eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo prasowe

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo prasowe

projekt dotyczy zastąpienia dotychczasowej sankcji karnej sankcją grzywny w przypadku zachowania polegającego na niedopełnieniu obowiązku rejestracji czasopisma, jak i w razie wydawania niezarejestrowanego dziennika; tym samym zmieniona zostanie kwalifikacja prawna czynu niedopełnienia rejestracji czasopisma (czyn ten nie będzie już występkiem lecz wykroczeniem). Projekt ustawy ma na celu dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego (SK 42/09)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1128
  • Data wpłynięcia: 2012-12-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo prasowe
  • data uchwalenia: 2013-05-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 771

1128


8


6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


Warszawa, 7 stycznia 2013 r.

BAS–WAPEiM–3421/12


Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo prasowe
(przedstawiciel wnioskodawcy: senator Andrzej Antoni Matusiewicz)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2012 r. poz. 32, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:


I.
Przedmiot projektu ustawy
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo prasowe przewiduje
złagodzenie sankcji za wydawanie dziennika lub czasopisma bez rejestracji albo
zawieszonego. Zamiast obecnego zagrożenia karą grzywny lub ograniczenia
wolności, projekt przewiduje wyłącznie karę grzywny orzekaną w trybie
przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w
sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 848, ze zm.). Ponadto,
projekt przewiduje dostosowanie przepisu o właściwości sądów w sprawach o
przestępstwa prasowe do obecnej organizacji systemu sądownictwa oraz
dodanie wytycznych do ustawowego upoważnienia Ministra Sprawiedliwości do
wydania rozporządzenia wprowadzającego odstępstwa od przepisu o
właściwości sądów.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem

Przedmiot projektu ustawy jest objęty zakresem postanowień dyrektywy
2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r.
dotyczącej usług na rynku wewnętrznym (Dz. Urz. UE L 376 z 27.12.2006 r., s.
36; dalej: dyrektywa).


III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Działalność wydawniczą w zakresie wydawania dzienników lub
czasopism należy uznać za prowadzenie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4
pkt 5 dyrektywy. Podlega ona zatem reżimowi określonemu w dyrektywie.
Przepis art. 20 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U.
Nr 5, poz. 24, ze zm.), przewidujący obowiązek sądowej rejestracji dziennika
lub czasopisma, stanowi system zezwoleń w rozumieniu art. 4 pkt 6 dyrektywy.
System ten spełnia wymogi określone w art. 9 i art. 10 dyrektywy, gdyż jest
niedyskryminacyjny, konieczny i proporcjonalny. Przewidziane w projekcie
ustawy sankcje za wydawanie dziennika lub czasopisma bez rejestracji albo
zawieszonego stanowią element tego systemu zezwoleń. Kwestie ich
wprowadzenia oraz ich wysokości nie są regulowane w dyrektywie i są
pozostawione do kompetencji państw członkowskich, które taki system
zezwoleń w swoim prawie przewidują.
W konsekwencji należy uznać, że projekt – w zakresie sankcji za
wydawanie dziennika lub czasopisma bez rejestracji albo zawieszonego – nie
jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Kwestia właściwości sądów nie jest regulowana prawem Unii
Europejskiej.

IV. Konkluzje

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo prasowe:
• w zakresie sankcji za wydawanie dziennika lub czasopisma bez rejestracji
albo zawieszonego – nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej,
• w zakresie właściwości sądów w sprawach o przestępstwa prasowe – nie
jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych








Zbigniew Wrona





2

Warszawa, 7 stycznia 2013 r.
BAS-WAPEiM-3422/12

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia w sprawie stwierdzenia, czy senacki projekt ustawy o zmianie
ustawy – Prawo prasowe (przedstawiciel wnioskodawcy: senator Andrzej
Antoni Matusiewicz) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu


Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo prasowe przewiduje
złagodzenie sankcji za wydawanie dziennika lub czasopisma bez rejestracji albo
zawieszonego. Zamiast obecnego zagrożenia karą grzywny lub ograniczenia
wolności, projekt przewiduje wyłącznie karę grzywny orzekaną w trybie
przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w
sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 848, ze zm.). Ponadto,
projekt przewiduje dostosowanie przepisu o właściwości sądów w sprawach o
przestępstwa prasowe do obecnej organizacji systemu sądownictwa oraz
dodanie wytycznych do ustawowego upoważnienia Ministra Sprawiedliwości do
wydania rozporządzenia wprowadzającego odstępstwa od przepisu o
właściwości sądów
Projekt zawiera przepisy objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt nie ma na celu wykonania prawa Unii Europejskiej.
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo prasowe nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
regulaminu Sejmu.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Zbigniew Wrona

strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: