eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym

projekt dotyczy zmodyfikowania metody obliczania podatku rolnego, tj. zastąpienia okresu trzech kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy, jako okresu obliczania średniej ceny skupu żyta, okresem jedenastu kwartałów, liczonych jako pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy oraz osiem kwartałów bezpośrednio poprzedzających rok poprzedzający rok podatkowy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 115
  • Data wpłynięcia: 2011-11-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku rolnym
  • data uchwalenia: 2013-05-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 660

115

wysoko ci podatku płaconego przez rolników z 1 ha przeliczeniowego w kolejnych,
następujących po sobie latach oraz wpłynie na stabilizację w zakresie planowania
przez gminy przychodów z tego tytułu.

Proponuje się, aby ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia. Należy jednak podkre lić, że przepisy znowelizowanej ustawy znajdą
zastosowanie do podatku rolnego ustalonego na 2012 r., a zatem nie nastąpi
ingerencja ustawodawcza w aktualnie ustalony i obowiązujący na 2011 r. system
obliczania tego podatku. Biorąc pod uwagę, że termin ogłaszania komunikatu
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego został okre lony do dnia 20 października
roku poprzedzającego rok podatkowy, termin ogłoszenia tego komunikatu w
przypadku roku podatkowego 2012 został okre lony na 7 dni od dnia wej cia w życie
znowelizowanej ustawy.
Materia regulowana projektem ustawy nie jest objęta prawem Unii
Europejskiej, wobec czego analiza zgodności z tym prawem jest
bezprzedmiotowa.
Projekt ustawy będzie oddziaływał na gminy, dla których wypływy z tego
podatku stanowią jedno ze źródeł dochodów. W projekcie ustawy zawarto przepis
przej ciowy na 2012 rok, zgodnie z którym pozostawiono radzie gminy możliwo ć
obniżania ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego
na obszarze gminy, zaznaczając jednocze nie, że ewentualna uchwała w tym
zakresie powinna uwzględniać nowy stan prawny wynikający ze zmiany art. 6
ustawy. W sytuacji gdy obniżona cena skupu żyta (na podstawie dotychczasowych
przepisów) miałaby być wyższa od ceny ustalonej zgodnie z nowymi przepisami,
projekt ustawy przewiduje bezpo rednie stosowanie przepisów ustawy dotyczących
wysoko ci ceny skupu żyta, dając jednocze nie radzie gminy możliwo ć obniżenia
również tej ceny. Takie rozwiązanie należy uznać za celowe i spójne systemowo,
ponieważ eliminuje ono możliwo ć obowiązywania prawa miejscowego niezgodnego
z aktualną tre cią ustawy.
Nie jest możliwa do oszacowania ogólna sytuacja związana z dochodami gmin
w związku z wej ciem w życie ustawy, z uwagi na fakt pozostawionej władzom gminy
swobody w obniżaniu ceny skupu żyta ustalonej zgodnie z zasadami ustawowymi.
Jednakże wymaga podkre lenia fakt, że nowelizacja ustawy, z powodów
wskazanych wyżej, zmierza między innymi do ustabilizowania dochodów gmin z

5
tytułu podatku rolnego w dłuższej perspektywie, a co się z tym wiąże – do
efektywniejszego planowania gminnych budżetów.
Projekt będzie jednak przede wszystkim oddziaływał na podmioty obowiązane
do zapłaty podatku rolnego, w szczególno ci wła cicieli, posiadaczy i użytkowników
wieczystych gruntów. Celem nowelizacji jest możliwo ć ustalenia optymalnej stawki
podatku rolnego, tzn. takiej, która nie jest uzależniona od chwilowych czy
gwałtownych wahań rynkowej koniunktury. Proponowany sposób obliczania
wysoko ci podatku rolnego stabilizuje perspektywę finansową gospodarstw rolnych i
stwarza lepszą możliwo ć planowania dochodów i wydatków z tytułu prowadzonej
działalno ci.
Projektu ustawy nie zawiera regulacji bezpo rednio oddziałujących na
sytuację i rozwój regionalny. Należy jednak wskazać, że wysoko ć redniej ceny
skupu żyta obliczanej zgodnie na nowymi zasadami, w zależno ci od tego, w jaki
sposób cena ta będzie się kształtować, może wpływać na sytuację podmiotów
gospodarujących oraz innych osób objętych obowiązkiem uiszczania podatku
rolnego w poszczególnych regionach kraju, a zatem może mieć przełożenie na
sytuację danego regionu.

6
Warszawa, 24 listopada 2011 r.

BAS–WAPEiM–91/11

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Jan Łopata)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:


I.
Przedmiot projektu ustawy

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym przewiduje
zmianę sposobu obliczania podatku rolnego. Proponuje się, by zastąpić okres
trzech kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy – stanowiący okres
obliczania średniej ceny skupu żyta – okresem jedenastu kwartałów, liczonych
jako pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy oraz osiem
kwartałów bezpośrednio poprzedzających rok poprzedzający rok podatkowy.
Projekt zawiera przepis przejściowy.
Ustawa ma wejść w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia.

II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem

Zakres kompetencji Unii Europejskiej w dziennie podatków wyznacza
przepis art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE). Zgodnie z
tym przepisem, Unia ma kompetencje do przyjmowania aktów prawnych
dotyczących harmonizacji ustawodawstw odnoszących się do podatków
obrotowych, akcyzy i innych podatków pośrednich, w zakresie w jakim
harmonizacja ta jest niezbędna do zapewnienia ustanowienia i funkcjonowania
rynku wewnętrznego oraz uniknięcia zakłóceń konkurencji.



III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Ponieważ podatek rolny nie należy do podatków wymienionych w art.
113 TfUE, projekt ustawy nie jest objęty zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.

IV. Konkluzje

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym nie jest
objęty zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 24 listopada 2011 r.
BAS–WAPEiM–92/11

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy o podatku rolnym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Jan
Łopata) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu



Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym przewiduje
zmianę sposobu obliczania podatku rolnego. Proponuje się, by zastąpić okres
trzech kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy – stanowiący okres
obliczania średniej ceny skupu żyta – okresem jedenastu kwartałów, liczonych
jako pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy oraz osiem
kwartałów bezpośrednio poprzedzających rok poprzedzający rok podatkowy.
Projekt nie jest objęty zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
Regulaminu Sejmu.






Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: