eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym i ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym i ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia

projekt dotyczy ustawowego uregulowania ilości stacjonarnych urządzeń rejestrujących w całym kraju, utworzenia Funduszu Poszkodowanych w Wypadkach Komunikacyjnych (dysponowany przez Ministra Transportu), który będzie jedynym beneficjentem kwot uzyskanych z działania fotoradarów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1147
  • Data wpłynięcia: 2013-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1543

1147

bardzo rzadko umiejscawiane są w okolicach szkół i innych miejsc, w których pojazdy
sprawiają realne zagrożenie.
Obecnie wpływy z urządzeń rejestrujących w całości przekazywane są na rzecz
Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.
3.
Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
Ustawowe uregulowanie ilości stacjonarnych urządzeń rejestrujących. Zmniejszenie
liczby fotoradarów do nieprzekraczającej 60 w skali kraju, co stanowi zmniejszenie ilościowe
o 80% w stosunku do ilości, która według rządu ma znaleźć się na polskich drogach w 2013 r.
Doprecyzowanie celów, którym służy posługiwanie się przez odnośne organy
urządzeniami rejestrującymi stawiające nacisk na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach,
usytuowanie w miejscach, w których rzeczywiście fotoradary są potrzebne, top znaczy przy
szkołach, miejscach, w których jest duże natężenie pieszych. Jako przesłankę usytuowania
urządzeń rejestrujących wyłączono kryterium zysku, który mógłby zostać uzyskany wskutek
wyegzekwowania grzywien wystawionych na podstawie mandatów karnych oraz
ewentualnych innych podstaw.
Ponadto stworzony został dysponowany przez Ministra Transportu państwowy,
celowy Fundusz Poszkodowanych w Wypadkach Komunikacyjnych, który będzie jedynym
beneficjentem kwot uzyskanych z działania urządzeń rejestrujących. Wpływy z działania
fotoradarów przekazane zostaną w całości na rzecz tego Funduszu, co sprawiło, że konieczna
stała się zmiana również art. 100 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, który w
obecnym brzmieniu umożliwia przekazanie na podstawie ustawy wpływów z postępowania
mandatowego na rzecz podmiotów innych niż Skarb Państwa i jednostki samorządu
terytorialnego.
4.
Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Proponowana nowelizacja przyniesie pozytywne skutki społeczne w postaci poprawy
bezpieczeństwa na drogach. Utworzenie Funduszu Poszkodowanych wpłynie pozytywnie na
opiekę ze strony państwa nad osobami poszkodowanymi w wypadkach komunikacyjnych.

Projektodawcy nie dopatrzyli się skutków gospodarczych wprowadzanej nowelizacji,
z uwagi na fakt, iż urządzenia rejestrujące będą nadal obsługiwane przez dotychczasowe
podmioty, które będą decydowały o ich zakupie. Środki finansowe uzyskiwane na podstawie
grzywien, zostaną przeniesione i zakwalifikowane jako środki pozabudżetowe, które zasilą
specjalnie powołany Fundusz Poszkodowanych.

W wyniku projektowanej nowelizacji wnioskodawcy przewidują spadek wpływów do
budżetu państwa, spowodowany reorganizacją procesu pozyskiwania środków finansowych
uzyskanych na podstawie grzywien, nałożonych w formie mandatu karnego lub mandatu
zaocznego z tytułu przekroczenia prędkości. Zgodnie z założeniami projektu, ww. środki
przekazywane będą do utworzonego Funduszu Poszkodowanych i będą stanowiły jego
dochód. Wydatki Funduszu Poszkodowanych będą przeznaczone na sfinansowanie pomocy
osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych i poprawy bezpieczeństwa na
drogach. Środki te, nie będą mogły być wydatkowane na zakup urządzeń rejestrujących.
Koszty utrzymania urządzeń rejestrujących spoczywać będą na jednostkach, które posługują
się tymi urządzeniami. Planowane wpływy do Funduszu Poszkodowanych w pierwszym roku
jego działalności mogą opiewać na kwotę ok. 200 milionów złotych. Dysponentem ww.
Funduszu będzie minister właściwy do spraw transportu.

Skutki prawne wprowadzanej nowelizacji zostały omówione w punkcie
3 uzasadnienia.
5.
Źródła finansowania jeżeli projekt niesie obciążenia dla budżetu państwa lub
jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowa nowelizacja nie przynosi obciążenia dla budżetu państwa lub jednostek
samorządu terytorialnego.
6.
Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Niniejszy projekt ustawy wymaga wydania przez ministra transportu dwóch
rozporządzeń. Pierwsze wymaga modyfikacji istniejącego rozporządzenia wydanego na
podstawie art. 129 h ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym, w którym powinny zostać
uregulowane (i) warunki lokalizacji w pasie drogowym dróg publicznych stacjonarnych
urządzeń rejestrujących oraz obudów na te urządzenia, z uwzględnieniem zasady, że
instalowana i używana jest obudowa wraz z urządzeniem rejestrującym, (ii) sposób
oznakowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących oraz obudów na te urządzenia, z
uwzględnieniem oddziaływania prewencyjnego poprzez zapewnienie odpowiedniej
widoczności, (iii) sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z
uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze
ograniczenia prędkości oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a
także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu
dopuszczalnej prędkości ujednoliconą dla wszystkich urządzeń rejestrujących, (iv) zasady
rozmieszczenia urządzeń rejestrujących w terenie zabudowanym i poza terenem
zabudowanym z zastosowaniem jedynego kryterium w postaci zachowania bezpieczeństwa w
pasie drogowym uczestnikom ruchu i osobom postronnym bez stosowania kryterium zysku z
wyegzekwowanych grzywien, (v) ilość
stacjonarnych urządzeń rejestrujących
nieprzekraczająca 60 w skali całego kraju oraz zasady ich rozdziału pomiędzy poszczególne
jednostki Inspekcji Transportu Drogowego oraz (vi) szczegółowe warunki wykonywania
przez strażników gminnych (miejskich) czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego, o
których mowa w art. 129 b ust. 4, w tym obowiązku oznakowania miejsc prowadzenia
kontroli.
Drugie z rozporządzeń wynika z wprowadzenia w ustawie Prawo o ruchu drogowym
Funduszu Poszkodowanych w Wypadkach Komunikacyjnych. W przedmiotowym
rozporządzeniu Minister Transportu powinien określić: (i) szczegółowy sposób i terminy
przekazywania środków na rzecz Funduszu Poszkodowanych, (ii) zasady i tryb dokonywania
wypłat ze środków Funduszu Poszkodowanych, (iii) zakres i zasady finansowania z Funduszu
Poszkodowanych poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz (iv) wzór miesięcznego
sprawozdania zawierającego kwoty należności pobranych i przekazanych lub uiszczonych na
rachunek Funduszu Poszkodowanych.
7.
Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt niniejszej ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Warszawa, 30 stycznia 2013 r.

BAS- WAPEiM-113/13


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej




Opinia prawna dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym i
ustawy – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Patryk Jaki)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r., poz. 32 i 819)
sporządza się następującą opinię:




I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedmiotem projektu ustawy jest nowelizacja ustawy z dnia 20 czerwca
1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, ze
zmianami), zwanej dalej uprd, oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks
postępowania w sprawach o wykroczenia (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 848,
ze zmianami).
Celem projektu ustawy jest zmiana przepisów dotyczących zasad
rozmieszczenia w pasie drogowym dróg publicznych stacjonarnych urządzeń
rejestrujących poprzez określenie m. in. kryterium lokalizacji tych urządzeń,
którym jest zachowanie bezpieczeństwa w pasie drogowym uczestnikom ruchu i
osobom postronnym oraz określenie maksymalnej liczby tych urządzeń. Zmiana
art. 129 h uprd dotyczy upoważnienia ustawowego dla ministra do spraw
transportu do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowych warunków
obejmujących: lokalizację, oznakowanie, sposób dokonywania pomiarów,
rozmieszczanie stacjonarnych urządzeń rejestrujących.
Ponadto projektodawcy zaproponowali stworzenie państwowego
funduszu celowego
(Funduszu Poszkodowanych w Wypadkach
Komunikacyjnych), którego dochodami mają być wszelkie kwoty uzyskane na
podstawie grzywien orzekanych w związku z naruszeniami przepisów ruchu
drogowego ujawnionymi za pomocą urządzeń rejestrujących. Projekt zawiera
również propozycję zmiany Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia,
która w zamierzeniu projektodawców umożliwić ma przekazywanie całości
kwot pochodzących z grzywien, o których mowa w poprzednim zdaniu na rzecz
Funduszu Poszkodowanych w Wypadkach Komunikacyjnych.
Projektowana ustawa ma wejść w życie w terminie miesiąca od dnia
ogłoszenia.

II.

Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
W zakresie objętym projektem ustawy nie ma wiążących aktów prawa
Unii Europejskiej. Istnieją jednak akty o charakterze niewiążącym, które
zachęcają państwa członkowskie do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu
drogowego m.in. przez zapobieganie przekroczeniom dozwolonej prędkości. W
szczególności należy zwrócić uwagę na: komunikat Komisji do Parlamentu
Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i
Komitetu Regionów: W kierunku europejskiego obszaru bezpieczeństwa ruchu
drogowego: kierunki polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-
2020 (KOM(2010) 389 wersja ostateczna); komunikat Komisji: Program działań
na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: Zmniejszenie o połowę liczby
ofiar wypadków drogowych w Unii Europejskiej do 2010 r.: wspólna
odpowiedzialność (COM(2003) 311 final) oraz na rezolucję Parlamentu
Europejskiego w sprawie Europejskiego Programu działania na rzecz
Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: Zmniejszenie o połowę liczby ofiar
wypadków drogowych w Unii Europejskiej do 2010 r.: wspólna
odpowiedzialność (Dz. Urz. UE C 227 z 21.9.2006 r. s. 609).

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Opiniowany projekt ustawy zmierza do realizacji postulatów wyrażonych
we wskazanych w pkt II niniejszej opinii niewiążących aktach Unii
Europejskiej. Zmiana zasad rozmieszczania w pasie drogowym dróg
publicznych stacjonarnych urządzeń rejestrujących ma doprowadzić do
zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych. Celem utworzenia Funduszu
Poszkodowanych w Wypadkach Komunikacyjnych jest poprawa sytuacji ofiar
kolizji drogowych. Projekt ustawy nie jest objęty wiążącymi przepisami prawa
Unii Europejskiej.
Należy zwrócić uwagę, że materia, której będzie dotyczyło
rozporządzenie ministra do spraw transportu, przyjmowane na podstawie

2
projektowanego art. 129 h uprd, jest objęta zakresem dyrektywy 98/34/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej
procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych
oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. WE L
204 z 21.7.1998 r., str. 37, ze zmianami; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne
r. 13, t. 20, str. 337, ze zmianami), zwanej dalej dyrektywą. W związku z tym
opiniowany projekt ustawy zawierający delegację ustawową do przyjęcia
rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw transportu nie podlega
notyfikacji w trybie dyrektywy, natomiast rozporządzenie przyjęte na podstawie
projektowanego art. 129 h uprd będzie podlegało notyfikacji w trybie art. 8
dyrektywy.

IV.
Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym i
ustawy – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia nie jest objęty
wiążącym prawem Unii Europejskiej.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona




3
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: