Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy uelastycznienia procesu obniżania wieku rozpoczynania obowiązku szkolnego i wydłużenia o 2 lata okresu, w którym o podjęciu nauki w szkole podstawowej decydują rodzice (obowiązek szkolny dla dzieci 6-letnich zostanie wprowadzony od 1 września 2014 r.)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 102
- Data wpłynięcia: 2012-01-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-01-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 176
102
2009 r.).
W myśl dodawanego art. 13c w ustawie z dnia 19 marca 2009 r., w latach szkolnych
2012/2013 i 2013/2014, nauczyciele wychowania przedszkolnego, w ramach prowadzonych
zajęć z dziećmi sześcioletnimi, które – zgodnie z decyzją rodziców – będą kontynuować
przygotowanie przedszkolne, mają obowiązek rozwijania nabytej wiedzy i umiejętności tych
dzieci, uwzględniając ich potrzeby rozwojowe. Prowadząc zajęcia wychowania
przedszkolnego, nauczyciele powinni mieć na uwadze doskonalenie wcześniej nabytych przez
dziecko wiedzy i umiejętności poprzez stawianie dziecku do rozwiązywania coraz
trudniejszych zadań. Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego dziecko
w ramach edukacji przedszkolnej m.in. uczy się funkcjonowania w grupie, rozwija
umiejętności mówienia (słuchania, opowiadania, odpowiadania na pytania) oraz umiejętności
manualne (wycinanie, rysowanie). Jeśli więc rodzice dziecka sześcioletniego podejmą
decyzję, aby dziecko nie rozpoczynało nauki w szkole podstawowej i kontynuowało jeszcze
przez rok przygotowanie przedszkolne, będzie ono doskonalić i rozwijać posiadane
umiejętności.
Wraz z wprowadzeniem możliwości kontynuowania przygotowania przedszkolnego
przez dzieci sześcioletnie w dodawanym art. 13a ust. 2 w ustawie z dnia 19 marca 2009 r.
(zdanie drugie) zachowuje się dotychczasowy obowiązek gmin w zakresie dowożenia dzieci
sześcioletnich, których droga do przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach
podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego jest dłuższa niż 3 km (dotychczas
obowiązek dowożenia dzieci sześcioletnich był realizowany na podstawie art. 10 ustawy
z dnia 19 marca 2009 r. w związku z art.14a ust. 2 – 4 ustawy o systemie oświaty). Zatem
w dwuletnim okresie przejściowym dzieci sześcioletnie będą miały zapewnione dowożenie do
przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania
przedszkolnego.
W celu wsparcia organów prowadzących we właściwym przygotowaniu szkół
podstawowych do obniżenia wieku rozpoczynania spełniania obowiązku szkolnego przez
dzieci sześcioletnie zostały podjęte następujące działania:
1. Od 2009 r. jest realizowany rządowy program wspierania w latach 2009 – 2014 organów
prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach
I – III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia – „Radosna
szkoła”, ustanowiony uchwałą nr 112/2009 Rady Ministrów z dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie
3
Rządowego programu wspierania w latach 2009 – 2014 organów prowadzących
w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I – III szkół
podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia – „Radosna szkoła”
(dwukrotnie zmienioną). Formy i zakres wspierania organów prowadzących w ramach
rządowego programu – „Radosna szkoła” reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia
7 lipca 2009 r. w sprawie form i zakresu finansowego wspierania organów prowadzących w
zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I – III szkół
podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia (Dz. U. Nr 110, poz. 915,
z pó n. zm.). Zakończenie realizacji rządowego programu – „Radosna szkoła” jest
zaplanowane w roku 2014, w którym wszystkie dzieci sześcioletnie zostaną objęte
obowiązkową edukacją szkolną. Celem programu jest pomoc finansowa dla organów
prowadzących szkoły podstawowe w tworzeniu odpowiednich warunków realizowania
podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, a także w
przygotowaniu szkół do rozpoczynania spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci
sześcioletnie. Program zakłada przekazanie środków finansowych na zakup lub zwrot
kosztów zakupu pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw w szkołach podstawowych oraz
przekazanie środków finansowych na utworzenie lub modernizację szkolnych placów zabaw
przy szkołach podstawowych. Do końca 2011 r. ponad 11,5 tys. szkół zostanie wyposażonych
w miejsca zabaw, a 2 tys. będzie posiadało place zabaw zmodernizowane lub zbudowane w
ramach rządowego programu – „Radosna szkoła”.
2. Na przygotowanie szkół i nauczycieli do pracy z młodszym uczniem przeznaczono również
środki w ramach projektu systemowego „Indywidualizacja procesu nauczania
i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych”, który jest realizowany w latach
2010 – 2015. Celem tego projektu jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w procesie
indywidualizacji nauczania i wychowania uczniów klas I – III. Otrzymane w ramach projektu
środki finansowe mogą być przeznaczone na doposażenie bazy dydaktycznej oraz na
organizację dodatkowych zajęć rozwijających i usprawniających, w tym np. zajęć
logopedycznych, socjoterapeutycznych i psychoedukacyjnych. Przystąpienie do projektu
umożliwia szkole rozszerzenie oferty edukacyjnej, wykorzystanie ciekawych metod pracy
z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zwiększenie dostępności pomocy
psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów i rodziców. Na realizację projektu systemowego
„Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół
podstawowych”, na wniosek Ministra Edukacji Narodowej została przesunięta kwota 150 mln
euro (około 624 mln zł) z Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013
4
do Priorytetu IX, za którego wdrażanie odpowiadają samorządy województw. Ponadto, ze
środków Pomocy Technicznej przeznaczonych dla Ministerstwa Edukacji Narodowej
przesunięto kwotę 5,5 mln zł na sfinansowanie dodatkowych zadań Instytucji
Pośredniczących związanych z obsługą projektu.
3. W okresie od dnia 1 marca 2010 r. do dnia 31 grudnia 2011 r. był realizowany projekt
systemowy „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi”. Projekt współfinansowany był z Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013, Działania 3.3.
„Poprawa jakości kształcenia”, Poddziałania 3.3.3. „Modernizacja treści i metod kształcenia –
projekty systemowe”. Projekt służył m.in. upowszechnianiu innowacyjnych programów
i
metod oraz najlepszych praktyk, zarówno dydaktycznych, jak i organizacyjnych,
w przedszkolach, szkołach i placówkach. Celem projektu było przygotowanie kadry
pedagogicznej i zarządzającej przedszkoli, szkół i placówek do organizowania i udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej jak najbliżej ucznia, w środowisku jego nauczania
i wychowania, tj. w przedszkolu, szkole i placówce, oraz poprawa jakości systemu kształcenia
i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Podsumowując, projekt ustawy przewiduje wydłużenie o 2 lata szkolne okresu,
w którym o rozpoczęciu nauki w szkole podstawowej przez dziecko sześcioletnie decydują
rodzice. Okres ten będzie mógł zostać wykorzystany na zapewnienie w każdej szkole
podstawowej właściwego standardu opieki nad uczniem sześcioletnim.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.), projekt ustawy został
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa
Edukacji Narodowej. aden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem
ustawy.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597), w związku z tym nie podlega notyfikacji.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Projektowana regulacja będzie miała wpływ na uczniów, nauczycieli, dyrektorów szkół
podstawowych i przedszkoli, rodziców, organy prowadzące szkoły podstawowe
i przedszkola, w tym jednostki samorządu terytorialnego.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania następującym związkom zawodowym
i partnerom społecznym:
1.
Business Centre Club – Związek Pracodawców
2.
Chrze cijański Związek Zawodowy „Solidarno ć im. Ks. J. Popiełuszki”
3.
Federacja Inicjatyw O wiatowych
4.
Federacja
Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT
5.
Forum
Związków Zawodowych
6.
Fundacja „Rodzice Szkole”
7.
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej
8.
Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego
9.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
10.
Instytut Spraw Publicznych
11. Komenda
Główna Ochotniczych Hufców Pracy
12.
Komisja Krajowa NSZZ „Solidarno ć”
13.
Komisja Krajowa NSZZ „Solidarno ć 80”
14.
Komitet Nauk Pedagogicznych PAN
15.
Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich
16.
Konferencja Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych
17.
Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich
18.
Konferencja Rektorów Uczelni Zawodowych
6
19. Konfederacja
Stowarzyszeń Nauczycielskich
20.
Krajowa Izba Gospodarcza
21.
Krajowa Sekcja Nauki NSZZ „Solidarno ć"
22.
Krajowa Sekcja O wiaty NSZZ „Solidarno ć 80”
23.
Krajowe Forum O wiaty Niepublicznej
24.
Krajowe Porozumienie Rodziców i Rad Rodziców
25. Międzynarodowa Organizacja do Spraw Migracji (IOM)
26. Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Pracowników Schronisk dla
Nieletnich i Zakładów Poprawczych
27. Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarno ć”
28.
Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych
29.
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
30.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Dyrektorów Centrów Kształcenia Ustawicznego
31.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej O wiaty
32.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Niepublicznych Szkół Muzycznych I i II Stopnia
33.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Powiatowych i Gminnych Samorządowych
O rodków Doskonalenia Nauczycieli
34. Polska
Izba
Książki
35.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”
36.
Polska Rada Ekumeniczna
37. Polski
Związek Głuchych – Zarząd Główny
38. Polski
Związek Logopedów
39. Polski
Związek Niewidomych – Zarząd Główny
40.
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upo ledzeniem Umysłowym
41.
Polskie Stowarzyszenie Wychowania Pozaszkolnego im. Aleksandra Kamińskiego
42.
Polskie Towarzystwo ADHD
43.
Polskie Towarzystwo Dysleksji
44. Pracodawcy
RP
45.
Rada do spraw Szkolnictwa Artystycznego
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
102
› Pobierz plik