eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo prasowe

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo prasowe

projekt dotyczy zastąpienia dotychczasowej sankcji karnej sankcją grzywny w przypadku zachowania polegającego na niedopełnieniu obowiązku rejestracji czasopisma, jak i w razie wydawania niezarejestrowanego dziennika; tym samym zmieniona zostanie kwalifikacja prawna czynu niedopełnienia rejestracji czasopisma (czyn ten nie będzie już występkiem lecz wykroczeniem). Projekt ustawy ma na celu dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego (SK 42/09)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1128
  • Data wpłynięcia: 2012-12-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo prasowe
  • data uchwalenia: 2013-05-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 771

1128


Druk nr 1128


Warszawa, 20 grudnia 2012 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Marszałek Senatu




Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Szanowna Pani Marszałek

Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt przekazać Pani Marszałek podjętą przez Senat na
24. posiedzeniu w dniu 20 grudnia 2012 r. uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy

- o zmianie ustawy - Prawo prasowe wraz z
projektem tej ustawy.

Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu
prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora
Andrzeja Matusiewicza do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym
projektem.


Z poważaniem

(-) Bogdan Borusewicz

U C H WA Ł A
S E N A T U R Z E C Z Y P O S P O L I T E J P O L S K I E J
z dnia 20 grudnia 2012 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo prasowe
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie
ustawy – Prawo prasowe.
Jednocześnie upoważnia senatora Andrzeja Matusiewicza do reprezentowania Senatu
w pracach nad projektem.



MARSZAŁEK SENATU



Bogdan BORUSEWICZ
projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo prasowe
Art. 1. W ustawie z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24,
z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
art. 45 otrzymuje brzmienie:
„Art. 45. Kto wydaje dziennik lub czasopismo bez rejestracji albo zawieszone
podlega karze grzywny.”;
2)
w art. 53 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Sprawy o przestępstwa określone w art. 43 i 44 podlegają rozpoznaniu przez
sąd okręgowy, a określone w art. 47–49a oraz o przestępstwa popełnione w prasie –
przez sąd rejonowy.
2. Minister Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Sądownictwa,
może wyznaczyć, w drodze rozporządzenia, sądy rejonowe właściwe do rozpoznawania
spraw o przestępstwa, o których mowa w art. 47–49a, oraz o przestępstwa popełnione
w prasie na obszarze właściwości danego sądu okręgowego, uwzględniając liczbę spraw
tego rodzaju i zakres obciążenia poszczególnych sądów rejonowych oraz potrzebę
zapewnienia racjonalnej organizacji sądownictwa, ekonomię postępowania sądowego,
a także konieczność zagwarantowania realizacji prawa obywatela do rozpoznania jego
sprawy w rozsądnym terminie.”;
3)
po art. 54b dodaje się art. 54c w brzmieniu:
„Art. 54c. Orzekanie w sprawach o czyny, o których mowa w art. 45, następuje na
podstawie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 34,
poz. 187, z 1990 r. Nr 29, poz. 173, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, z 1997 r. Nr 88,
poz. 554 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 90, poz. 999, z 2001 r. Nr 112, poz. 1198, z 2002 r. Nr 153,
poz. 1271, z 2004 r. Nr 111, poz. 1181, z 2005 r. Nr 39, poz. 377, z 2007 r. Nr 89, poz. 590, z 2010 r.
Nr 182, poz. 1228 i Nr 235, poz. 1551, z 2011 r. Nr 85, poz. 459, Nr 156, poz. 934, Nr 205, poz. 1204
i Nr 282, poz. 1660 oraz z 2012 r. poz. 1136.
UZASADNIENIE

1. Cel projektowanej ustawy
Projektowana ustawa o zmianie ustawy – Prawo prasowe ma na celu dostosowanie
systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego wydanego w dniu 14 grudnia 2011 r.
(sygn. akt SK 42/09), stwierdzającego niezgodność normy wywodzonej z art. 45, art. 7 ust. 2
pkt 1 i 3 oraz art. 20 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe
(Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.; dalej jako Prawo prasowe) z art. 31 ust. 3 w związku
z art. 54 ust. 1 Konstytucji.
Sentencja orzeczenia została opublikowana w: Dz. U. z dnia 28 grudnia 2011 r. Nr 282,
poz. 1660. Pełny tekst wyroku, wraz z uzasadnieniem, ukazał się w OTK Z.U. Nr 10A,
poz. 118.

2. Przedmiot i istota rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego
Trybunał orzekł, że art. 45 w związku z art. 7 ust. 2 pkt 1 i pkt 3 oraz w związku z art. 20
ust. 1 zdanie pierwsze Prawa prasowego, w zakresie dotyczącym czasopism drukowanych,
narusza gwarancje konstytucyjne związane z wolnością wyrażania poglądów, pozyskiwania
i rozpowszechniania informacji (art. 54 ust. 1 Konstytucji) oraz warunkami dopuszczalności
ewentualnych ograniczeń wyżej wymienionych swobód (art. 31 ust. 3 Konstytucji).
W myśl zakwestionowanego art. 45 Prawa prasowego, osoba, która wydaje dziennik
lub czasopismo bez rejestracji bądź zawieszone – podlega grzywnie albo karze ograniczenia
wolności. Normę karną dekodowaną z tego artykułu dopełniają pozostałe przepisy powołane w
sentencji wyroku, w tym art. 20 ust. 1, który to w zdaniu pierwszym stanowi, że wydawanie
dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w sądzie wojewódzkim (obecnie okręgowym)
właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy, zwanym dalej „organem rejestracyjnym”.
Z kolei w art. 7 ust. 2 pkt 1 i 3 Prawa prasowego zdefiniowane zostały pojęcia prasy oraz
czasopisma. Zgodnie z ich treścią, prasa oznacza przede wszystkim publikacje periodyczne,
które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku,
opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, w szczególności: dzienniki
i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe
i telewizyjne oraz kroniki filmowe. Poza tym za prasę uważa się również wszelkie istniejące
i powstające wskutek postępu technicznego środki masowego przekazu, upowszechniające
publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania.

2

Przykładowo ustawa wymienia w tym miejscu rozgłośnie oraz tele- i radiowęzły zakładowe.
Ponadto terminem „prasa” – aczkolwiek w nieco innym znaczeniu – określa się zespoły ludzi
oraz poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską. Natomiast pod pojęciem
czasopisma kryje się druk periodyczny ukazujący się nie częściej niż raz w tygodniu, ale też nie
rzadziej niż raz w roku. Art. 7 ust. 2 pkt 3 Prawa prasowego nakazuje także odpowiednie
stosowanie definicji czasopisma do przekazu za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu,
innego niż dziennik, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 (według tego ostatniego przepisu
dziennikiem jest ogólnoinformacyjny druk periodyczny lub przekaz za pomocą dźwięku oraz
dźwięku i obrazu, ukazujący się częściej niż raz w tygodniu).
Ze względu na zakres kognicji sądu konstytucyjnego wyrok z dnia 14 grudnia 2011 r.
dotyczył jednak wyłącznie czasopism drukowanych, tj. periodyków mających postać papierową,
nie tworzących zamkniętej i jednorodnej całości, ukazujących się co najwyżej raz w tygodniu,
choć przynajmniej raz do roku.
Odnosząc się do zarzutów sformułowanych pod adresem art. 45 Prawa prasowego
i wskazanych w tym kontekście wzorców konstytucyjnych, Trybunał przypomniał, że wolność
słowa, bo tak na ogół tytułuje się pierwszą z gwarancji poręczonych na mocy art. 54
ust. 1 Konstytucji, jest jednym z fundamentów społeczeństwa demokratycznego, warunkiem
jego rozwoju i samorealizacji jednostek. Swoboda wypowiedzi nie ogranicza się przy tym do
informacji i poglądów, które są odbierane przychylnie albo postrzegane jako nieszkodliwe
lub obojętne. „Rolą dziennikarzy jest rozpowszechnianie informacji i idei dotyczących spraw
będących przedmiotem publicznego zainteresowania i mających publiczne znaczenie. Pozostaje
to w ścisłym związku z prawem opinii publicznej do otrzymywania informacji.”
Z kolei przyjęty w ustawie tryb rejestracyjny jest odmianą szeroko pojętego systemu
zgłoszeniowego. „Z całą pewnością nie mieści się w modelu koncesjonowania prasy oraz nie
ma nic wspólnego z cenzurą prewencyjną, które to rozwiązania prawne są zakazane przez
art. 54 ust. 2 Konstytucji. (…) Wolność prasy nie wymaga więc żadnej decyzji władzy
publicznej;
wynika ona z
domniemania wolności jednostki w społeczeństwie
demokratycznym. System rejestracyjny jest bliski «czystemu» systemowi zgłoszeniowemu
i opozycyjny wobec systemu koncesyjnego (prewencyjnego) wymagającego uprzedniego
zezwolenia władzy, mającego charakter konstytutywny. Podobnie jednak jak w systemie
koncesyjnym, jednostka jest tu związana pewną procedurą, określoną przez władzę publiczną.
Chodzi o uprzedzenie władzy o decyzji prowadzenia przedsięwzięcia, na warunkach
dotyczących formy i niekiedy okresu, przewidzianych przez ustawę. Różnica w porównaniu
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: