Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
projekt dotyczy wydłużenia urlopu macierzyńskiego, zagwarantowania pracownikowi okresu ochronnego przed wypowiedzeniem oraz zapewnienia pracodawcy zwolnienia z obowiązku ponoszenia składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i wypadkowe pracownikom, którzy rozpoczynają świadczenie pracy u dotychczasowego pracodawcy po ukończeniu urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1175
- Data wpłynięcia: 2013-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-05-28
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 675
1175
wydatków na ten cel. Szacowany wzrost wydatków z tego tytułu wyniesie ok. 2
miliardów złotych rocznie. Wzrost ten będzie w pełni finansowany z Funduszu
Rezerwy Demograficznej.
5.
Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Proponowana nowelizacja nie wymaga wydania aktów wykonawczych.
6.
Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Problematyka regulowana przez projekt ustawy nie jest objęta przepisami prawa Unii
Europejskiej.
Warszawa, 30 stycznia 2013 r.
BAS–WAPEiM–119/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy
o systemie ubezpieczeń społecznych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Andrzej Romanek)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o
systemie ubezpieczeń społecznych przewiduje wydłużenie urlopów
macierzyńskich oraz zwiększenie ochrony osób korzystających z urlopów
macierzyńskich i wychowawczych. Projekt stanowi również, że ponoszona
przez pracodawcę część składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i
wypadkowe pracowników, którzy rozpoczynają świadczenie pracy u
dotychczasowego pracodawcy po ukończeniu urlopu macierzyńskiego lub
wychowawczego wykorzystanego co najmniej w 50% przysługującej długości,
będzie finansowana z budżetu państwa za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych przez okres 12 miesięcy od daty powrotu do pracy. Projekt określa
również zasady tego finansowania.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Przedmiot projektu ustawy jest objęty zakresem postanowień dyrektywy
Rady 2010/18/UE z dnia 8 marca 2010 r. w sprawie wdrożenia zmienionego
porozumienia ramowego dotyczącego urlopu rodzicielskiego zawartego przez
BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP i ETUC oraz uchylającej dyrektywę
96/34/WE (Dz. Urz. UE L 68 z 18.3.2010 r., s. 13; dalej: dyrektywa).
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Proponowane zmiany art. 180 § 1 i art. 183 § 1 Kodeksu pracy (Dz. U. z
1998 r. Nr 21, poz. 94, ze zm.), dotyczące wydłużenia urlopu macierzyńskiego
oraz urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego są zgodne z klauzulą 2 ust. 2
w związku z klauzulą 1 ust. 1 i klauzulą 4 załącznika do dyrektywy. Dyrektywa
stanowi, że urlop rodzicielski, przyznawany z powodu urodzin lub
przysposobienia dziecka, jest przyznawany na okres co najmniej czterech
miesięcy. Należy przy tym pokreślić, że dyrektywa przewiduje wymogi
minimalne i państwa członkowskie mogą wprowadzić przepisy bardziej
korzystne. Projekt przewiduje, że najniższy wymiar urlopu macierzyńskiego (w
przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie lub przyjęcia
jednego dziecka na wychowanie i wystąpienia do sądu opiekuńczego z
wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie przysposobienia dziecka (…))
ma wynosić 52 tygodnie.
Proponowane zmiany art. 1861 Kodeksu pracy, wprowadzające ochronę
przed zwolnieniem z pracy dla osób powracających z urlopu macierzyńskiego
lub wychowawczego, są zgodne z klauzulą 5 ust. 4 załącznika do dyrektywy,
który nakazuje podjęcie niezbędnych kroków w celu ochrony pracowników
m.in. przed zwalnianiem z powodu ubiegania się o urlop rodzicielski lub
korzystania z takiego urlopu.
Również zmiany proponowane w ustawie o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, ze zm.) można uznać za
zgodne z klauzulą 5 ust. 4 załącznika do dyrektywy, gdyż są formą ochrony
osób powracających z urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego.
IV. Konkluzje
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o
systemie ubezpieczeń społecznych jest zgodny z prawem unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
2
Warszawa, 30 stycznia 2013 r.
BAS-WAPEiM-120/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Andrzej Romanek) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
regulaminu Sejmu
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o
systemie ubezpieczeń społecznych przewiduje wydłużenie urlopów
macierzyńskich oraz zwiększenie ochrony osób korzystających z urlopów
macierzyńskich i wychowawczych. Projekt stanowi również, że ponoszona
przez pracodawcę część składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i
wypadkowe pracowników, którzy rozpoczynają świadczenie pracy u
dotychczasowego pracodawcy po ukończeniu urlopu macierzyńskiego lub
wychowawczego wykorzystanego co najmniej w 50% przysługującej długości,
będzie finansowana z budżetu państwa za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych przez okres 12 miesięcy od daty powrotu do pracy. Projekt określa
również zasady tego finansowania.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, nie ma jednak na celu
wykonania prawa Unii Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o
systemie ubezpieczeń społecznych nie jest projektem ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1175
› Pobierz plik