eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury

Rządowy projekt ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury

Projekt dotyczy: utworzenia Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, prowadzącej aplikacje ogólną, sędziowską i prokuratorską. Szkoła odpowiadać będzie także za kształcenie ustawiczne oraz ma prowadzić analizy i badania służące ustaleniu kompetencji i kwalifikacji pracowników sądów i prokuratur. Ponadto dotyczy wprowadzenia nowego modelu aplikacji. Trwająca 12 miesięcy aplikacja ogólna ma przygotować do zajmowania stanowisk: referendarza sądowego, asystenta sędziego lub prokuratora. Ten rodzaj aplikacji przygotuje także do podjęcia aplikacji sędziowskiej lub prokuratorskiej. Merytoryczny nadzór nad aplikacjami obejmuje minister sprawiedliwości

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 946
  • Data wpłynięcia: 2008-09-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury
  • data uchwalenia: 2009-01-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 26, poz. 157

946



1. Podmioty, na które oddziałuje projekt rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia zawiera regulacje, które obejmą przede wszystkim kandydatów
do zawodów sędziego i prokuratora tj. aplikantów sędziowskich i prokuratorskich.
Obecnie szkolenie wyżej wymienionych aplikantów obecnie odbywa się w 34
ośrodkach szkolenia aplikantów sądowych i prokuratorskich.
W takich realiach trudno jest mówić o sprawnym i efektywnym modelu tej aplikacji,
biorąc pod uwagę dodatkowo nie tylko brak jednolitego poziomu zajęć, lecz przede
wszystkim często przypadkowy, nie poparty względami merytorycznymi, dobór patronów
praktyk odbywanych przez aplikantów.

2. Konsultacje społeczne.
Założenia reformy systemu szkolenia aplikantów były przedmiotem dyskusji,
począwszy od końca lat 90 ubiegłego stulecia, zarówno ze środowiskiem sędziowskim
i prokuratorskim w naszym kraju, jak również ekspertami z europejskich szkół sędziowskich
i prokuratorskich m. in. z Francji, Hiszpanii, Holandii i Niemiec.
Planowane zmiany dotyczące nowego modelu aplikacji sądowo-prokuratorskiej,
w trybie roboczym, omawiane były podczas konferencji i szkoleń z udziałem kierowników
szkolenia w sądach apelacyjnych i okręgowych oraz prokuraturach apelacyjnych
i okręgowych, organizowanych począwszy od grudnia 2002 r.
Propozycje powyższe były również prezentowane i dyskutowane w trakcie szkoleń
organizowanych przez sądy oraz prokuratury apelacyjne i okręgowe, w których udział brali
kierownicy szkolenia, a także wykładowcy prowadzący zajęcia seminaryjne z aplikantami.
Ostatnie szkolenie połączone z dyskusją nad konkretnymi rozwiązaniami przyjętymi
w projekcie rozporządzenia w sprawie aplikacji sądowo-prokuratorskiej odbyło się we
wrześniu w Jastrzębiej Górze.
Założenia reformy skonsultowano z sądami apelacyjnymi, prokuraturami
apelacyjnymi, a także ze Stowarzyszeniem Sędziów Polskich Iustitia, Stowarzyszeniem
Prokuratorów RP i z Radą Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym, zyskując akceptację
konieczności zmian aktualnego modelu szkolenia.
W projekcie uwzględniono również uwagi do aktualnego modelu aplikacji zgłaszane
przez aplikantów sądowych i prokuratorskich. Dotyczą one przede wszystkim formy
prowadzenia zajęć seminaryjnych i ich zakresu oraz systemu praktyk i patronatu nad
aplikantami.

35

Powołane zostaną zespoły do opracowania szczegółowych programów zajęć
seminaryjnych i praktyk, jakie aplikanci będą odbywać w czasie aplikacji. W skład tych
zespołów wejdą najbardziej doświadczeni kierownicy szkolenia sądów i prokuratury oraz
posiadający największy dorobek dydaktyczny i prestiż wśród dotychczasowych aplikantów
wykładowcy i członkowie komisji egzaminacyjnych.

3. Wpływ na budżet państwa.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało wpływ
na budżet państwa.
W latach 2008 – 2009 koszty wynikające z rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
w sprawie wysokości wynagrodzenia patronów praktyk, patronów koordynatorów
oraz patronów staży wyznaczonych aplikantom odbywającym aplikacje ogólną i
aplikację sądową lub aplikację prokuratorską kształtować się będą następująco w
zakresie przebiegu aplikacji sędziowskiej i prokuratorskiej:
Nabór 2009 r. – 215 054,20 zł.
Wynagrodzenia patronów praktyk – 179 212 zł.
Wysokość wynagrodzenia patrona praktyk – 448,03 zł, dwa miesiące praktyk
1493,42 zł (kwota bazowa) x 30% x 2 m-ce x 200 (patronów) = 179 212 zł.
Wynagrodzenia patronów koordynatorów, przy założeniu, że jeden patron
koordynator będzie sprawował patronat nad 10 aplikantami – 35 842,20 zł.
Wysokość wynagrodzenia patrona koordynatora - 597,37 zł = 1493,42 zł (kwota
bazowa) x 40%
597,37 zł x 3 m-ce x 20 (patronów) = 71 684,40 zł.
Rozporządzenie nie powoduje wydatków w 2008 r. W 2009 r. skutki finansowe
wprowadzenia powyższych rozwiązań obciążą budżet państwa w części 37
„Sprawiedliwość”.

Wynagrodzenie patronów stażu dotyczyć będzie 2012 roku, w którym to roku staż
będą odbywać pierwsi absolwenci aplikacji sędziowskiej

36

Biorąc pod uwagę wysokość kwoty bazowej obowiązującej w lipcu r. koszt
wynagrodzeń wypłacanych patronom stażu w 2012 r. kształtować będzie się
następująco:
1493,42 zł (kwota bazowa) x 30% x 5 m-cy stażu x 100 (patronów) = 224 013 zł.

W latach 2008 – 2009 koszty wynikające z rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
w sprawie stypendium dla aplikantów Krajowego Centrum Szkolenia Kadr Sądów
Powszechnych i Prokuratury dotyczyć będą tylko aplikantów aplikacji ogólnej.

Koszty wynikające z rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie
wynagradzania członków zespołu konkursowego powołanego do opracowania testu i
zadań w ramach pracy pisemnej na poszczególne etapy konkursu na aplikacje
ogólną oraz członków zespołu egzaminacyjnego powołanego do opracowania zadań
praktycznych na część pisemną i kazusów na część ustną egzaminu sędziowskiego
lub prokuratorskiego kształtować się będą następująco:


Egzamin sędziowski i prokuratorski po raz pierwszy zostanie przeprowadzony
w 2012 r. i w roku tym wystąpią koszty z nim związane.

2012 r.
Zespół egzaminacyjny (sędziowie)- 51 134,72 zł.
Biorąc pod uwagę wysokość kwoty bazowej obowiązującej w lipcu 2008 r. wydatki na
wynagrodzenia dla członków zespołu egzaminacyjnego przygotowującego zadania
na część pisemną i ustną egzaminu sędziowskiego (nabór 2008 r.) – 25 567,36 zł.
Wynagrodzenie dla jednego członka zespołu – 3 195,92 zł = [1493,42 zł (kwota
bazowa) x 4 (wielokrotność kwoty bazowej dla sędziego sądu okręgowego) x 107%
(pierwsza stawka awansowa)] x 50 %

3 195,92 zł x 8 członków zespołu = 25 567,36 zł.


37

Wydatki na wynagrodzenia dla członków zespołu egzaminacyjnego
przygotowującego zadania na część pisemną i ustną egzaminu sędziowskiego
(nabór 2009 r.) – 25 567,36 zł.
Wynagrodzenie dla jednego członka zespołu – 3 195,92 zł = [1493,42 zł (kwota
bazowa) x 4 (wielokrotność kwoty bazowej dla sędziego sądu okręgowego) x 107%
(pierwsza stawka awansowa)] x 50 %

3 195,92 zł x 8 członków zespołu = 25 567,36 zł.

Zespół egzaminacyjny (prokuratorski)- 44 742,88 zł.
Biorąc pod uwagę wysokość kwoty bazowej obowiązującej w lipcu 2008 r. wydatki na
wynagrodzenia dla członków zespołu egzaminacyjnego przygotowującego zadania
na część pisemną i ustną egzaminu prokuratorskiego (nabór 2008 r.) – 21 812 14 zł.
Wynagrodzenie dla jednego członka zespołu – 3 195,92 zł = [1493,42 zł (kwota
bazowa) x 4 (wielokrotność kwoty bazowej dla sędziego sądu okręgowego) x 107%
(pierwsza stawka awansowa)] x 50 %

3 195,92 zł x 7 członków zespołu = 22 371,44 zł.

Wydatki na wynagrodzenia dla członków zespołu egzaminacyjnego
przygotowującego zadania na część pisemną i ustną egzaminu prokuratorskiego
(nabór 2009 r.) – 22 371,44 zł.
Wynagrodzenie dla jednego członka zespołu – 3 195,92 zł = [1493,42 zł (kwota
bazowa) x 4 (wielokrotność kwoty bazowej dla sędziego sądu okręgowego) x 107%
(pierwsza stawka awansowa)] x 50 %
3 195,92 zł x 7 członków zespołu = 22 371,44 zł.

Koszty wynikające z rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie wysokości
wynagrodzenia członków komisji konkursowej dla kandydatów na aplikantów
Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz komisji przeprowadzających
egzamin sędziowski albo prokuratorski kształtować się będą następująco:


38

Egzamin sędziowski i prokuratorski po raz pierwszy zostanie przeprowadzony
w 2012 r. i w roku tym wystąpią koszty z nim związane.
2012 r.
Komisja egzaminacyjna (sędziowie)- 140 620,48 zł.
Biorąc pod uwagę wysokość kwoty bazowej obowiązującej w lipcu 2008 r. wydatki na
wynagrodzenia dla członków komisji egzaminacyjnej powołanej do przeprowadzenia
egzaminu sędziowskiego (nabór 2008 r.) kształtować będą się następująco:
I etap – 35 155,12 zł
Wynagrodzenie dla jednego członka komisji egzaminacyjnej za przeprowadzenie
części pisemnej egzaminu – 3 195,92 zł = [1493,42 zł (kwota bazowa) x 4
(wielokrotność kwoty bazowej dla sędziego sądu okręgowego) x 107% (pierwsza
stawka awansowa)] x 50
3 195,92 zł x 11 członków komisji egzaminacyjnej = 35 155,12 zł
II etap – 35 155,12 zł
Wynagrodzenie dla jednego członka komisji egzaminacyjnej za przeprowadzenie
części ustnej egzaminu – 3
195,92 zł = [1493,42 zł (kwota bazowa) x 4
(wielokrotność kwoty bazowej dla sędziego sądu okręgowego) x 107% (pierwsza
stawka awansowa)] x 50 %
3 195,92 zł x 11 członków komisji egzaminacyjnej = 35 155,12 zł

Wydatki na wynagrodzenia dla członków komisji egzaminacyjnej powołanej do
przeprowadzenia egzaminu sędziowskiego (nabór 2009 r.) kształtować będą się
następująco:
I etap – 35 155,12 zł
Wynagrodzenie dla jednego członka komisji egzaminacyjnej za przeprowadzenie
części pisemnej egzaminu – 3 195,92 zł = [1493,42 zł (kwota bazowa) x 4
(wielokrotność kwoty bazowej dla sędziego sądu okręgowego) x 107% (pierwsza
stawka awansowa)] x 50
3 195,92 zł x 11 członków komisji egzaminacyjnej = 35 155,12 zł
II etap – 35 155,12 zł
Wynagrodzenie dla jednego członka komisji egzaminacyjnej za przeprowadzenie
części ustnej egzaminu – 3
1195,92zł = [1493,42 zł (kwota bazowa) x 4
(wielokrotność kwoty bazowej dla sędziego sądu okręgowego) x 107% (pierwsza
stawka awansowa)] x 50 %

39
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 . 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: