Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
projekt dotyczy dostosowania obowiązujących przepisów do zapisów Konstytucji w myśl orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Projekt ustawy umożliwia tworzenie i działalność rodzinnych ogrodów działkowych podmiotom innym niż Polski Związek Działkowców; reguluje też prawa spadkobierców do nieruchomości, na których położone są ogrody działkowe
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1170
- Data wpłynięcia: 2012-11-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rodzinnych ogrodach działkowych
- data uchwalenia: 2013-12-13
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 40
1170
Warszawa, 7 grudnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-3111/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Leszek Aleksandrzak)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r. poz. 32
i 819) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projektowana ustawa stanowi szeroką nowelizację ustawy z dnia 8 lipca
2005 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz.
1419, ze zmianami). Kluczowe znaczenie ma tutaj nadanie nowego brzmienia
art. 6 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym rodzinnym ogrodem działkowym w
rozumieniu ustawy ma być wydzielony obszar gruntu będący we władaniu
organizacji pozarządowej, w rozumieniu art. 3 ust 2 ustawy z dnia 24 kwietnia
2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, której celem jest
działalność określona w art. 4 ust 1 pkt 13 i 18 tej ustawy, podzielony na tereny
ogólne i działki oraz wyposażony w infrastrukturę niezbędną do jego
prawidłowego funkcjonowania. W obecnym stanie prawnym przepis ten
stanowi, że rodzinnym ogrodem działkowym w rozumieniu ustawy jest
wydzielony obszar gruntu będący we władaniu Polskiego Związku
Działkowców, podzielony na tereny ogólne i działki oraz wyposażony w
infrastrukturę niezbędną do jego prawidłowego funkcjonowania. Pozostałe
zmiany proponowane przez projektodawców zmierzają do usunięcia ze
wskazanej ustawy regulacji dotyczących Polskiego Związku Działkowców i
wprowadzenia nowego pojęcia – „podmiotu użytkującego grunt”, który ma
oznaczać podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, władający gruntem
stanowiącym własność tego podmiotu, Skarbu Państwa lub jednostek samorządu
terytorialnego.
W myśl art. 3 projektu ustawa ma wejść w życie po upływie miesiąca od
dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii, o których mowa w
projekcie ustawy.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Materia, której dotyczy projekt ustawy, pozostaje poza zakresem
regulacji prawa Unii Europejskiej.
4. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rodzinnych ogrodach
działkowych nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
2
Warszawa, 7 grudnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-3112/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
rodzinnych ogrodach działkowych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Leszek Aleksandrzak) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu
Projektowana ustawa stanowi szeroką nowelizację ustawy z dnia 8 lipca
2005 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1419,
ze zmianami). Kluczowe znaczenie ma nadanie nowego brzmienia art. 6 ust. 1
ustawy, zgodnie z którym rodzinnym ogrodem działkowym ma być wydzielony
obszar gruntu będący we władaniu organizacji pozarządowej, w rozumieniu art. 3
ust 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i
wolontariacie, której celem jest działalność określona w art. 4 ust 1 pkt 13 i 18 tej
ustawy, podzielony na tereny ogólne i działki oraz wyposażony w infrastrukturę
niezbędną do jego prawidłowego funkcjonowania. W obecnym stanie prawnym
przepis ten stanowi, że rodzinnym ogrodem działkowym jest wydzielony obszar
gruntu będący we władaniu Polskiego Związku Działkowców. Pozostałe zmiany
zmierzają do usunięcia ze wskazanej ustawy regulacji dotyczących Polskiego
Związku Działkowców i wprowadzenia pojęcia „podmiotu użytkującego grunt”,
który ma oznaczać podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, władający
gruntem stanowiącym własność tego podmiotu, Skarbu Państwa lub jednostek
samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa
Unii Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rodzinnych ogrodach
działkowych nie jest projektem ustawy wykonującej prawo UE w rozumieniu art.
95a ust. 3 regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Klub Poselski SLD Warszawa, dnia 22 stycznia 2013 r.
Poseł Leszek ALEKSANDRZAK
Szanowny Pan Cezary Grabarczyk
Wicemarszałek Sejmu
Szanowny Panie Marszałku
Odpowiadając na pismo Szefa Kancelarii Sejmu GMS‐WP‐02‐8/13 w sprawie dokonania
czynności uzupełniających do projektu ustawy o zmianie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych
przesyłam stosowną autopoprawkę (do treści projektu oraz uzasadnienia) – w załączeniu.
Załącznik:
Projekt ustawy i uzasadnienie
Z wyrazami szacunku
Autopoprawka do projektu ustawy o zmianie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych:
1). Tytuł projektu ustawy brzmi: „ Ustawa z dnia ……………………… 2013 r. o zmianie ustawy o
rodzinnych ogrodach działkowych ,ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatkach i opłatach
lokalnych”.
Do art. 1 projektu ustawy:
2) Art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Art. 6.1. Rodzinnym ogrodem działkowym jest wydzielony obszar gruntu będący we
władaniu organizacji pozarządowej, w rozumieniu zapisów art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2010 r., Nr 234,
poz. 1536, z późn. zm.), której celem jest działalność, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 13 i 18
ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, z
uwzględnieniem zapisów art. 26 i 29 niniejszej ustawy, podzielony na tereny ogólne i działki
oraz wyposażony w infrastrukturę niezbędną do jego prawidłowego funkcjonowania.
2.Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o podmiocie użytkującym grunt rozumie się przez to
organizację pozarządową, o której mowa w ust. 1, władającą gruntem, o którym mowa w art.
9 niniejszej ustawy.”
3) Art. 10 otrzymuje brzmienie:
„Art. 10. Grunty stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu
terytorialnego mogą być oddawane w nieodpłatne lub odpłatne użytkowanie na czas
nieoznaczony lub użytkowanie wieczyste , podmiotom o których mowa w art.6 niniejszej
ustawy – na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. , Nr 102, poz. 651, z późn. zm.).”
4) W art. 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podmiot użytkujący grunt ustanawia w drodze uchwały na rzec swojego członka
bezpłatne i bezterminowe prawo używania działki i pobierania z niej pożytków (użytkowanie
działki).”
5) Art. 24 otrzymuje brzmienie:
W art. 24 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Skutki roszczeń, o których mowa w ust. 1, obciążają właściciela nieruchomości.”
6) Art. 29 otrzymuje brzmienie:
„Art. 29. Statut podmiotu użytkującego grunt zawiera w szczególności: zasady i tryb
przydziału działek w rodzinnym ogrodzie działkowym; zadania rodzinnego ogrodu
działkowego i sposób ich realizacji.”
7) Art. 39 skreślony.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1170
› Pobierz plik