Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
projekt dotyczy dostosowania obowiązujących przepisów do zapisów Konstytucji w myśl orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Projekt ustawy umożliwia tworzenie i działalność rodzinnych ogrodów działkowych podmiotom innym niż Polski Związek Działkowców; reguluje też prawa spadkobierców do nieruchomości, na których położone są ogrody działkowe
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1170
- Data wpłynięcia: 2012-11-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o rodzinnych ogrodach działkowych
- data uchwalenia: 2013-12-13
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 40
1170
Do art. 2 projektu ustawy:
Art. 2 projektu ustawy otrzymuje brzmienie:
„Art. 2. W ustawie z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r., Nr 136,
poz. 969, z późn. zm.) art. 12 ust. 2 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
6) użytkownik gruntu, o którym mowa w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia …………… o zmianie
ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. Nr ….. poz. ….) z tytułu użytkowania i
użytkowania wieczystego gruntów rodzinnych ogrodów działkowych.”
Dotychczasowy art. 3 staje się art. 5, gdyż ustala się nową treść art. 3 oraz wprowadza się
nowy art. 4.
Do art. 3 projektu ustawy:
Art. 3 otrzymuje brzmienie:
„Art. 3. W ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 95,
poz. 613, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają użytki rolne, grunty
zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy oraz grunty zajęte przez rodzinne
ogrody działkowe, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.”
2) art. 7 ust. 2 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
6) użytkownik gruntu, o którym mowa w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia …………… o zmianie ustawy
o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. Nr ….. poz. ….), z wyjątkiem przedmiotów
opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą.”
Nowy art. 4:
„Art. 4.1. Polski Związek Działkowców w rozumieniu ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o
rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. Nr 1169, poz. 1419, z późn zm.) staje się organizacją
pozarządową, o której mowa w art. 6 ust. 1 tej ustawy.
2. Rodzinne ogrody działkowe oraz jednostki terenowe Polskiego Związku Działkowców w
rozumieniu art.28 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy wskazanej w ust. 1 stają się terenowymi jednostkami
organizacyjnymi organizacji pozarządowej, o której mowa w ust. 1.
3. Organizacja pozarządowa, o której mowa w ust. 1, zachowuje prawa i obowiązki nabyte
przed dniem wejścia w życie ustawy.
4. W terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy PZD uchwali statut
odpowiadający wymogom ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r,. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U.
Nr 20, poz. 104, z późn. zm.), a następnie zgłosi zmiany do Krajowego Rejestru Sądowego.
5. Do czasu uchwalenia nowego statutu i rejestracji zmian przez Krajowy Rejestr Sądowy,
statut PZD obowiązujący w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy zachowuje swą moc.
Jednakże w razie sprzeczności między nim a przepisami ustawy, stosuje się przepisy ustawy .
Autopoprawka do uzasadnienia projektu ustawy (tekst ujednolicony):
UZASADNIENIE
1.
Wyjaśnienia potrzeby i celu wydania ustawy:
Celem projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 8 lipca 2005 roku o rodzinnych ogrodach
działkowych (Dz. U. 2005, Nr 169, poz. 1419, z późn. zm.) jest dostosowanie obowiązujących
przepisów do zapisów Konstytucji w myśl wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie sygn.
akt K/28/10 z 11 lipca 2012 roku, w którym stwierdził on niekonstytucyjność znacznej części
przedmiotowej ustawy. Równocześnie Trybunał Konstytucyjny – zważywszy na ważność
sprawy – postanowił odroczyć termin utraty mocy obowiązującej niekonstytucyjnych
przepisów o 18 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw RP. Odroczenie nie
dotyczy art. 10 ustawy, który przestał obowiązywać z dniem ogłoszenia wyroku w Dzienniku
Ustaw RP. Należy przypomnieć, że przepis ten stanowił normę przyznającą Polskiemu
Związkowi Działkowców wyłączność przy przeznaczaniu nowych gruntów na ogrody.
Sentencja wyroku ukazała się w Dz. U. z 2012 r., poz., 837, opublikowanym w dniu 20 lipca
2012 r. Wprawdzie półtora roku to sporo czasu, jednakże znając realia legislacyjno‐
proceduralne, autorzy projektu postanowili niezwłocznie przedstawić Sejmowi stosowny
projekt nowelizacji ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. , celem dostosowania prawa do wymogów
konstytucyjnych oraz ochrony interesów działkowców.
2.
Przedstawienie stanu obecnego:
Jak podano w pkt 1 ustawa z dnia 8 lipca 2005 roku o rodzinnych ogrodach działkowych w
znacznej części została uznana przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodną z Konstytucją.
Zastrzeżenia tego organu budziły głównie zapisy stawiające Polski Związek Działkowców
(dalej: PZD) w pozycji monopolistycznej i zamykające możliwość prowadzenia rodzinnych
ogrodów działkowych w innej niż PZD strukturze. Obowiązująca nadal ustawa przewiduje
przyznanie PZD wielu uprawnień: w art. 10 przekazywanie nieodpłatnie w użytkowanie lub
użytkowanie wieczyste gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki
samorządu terytorialnego pod rodzinne ogrody działkowe, w art. 13 prawo do podziału
gruntu na tereny ogólne i działki oraz zagospodarowania rodzinnych ogrodów działkowych,
w art. 14 uprawnienie do ustanowienia na rzecz swojego członka prawa użytkowania działki,
w art. 15 zapewnienie własności urządzeń, budynków i budowli przeznaczonych do
wspólnego korzystania przez działkowców, w art. 16 zwolnienie z podatków i opłat z tytułu
prowadzenia działalności statutowej, w art. 17 i 18 przyznanie prawa do wyrażania zgody na
likwidację ogrodu działkowego, w art. 21 zapewnienie, że w przypadku likwidacji ogrodu
działkowego otrzyma on nieruchomość zamienną, wreszcie cały rozdział 3 ustawy dotyczący
działalności PZD, który jest potwierdzeniem władzy Związku. Wszystkie te uprawnienia PZD
utraci z początkiem 2014 r., stąd dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania „szeregowego”
działkowca niezbędne jest zastąpienia monopolu PZD rozwiązaniem demonopolizującym,
zgodnym w wymienionym wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, interesem społecznym a
także interesem dotychczasowych członków PZD. Dla realizacji powyższych wartości
niezbędne są następujące warunki, których realizację zapewnia projekt ustawy:
‐ zapewnienie działkowcom prawa do zrzeszania się w oparciu o prawo o stowarzyszeniach;
‐ zabezpieczenie działkowcom prawa do stosownych rekompensat w przypadku likwidacji
ogrodów;
‐ zachowanie przez działkowców wszelkich zwolnień podatkowych;
‐ zabezpieczenie praw spadkobierców działkowców;
‐ komunalizacja terenów na których znajdują się ogrody a będących obecnie własnością
Skarbu Państwa;
‐ przekształcenie PZD w jedną z organizacji pozarządowych zrzeszających działkowców,
zachowującej prawa i obowiązki nabyte przed niniejszą nowelizacją.
3.
Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym:
Projekt ustawy realizując wyrok Trybunału Konstytucyjnego umożliwia tworzenie i działalność
rodzinnych ogrodów działkowych organizacjom pozarządowym, w rozumieniu przepisu art. 3
ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
władającym wydzielonym obszarem gruntu (art. 6 ust. 1 i 2), w tym Polskiemu Związkowi
Działkowców. Konsekwencją takiego uregulowania praw podmiotowych organizacji
działkowców jest usunięcie z dotychczasowego tekstu ustawy wszystkich zapisów
określających monopol PZD i wpisanie w to miejsce sformułowania w określonym przypadku
„podmioty, o których mowa w art. 6 niniejszej ustawy.” Tak jest w przypadku art. 9, art. 10
ust. 2 i 3, art. 14 ust. 2, art. 16 oraz art. 20. Istotną zmianę zaproponowano w art. 10
projektu, w którym wprowadzono komunalizację gruntów stanowiących własność Skarbu
Państwa a przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego pod
rodzinne ogrody działkowe lub będące w dniu wejścia w życie noweli w użytkowaniu PZD, na
rzecz właściwej jednostki samorządu terytorialnego na terenie której się znajdują. Autorzy
projektu dokonali także zmiany zapisów art. 20, który nie został uchylony przez Trybunał
Konstytucyjny pomimo jego zaskarżenia. Oceniając ten przepis Trybunał stwierdził, iż
„przepis ten pozornie uprzywilejowuje PZD, zaś w rzeczywistości chroni prawa samych
działkowców.” Jednocześnie projektodawcy dokonują likwidacji odrębności prawnej PZD
poprzez wykreślenie większości artykułów w Rozdziale 3 ustawy regulującym dotychczas jego
funkcjonowanie. W art. 39 wnioskodawcy proponują utrzymanie przez PZD praw i
obowiązków nabytych przed dniem wejścia w życie nowelizacji dając mu na to 12 miesięcy od
w/w dnia. Intencją autorów projektu jest by PZD zachował możliwość dalszego
funkcjonowania na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach.
Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt iż proponowana nowelizacja nie tworzy nowych
rozwiązań prawnych opierając się na obowiązujących zapisach ustawy z dnia 24 kwietnia
2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (D. U. Nr 96, poz. 873 z późn.
zm.).
4.
Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe, prawne:
Wejście w życie przedmiotowej regulacji spowoduje pozytywne skutki społeczne,
gospodarcze, finansowe i prawne.
Wejście w życie niniejszej nowelizacji ustawy dostosowuje obowiązujące obecnie zapisy
ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych do wymogów Konstytucji dając zadość woli
wyrażonej wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Jednocześnie projekt zabezpiecza interesy
osób skupionych dotychczas w Polskim Związku Działkowców oraz podmiotów których
bezpośrednio dotyczy regulowana kwestia. Projekt ustawy umożliwia zrzeszanie się
działkowców w innych organizacjach działkowców niż tylko w PZD. Tym samym
przedmiotowa regulacja stanowi wyraz troski o ład społeczny i przeciwdziała ewentualnym
konfliktom społecznym.
5.
Projekt ustawy nie pociąga za sobą żadnych dodatkowych obciążeń budżetu państwa
lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, poza tymi które dotychczas wywoływała
realizacja ustawy zmienianej. Ze względu na brak informacji dotyczących aktualnego stanu
majątku PZD oraz informacji o aktywach i pasywach Funduszu Rozwoju Ogrodów
Działkowych trudno oszacować jakie skutki spowoduje likwidacja majątku PZD dla budżetu
państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Także trudno jest ocenić
ewentualne skutki finansowe zasadnych roszczeń osób trzecich do nieruchomości zajętej
przez rodzinny ogród działkowy. Jak wynika z art. 24 projektu ustawy (po autokorekcie) skutki
tych roszczeń obciążają właściciela nieruchomości (Skarb Państwa, jednostka samorządu
terytorialnego, czy podmiot o którym mowa w art. 6 projektu ustawy). Nawiasem mówiąc
zapis ten obowiązuje nadal w ustawie zmienianej.
6.
Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych:
Projekt nie przewiduje wydania aktów wykonawczych.
7.
Autorzy projektu oświadczają, że przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty
prawem Unii Europejskiej.
8.
Przeprowadzone konsultacje:
Wnioskodawcy nie przeprowadzili konsultacji projektu. W wypadku projektów poselskich,
zgodnie z art. 34 ust. 3 zdanie drugie Regulaminu Sejmu Marszałek Sejmu przed
skierowaniem projektu ustawy do pierwszego czytania winien skierować go do konsultacji.
Warszawa, 6 lutego 2013 r.
BAS-WAPEiM-133/13
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Leszek Aleksandrzak) w wersji
uwzględniającej autopoprawkę z dnia 22 stycznia 2013 r.
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r. poz. 32
i 819) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projektowana ustawa stanowi szeroką nowelizację ustawy z dnia 8 lipca
2005 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz.
1419, ze zmianami). Kluczowe znaczenie ma tutaj nadanie nowego brzmienia
art. 6 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym rodzinnym ogrodem działkowym
w rozumieniu ustawy ma być wydzielony obszar gruntu będący we władaniu
organizacji pozarządowej, w rozumieniu art. 3 ust 2 ustawy z dnia 24 kwietnia
2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, której celem jest
działalność określona w art. 4 ust 1 pkt 13 i 18 tej ustawy, podzielony na tereny
ogólne i działki oraz wyposażony w infrastrukturę niezbędną do jego
prawidłowego funkcjonowania. W obecnym stanie prawnym przepis ten
stanowi, że rodzinnym ogrodem działkowym w rozumieniu ustawy jest
wydzielony obszar gruntu będący we władaniu Polskiego Związku
Działkowców, podzielony na tereny ogólne i działki oraz wyposażony w
infrastrukturę niezbędną do jego prawidłowego funkcjonowania. Pozostałe
zmiany proponowane przez projektodawców zmierzają do usunięcia ze
wskazanej ustawy regulacji dotyczących Polskiego Związku Działkowców
i wprowadzenia nowego pojęcia – „podmiotu użytkującego grunt”, który ma
oznaczać podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, władający gruntem
stanowiącym własność tego podmiotu, Skarbu Państwa lub jednostek samorządu
terytorialnego.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1170
› Pobierz plik