Rządowy projekt ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej
projekt dotyczy nadania dodatkowych uprawnień w zakresie użycia lub wykorzystania nowych środków przymusu bezpośredniego i broni palnej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1140
- Data wpłynięcia: 2013-02-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej
- data uchwalenia: 2013-05-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 628
1140
powszechnych. Na podstawie tych założeń został opracowany projekt ustawy o zmianie
ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich oraz ustawy – Prawo o ustroju sądów
powszechnych, który ma na celu dokonanie niezbędnych zmian w ustawie
o postępowaniu w sprawach nieletnich, „polegających na dostosowaniu obowiązującego
prawa nieletnich do orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego i Europejskiego
Trybunału Praw Człowieka, a w konsekwencji regulacji i zaleceń
prawnomiędzynarodowych, służących upodmiotowieniu nieletniego i podwyższeniu
gwarancji procesowych zarówno na etapie postępowania rozpoznawczego, jak
i postępowania wykonawczego”. Z uwagi na fakt, iż projekt ww. ustawy zawiera także
postanowienia dotyczące stosowania wobec nieletnich środków przymusu
bezpośredniego, zasadnym jest skorelowanie prac legislacyjnych nad nim oraz nad
projektowaną regulacją, tak aby zapewnić spójność systemową w tym zakresie. Z tych
samych względów w dalszych pracach nad projektem niniejszej ustawy należy także
wziąć pod uwagę, że aktualnie pracom w Sejmie podlega rządowy projekt ustawy
o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (druk nr 806), który
zmienia definicję „pracownika ochrony” w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie
osób i mienia, co ma wpływ na terminologię stosowaną w projekcie niniejszej ustawy.
Osobami uprawnionymi do stosowania środków przymusu bezpośredniego i broni
palnej są bowiem także pracownicy ochrony.
W projekcie przewidziano również, iż zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie
zasad bezpieczeństwa na pokładzie statku powietrznego w przypadku użycia broni
palnej lub środków przymusu bezpośredniego, wydane przed dniem wejścia w życie
projektowanej ustawy na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 stycznia
2013 r. w sprawie wnoszenia broni oraz materiałów wybuchowych na pokład statku
powietrznego przez uprawnionych żołnierzy i funkcjonariuszy (Dz. U. poz. 195),
wydane na podstawie art. 116 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze,
zachowają ważność na okres, na który zostały wydane, to znaczy na 5 lat.
W art. 81 projektu przewidziano przepisy dotyczące czasowego utrzymania w mocy
przepisów wykonawczych, które utracą moc na skutek zmiany upoważnienia
ustawowego do ich wydania, będących następstwem wejścia w życie projektowanej
ustawy.
46
Planowane wejście w życie ustawy przypada na dzień 5 czerwca 2013 r. Data ta jest
skorelowana z dniem utraty mocy obowiązujących przepisów.
Projekt ustawy nie podlega obowiązkowi notyfikacji zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 i z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
47
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowana regulacja
Projekt ustawy będzie oddziaływać na następujące podmioty:
1) uprawnionych do użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego
(śpb) lub broni palnej, tj.:
a) funkcjonariuszy lub żołnierzy: Policji, Straży Granicznej, ABW, CBA, BOR,
Służby Celnej, Służby Więziennej, Straży Ochrony Kolei, Straży Parku oraz
AW, SKW i SWW w zakresie ochrony własnych urządzeń oraz obszarów
i obiektów, a także przebywających w nich osób,
b) żołnierzy andarmerii Wojskowej lub wojskowych organów porządkowych,
c) inspektorów lub pracowników: Inspekcji Transportu Drogowego, Kontroli
Skarbowej,
d) strażników: Państwowej Straży Łowieckiej, Państwowej Straży Rybackiej,
Straży Gminnych (Miejskich), Straży Leśnej, Straży Marszałkowskiej,
e) pracowników ochrony posiadających licencję pracownika ochrony fizycznej,
wykonujących zadania ochrony w ramach wewnętrznej służby ochrony albo
na rzecz przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na prowadzenie działalności
gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia, o których mowa w ustawie
z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia,
f) pracowników: zakładów poprawczych, schronisk dla nieletnich,
młodzieżowych ośrodków wychowawczych, albo członków służby
porządkowej, o której mowa w rozdziale 4 ustawy z dnia 20 marca 2009 r.
o bezpieczeństwie imprez masowych.
2) przełożonych uprawnionych do użycia lub wykorzystania śpb lub broni palnej;
3) osoby, wobec których zostaną użyte lub wykorzystane śpb lub broń palna.
2. Konsultacje społeczne
Projektowana ustawa została zamieszczona, zgodnie z wymogami art. 5 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), w Biuletynie Informacji Publicznej na
48
stronach internetowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Ponadto projekt
zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji
w zakładce Rządowy proces legislacyjny, zgodnie z wymogami § 11a ust. 1 uchwały
nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.). W trybie ww. ustawy żaden podmiot nie zgłosił
uwag do projektu.
Projekt przekazano do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
Projektowana regulacja została przekazana do zaopiniowania:
1) Szefowi Kancelarii Sejmu RP;
2) Krajowej Radzie Komendantów Straży Miejskich i Gminnych;
3) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka;
4) Stowarzyszeniu Amnesty International;
5) Fundacji Panoptykon;
6) Polskiej Izbie Ochrony;
7) Polskiemu Związkowi Pracodawców „Ochrona”.
Ponadto projekt ustawy został zamieszczony na platformie konsultacyjnej
)
z dnia
w sprawie umieszczania cudzoziemca w pokoju izolacyjnym
Na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy z dnia … o środkach przymusu bezpośredniego
i broni palnej (Dz. U. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki, jakim powinien odpowiadać pokój izolacyjny;
2) budowę i wyposażenie pokoju izolacyjnego oraz warunki jego lokalizacji;
3) rodzaje dokumentów dotyczących umieszczenia cudzoziemca w pokoju izolacyjnym;
4) sposób
postępowania z dokumentacją dotyczącą cudzoziemca umieszczonego w pokoju
izolacyjnym;
5) organizację umieszczania cudzoziemca w pokoju izolacyjnym.
§ 2.
Pokój izolacyjny jest pomieszczeniem mieszkalnym wchodzącym w skład
strzeżonego ośrodka, o którym mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach
(Dz. U. z 2011 r. Nr 264, poz. 1573 i Nr 191, poz. 1133 oraz z 2012 r. poz. 589 i 769).
§ 3. Pokój izolacyjny odpowiada następującym warunkom:
1) tynki wykonane z zaprawy cementowo-wapiennej, malowane farbą klejową lub
emulsyjną, a od podłogi do wysokości 1,5 m malowane farbą olejną;
2) punkty
świetlne umieszczone na suficie oraz gniazda wtykowe zainstalowane
w niezbędnych miejscach;
3) podłoga trwała i zmywalna;
1) Minister
Spraw
Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
– 2 –
4) okna uchylne w grubości ściany muru o powierzchni w stosunku do powierzchni
podłogi nie mniejszej niż 1:8, zabezpieczone na zewnątrz kratą z prętów lub
płaskowników;
5) ogrzewanie
zapewniające temperaturę według norm określonych dla pomieszczeń
mieszkalnych;
6) wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna, z otworem wentylacyjnym, zapewniająca
półtorakrotną wymianę powietrza w ciągu godziny;
7)
łóżko jednoosobowe, szafki na rzeczy osobiste oraz stoły i taborety drewniane bez
ostrych krawędzi – przytwierdzone na stałe do podłogi;
8)
drzwi o solidnej konstrukcji z atestowanym zamkiem.
§ 4. 1. Pokój izolacyjny może być usytuowany w kontenerach.
2. Pokój izolacyjny, o którym mowa w ust. 1, odpowiada warunkom określonym w § 3.
§ 5. 1. Umieszczenie cudzoziemca w pokoju izolacyjnym dokumentuje się w notatce
służbowej.
2. Notatka służbową, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1) służbowe dane identyfikacyjne osoby podejmującej decyzję o umieszczeniu
cudzoziemca w pokoju izolacyjnym oraz kierownika strzeżonego ośrodka;
2)
czas na jaki cudzoziemiec został umieszczony w pokoju izolacyjnym;
3)
dane cudzoziemca, którego umieszczono w pokoju izolacyjnym, a w przypadku braku
możliwości ich uzyskania, podanie przyczyn, dla których odnotowanie tych danych nie
było możliwe;
4)
przyczyny umieszczenia cudzoziemca w pokoju izolacyjnym;
5) inne
ważne okoliczności zdarzenia, a w szczególności informacje o ostrzeżeniu
o możliwości zastosowania wobec cudzoziemca środka przymusu bezpośredniego
w postaci umieszczenia w pokoju izolacyjnym oraz rodzaju i zakresie udzielonej
pomocy medycznej;
6)
podpis osoby sporządzającej notatkę;
7)
uwagi i podpis kierownika strzeżonego ośrodka.
§ 6. Notatkę służbową, o której mowa w § 5 ust. 1, dołącza się do dokumentacji
dotyczącej umieszczenia cudzoziemca w strzeżonym ośrodku.
§ 7. Cudzoziemca zakłócającego bezpieczeństwo i porządek w strzeżonym ośrodku,
którego odizolowanie jest konieczne dla ochrony zdrowia lub życia osób przebywających
ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich oraz ustawy – Prawo o ustroju sądów
powszechnych, który ma na celu dokonanie niezbędnych zmian w ustawie
o postępowaniu w sprawach nieletnich, „polegających na dostosowaniu obowiązującego
prawa nieletnich do orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego i Europejskiego
Trybunału Praw Człowieka, a w konsekwencji regulacji i zaleceń
prawnomiędzynarodowych, służących upodmiotowieniu nieletniego i podwyższeniu
gwarancji procesowych zarówno na etapie postępowania rozpoznawczego, jak
i postępowania wykonawczego”. Z uwagi na fakt, iż projekt ww. ustawy zawiera także
postanowienia dotyczące stosowania wobec nieletnich środków przymusu
bezpośredniego, zasadnym jest skorelowanie prac legislacyjnych nad nim oraz nad
projektowaną regulacją, tak aby zapewnić spójność systemową w tym zakresie. Z tych
samych względów w dalszych pracach nad projektem niniejszej ustawy należy także
wziąć pod uwagę, że aktualnie pracom w Sejmie podlega rządowy projekt ustawy
o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (druk nr 806), który
zmienia definicję „pracownika ochrony” w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie
osób i mienia, co ma wpływ na terminologię stosowaną w projekcie niniejszej ustawy.
Osobami uprawnionymi do stosowania środków przymusu bezpośredniego i broni
palnej są bowiem także pracownicy ochrony.
W projekcie przewidziano również, iż zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie
zasad bezpieczeństwa na pokładzie statku powietrznego w przypadku użycia broni
palnej lub środków przymusu bezpośredniego, wydane przed dniem wejścia w życie
projektowanej ustawy na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 stycznia
2013 r. w sprawie wnoszenia broni oraz materiałów wybuchowych na pokład statku
powietrznego przez uprawnionych żołnierzy i funkcjonariuszy (Dz. U. poz. 195),
wydane na podstawie art. 116 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze,
zachowają ważność na okres, na który zostały wydane, to znaczy na 5 lat.
W art. 81 projektu przewidziano przepisy dotyczące czasowego utrzymania w mocy
przepisów wykonawczych, które utracą moc na skutek zmiany upoważnienia
ustawowego do ich wydania, będących następstwem wejścia w życie projektowanej
ustawy.
46
Planowane wejście w życie ustawy przypada na dzień 5 czerwca 2013 r. Data ta jest
skorelowana z dniem utraty mocy obowiązujących przepisów.
Projekt ustawy nie podlega obowiązkowi notyfikacji zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 i z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
47
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowana regulacja
Projekt ustawy będzie oddziaływać na następujące podmioty:
1) uprawnionych do użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego
(śpb) lub broni palnej, tj.:
a) funkcjonariuszy lub żołnierzy: Policji, Straży Granicznej, ABW, CBA, BOR,
Służby Celnej, Służby Więziennej, Straży Ochrony Kolei, Straży Parku oraz
AW, SKW i SWW w zakresie ochrony własnych urządzeń oraz obszarów
i obiektów, a także przebywających w nich osób,
b) żołnierzy andarmerii Wojskowej lub wojskowych organów porządkowych,
c) inspektorów lub pracowników: Inspekcji Transportu Drogowego, Kontroli
Skarbowej,
d) strażników: Państwowej Straży Łowieckiej, Państwowej Straży Rybackiej,
Straży Gminnych (Miejskich), Straży Leśnej, Straży Marszałkowskiej,
e) pracowników ochrony posiadających licencję pracownika ochrony fizycznej,
wykonujących zadania ochrony w ramach wewnętrznej służby ochrony albo
na rzecz przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na prowadzenie działalności
gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia, o których mowa w ustawie
z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia,
f) pracowników: zakładów poprawczych, schronisk dla nieletnich,
młodzieżowych ośrodków wychowawczych, albo członków służby
porządkowej, o której mowa w rozdziale 4 ustawy z dnia 20 marca 2009 r.
o bezpieczeństwie imprez masowych.
2) przełożonych uprawnionych do użycia lub wykorzystania śpb lub broni palnej;
3) osoby, wobec których zostaną użyte lub wykorzystane śpb lub broń palna.
2. Konsultacje społeczne
Projektowana ustawa została zamieszczona, zgodnie z wymogami art. 5 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), w Biuletynie Informacji Publicznej na
48
stronach internetowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Ponadto projekt
zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji
w zakładce Rządowy proces legislacyjny, zgodnie z wymogami § 11a ust. 1 uchwały
nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.). W trybie ww. ustawy żaden podmiot nie zgłosił
uwag do projektu.
Projekt przekazano do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
Projektowana regulacja została przekazana do zaopiniowania:
1) Szefowi Kancelarii Sejmu RP;
2) Krajowej Radzie Komendantów Straży Miejskich i Gminnych;
3) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka;
4) Stowarzyszeniu Amnesty International;
5) Fundacji Panoptykon;
6) Polskiej Izbie Ochrony;
7) Polskiemu Związkowi Pracodawców „Ochrona”.
Ponadto projekt ustawy został zamieszczony na platformie konsultacyjnej
)
z dnia
w sprawie umieszczania cudzoziemca w pokoju izolacyjnym
Na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy z dnia … o środkach przymusu bezpośredniego
i broni palnej (Dz. U. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki, jakim powinien odpowiadać pokój izolacyjny;
2) budowę i wyposażenie pokoju izolacyjnego oraz warunki jego lokalizacji;
3) rodzaje dokumentów dotyczących umieszczenia cudzoziemca w pokoju izolacyjnym;
4) sposób
postępowania z dokumentacją dotyczącą cudzoziemca umieszczonego w pokoju
izolacyjnym;
5) organizację umieszczania cudzoziemca w pokoju izolacyjnym.
§ 2.
Pokój izolacyjny jest pomieszczeniem mieszkalnym wchodzącym w skład
strzeżonego ośrodka, o którym mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach
(Dz. U. z 2011 r. Nr 264, poz. 1573 i Nr 191, poz. 1133 oraz z 2012 r. poz. 589 i 769).
§ 3. Pokój izolacyjny odpowiada następującym warunkom:
1) tynki wykonane z zaprawy cementowo-wapiennej, malowane farbą klejową lub
emulsyjną, a od podłogi do wysokości 1,5 m malowane farbą olejną;
2) punkty
świetlne umieszczone na suficie oraz gniazda wtykowe zainstalowane
w niezbędnych miejscach;
3) podłoga trwała i zmywalna;
1) Minister
Spraw
Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 248, poz. 1491).
– 2 –
4) okna uchylne w grubości ściany muru o powierzchni w stosunku do powierzchni
podłogi nie mniejszej niż 1:8, zabezpieczone na zewnątrz kratą z prętów lub
płaskowników;
5) ogrzewanie
zapewniające temperaturę według norm określonych dla pomieszczeń
mieszkalnych;
6) wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna, z otworem wentylacyjnym, zapewniająca
półtorakrotną wymianę powietrza w ciągu godziny;
7)
łóżko jednoosobowe, szafki na rzeczy osobiste oraz stoły i taborety drewniane bez
ostrych krawędzi – przytwierdzone na stałe do podłogi;
8)
drzwi o solidnej konstrukcji z atestowanym zamkiem.
§ 4. 1. Pokój izolacyjny może być usytuowany w kontenerach.
2. Pokój izolacyjny, o którym mowa w ust. 1, odpowiada warunkom określonym w § 3.
§ 5. 1. Umieszczenie cudzoziemca w pokoju izolacyjnym dokumentuje się w notatce
służbowej.
2. Notatka służbową, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1) służbowe dane identyfikacyjne osoby podejmującej decyzję o umieszczeniu
cudzoziemca w pokoju izolacyjnym oraz kierownika strzeżonego ośrodka;
2)
czas na jaki cudzoziemiec został umieszczony w pokoju izolacyjnym;
3)
dane cudzoziemca, którego umieszczono w pokoju izolacyjnym, a w przypadku braku
możliwości ich uzyskania, podanie przyczyn, dla których odnotowanie tych danych nie
było możliwe;
4)
przyczyny umieszczenia cudzoziemca w pokoju izolacyjnym;
5) inne
ważne okoliczności zdarzenia, a w szczególności informacje o ostrzeżeniu
o możliwości zastosowania wobec cudzoziemca środka przymusu bezpośredniego
w postaci umieszczenia w pokoju izolacyjnym oraz rodzaju i zakresie udzielonej
pomocy medycznej;
6)
podpis osoby sporządzającej notatkę;
7)
uwagi i podpis kierownika strzeżonego ośrodka.
§ 6. Notatkę służbową, o której mowa w § 5 ust. 1, dołącza się do dokumentacji
dotyczącej umieszczenia cudzoziemca w strzeżonym ośrodku.
§ 7. Cudzoziemca zakłócającego bezpieczeństwo i porządek w strzeżonym ośrodku,
którego odizolowanie jest konieczne dla ochrony zdrowia lub życia osób przebywających
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1140
› Pobierz plik