eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych

projekt dotyczy obniżenia minimalnej wysokości kapitału zakładowego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z 5.000 zł do 1 zł

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1079
  • Data wpłynięcia: 2012-11-27
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 34 dnia 22-02-2013

1079


Druk nr 1079

Warszawa, 27 listopada 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja






Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy - Kodeks spółek
handlowych.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jacka Najdera.

(-) Maciej
Banaszak;
(-) Piotr
Paweł Bauć; (-) Robert Biedroń;
(-) Bartłomiej Bodio; (-) Jerzy Borkowski; (-) Artur Bramora; (-) Jan
Cedzyński; (-) Piotr Chmielowski; (-) Artur Dębski; (-) Marek Domaracki;
(-) Dariusz Cezar Dziadzio; (-) Wincenty Elsner; (-) Łukasz Gibała;
(-) Artur Górczyński; (-) Anna Grodzka; (-) Michał Kabaciński; (-) Adam
Kępiński; (-) Witold Klepacz; (-) Krzysztof Kłosowski; (-) Henryk Kmiecik;
(-) Sławomir Kopyciński; (-) Roman Kotliński; (-) Łukasz Krupa; (-) Jacek
Kwiatkowski;
(-) Andrzej
Lewandowski;
(-) Tomasz
Makowski;
(-) Małgorzata Marcinkiewicz; (-) Maciej Mroczek; (-) Jacek Najder;
(-) Wanda Nowicka; (-) Michał Tomasz Pacholski;
(-)


Janusz Palikot;
(-) Wojciech Penkalski; (-) Andrzej Piątak; (-) Zofia Popiołek; (-) Marek
Poznański; (-) Andrzej Rozenek; (-) Adam Rybakowicz; (-) Armand Kamil
Ryfiński; (-) Paweł Sajak; (-) Halina Szymiec-Raczyńska; (-) Maciej
Wydrzyński.


PROJEKT

U S T A W A
z dnia ………………… 2012 r.

o zmianie ustawy Kodeks spółek handlowych

Art. 1. W ustawie z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.
U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 154 § 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. Kapitał zakładowy spółki powinien wynosić co najmniej 1 złoty."

2) w art. 154 § 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Wartość nominalna udziału nie może być niższa niż 1 grosz."

3) w art. 181 § 2 otrzymuje brzmienie:

„§ 2. W wyniku podziału nie mogą powstać udziały niższe niż 1 grosz.”

4) w art. 242 § 2 otrzymuje brzmienie:

„§ 2. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, na każdy 1 grosz
wartości nominalnej udziału o nierównej wysokości przypada jeden
głos.”

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.


U Z A S A D N I E N I E
1. Cele
projektu.
Celem niniejszego projektu jest ułatwienie w korzystaniu z formy spółki
kapitałowej – spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, poprzez rezygnację
z podwyższonych wymagań dotyczących wysokości jej kapitału zakładowego i
ustalenie go na poziomie symbolicznej złotówki. Uchwalenie niniejszej
nowelizacji spowoduje, że wymóg zgromadzenia funduszy na kapitał zakładowy
nie będzie żadną barierą do powołania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

2.
Rzeczywisty stan w dziedzinie stanowiącej przedmiot regulacji.
Obecnie w Polsce, zgodnie z art. 154 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. –
Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), kapitał
zakładowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie może być mniejszy niż
5000 złotych. Oznacza to, iż chcąc utworzyć spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością, jej wspólnicy muszą dysponować majątkiem co najmniej w
tej wysokości i wnieść go do spółki jako wkład na pokrycie ich udziałów.

Przepisy prawa unijnego wymagają, aby w celu zarejestrowania spółki
akcyjnej lub uzyskania przez nią zezwolenia na rozpoczęcie działalności prawo
państw członkowskich przewidywało, że subskrybowany kapitał minimalny nie
może być ustalony w wysokości mniejszej niż 25 000 euro. W odniesieniu do
wysokości kapitału zakładowego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością,
brak jest takiego rygoru – przepisy wspólnotowe nie regulują tego zagadnienia.
Z kolei, w ostatnich latach, w krajach UE, następuje odejście od tradycyjnego
przydawania kapitałowi zakładowemu funkcji gwarancyjnej, gdyż ustalenie go
w określonej wysokości niewiele mówi o wypłacalności spółki – jest przecież
tylko deklaracją w umowie spółki, która niekoniecznie musi świadczyć o
rzeczywistej wartości jej majątku. W Polsce do takiego uszczuplenia kapitału
zakładowego dochodzi nader często, gdyż bieżące koszty funkcjonowania spółki
(np. wynagrodzenia za pracę pracowników) mogą, i często są, regulowane z
wkładów wniesionych na jego pokrycie. Dlatego, w wielu państwach UE
obserwuje się sukcesywne obniżanie wymagań dotyczących kapitału
zakładowego w odpowiednikach naszej spółki z
ograniczoną
Strona | 1

odpowiedzialnością, a w niektórych całkowicie odstąpiono już od stawiania
wspólnikom jakichkolwiek wymagań w tym zakresie albo poprzez ustalenie
wysokości minimalnego kapitału zakładowego na symbolicznym poziomie 1
euro (Niemcy, Francja) albo poprzez zezwolenie na jedynie jego deklarowanie i
ustanowienie zasady, że nie musi on być w ogóle wpłacony (Anglia).

3. Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem
prawnym.
Proponuje się więc, wzorem w/w krajów UE, de facto znieść jakiekolwiek
wymagania dotyczące utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w
zakresie kapitału zakładowego. Niniejszy projekt zakłada bowiem obniżenie
jego minimalnej wysokości z kwoty 5000 zł do kwoty 1 złotego.

Zmiana taka pociąga za sobą konieczność korekty innych jeszcze
przepisów. I tak, nowelizacja niniejsza obniża minimalną wartość nominalną
udziału do wysokości jednego grosza, a więc wartości jaką musi mieć obecnie
jedna akcja spółki akcyjnej. Ta graniczna wartość, co oczywiste, będzie także
obejmować nowe udziały powstałe w wyniku podziału. Zmiany wymagał także
przepis ustanawiający standardowy przelicznik wartości udziału na głosy.

4.
Przewidywane skutki prawne, gospodarcze i społeczne projektu.
Zaproponowana wysokość kapitału zakładowego przede wszystkim ułatwi
zakładanie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością wspólnikom, dla których
zgromadzenie kwoty 5000 zł mogłoby stanowić pewien problem. Zwiększy to
więc liczbę spółek kapitałowych w obrocie gospodarczym. Ponadto, spowoduje
„przechodzenie” na tę formę działalności gospodarczej przedsiębiorców już
funkcjonujących na polskim rynku. To z kolei będzie się odbywać tylko i
wyłącznie z korzyścią dla państwa, a to ze względu na wymagania jakie
przepisy stawiają spółkom kapitałowym w zakresie ich przejrzystości,
w szczególności – podatkowej. Będzie to także kolejny, niewielki krok
w usuwaniu zbędnych barier krępujących przedsiębiorców, którym winno się
pozostawiać maksimum swobody w zakresie prowadzonych przez nich
przedsięwzięć gospodarczych. Pozwoli to także, usunąć swego rodzaju fikcję,
która polega na tym, że obecnie dla części przedsiębiorców, przywiązanych do
Strona | 2

tradycyjnego, gwarancyjnego postrzegania funkcji kapitału zakładowego,
posługiwanie się przez ich kontrahentów oznaczeniem „z o.o.” w firmie spółki,
jest sygnałem, że jej wspólnicy dysponują majątkiem o znaczącej wartości i nie
będzie problemu z wypłacalnością należącej do nich spółki, a tym samym że
forma spółki z ograniczoną odpowiedzialnością świadczy o rzetelności jej
wspólników. A przecież kapitał to tylko zadeklarowana wartość, która może się
nijak mieć do rzeczywistego majątku spółki. Rozpowszechnienie informacji, że
wystarczy symboliczna 1 złotówka aby utworzyć spółkę z o.o., z pewnością
przyczyni się do zlikwidowania tego mylnego poglądu.

5.
Przewidywane skutki finansowe projektu.
Projekt nie powoduje obciążeń dla budżetu państwa.

6. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ogólne regulacje dotyczące funkcjonowania części spółek z ograniczoną
odpowiedzialnością zawarte są w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady
2009/102/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie prawa spółek, dotycząca
jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością
(Dz. U. L 258 z 1.10.2009). Przepisy tej dyrektywy nie tworzą jednak żadnych
limitów w odniesieniu do minimalnej wysokości kapitału zakładowego spółki.
Tym samym niniejszy projekt ustawy należy uznać za zgodny z prawem Unii
Europejskiej.

Strona | 3

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: