eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności

projekt ustawy dotyczy: zmian w prawie krajowym, które umożliwią wykorzystanie efektywne środków pochodzących z UE a także kształtowania i koordynacji polityki rozwojowej w Polsce

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 950
  • Data wpłynięcia: 2008-09-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności
  • data uchwalenia: 2008-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1370

950

– zwiększanie efektywności wykorzystywania środków publicznych,
w tym funduszy unijnych w perspektywie okresu 2007 – 2013 oraz in-
nych źródeł zagranicznych przyczyniając się do dynamizacji wzrostu go-
spodarczego i zwiększenia zatrudnienia.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przewiduje się, że wprowadzenie regulacji zwiększy konkurencyjność go-
spodarki dzięki wprowadzeniu obowiązku programowania długofalowego,
średniookresowego oraz odnoszącego się do regionów, rozwoju przestrzen-
nego, sektorów lub poszczególnych dziedzin. Realizacja celów zawarta
w dokumentach programowych będzie prowadzona z wykorzystaniem środ-
ków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, które znacznie zwiększą
możliwości finansowania przedsięwzięć inwestycyjnych, w tym związanych
z podnoszeniem konkurencyjności przedsiębiorstw, a w szczególności w za-
kresie objętym Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka.
Powyższe działania poprawią konkurencyjność zewnętrzną i wewnętrzną go-
spodarki, wzmacniając pozycję polskich przedsiębiorstw na jednolitym ryn-
ku europejskim.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
rodki na realizację polityki rozwoju kraju, której zasady, podmioty oraz
tryb współpracy określa ustawa, pochodzą z montażu różnych źródeł pu-
blicznych krajowych, zagranicznych i prywatnych. Publiczne środki krajowe
będą pochodziły z:
– budżetu państwa,
– budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Powiązanie programowania strategicznego z wieloletnim programowaniem
budżetowym przez wprowadzenie w przepisach o finansach publicznych
wieloletniego planu finansowego rozwoju kraju pozwoli na zapewnienie wie-
51
loletniego finansowania polityki rozwoju. Analiza skuteczności realizacji
planu finansowego programów i wydatków oraz stopnia osiągania wskaźni-
ków rzeczowych jest podstawą do planowania wydatków w kolejnych latach.
Istotnym zasileniem źródeł finansowania polityki rozwoju kraju w latach
2007 – 2013 są środki zaangażowane w realizację Narodowych Strategicz-
nych Ram Odniesienia/Narodowej Strategii Spójności, które wynoszą około
85,6 mld euro. Z tej sumy 67,3 mld euro będzie pochodziło z budżetu Unii
Europejskiej, 11,9 mld euro z krajowych środków publicznych (w tym
ok. 5,9 mld euro z budżetu państwa) i ok. 6,4 mld euro zostanie zaangażo-
wanych ze strony podmiotów prywatnych.
Wydatki w ramach polityki spójności będą koordynowane z wydatkami
przeznaczonymi na instrumenty strukturalne Wspólnej Polityki Rolnej oraz
Wspólnej Polityki Rybackiej, a także programami europejskimi w sferze
wzmacniania konkurencyjności. Łączna suma środków włączona w realiza-
cję działań rozwojowych, wyniesie, więc ponad 107,9 mld euro, w tym
85,4 mld środków UE.
Ponadto przewiduje się, że zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o Naro-
dowym Planie Rozwoju pociągną za sobą następujące skutki finansowe:
w 2009 roku 145 etatów, co daje 12 691 000,00 zł, a od 2010 roku – 80 eta-
tów, co daje 7 000 000,00 zł.
Wydatki związane z opracowaniem długookresowej strategii rozwoju kraju,
długookresowej strategii rozwoju przestrzennego kraju, aktualizacji średnio-
okresowej strategii rozwoju kraju (SRK 2007 – 2015), jak również opraco-
wania krajowej strategii rozwoju regionalnego szacuje się na około 5 mln zł.
rodki te będą przeznaczone na:

opracowanie ekspertyz z zakresu ww. tematyki,
– zorganizowanie
narad
eksperckich,
– zorganizowanie konferencji/debat poświęconych poszczególnym strate-
giom,
52
– zlecenie opracowania oceny oddziaływania poszczególnych strategii na
środowisko, zgodnie z wymogami UE,
– wymiana
doświadczeń i konsultacje z wybranymi krajami UE,
– działania z zakresu promocji i informacji – koszty druku dokumentów,
folderów informacyjnych itp.,

zakup publikacji i materiałów pomocniczych.
5. Konsultacje
społeczne
Wraz z przekazaniem do uzgodnień międzyresortowych projekt został prze-
słany do zaopiniowania przez następujące podmioty:
1) marszałków województw;
2) Komisję Krajową NSZZ „Solidarność”;
3) Forum Związków Zawodowych;
4) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
5) Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
6) Konfederację Pracodawców Polskich;
7) Business Center Club;
8) Związek Rzemiosła Polskiego;
9) Unię Miasteczek Polskich;
10) Związek Województw RP;
11) Związek Miast Polskich;
12) Związek Powiatów Polskich;
13) Związek Gmin Wiejskich RP;
14) Unię Metropolii Polskich;
15) Związek Powiatów Polskich;
16) Radę Główną Szkolnictwa Wyższego;
53
17) Radę Działalności Pożytku Publicznego.
Ponadto, w ramach konsultacji społecznych projekt został zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Ministerstwa
Rozwoju Regionalnego.
Uwagi zgłosili Marszałkowie Województw: Dolnośląskiego, Kujawsko-
Pomorskiego, Lubelskiego, Łódzkiego, Małopolskiego, Opolskiego, Podla-
skiego, ląskiego, więtokrzyskiego, Wielkopolskiego, Zachodniopomor-
skiego a także Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
Konwent Marszałków Województw RP, Wojewódzki Urząd Pracy w Zielo-
nej Górze oraz Forum Związków Zawodowych.
Zasadnicza część uwag została uwzględniona, odnosiły się one generalnie do
wskazanych poniżej zagadnień:
1) w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa dopre-
cyzowano terminologię zgodnie ze zmianami wprowadzanymi do usta-
wy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
2) w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych wskazano
wyraźnie, co dzieje się z odsetkami od środków przekazanych samorzą-
dom województw, że stanowią one dochód samorządu z przeznaczeniem
na realizację odpowiedniego programu operacyjnego. Uwaga ta została
uwzględniona przez uzupełnienie art. 202 ust. 5, w którym wskazano, że
odsetki od otrzymanych środków stanowią dochód samorządu woje-
wództwa i mają być przeznaczone na realizację odpowiedniego progra-
mu operacyjnego, oraz doprecyzowanie treści art. 209 ust. 2 pkt 3a, któ-
ry otrzyma brzmienie „3a) zasady rozliczania odsetek bankowych od
przekazanych środków dotacji rozwojowej w formie zaliczki”;
3) w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki
rozwoju uwzględniono uwagi odnoszące się do:
a) definicji
beneficjenta,
b) zakresu
czasowego
średniookresowej strategii rozwoju kraju,
54
c) trybu aktualizacji długookresowej strategii rozwoju kraju,
d) trybu uzgadniania projektu strategii rozwoju, oraz konsultacji pro-
gramów,
e) propozycji
wyraźnego wskazania obowiązku konsultowania strategii
ponadregionalnej z właściwymi samorządami województw nie zo-
stała uwzględniona, gdyż zgodnie z przepisami znowelizowanej
ustawy strategie ponadregionalne należą do grupy strategii rozwoju,
zatem podlegają one takim samym uzgodnieniom jak wszystkie stra-
tegie.
Ponadto zrezygnowano z określania w wieloletnim planie finansowym
limitów wydatków z podziałem na województwa.
Nie została jednak uwzględniona część uwag zgłoszonych przez uczest-
niczące w konsultacjach społecznych podmioty, m.in.:
1) do ustawy z dnia 30 czerwca 2005 o finansach publicznych:
a) uwaga do zmian w klasyfikacji budżetowej, gdyż to zagadnienie
regulowane jest rozporządzeniem wydawanym przez Ministra
Finansów,
b) propozycja, aby w ustawie uregulować kwestię odsetek od środ-
ków otrzymanych przez beneficjentów, gdyż to zagadnienie
powinno być regulowane w umowie o przyznanie dotacji roz-
wojowej;
2) do ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki
rozwoju:
a) postulaty
wyłączenia obowiązku konsultowania strategii z Ko-
misją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRST) ze
względu na to, że w ramach KWRST reprezentowane są także
samorządy gminne i powiatowe, i w celu zapewnienia konsulta-
cji właśnie z samorządami gminnymi i powiatowymi,
55
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: