Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności
projekt ustawy dotyczy: zmian w prawie krajowym, które umożliwią wykorzystanie efektywne środków pochodzących z UE a także kształtowania i koordynacji polityki rozwojowej w Polsce
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 950
- Data wpłynięcia: 2008-09-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności
- data uchwalenia: 2008-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 216, poz. 1370
950
ku przygotowywania przez ministra właściwego do spraw rozwoju re-
gionalnego raportu o rozwoju społeczno-gospodarczym, regionalnym
oraz przestrzennym, zawierającego rekomendacje dla polityki regional-
nej, polityk sektorowych odnoszących się do określonych dziedzin oraz
elementów przestrzennych. Raport oceniać będzie poziom i tempo roz-
woju w wyżej wymienionych obszarach na tle UE. Wnioski z raportu
stanowić będą podstawę do aktualizacji obowiązujących strategii rozwo-
ju i programów. Przepis ma na celu zapewnienie skuteczności i efektyw-
ności polityki rozwoju kraju w tym przez poprawę, jakości programo-
wania strategicznego.
29) Dot. art. 35c – projektowany przepis powołuje i reguluje kwestie zwią-
zane z utworzeniem i funkcjonowaniem Komitetu do spraw Kontroli
i Audytu Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności. Należy przy
tym podkreślić, że analogiczny „instrument” z powodzeniem funkcjonu-
je w odniesieniu do poprzedniego okresu programowania na podstawie
art. 56b ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwo-
ju.
30) Dot. art. 35d – projektowany przepis stanowi, że funkcję instytucji audy-
towej, zdefiniowanej w art. 5 ustawy o zasadach prowadzenia polityki
rozwoju pełni Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej.
31) Dot. art. 35e – projektowany przepis określa obowiązki beneficjenta
w zakresie sprawowanej przez uprawnione podmioty kontroli prawidło-
wości realizowanego przez beneficjenta projektu.
32) Dot. art. 36 – zmiana ust. 2 następuje w konsekwencji zmiany podziału
programów na programy operacyjne i programy rozwoju zgodnie
z art. 15 ust. 4. W rozumieniu dotychczasowej ustawy programy rozwoju
nie wymagają struktur organizacyjnych oraz trybu działania określonego
w art. 63 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca
2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne, dotyczące Europejskiego Fun-
46
duszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego
oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE)
nr 1260/1999. Nowe brzmienie art. 36 ust. 2 ogranicza powołanie Komi-
tetu Monitorującego w rozumieniu ww. rozporządzenia do programów
współfinansowanych ze środków UE.
Uchyla się ust. 4 ze względu na fakt, że w skład Komitetu Monitorujące-
go regionalny program operacyjny wchodzą przedstawiciele poszczegól-
nych szczebli władz regionu. W związku z tym nie ma potrzeby udziału
dodatkowych przedstawicieli tych władz.
Dotyczy przepisów przejściowych i końcowych
Art. 7 – 19 obejmują przepisy przejściowe i końcowe. Ponieważ ustawa jest
zmieniana w trakcie jej realizacji niezbędne okazało się wprowadzenie przepisów
intertemporalnych, umożliwiających płynne wprowadzenie zaproponowanych
zmian, tak, aby nie było wątpliwości, co do tego, które przepisy należy stosować.
I tak:
Art. 7 nakłada obowiązek dostosowania obecnie obwiązujących strategii rozwoju
województwa do wymagań określonych w projekcie ustawy. Jednocześnie prze-
pis ten przewiduje okres 9 miesięcy na dostosowanie tych strategii.
Art. 8 stanowi o wojewódzkich programach rozwoju, wydawanych przez samo-
rządy województw.
Art. 9 dotyczy uchylanych przepisów powołujących Stałe Konferencje Współ-
pracy. Należy ustanowić stosowny termin na zamknięcie działalności tych konfe-
rencji.
Art. 10 stanowi o konieczności dostosowania programów rozwoju przyjętych
przed dniem wejścia w życie projektowanej nowelizacji do wymagań określo-
nych projektowanymi przepisami.
47
Art. 11 dotyczy dotychczasowych przepisów wykonawczych wydawanych na
podstawie art. 21 ust. 3, czyli tzw. „pomocówki”. Ponieważ są to przepisy, które
w znacznej części muszą być notyfikowane Komisji Europejskiej, konieczne jest
zachowanie długiego okresu przejściowego, który pozwoli na powtórną notyfi-
kację.
Art. 12 stanowi, że listy ogłoszone na podstawie art. 28 ust. 1a i 1b obowiązują-
cej ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju obowiązują do dnia ich
zmiany lub uchylenia.
Art. 13 dotyczy rozporządzenia w sprawie ekspertów, wydanego na podstawie
obecnie obowiązującego art. 31 ust. 3. Zakłada się, że przepisy wykonawcze bę-
dą obowiązywać jeszcze przez 3 miesiące od dnia wejścia w życie nowelizacji
tak, aby przewidywane nowelizacją bazy danych prowadzone przez IZ oraz cen-
tralna baza danych miały możliwość zaistnieć i zostać zorganizowane przed utra-
tą mocy dotychczasowych przepisów wykonawczych.
Art. 14 ustanawia przepis przejściowy do stosowania wytycznych wydanych na
podstawie art. 35 ust. 3 pkt 11, które mogą być stosowane przez 12 miesięcy od
dnia wejścia w życie nowelizacji.
Art. 15 przesądza o właściwości przepisów, które będą mieć zastosowanie do
toczących się konkursów. Jeżeli konkursy zostaną ogłoszone przed wejściem
w życie nowelizacji zastosowanie znajdą przepisy dotychczasowe.
Art. 16 stanowi, że właściwe Instytucje Zarządzające dostosują systemy realiza-
cji do potrzeb wynikających ze zmiany przepisów m.in. w zakresie procedury
odwoławczej dotyczącej projektów wybieranych w trybie konkursowym w ter-
minie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanej nowelizacji. Przepis ten
ma stanowić dodatkowe zabezpieczenie dla potencjalnych wnioskodawców
i gwarantować, że po upływie wskazanego terminu wszystkie systemy realizacji
będą spełniać wymogi wynikające z przepisów prawa.
Art. 17 stanowi o tym, że dokument „Strategia rozwoju kraju 2007 – 2015”
z dniem wejścia w życie nowelizacji staje się dokumentem regulowanym w no-
48
welizacji, jako średniookresowa strategia rozwoju kraju i w związku z tym musi
spełniać wymogi określone w ustawie.
Art. 18 stanowi o Narodowych Strategicznych Ramach Odniesienia 2007 – 2013,
które z dniem wejścia w życie nowelizacji staną się narodową strategią spójno-
ści, zgodnie z zasadami określonymi w nowelizacji.
Proponuje się, aby przepisy projektowanej nowelizacji weszły w życie po upły-
wie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 5 pkt 3 (dot. art. 106a ustawy
o finansach publicznych; z uwagi na potrzebę zapewnienia Ministrowi Finansów
czasu na wykształcenie instrumentów umożliwiających wykonywanie nałożo-
nych na niego tym przepisem obowiązków), który ma wejść w życie z dniem
1 stycznia 2009 r. (art. 19).
Wstępna opinia o zgodności z prawem UE – projekt jest zgodny z prawem UE.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie pod-
lega procedurze notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
Projekt ustawy, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lob-
bingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), został udo-
stępniony w Biuletynie Informacji Publicznej. aden z podmiotów zajmujących
się działalnością lobbingową nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem.
49
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty objęte regulacją
Proponowane w ustawie zmiany będą dotyczyć uporządkowania systemu in-
stytucjonalnego oraz usystematyzowania działań strategicznych podejmowa-
nych zarówno na szczeblu centralnym, jak i regionalnym, przez podmioty
uczestniczące w zarządzaniu procesami rozwoju kraju, w tym zaangażowane
we wdrażanie funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. Ustawa wpro-
wadza regulacje mające na celu określenie zasad, mechanizmów współpracy
oraz koordynacji działań podejmowanych przez Radę Ministrów na poziomie
krajowym z działaniami podejmowanymi przez samorząd terytorialny na po-
ziomie regionu, co ma być odpowiedzią na potrzebę zapewnienia efektywnej
koordynacji do osiągania wyznaczonych celów strategicznych i operacyj-
nych na poziomie krajowym i regionalnym, przy uwzględnieniu interesów
różnych podmiotów.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Regulacje zaproponowane w nowelizacji kształtować będą warunki do przy-
spieszenia wzrostu gospodarczego oraz tworzenia nowych miejsc pracy,
przyczyniając się do zwiększenia zatrudnienia oraz zmniejszenia stopy bez-
robocia w kraju. Służyć temu będzie:
– nadanie nowego wymiaru polityce rozwoju przez włączenie w jej nurt
celów nakierowanych na podnoszenie konkurencyjności gospodarki oraz
tworzenie nowych miejsc pracy w myśl Odnowionej Strategii Lizboń-
skiej,
– usystematyzowanie,
uzupełnienie oraz wprowadzenie hierarchii głów-
nych dokumentów, co ma na celu nakierowanie działań podmiotów
prowadzących politykę rozwoju na realizację celu nadrzędnego oraz za-
pewnienie spójności podejmowanych działań, których rezultatem będzie
m.in. poprawa sytuacji na rynku pracy,
50
Dokumenty związane z tym projektem:
-
950
› Pobierz plik