eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych

projekt dotyczy umożliwienia ludziom różnych wierzeń i przekonań światopoglądowych realizację w szerszym zakresie form uczczenia pamięci zmarłych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1112
  • Data wpłynięcia: 2012-06-19
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 39 dnia 10-05-2013

1112

minister właściwy do spraw zdrowia winien określić szczegółowy zasady, zwłaszcza formę,
prowadzenia ewidencji osób przechowujących prochy zmarłych w miejscach swego
zamieszkania. Powinna być to obowiązkiem właściwych powiatowych inspektorów
sanitarnych. Ewidencja powinna być prowadzona w formie elektronicznej oraz tradycyjnych
dokumentów. Powinna zawierać dane dotyczące m.in. imienia, nazwiska, numeru PESEL,
serii i numeru dokumentu tożsamości, adresu miejsca zamieszkania osoby uprawnionej,
stopnia jej osobistej więzi ze zmarły, zgodnie z pożarkiem określonym art. 8 nowelizowanej
ustawy. W ewidencji należy również uwzględnić dane osobowe dotyczące osoby zmarłej,
której prochy są przechowywane przez osobę bliską, dane dotyczące miejsca i czasu jej
śmierci oraz dane dotyczące miejsca złożenia urny z prochami. Takie same dane powinny
znaleźć się w oświadczeniu osoby uprawnionej zamierzającej przyjąć na przechowanie urnę z
prochami. Urny służące do przechowywania prochów powinny być wykonane z materiałów
trwałych, zapewniających izolację od środowiska zewnętrznego, np. stal nierdzewna, kamień,
i być zamknięte w sposób trwały, w szczególności przez zalutowanie wieka itp.
Konieczne
jest
także określenie przez ministra właściwego do spraw zdrowia
standardów, jakim winny odpowiadać tzw. pola pamięci. Winny one znajdować się wyłącznie
na cmentarzach. Powinny być wyraźnie wydzielone w celu zapobieżenia ich sprofanowaniu.
Część pól pamięci może być wyodrębniona do rozsypania prochów osób, oznaczonych co do
tożsamości. Część - mogą to być obszary służące do rozsypania prochów różnych zmarłych w
jednym miejscu. W założeniach powinny być to tereny zielone, pozbawione nagrobków,
katakumb, kolumbariów. Należy zatem znowelizować rozporządzenie Ministra Infrastruktury
z 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca
służące do pochówku zwłok i szczątków (Dz. U. Nr 48, poz. 284). W tym akcie należy także
uchylić §2 jako zawierający definicje legalne, które mają zostać według projektu
zamieszczone w ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
Konieczna
będzie nowelizacja rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2011
r. (Dz. U. Nr 153, poz. 1783 z późn. zm.) w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami
ludzkimi. Znowelizowane rozporządzenie powinno uwzględnić możliwość rozsypania
skremowanych prochów ludzkich na polach pamięci oraz możliwość przechowywania
prochów przez osobę najbliższą w jej miejscu zamieszkania.
Konieczne
będzie również znowelizowanie rozporządzenia Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z 1 sierpnia 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji
grobów (Dz. U. Nr 90, poz. 1013 z późn. zm.), aby uwzględnić możliwość rozsypania
prochów zmarłego na polach pamięci.

Zaostrzenie sankcji karnej przewidzianej w art. 18 ustawy o cmentarzach i chowaniu
zmarłych ma na celu zapewnienie realnej egzekucji wymogów sformułowanych w
znowelizowanej ustawie. Naruszenia przepisów niniejszej ustawy winny stanowić
przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego. Nowelizacja zmierza ponadto do
skorelowania wysokości zagrożenia sankcją karną z tytułu naruszenia przepisów rzeczonej
ustawy z postanowieniami rozdziału XXIV Kodeksu karnego, obejmującego przestępstwa
przeciwko wolności sumienia i wyznania oraz z art. 262 § 1 Kk, który kryminalizuje
znieważenie zwłok lub prochów ludzkich oraz miejsca spoczynku zmarłego.

Zmiana proponowana w art. 20 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych,
polegająca na dodaniu w ust. 1 pkt. 5 wynika z wprowadzenia możliwości rozsypywania
prochów zmarłych na polach pamięci, a zatem z konieczności szczegółowego określenia
wymogów, jakie powinny spełniać wspomniane tereny.

Uchwalenie projektu jako ustawy nie spowoduje wzrostu wydatków budżetu państwa
ani uszczuplenia dochodów budżetowych.
Projekt
nie
był poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust 3 zdanie drugie
Regulaminu Sejmu.
Wnioskodawcy
oświadczają, że projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej (art.
34 ust 2 pkt 7 Regulaminu Sejmu).



Warszawa, 25 czerwca 2012 r.
BAS-WAPEiM-1609/12



Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Marek Balt)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy

Projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r.
o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2011 r. Nr 118, poz. 687 i Nr 144,
poz. 853). Zmiana dotyczy m.in. określenia przedmiotu ustawy, zamieszczenia
definicji legalnych, ustalenia osób mających prawo do pochówku oraz osób,
którym przysługuje prawo do pochowania zwłok lub prochów ludzkich albo
przechowywania urny z prochami, określenia sposobu pochowania zwłok
i szczątków ludzkich, w tym możliwości pochowania prochów przez ich
rozsypanie na polach pamięci lub zatopienie w morzu, ustanowienia zasad
i trybu przechowywania prochów osoby zmarłej w miejscu zamieszkania osoby
uprawnionej, wprowadzenia zakazu otwierania trumny lub urny po ich
zamknięciu, a także określenia odpowiedzialności karnej za naruszenie
przepisów ustawy i rozporządzeń wydanych na jej podstawie.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie trzech miesięcy od
dnia ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.

4. Konkluzja

Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu
zmarłych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona


2

Warszawa, 25 czerwca 2012 r.
BAS-WAPEiM-1610/12

Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu –
czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu
zmarłych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Marek Balt) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej

Projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r.
o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2011 r. Nr 118, poz. 687 i Nr 144,
poz. 853). Zmiana dotyczy m.in. określenia przedmiotu ustawy, zamieszczenia
definicji legalnych, ustalenia osób mających prawo do pochówku oraz osób,
którym przysługuje prawo do pochowania zwłok lub prochów ludzkich albo
przechowywania urny z prochami, określenia sposobu pochowania zwłok
i szczątków ludzkich, w tym możliwości pochowania prochów przez ich
rozsypanie na polach pamięci lub zatopienie w morzu, ustanowienia zasad
i trybu przechowywania prochów osoby zmarłej w miejscu zamieszkania osoby
uprawnionej, wprowadzenia zakazu otwierania trumny lub urny po ich
zamknięciu, a także określenia odpowiedzialności karnej za naruszenie
przepisów ustawy i rozporządzeń wydanych na jej podstawie.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych
nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.


Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: