Rządowy projekt ustawy o udziale zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników we wspólnych operacjach lub wspólnych działaniach ratowniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Rządowy projekt ustawy o udziale zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników we wspólnych operacjach lub wspólnych działaniach ratowniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1066
- Data wpłynięcia: 2013-01-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o udziale zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników we wspólnych operacjach lub wspólnych działaniach ratowniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 295
1066
powinni podlegać – w takim samym zakresie jak funkcjonariusze Policji, na
zasadzie wzajemności takim samym regulacjom dotyczącym opłat pobieranych
za korzystanie z dróg publicznych określonych w ustawie z dnia
27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu
Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.), ustawie z dnia
20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137)
oraz ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r.
Nr 19, poz. 115, z późn. zm.).
Z uwagi na fakt, że niemożliwe jest określenie liczby wspólnych operacji lub
wspólnych działań ratowniczych, które będą prowadzone na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz z uwagi na ich incydentalny charakter, nie jest
możliwe oszacowanie ewentualnych kosztów wynikających z przepisów
dotyczących świadczeń zdrowotnych, korzystania z dróg publicznych
i autostrad, jak również z ulg za przejazdy transportem publicznym.
Dotychczasowe koszty związane z prowadzeniem współpracy w ramach
wspólnych operacji z udziałem zagranicznych funkcjonariuszy lub
pracowników wyniosły około 537 000,00 zł.
Koszty poszczególnych służb objętych zakresem niniejszej regulacji
przedstawiają się następująco:
Odnośnie do Policji:
Należy zauważyć, iż jednostki przygraniczne Policji prowadziły na podstawie
umów międzynarodowych wspólne operacje w kształcie zbliżonym
w planowanej regulacji. Działania te polegały przede wszystkim na realizacji
wspólnych patroli, pościgów transgranicznych, obserwacji transgranicznych,
zabezpieczania imprez masowych, a także organizacji i realizacji wspólnych
ćwiczeń. Wydatki na te cele kształtowały się w 2009 r. w wysokości około
136 000,00 zł. Z uwagi na fakt, iż obowiązujące w Policji zasady
sprawozdawczości nie przewidują wyodrębniania w klasyfikacji wydatków
budżetowych pozycji takich jak wspólne operacje, czy też ich poszczególne
rodzaje, wyliczenia te należy traktować orientacyjnie. Ponadto wskazane
14
koszty obejmują zarówno działania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
jak i poza jego granicami. Z uwagi na ułatwienia w organizacji i realizacji
wspólnych operacji jakie wiążą się z wejściem w życie projektowanej regulacji
należy spodziewać się zwiększenia tej kwoty w zakresie, w jakim będzie to
możliwe w ramach środków budżetowych przekazanych na funkcjonowanie
Policji.
Odnośnie do Straży Granicznej:
Mimo, iż przepisy dotyczące sprawozdawczości w Straży Granicznej również
nie przewidują wyodrębnienia w klasyfikacji wydatków budżetowych pozycji
dotyczących wspólnych operacji i wspólnych działań ratowniczych to wydatki
poniesione w 2009 r. przez Straż Graniczną, na cele jakie mogą pozostawać
w
obszarze projektowanej regulacji, oszacowano na kwotę około
120 000,00 zł. Kwotę tę oparto na kalkulacji wydatków dokonanych przez
poszczególne jednostki organizacyjne Straży Granicznej na realizację
wspólnych patroli, pościgów transgranicznych, obserwacji transgranicznych,
zabezpieczenia imprez masowych, organizację i przedsięwzięcie wspólnych
ćwiczeń i szkoleń.
Odnośnie do Państwowej Straży Pożarnej:
Funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej również uczestniczyli
w działaniach w kształcie zbliżonym w planowanej regulacji. Miarodajnym
źródłem informacji o ewentualnych kosztach wejścia w życie projektowanej
ustawy mogą być ostatnio odbyte ćwiczenia INSARAG, czyli „Ćwiczenia
certyfikujące polską ciężką grupę poszukiwawczo-ratowniczą „IEC 2009”
przez ekspertów Międzynarodowej Grupy Doradczej ds. Poszukiwania
i Ratownictwa”.
Koszty ćwiczeń wyniosły około 156 000,00 zł, w tym: 24 000,00 zł na zakup
paliwa, 21 000,00 zł na zakup środków pozoracji, 5 400,00 zł na zakup
środków żywności, 3 800,00 zł na zakup leków, 18 700,00 zł na zakup usług
naprawy, 46 000,00 zł na zakup żywienia zbiorowego, 5 800,00 zł na zakup
usług komunalnych, 29 600,00 zł na zakup innych usług.
15
Odnośnie do Biura Ochrony Rządu:
W celu oszacowania kosztów współdziałania funkcjonariuszy Biura Ochrony
Rządu z funkcjonariuszami innych krajów, w trakcie operacji na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej, przyjęto przeciętne koszty operacji przypadające na
jednego funkcjonariusza BOR na dobę tj. ok. 500,00 zł. Zatem szacuje się, że
dla 25 funkcjonariuszy biorących udział we wspólnej operacji przez 10 dni
szacunkowy koszt wyniesie ok. 125 000,00 zł.
Odnośnie do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
W celu oszacowania kosztów współdziałania funkcjonariuszy Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego z funkcjonariuszami innych krajów, w trakcie
operacji na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, przyjęto przeciętne koszty
operacji przypadające na jednego funkcjonariusza ABW na dobę na poziomie
ok. 500,00 zł. Zatem szacuje się, że dla 25 funkcjonariuszy biorących udział
we wspólnej operacji prze 10 dni szacunkowy koszt wyniesie
ok. 125 000,00 zł.
Koszty ewentualnych wspólnych operacji lub wspólnych działań ratowniczych
będą finansowane ze środków pozostających w danym roku w dyspozycji
właściwych dysponentów części budżetu państwa. Wejście w życie
projektowanej ustawy nie będzie stanowiło podstawy do ubiegania się
o dodatkowe środki z budżetu państwa na ten cel.
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Projektowana ustawa nie będzie wywierać wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
5. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Projektowana ustawa nie będzie wywierać wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie wywierać wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
16
12/40rch
TABELARYCZNE ZESTAWIENIE PRZEPISÓW PRAWA UE, KTÓRYCH WDRO ENIE JEST CELEM
PROJEKTU USTAWY O UDZIALE ZAGRANICZNYCH FUNKCJONARIUSZY LUB PRACOWNIKÓW WE
WSPÓLNYCH OPERACJACH LUB WSPÓLNYCH DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH NA TERYTORIUM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Projekt ustawy o udziale zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników we wspólnych operacjach
Przepisy:
lub wspólnych działaniach ratowniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
1)Decyzji Rady
2008/615/WSiSW
z dnia 23 czerwca 2008 r.
w sprawie intensyfikacji
współpracy
transgranicznej,
szczególnie
w zwalczaniu terroryzmu
i przestępczości
transgranicznej,
zwanej dalej „DECYZJĄ
RADY
2008/615/WSiSW”;
2) Decyzji Rady
2008/616/WSiSW
z dnia 23 czerwca 2008 r.
w sprawie wdro enia
decyzji 2008/615/WSiSW
w sprawie intensyfikacji
współpracy
transgranicznej,
szczególnie w zwalczaniu
terroryzmu
i przestępczości
transgranicznej,
zwanej dalej „DECYZJĄ
1
RADY 2008/616/WSiSW;
3) Decyzję Rady
2008/617/WSiSW
z dnia 23 czerwca 2008 r.
w sprawie usprawnienia
współpracy pomiędzy
specjalnymi jednostkami
interwencyjnymi państw
członkowskich Unii
Europejskiej
w sytuacjach
kryzysowych,
zwanej dalej „DECYZJĄ
RADY 2008/617/WSiSW”
Art. 1. 1. Ustawa określa zasady udziału zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników we wspólnych operacjach lub DECYZJA RADY
2008/615/WSiSW
wspólnych działaniach ratowniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzonych przez funkcjonariuszy lub Art. 17
pracowników Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Państwowej Art. 18
Straży Pożarnej.
2. Ustawy nie stosuje się do wspólnych operacji koordynowanych przez Europejską Agencję Zarządzania Współpracą
Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej „FRONTEX” oraz wspólnych działań
ratowniczych prowadzonych przez Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa.
Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) wspólne operacje – wspólne działania prowadzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z udziałem
zagranicznych funkcjonariuszy lub pracowników:
a) w formie wspólnych patroli lub innego rodzaju wspólnych działań w celu ochrony porządku i DECYZJA RADY
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1066
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei