego niewątpliwie wpłynie pozytywnie na rozwój psychofizyczny
wychowywanych dzieci.
W chwili obecnej system opieki nad dziećmi najmłodszymi jest na bardzo niskim
poziomie (średnio w co dziesiątej gminie jest dostęp do żłobka). Matka dziecka nie
jest w stanie bez dodatkowego zaplecza zewnętrznego zapewnić opieki w jednym z
ważniejszych etapów rozwoju.
W związku z powyższym niezbędna stała się zmiana Kodeksu pracy, tak by zapewnić
bezpieczne miejsce pracy dla kobiety, która wraca z urlopu. Takim rozwiązaniem jest
6-miesięczny okres ochronny od momentu powrotu do pracy oraz ulga dla
pracodawców. Kobieta powinna mieć gwarancję, że urodzenie dziecka nie będzie się
wiązało z negatywnymi konsekwencjami w życiu zawodowym.
Wydłużając matce dziecka urlop macierzyński należy pamiętać o niedogodnościach
jakie dotykają pracodawcę. Pracodawca również powinien otrzymać wsparcie ze
strony państwa. Dlatego w niniejszym projekcie zdecydowano się, by w okresie 12
miesięcy, składki na na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe
pracowników wracających do pracy po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym
opłacane były przez Skarb Państwa. Tego typu rozwiązanie stanowić będzie ulgę dla
pracodawców, którzy utrzymują miejsce pracy rodzica.
Ulga spowoduje, że pracodawcy nie będą w imię krótkoterminowych korzyści
zwalniać rodzica z pracy, a tym samym doprowadzi do większej stabilności stosunku
pracy. Strach kobiet przed utratą pracy wskazywany jest powszechnie jako jedna z
najważniejszych przyczyn zmniejszającej się liczby urodzin.
2.
Stan rzeczywisty w normowanej dziedzinie
W czasie gdy wnoszony jest projekt niniejszej ustawy urlop macierzyński w
podstawowym wymiarze wynosi 20 tygodni i podlega zwiększeniu w wypadku
narodzin większej ilości niż jedno dziecko. Analogiczna regulacja obowiązuje w
stosunku do dzieci przysposabianych. Dwudziestotygodniowy okres urlopu
macierzyńskiego nie jest wystarczający do wytworzenia naturalnej więzi pomiędzy
rodzicem, a dzieckiem, które w żadnym innym okresie nie wymaga tak bliskiego
kontaktu. Z drugiej strony ustawodawca nie zapewnia rodzicom, którzy korzystają z
przysługującego im prawa do urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego należytej
ochrony. Pracodawcy niejednokrotnie w wypadku długotrwałej nieobecności
pracownika w pracy spowodowanej korzystaniem z wyżej wymienionych urlopów
pochopnie decydują się na zwolnienie pracownika powracającego do pracy z urlopu
macierzyńskiego lub wychowawczego, ustawodawca nie powziął natomiast starań
zmierzających do zapobieżenia takiemu stanowi rzeczy.
3.
Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
Poza wydłużeniem urlopu macierzyńskiego do okresu zapewniającego utworzenie się
więzi pomiędzy rodzicami i nowonarodzonym dzieckiem, proponowana nowelizacja
zapewnia trwałość stosunku pracy po powrocie rodzica do pracy, poprzez z jednej
strony zagwarantowanie dla pracownika okresu ochronnego przed wypowiedzeniem, z
drugiej zaś zapewnienie pracodawcy zwolnienia z obowiązku ponoszenia składek na
ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe pracowników, którzy rozpoczynają
świadczenie pracy u dotychczasowego pracodawcy po ukończeniu urlopu
macierzyńskiego lub wychowawczego.
4.
Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Przedmiotowa nowelizacja przyczyni się do zwiększenia wśród osób zatrudnionych na
podstawie umowy o pracę chęci do zdecydowania się na urodzenie dziecka. Z jednej
strony wprowadzane przepisy zagwarantują rodzicom roczną możliwość korzystania z
urlopu macierzyńskiego dla opieki nad dzieckiem, z drugiej zaś uchronią
pracowników od zwolnień z pracy po powrocie z urlopu wychowawczego lub
macierzyńskiego oferując jednocześnie pracodawcy atrakcyjne zwolnienie z
ponoszenia składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe
pracowników, którzy rozpoczynają świadczenie pracy u dotychczasowego
pracodawcy po ukończeniu urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego.
wiadczenia przedmiotowe spowodują z jednej strony wzrost obciążeń budżetowych
związanych ze wzrostem długości urlopu macierzyńskiego oraz koniecznością
ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów składek na ubezpieczenia emerytalne,
rentowe i wypadkowe za pracodawców, z drugiej jednakże strony wspierając politykę
prorodzinną przyczynią się do wzrostu przychodów budżetowych w przyszłości.
Skutkiem prawnym wprowadzanej ustawy będzie nowelizacja Kodeksu pracy oraz
ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projektowana nowelizacja wydłuży
obowiązujący okres urlopu macierzyńskiego oraz zwolni pracodawców z obowiązku
ponoszenia składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe
pracowników, którzy rozpoczynają świadczenie pracy u dotychczasowego
pracodawcy po ukończeniu urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: