Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
projekt dotyczy ujednolicenia katalogu badań technicznych przeprowadzanych w podstawowych stacjach kontroli pojazdów niezależnie od terminu uruchomienia stacji; możliwość przeprowadzenia danego badania będzie uzależniona wyłącznie od spełnienia wymogów lokalowych i posiadania odpowiedniej aparatury kontrolno - pomiarowej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 916
- Data wpłynięcia: 2008-07-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-05-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 802
916
1. Wyjaśnienie celu ustawy.
Likwidację niekorzystnego następstwa, dokonanej z dniem 21.08.2004 r. zmiany treści
art. 83 ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym tekst jednolity Dz. U. nr 58 z
2003 r., poz. 515 z późniejszymi zmianami wprowadzonej przez art. 22 ust 1 ustawy z dnia
2.07.2004 r. „Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej” (Dz.
U. nr 173 z 2004 r., poz. 1808), która to zmiana pozbawiła nowo otwierane podstawowe
stacje kontroli pojazdów prawa do wykonywania następujących badań technicznych
pojazdów:
1. pojazdu przystosowanego do zasilania gazem,
2. pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą,
3. pojazdu w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów
powodujących zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym,
4. pojazdu skierowanego na badania techniczne przez organ kontroli ruchu drogowego lub
starostę,
5. pojazdu sprowadzonego z zagranicy i noszącego ślady uszkodzeń lub którego stan
techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących
stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Umożliwienie wykonywania tych badań technicznych tylko stacjom okręgowym lub
stacjom podstawowym powstałym przed zmianą ustawy wprowadza dyskryminację
podmiotów oraz sztuczną regulację rynku przez ustawodawcę. Paradoksalnie, zmiany te
wprowadzone zostały przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2
lipca 2004 r. (Dz. U. nr 173 z 2004 r., poz. 1807), która miała ułatwić przedsiębiorcom
uruchomienie i rozwijanie działalności gospodarczej oraz likwidować bariery administracyjne
uniemożliwiające osiągnięcie tego celu. Tymczasem ta swoboda działalności została w
zakresie możliwości kontroli pojazdów dla nowo wybudowanych podstawowych stacji
kontroli pojazdów drastycznie ograniczona. Zgodnie z art. 7 i 8 ust 1 ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej państwo i organy administracji publicznej udzielają pomocy z
poszanowaniem zasad równości, konkurencji i wspierają mikro, małych i średnich
przedsiębiorców. Natomiast podjęte ograniczenia są tego zaprzeczeniem.
1. Przedstawienie stanu obecnego.
W chwili obecnej w/w uprawnienia zostały przekazane okręgowym stacjom kontroli
pojazdów oraz stacjom podstawowym powstałym przed zmianą ustawy, jednocześnie
pozbawiając – bez żadnego uzasadnienia - nowo powstające stacje podstawowe prawa do
wykonywania w/w badań.
2. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.
W obecnym stanie prawnym nowe stacje podstawowe mają ograniczone ustawowo
zakres badań technicznych w stosunku do stacji podstawowych istniejących wcześniej.
Proponowana zmiana ma na celu zrównanie praw dla wszystkich stacji podstawowych i
uzależnienia ich uprawnień od spełniania warunków lokalowych i posiadania wyposażenia
kontrolno – pomiarowego.
Przedłożony
projekt
zakłada
ujednolicenie
katalogu
badań
technicznych
przeprowadzanych w podstawowych stacjach kontroli pojazdów niezależnie od terminu
uruchomienia stacji, a możliwość przeprowadzenia danego badania będzie uzależniona
wyłącznie od spełnienia wymogów lokalowych i posiadanie odpowiedniej aparatury
kontrolno-pomiarowej.
3. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Nie ma żadnego uzasadnienia ani powodu dla różnicowania uprawnień podstawowych
stacji kontroli pojazdów.
Przyjęcie proponowanego zapisu ma na celu likwidację barier urzędowych i
sztucznych regulacji swobody działalności gospodarczej prowadzących do patologii w
funkcjonowaniu podstawowych stacji kontroli pojazdów. Ponadto zmiana winna pozytywnie
wpłynąć na umożliwienie rozwoju rynku podstawowych stacji kontroli pojazdów i
zwiększenie dostępności do nich. Trzeba podkreślić, że jest to szczególnie istotne w
przypadku małych miast oraz terenów wiejskich, gdzie budowa okręgowych stacji kontroli
pojazdów może być ekonomicznie nieopłacalna (w chwili obecnej zakres badań, które mogą
wykonywać nowopowstałe podstawowe stacja kontroli pojazdów jest niewielki, co
przyczynia się do braku perspektyw na ich funkcjonowanie).
Zwiększenie dostępności do instytucji podstawowej stacji kontroli pojazdów
szczególnie na w/w obszarach może skutkować poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Łatwy dostęp i możliwość szybkiego sprawdzania pojazdów przez kierowców, nie tylko
podczas obowiązkowych badań okresowych, umożliwia szybką reakcję na wszelkie
uszkodzenia pojazdów. Natomiast możliwość częstszych kontaktów kierowców z personelem
stacji winno pozytywnie wpłynąć na świadomość tych pierwszych, co do bezpiecznego
użytkowania pojazdów w ruchu drogowym.
Proponowana zmiana nie wywołuje kosztów dla budżetu państwa, nie spowoduje
istotnych wpływów do budżetu państwa – ewentualne decyzje przedsiębiorców będą
rozłożone w czasie, a skala doposażenia stacji zależna od indywidualnych uwarunkowań i
potrzeb rynku lokalnego, wywoła neutralne skutki finansowe dla ogółu podmiotów
świadczących usługi kontroli technicznej pojazdów - część podmiotów zyska nowy fragment
rynku, część odnotuje odpływ klientów.
5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Warszawa, 28 lipca 2008 r.
BAS-WAEM- 1904/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy zmieniającej ustawę– Prawo o ruchu drogowym (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Wiesław Woda)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy wprowadza zmiany w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. –
Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zmianami).
Projektowane przepisy dotyczą warunków przeprowadzania badań technicznych
pojazdów oraz podziału kompetencji w zakresie wykonywania tych badań
pomiędzy podstawowe i okręgowe stacje kontroli pojazdów. Ponadto projekt
określa warunki dla prowadzenia stacji kontroli pojazdów oraz kompetencje
starosty do cofnięcia uprawnień do wykonywania badań technicznych
pojazdów.
Zgodnie z art. 2 projektu ustawy, ustawa wchodzi w życie po upływie 14
dni od dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt jest w części regulowana dyrektywą Rady
nr 96/96/WE z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw
państw członkowskich dotyczących badań przydatności do ruchu drogowego
pojazdów silnikowych i ich przyczep (Dz. Urz. UE z 1996 r., L Nr 96)
.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Dyrektywa, w zakresie objętym regulacją przewidziana w projekcie (art. 2
dyrektywy) stwierdza, że „badania przydatności do ruchu drogowego
przewidziane w niniejszej dyrektywie przeprowadzane są przez państwo (…)
włącznie z upoważnionymi podmiotami prywatnymi”. Tak więc, zgodnie z
postanowieniami dyrektywy to państwo członkowskie upoważnia podmioty
prywatne do prowadzenia tych badań. Zatem przepisy projektu upoważniające
podmioty prywatne do przeprowadzania badań przydatności do ruchu
drogowego nie pozostają w sprzeczności z postanowieniami dyrektywy
96/96/WE W pozostałym zakresie projekt nie jest sprzeczny z prawem Unii
Europejskiej.
4. Konkluzje
Projekt ustawy zmieniającej ustawę – Prawo o ruchu drogowym nie jest
sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, transport drogowy