Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym
projekt dotyczy zmodyfikowania metody obliczania podatku rolnego, tj. zastąpienia okresu trzech kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy, jako okresu obliczania średniej ceny skupu żyta, okresem jedenastu kwartałów, liczonych jako pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy oraz osiem kwartałów bezpośrednio poprzedzających rok poprzedzający rok podatkowy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 115
- Data wpłynięcia: 2011-11-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku rolnym
- data uchwalenia: 2013-05-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 660
115
Druk nr 115
Warszawa, 16 listopada 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o podatku rolnym.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jana Łopatę.
(-) Jan Bury; (-) Marek Gos; (-) Jarosław Górczyński; (-) Eugeniusz
Tomasz Grzeszczak; (-) Stanisław Kalemba; (-) Mieczysław Kasprzak;
(-) Eugeniusz
Kłopotek; (-)
Jan Łopata; (-) Mirosław Maliszewski;
(-) Krystyna Ozga; (-) Mirosław Pawlak; (-) Józef Racki; (-) Marek
Sawicki; (-) Henryk Smolarz; (-) Zbigniew Sosnowski; (-) Franciszek Jerzy
Stefaniuk; (-) Andrzej Sztorc; (-) Genowefa Tokarska; (-) Piotr Walkowski;
(-) Zbigniew Włodkowski; (-) Piotr Zgorzelski; (-) Józef Zych
PROJEKT
USTAWA
z dnia ……………………. 2011 r.
o zmianie ustawy o podatku rolnym
Art.
1.
W ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006
r. Nr 136, poz. 969, z późn. zm.1)) w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
1) w ust. 1 czę ć wspólna otrzymuje brzmienie:
„– obliczone według
redniej ceny skupu żyta za 11 kwartałów
poprzedzających rok podatkowy.”;
2) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. rednią cena skupu żyta, o której mowa w ust. 1, obejmuje pierwsze
trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy oraz osiem kwartałów
bezpo rednio poprzedzających rok poprzedzający rok podatkowy.”;
3) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2.
rednią cenę skupu żyta, o której mowa w ust. 1, ustala się na
podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor
Polski” w terminie do dnia 20 października roku poprzedzającego rok
podatkowy.”.
Art. 2. 1. Przepisy ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą mają zastosowanie do ustalania redniej ceny skupu żyta będącej
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 191, poz.
1412, Nr 245, poz. 1775 i Nr 249, poz. 1825, z 2007 r. Nr 109, poz. 747, z 2008 r. Nr 116, poz. 730
i Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 56, poz. 458 oraz z 2010 r. Nr 96, poz. 620 i Nr 226, poz. 1475.
podstawą do obliczania podatku rolnego począwszy od podatku rolnego należnego
od dnia 1 stycznia 2012 r.
2. Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, na podstawie
którego ustala się rednią cenę skupu, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, o której
mowa w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, na rok podatkowy 2012
ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w
terminie 7 dni od dnia wej cia w życie niniejszej ustawy.
3. W przypadku gdy obniżona przez radę gminy cena skupu żyta przyjmowana
jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze gminy za 2012 rok jest
wyższa od ceny ustalonej zgodnie z art. 6 ustawy, o której mowa w art. 1, w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stasuje się cenę skupu obliczoną zgodnie z
ustawą, chyba że rada gminy dokona obniżenia tej ceny.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2
UZASADNIENIE
Cel i potrzeba uchwalenia ustawy
Zmiana projektowanej ustawy ma na celu zmodyfikowanie metody obliczania
podatku rolnego. W obowiązującym stanie prawnym podatek rolny za dany rok,
stosownie do brzmienia art. 6 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym,
wynosi:
1) od 1 ha przeliczeniowego gruntów gospodarstw rolnych - równowarto ć
pieniężną 2,5 q żyta,
2) od 1 ha pozostałych gruntów - równowarto ć pieniężną 5 q żyta
- obliczone według redniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku
poprzedzającego rok podatkowy. rednią cenę skupu żyta ustala się na podstawie
komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" w terminie 20 dni po upływie
trzeciego kwartału. Ustawa przewiduje również, że rady gmin są uprawnione do
obniżenia ustalonych w powyższy sposób cen skupu żyta, przyjmowanych jako
podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze gminy.
Nowelizacja ustawy zmierza do zastąpienia okresu trzech kwartałów roku
poprzedzającego rok podatkowy, jako okresu obliczania redniej ceny skupu żyta,
okresem jedenastu kwartałów, liczonych jako pierwsze trzy kwartały roku
poprzedzającego rok podatkowy oraz osiem kwartałów bezpo rednio
poprzedzających rok poprzedzający rok podatkowy. Wydłużenie okresu obliczania
redniej ceny skupu żyta ma, w ocenie projektodawców, ustabilizować i urealnić cenę
skupu żyta w dłuższym okresie i uniezależnić sposób jej obliczania od okresowych,
czy nawet chwilowych, wahań cen na rynku zbóż.
Przewidywane skutki społeczne
Obserwowana obecnie sytuacja na rynkach rolnych, powodująca odczuwalny
w skali globalnej wzrost cen płodów rolnych i artykułów rolno – spożywczych,
oddziałuje na szerokie grupy społeczne nie tylko jako konsumentów, ale również nie
pozostaje bez znaczenia dla podmiotów objętych obowiązkiem uiszczania podatku
rolnego. Wysoko ć tego podatku jest bowiem uzależniona od cen żyta w okre lonym
czasie, a ceny te z kolei od lokalnych albo globalnych mechanizmów podaży i
popytu, uwarunkowanych szeregiem przyczyn niezależnych od indywidualnych
decyzji gospodarczych oraz aktywno ci administracji państwowej.
3
Przewidywane skutki gospodarcze
Nowelizacja ustawy o podatku rolnym w omawianym zakresie jest zatem
próbą złagodzenia, w obszarze, w którym ingerencja ustawodawcza jest możliwa i
może być skuteczna, gwałtownych wahań rynkowych będących wynikiem
niezależnych procesów zachodzących w wiatowej gospodarce. Wahania te bowiem,
zwłaszcza kiedy są znaczące, wpływają po rednio na wysoko ć ustalanego podatku
rolnego. Zamiarem projektodawców jest zatem wypracowanie mechanizmu, którego
stosowanie spowoduje, że wysoko ć tego podatku odzwierciedla długofalowe
tendencje na rynkach zbóż i jest adekwatna do cen produktów i kosztów związanych
z organizacją produkcji u rednionych w dłuższej perspektywie czasowej.
Przewidywane skutki finansowe
Na przestrzeni ostatnich pięciu lat rednie ceny skupu 1 dt żyta za okres
pierwszych trzech kwartałów danego roku kształtowały się następująco:
2007 r. - 58,29 zł,
2008 r. - 55,80 zł,
2009 r. - 34,10 zł,
2010 r. - 37,64 zł,
2011 r. - 74,18 zł.
Z powyższego zestawienia wynika, że cena żyta podlega znaczącym
wahaniom i jedynie jej u rednienie ułatwi przewidywanie kosztów dla rolników i
planowanie przychodów z tego tytułu dla urzędów gmin.
Przyjęcie
redniej ceny skupu żyta z ostatnich jedenastu kwartałów
oznaczałoby, że wysoko ć podatku rolnego z 1 ha przeliczeniowego użytków rolnych
kształtowałaby się następująco:
w 2010 r. - 121,63 zł/ha,
w 2011 r. - 109,95 zł/ha,
w 2012 r. - 149,07 zł/ha.
Wprowadzenie zmiany w ustawie polegającej na wydłużeniu do 11 ostatnich
kwartałów okresu obliczania redniej ceny skupu żyta stanowiącej podstawę
naliczania wysoko ci podatku rolnego oznaczać będzie, iż w roku 2012 r. podatnicy
zapłacą podatek od 1 ha przeliczeniowego wyższy o 58,4% zamiast 97,08 % w
porównaniu do płaconego w roku 2011 r. A zatem pomimo znaczących różnic cen
skupu żyta w poszczególnych latach rednia cena skupu z 11 kwartałów
przyjmowana do naliczania podatku rolnego zapewnia zmniejszenie różnic w
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
115
› Pobierz plik