eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych

projekt dotyczy dostosowania obowiązujących przepisów do zapisów Konstytucji w myśl orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Projekt ustawy umożliwia tworzenie i działalność rodzinnych ogrodów działkowych podmiotom innym niż Polski Związek Działkowców; reguluje też prawa spadkobierców do nieruchomości, na których położone są ogrody działkowe

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1170
  • Data wpłynięcia: 2012-11-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o rodzinnych ogrodach działkowych
  • data uchwalenia: 2013-12-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 40

1170

 
Do art. 2 projektu ustawy: 
Art. 2 projektu ustawy otrzymuje brzmienie: 
„Art. 2. W ustawie z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r., Nr 136, 
poz. 969, z późn. zm.) art. 12 ust. 2 pkt 6  otrzymuje brzmienie: 
6) użytkownik gruntu, o którym mowa w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia …………… o zmianie 
ustawy  o rodzinnych ogrodach działkowych  (Dz. U. Nr ….. poz. ….) z tytułu użytkowania i 
użytkowania wieczystego gruntów rodzinnych ogrodów działkowych.” 
 
Dotychczasowy art. 3 staje się art. 5, gdyż ustala się nową treść art. 3  oraz wprowadza się 
nowy art. 4. 
Do art. 3 projektu ustawy: 
Art. 3 otrzymuje brzmienie:                                                                                                                                   
„Art. 3. W ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 95, 
poz. 613,   z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: 
1) art. 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:                                                                                                    
„2. Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają użytki rolne, grunty 
zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy oraz grunty zajęte przez rodzinne 
ogrody działkowe, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.”                                               
2) art. 7 ust. 2 pkt 6 otrzymuje brzmienie:                                                                                          
6) użytkownik gruntu, o którym mowa w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia …………… o zmianie ustawy 
o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. Nr ….. poz. ….), z wyjątkiem przedmiotów 
opodatkowania zajętych na działalność  gospodarczą.” 
              Nowy art. 4: 
  „Art. 4.1. Polski Związek Działkowców w rozumieniu ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o 
rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. Nr 1169, poz. 1419, z późn zm.) staje się organizacją 
pozarządową, o której mowa w art. 6 ust. 1 tej  ustawy. 
2. Rodzinne ogrody działkowe oraz jednostki terenowe Polskiego Związku Działkowców w 
rozumieniu art.28 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy wskazanej w ust. 1 stają się terenowymi jednostkami 
organizacyjnymi  organizacji pozarządowej, o której mowa w ust. 1. 
3. Organizacja pozarządowa, o której mowa w ust. 1, zachowuje prawa i obowiązki nabyte 
przed dniem wejścia w życie ustawy. 
4. W terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy PZD uchwali  statut 
odpowiadający wymogom ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r,. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 
Nr 20, poz. 104, z późn. zm.), a następnie zgłosi zmiany do Krajowego Rejestru Sądowego. 
5. Do czasu uchwalenia nowego statutu i rejestracji zmian przez Krajowy Rejestr Sądowy, 
statut PZD obowiązujący w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy zachowuje swą moc. 
Jednakże w razie sprzeczności między nim a przepisami ustawy, stosuje się przepisy ustawy .  
       
Autopoprawka do uzasadnienia projektu ustawy (tekst ujednolicony): 
 
UZASADNIENIE 
 
1. 
Wyjaśnienia potrzeby i celu wydania ustawy: 
Celem  projektu  ustawy  o  zmianie  ustawy  z  dnia  8  lipca  2005  roku  o  rodzinnych  ogrodach 
działkowych (Dz. U. 2005, Nr 169, poz. 1419, z późn. zm.) jest dostosowanie obowiązujących 
przepisów do zapisów Konstytucji w myśl wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie sygn. 
akt  K/28/10 z 11 lipca 2012 roku, w którym stwierdził on niekonstytucyjność znacznej części 
przedmiotowej  ustawy.  Równocześnie  Trybunał  Konstytucyjny  –  zważywszy  na  ważność 
sprawy  –  postanowił  odroczyć    termin  utraty  mocy  obowiązującej  niekonstytucyjnych 
przepisów  o 18  miesięcy  od  dnia  ogłoszenia  wyroku  w  Dzienniku  Ustaw  RP.  Odroczenie  nie 
dotyczy art. 10 ustawy, który przestał obowiązywać z dniem ogłoszenia wyroku w Dzienniku 
Ustaw  RP.  Należy  przypomnieć,  że  przepis  ten  stanowił  normę  przyznającą  Polskiemu 
Związkowi  Działkowców  wyłączność  przy  przeznaczaniu  nowych  gruntów  na  ogrody.   
Sentencja wyroku ukazała  się w Dz. U. z 2012 r., poz., 837, opublikowanym w dniu 20 lipca 
2012  r.  Wprawdzie  półtora  roku  to  sporo  czasu,  jednakże  znając  realia  legislacyjno‐
proceduralne,  autorzy  projektu  postanowili  niezwłocznie  przedstawić  Sejmowi  stosowny 
projekt nowelizacji ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. , celem dostosowania prawa do wymogów 
konstytucyjnych oraz ochrony interesów działkowców.     
2. 
Przedstawienie stanu obecnego: 
Jak  podano  w  pkt  1  ustawa  z  dnia  8  lipca  2005  roku  o  rodzinnych  ogrodach  działkowych  w 
znacznej  części  została  uznana  przez  Trybunał  Konstytucyjny  za  niezgodną  z  Konstytucją. 
Zastrzeżenia  tego  organu  budziły  głównie  zapisy  stawiające  Polski  Związek  Działkowców 
(dalej:  PZD)  w  pozycji  monopolistycznej  i  zamykające  możliwość  prowadzenia  rodzinnych 
ogrodów  działkowych  w  innej  niż  PZD  strukturze.  Obowiązująca  nadal  ustawa  przewiduje 
przyznanie  PZD  wielu  uprawnień:  w  art.  10  przekazywanie  nieodpłatnie  w  użytkowanie  lub 
użytkowanie  wieczyste    gruntów  stanowiących  własność  Skarbu  Państwa  lub  jednostki 
samorządu  terytorialnego  pod  rodzinne  ogrody  działkowe,    w  art.  13  prawo  do  podziału 
gruntu na tereny ogólne i działki  oraz zagospodarowania rodzinnych ogrodów działkowych, 
w art. 14 uprawnienie do ustanowienia na rzecz swojego członka prawa użytkowania działki, 
w  art.  15  zapewnienie  własności  urządzeń,  budynków  i  budowli  przeznaczonych  do 
wspólnego korzystania przez działkowców, w art. 16 zwolnienie  z podatków i opłat z tytułu 
prowadzenia działalności statutowej, w art. 17 i 18  przyznanie prawa do wyrażania zgody na 
likwidację  ogrodu  działkowego,  w  art.  21  zapewnienie,  że  w  przypadku  likwidacji  ogrodu 
działkowego otrzyma on nieruchomość zamienną, wreszcie cały rozdział 3 ustawy dotyczący 
działalności  PZD,  który  jest  potwierdzeniem  władzy  Związku.  Wszystkie  te  uprawnienia  PZD 
utraci  z  początkiem  2014  r.,  stąd  dla  zapewnienia  ciągłości  funkcjonowania  „szeregowego” 
działkowca  niezbędne  jest  zastąpienia  monopolu  PZD  rozwiązaniem  demonopolizującym, 
zgodnym  w  wymienionym  wyrokiem  Trybunału  Konstytucyjnego,  interesem  społecznym  a 
także  interesem  dotychczasowych  członków  PZD.  Dla  realizacji  powyższych  wartości 
niezbędne  są następujące warunki, których realizację zapewnia projekt ustawy: 
‐ zapewnienie działkowcom prawa do zrzeszania się w oparciu o prawo o stowarzyszeniach; 
‐  zabezpieczenie  działkowcom  prawa  do  stosownych  rekompensat  w  przypadku  likwidacji 
ogrodów; 
‐  zachowanie przez działkowców wszelkich zwolnień podatkowych; 
‐  zabezpieczenie praw spadkobierców działkowców; 
‐  komunalizacja  terenów  na  których  znajdują  się  ogrody  a  będących  obecnie  własnością 
Skarbu Państwa; 
‐  przekształcenie  PZD  w  jedną  z  organizacji  pozarządowych  zrzeszających  działkowców, 
zachowującej prawa i obowiązki nabyte przed niniejszą nowelizacją. 
 
3. 
Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym: 
Projekt ustawy realizując wyrok Trybunału Konstytucyjnego umożliwia tworzenie i działalność 
rodzinnych ogrodów działkowych organizacjom pozarządowym, w rozumieniu przepisu art. 3 
ust.  2  ustawy  z  dnia  24  kwietnia  2003  r.  o  działalności  pożytku  publicznego  i  wolontariacie, 
władającym  wydzielonym  obszarem  gruntu  (art.  6  ust.  1  i  2),  w  tym  Polskiemu    Związkowi 
Działkowców.  Konsekwencją  takiego  uregulowania  praw  podmiotowych  organizacji 
działkowców  jest  usunięcie  z  dotychczasowego  tekstu  ustawy  wszystkich  zapisów 
określających monopol PZD i wpisanie w to miejsce sformułowania w określonym przypadku 
„podmioty, o których mowa w art. 6 niniejszej ustawy.” Tak jest w przypadku art. 9, art. 10 
ust.  2  i  3,  art.  14  ust.  2,  art.  16  oraz  art.  20.      Istotną  zmianę  zaproponowano  w  art.  10 
projektu,  w  którym  wprowadzono  komunalizację  gruntów  stanowiących  własność  Skarbu 
Państwa  a  przeznaczonych  w  miejscowych  planach  zagospodarowania  przestrzennego  pod 
rodzinne ogrody działkowe lub będące w dniu wejścia w życie noweli w użytkowaniu PZD, na 
rzecz  właściwej  jednostki  samorządu  terytorialnego  na  terenie  której  się  znajdują.  Autorzy 
projektu  dokonali  także  zmiany  zapisów  art.  20,  który  nie  został  uchylony  przez  Trybunał 
Konstytucyjny  pomimo  jego  zaskarżenia.  Oceniając  ten  przepis  Trybunał  stwierdził,  iż 
„przepis  ten  pozornie  uprzywilejowuje  PZD,  zaś  w  rzeczywistości  chroni  prawa  samych 
działkowców.”  Jednocześnie  projektodawcy  dokonują  likwidacji  odrębności  prawnej  PZD 
poprzez wykreślenie większości artykułów w Rozdziale 3 ustawy regulującym dotychczas jego 
funkcjonowanie.  W  art.  39  wnioskodawcy  proponują  utrzymanie  przez  PZD  praw  i 
obowiązków nabytych przed dniem wejścia w życie nowelizacji dając mu na to 12 miesięcy od 
w/w  dnia.  Intencją  autorów  projektu  jest  by  PZD  zachował  możliwość  dalszego 
funkcjonowania  na  podstawie  ustawy  z  dnia  7  kwietnia  1989  r.  Prawo  o  stowarzyszeniach. 
Jednocześnie  podkreślenia  wymaga  fakt  iż  proponowana  nowelizacja  nie  tworzy  nowych 
rozwiązań  prawnych  opierając  się  na  obowiązujących  zapisach  ustawy  z  dnia  24  kwietnia 
2003  r.  o  działalności  pożytku  publicznego  i  o  wolontariacie  (D.  U.  Nr  96,  poz.  873  z  późn. 
zm.). 
4. 
Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe, prawne: 
Wejście  w  życie  przedmiotowej  regulacji  spowoduje  pozytywne  skutki  społeczne, 
gospodarcze, finansowe i prawne. 
Wejście  w  życie  niniejszej  nowelizacji  ustawy  dostosowuje  obowiązujące  obecnie  zapisy 
ustawy  o  rodzinnych  ogrodach  działkowych  do  wymogów  Konstytucji  dając  zadość  woli 
wyrażonej  wyrokiem  Trybunału  Konstytucyjnego.  Jednocześnie  projekt  zabezpiecza  interesy 
osób  skupionych  dotychczas  w  Polskim  Związku  Działkowców  oraz  podmiotów  których 
bezpośrednio  dotyczy  regulowana  kwestia.  Projekt  ustawy  umożliwia  zrzeszanie  się 
działkowców  w  innych  organizacjach  działkowców  niż  tylko  w  PZD.  Tym  samym 
przedmiotowa  regulacja  stanowi  wyraz  troski  o  ład  społeczny  i  przeciwdziała  ewentualnym 
konfliktom społecznym. 
5. 
Projekt ustawy nie pociąga za sobą żadnych dodatkowych obciążeń budżetu państwa 
lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, poza tymi które dotychczas wywoływała 
realizacja  ustawy  zmienianej.  Ze  względu  na  brak  informacji  dotyczących  aktualnego  stanu 
majątku  PZD  oraz  informacji  o  aktywach  i  pasywach  Funduszu  Rozwoju  Ogrodów 
Działkowych    trudno  oszacować  jakie  skutki  spowoduje  likwidacja  majątku  PZD  dla  budżetu 
państwa  lub  budżetów    jednostek  samorządu  terytorialnego.  Także  trudno  jest  ocenić 
ewentualne  skutki  finansowe  zasadnych  roszczeń  osób  trzecich  do  nieruchomości  zajętej 
przez rodzinny ogród działkowy. Jak wynika z art. 24 projektu ustawy (po autokorekcie) skutki 
tych  roszczeń  obciążają    właściciela  nieruchomości  (Skarb  Państwa,  jednostka  samorządu 
terytorialnego,  czy  podmiot  o  którym  mowa  w  art.  6  projektu  ustawy).  Nawiasem  mówiąc 
zapis  ten obowiązuje nadal w ustawie zmienianej. 
6. 
Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych: 
Projekt nie przewiduje wydania aktów wykonawczych. 
7. 
Autorzy  projektu  oświadczają,  że  przedmiot  projektowanej  regulacji  nie  jest  objęty 
prawem Unii Europejskiej. 
8. 
Przeprowadzone konsultacje: 
Wnioskodawcy  nie  przeprowadzili  konsultacji  projektu.  W  wypadku  projektów  poselskich, 
zgodnie  z  art.  34  ust.  3  zdanie  drugie  Regulaminu  Sejmu  Marszałek  Sejmu  przed 
skierowaniem projektu ustawy do pierwszego czytania winien skierować  go  do konsultacji. 
 
 
                                                                                    
                                                                            
 
 
 


Warszawa, 6 lutego 2013 r.
BAS-WAPEiM-133/13


Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Leszek Aleksandrzak) w wersji
uwzględniającej autopoprawkę z dnia 22 stycznia 2013 r.


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r. poz. 32
i 819) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Projektowana ustawa stanowi szeroką nowelizację ustawy z dnia 8 lipca
2005 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz.
1419, ze zmianami). Kluczowe znaczenie ma tutaj nadanie nowego brzmienia
art. 6 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym rodzinnym ogrodem działkowym
w rozumieniu ustawy ma być wydzielony obszar gruntu będący we władaniu
organizacji pozarządowej, w rozumieniu art. 3 ust 2 ustawy z dnia 24 kwietnia
2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, której celem jest
działalność określona w art. 4 ust 1 pkt 13 i 18 tej ustawy, podzielony na tereny
ogólne i działki oraz wyposażony w infrastrukturę niezbędną do jego
prawidłowego funkcjonowania. W obecnym stanie prawnym przepis ten
stanowi, że rodzinnym ogrodem działkowym w rozumieniu ustawy jest
wydzielony obszar gruntu będący we władaniu Polskiego Związku
Działkowców, podzielony na tereny ogólne i działki oraz wyposażony w
infrastrukturę niezbędną do jego prawidłowego funkcjonowania. Pozostałe
zmiany proponowane przez projektodawców zmierzają do usunięcia ze
wskazanej ustawy regulacji dotyczących Polskiego Związku Działkowców
i wprowadzenia nowego pojęcia – „podmiotu użytkującego grunt”, który ma
oznaczać podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, władający gruntem
stanowiącym własność tego podmiotu, Skarbu Państwa lub jednostek samorządu
terytorialnego.
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: