Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych
projekt dotyczy obniżenia minimalnej wysokości kapitału zakładowego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z 5.000 zł do 1 zł
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1079
- Data wpłynięcia: 2012-11-27
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 34 dnia 22-02-2013
1079
Warszawa, 10 grudnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-3169/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Jacek Najder)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32 i 819)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę art. 154 § 1 i 2, art. 181 § 2 i art. 242 § 2
ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U.
Nr 94, poz. 1037, ze zmianami). Zmiana art. 154 § 1 Kodeksu spółek
handlowych zakłada obniżenie obligatoryjnej minimalnej wysokości kapitału
zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z 5.000 złotych do
1 złotego. W konsekwencji ma być także obniżona z 50 złotych do 1 grosza
minimalna wartość nominalna udziału w spółce z o.o. (także w odniesieniu do
udziałów powstałych w wyniku podziału). W przypadku udziałów o nierównej
wysokości projekt zakłada, że na każdy 1 grosz (obecnie: każde 10 złotych)
wartości nominalnej takiego udziału będzie przypadał jeden głos.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Ze względu na przedmiot projektu można wskazać dyrektywę
2009/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 września 2009 r.
w sprawie koordynacji gwarancji, jakie są wymagane w państwach
członkowskich od spółek w rozumieniu art. 48 akapit drugi Traktatu, w celu
uzyskania ich równoważności, dla zapewnienia ochrony interesów zarówno
wspólników, jak i osób trzecich (Dz. Urz. UE L 258 z 1.10.2009 r., str. 11,
oraz L 156 z 16.6.2012 r., str. 1) oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego
i Rady 2009/102/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie prawa spółek,
dotyczącą jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (Dz. Urz.
UE L 258 z 1.10.2009 r., str. 20). Dyrektywy unijne zawierają środki
koordynujące przepisy prawa krajowego dotyczące jawności, ważności
zobowiązań m.in. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz nieważności
tych zobowiązań i mają przede wszystkim na celu zapewnienie ochrony
interesów osób trzecich. Przepisy prawa UE nie przewidują w odniesieniu do
spółek z o.o. wymogu posiadania przez spółki z o.o. minimalnego kapitału
zakładowego.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek
handlowych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
1 Wymóg posiadania minimalnego kapitału zakładowego obowiązuje natomiast w prawie UE
w odniesieniu do spółki europejskiej (subskrybowany kapitał akcyjny spółki nie niższy niż
120 000 EUR), spółdzielni europejskiej (kapitał subskrybowany spółdzielni europejskiej
wynosi co najmniej 30 000 EUR) oraz spółki akcyjnej (subskrybowany kapitał minimalny co
najmniej 25 000 EUR). Zob. odpowiednio art. 4 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr
2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz.
WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, ze zmianami; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 6,
t. 4, str. 251), art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1435/2003 z dnia 22 lipca 2003 r.
w sprawie statutu spółdzielni europejskiej (SCE) (Dz. Urz. UE L 207 z 18.8.2003, str. 1, oraz
L 49 z 17.2.2007 r., str. 35; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 17, t. 1, str. 280)
oraz art. 6 Drugiej Dyrektywy Rady 77/91/EWG z dnia 13 grudnia 1976 r. w sprawie
koordynacji gwarancji, jakie są wymagane w państwach członkowskich od spółek w rozumieniu
art. 58 akapit drugi Traktatu, w celu uzyskania ich równoważności, dla ochrony interesów
zarówno wspólników, jak i osób trzecich w zakresie tworzenia spółki akcyjnej, jak również
utrzymania i zmian jej kapitału (Dz. Urz. WE L 26 z 31.1.1977 r., str. 1, ze zmianami; Dz.
Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 17, t. 1, str. 8 i 126).
2
Warszawa, 10 grudnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-3170/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu
– czy poselski ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Jacek Najder) jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt przewiduje zmianę art. 154 § 1 i 2, art. 181 § 2 i art. 242 § 2
ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U.
Nr 94, poz. 1037, ze zmianami). Zmiana art. 154 § 1 Kodeksu spółek
handlowych zakłada obniżenie obligatoryjnej minimalnej wysokości kapitału
zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z 5.000 złotych do
1 złotego. W konsekwencji ma być także obniżona z 50 złotych do 1 grosza
minimalna wartość nominalna udziału w spółce z o.o. (także w odniesieniu do
udziałów powstałych w wyniku podziału). W przypadku udziałów o nierównej
wysokości projekt zakłada, że na każdy 1 grosz (obecnie: każde 10 złotych)
wartości nominalnej takiego udziału będzie przypadał jeden głos.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1079
› Pobierz plik